Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Nettiauto.com kertoo jo paljon kun haet tarkennetun haun kautta.
Noi esimerkkisi ovat aika erilaisia autoja. Kun ei tiedä tarvettasi, ei osaa oikein suositella.

Mutta esim pyyntihinnoilla 30.000-29.800€ löytyy:
BMW 525 -08, Audi A6 3.0 -06, Subaru Forester 2.0 -09, BMW 530 -06, Subaru Legacy Outback 2.5 -09, Audi A4, BMW 330 -06, BMW X3 -06, MB E 500 -04, Volvo V70. Skoda Octavia Scout 1.8TSI -09 , Subaru Impreza 2.5 WRX -08, VW Passat 3.2 -08.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Manzel kirjoitti:Kiinnostaisi hommata ensi talveksi käytetty neliveto farmari hintaluokassa 20-30t€. Golf, Passat, V70 ja Octavia ovat olleet suurennuslasin alla, mutta minkälaisia kiesejä ovat Legacy ja Outback? Tai tuleeko joitain muita nelareita mieleen?
Outback on käytännössä vain korotettu Legacy. Legacy on sisätiloiltaan yllättävän ahdas, mutta mielestäni ihan kiva fiilis siinä autossa kuitenkin. Itsellä oli juuri Passat 3.2 DSG 4motion ja Legacy 3.0R automaagi kalkkiviivoilla. Valinta kääntyi paskattiin lähinnä sen vuoksi että sopivan ikäistä, vähän ajettua ja hyvin varusteltua Legacya ei tuolla suht harvinaisella padalla sattunut eteen.

En oikein pidä tuosta volkkarin DSG-automaatista, joten Legacyn perinteinen automaatti olisi voinut olla käytännössä jopa parempi. Manuaalia haettaessa tuo ei tietysti ole mikään ongelma. Niin ja Legacyn pienemmät mopokoneet ovat sitten tosi mopoja, ja niitä joutuu huudattamaan kuin pientä eläintä jos haluaa auton liikkuvan. Kilpailijoiden pikkuturbot ovat helposti miellyttävämpiä ajaa. Diesel taitaa Legacyyn kuitenkin istua ihan hyvin.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4304
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Bhven kirjoitti:Venäjä. Perusmeininki.
http://www.liveleak.com/view?i=ef8_1323924662
Tais olla housuissa kattilallinen ton jälkeen.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Tietääkö joku autonördääjä millä nimellä kutsutaan sitä osaa, joka säätää pakussa takapyörien jarrupaineen kyydissä olevan kuorman mukaan? On ilmeisesti ko. osa jumissa, koska on pari kertaa perä tunkenut sivulle jarrulle hyppäessä. Inhaa kun se tekee sitä maantienopeuksissa..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23547
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Alb-venttiili?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

^ Kuulostaa lupaavalta.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
ALB taitaa olla aavistuksen eri juttu.
Mutta oisko jotain 'kuorman tunteva jarrupaineensäädin`?

Tosin olen itse törmännyt paitsi tuon jumiintumiseen, niin siihen että lähiaikana vaihdetut jarrupalat nappaavat erilailla edessä ja takana. Eli eteen olin laittanut tarvikepalat ja takana oli vielä orkkikset puhdistettuna+herkistettynä -> auto poikittain liukkaalla nopeassa jarrutuksessa -> eteen orkkisosat ja vika poistui.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Kylä toi ALB-nimellä näyttää foorumeilla pyörivän.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

ALB on raskaassa kalustossa. Eli sinne päin, mutta ei kuitenkaan.
Foorumit :roll:

Wiki: "Alb-ventiili on raskaassa kalustossa jarruvoimia säätelevä paineilmalla toimiva ventiili. Tunnistus tapahtuu rungon ja akselin välisestä korkeuserosta, joka pienenee lineaarisesti painon lisääntyessä. Kun painoa tulee päälle, niin etäisyys muuttuu ja alb-venttiilin säätö muuttuu suhteessa painoon. Tämä säätää paineilmaa jarruille, näin se säätää jarrujen tehoja.

Tätä ratkaisua käytetään sekä autossa että peräkärryssä. "
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Who cares. Tuolla hakusanalla löyty lisää infoa ja se riittää.
Manaaja

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Onko tuon ikäisessä hiasussa muka moista ominaisuutta? :shock:

Ymmärtääkseni ei ole mitenkään epätavallista että pikkuliukkailla tai muutenkaan vanhoissa pakuissa meinaa perse lukittua rinnalle tyhjät päällä.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Ahaa. Luulin että mesessä oli tuo ongelma..koskapa en huomannut sanaa 'pakussa'.
Saattaa myös olla, että takana jarrurummuissa on pölyä ja/tai likaa, se aiheuttaa myös moista vaivaa. Ja sitten tuo jarrupala-juttu, eli jos eteen on viime talven jälkeen vaihdettu tarvikepalat niin ne voivat haukata jarrulevyä aavistuksen pyydettyä hitaammin -> takajarrut lukossa koska keula ei juurikaan jarruta sen sadasosasekan aikana.
Nämä omalla kokemuksella havaittuina omista ajoautoista ja jopa itse korjattuina
Vanhemmissa noi paineensäätöventtiilit saattavat jumittua. Takarummut on kuitenkin helpoin/nopein/halvin tsekata ja puhdistaa ensiksi, ellet ole jo tehnytkin.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:Onko tuon ikäisessä hiasussa muka moista ominaisuutta? :shock:
Onon. Katastuskonttorilla sitä rassaili sanoi että vielä liikkuu jollakin lailla Meinas tosin et vielä toimii riittävän hyvin..

Tossa hiluxin räjäytyskuva malliksi.


http://www.hilux4x4.co.za/brakes/load-s ... 0valve.pdf
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4304
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
Manaaja

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

masa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Onko tuon ikäisessä hiasussa muka moista ominaisuutta? :shock:
Onon. Katastuskonttorilla sitä rassaili sanoi että vielä liikkuu jollakin lailla Meinas tosin et vielä toimii riittävän hyvin..
Melko yllättävää. Tossa firman '08 transuporossakin kun selkeesti tuntee liukkailla jarrutellessa tyhjänä, että takapää meinaa vetää ensin lukkoon aika helpostikin ennenkuin absit alkavat laulamaan. Tiedä sitten onko absit nimenomaan poistaneet tarpeen moiselle paineentasausventtiilille.
Avatar
Manzel
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 146
Liittynyt: 13.08.2011 0:28

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Pulkannaru kirjoitti:^
Nettiauto.com kertoo jo paljon kun haet tarkennetun haun kautta.
Noi esimerkkisi ovat aika erilaisia autoja. Kun ei tiedä tarvettasi, ei osaa oikein suositella.

Mutta esim pyyntihinnoilla 30.000-29.800€ löytyy:
BMW 525 -08, Audi A6 3.0 -06, Subaru Forester 2.0 -09, BMW 530 -06, Subaru Legacy Outback 2.5 -09, Audi A4, BMW 330 -06, BMW X3 -06, MB E 500 -04, Volvo V70. Skoda Octavia Scout 1.8TSI -09 , Subaru Impreza 2.5 WRX -08, VW Passat 3.2 -08.
Bmw, Audi, Benz akselille en viitsi lähteä, koska niissä on käsittääkseni helvetilliset huoltokulut. Työsuhdeautona menisi, mutta sitä mahdollisuutta ei tällä hetkellä ole. Turhamaisuus: Scoutin muovisuojat ja imbrezan saabimaisuus (älä kysy miksi näin) poistavat ne valikoimasta. 3.2 Passat olisi hyvä, mutta järki pistää vastaan. Eli projekti taitaa mennä v70 tai Legacy/Outbackin suuntaan.

Jos ulostaisin valuuttaa, niin MB:n R langina / GL olisi mukava perheauto ja privaattipirssi Aston. S5 olisi järkevämpi, mutta todelliset herrasmiehet ajavat vain Astonilla – ainoastaan liimanhaistelijat sekaantuvat muihin. 8) . Mutta kiitos vinkeistä!
Avatar
Manzel
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 146
Liittynyt: 13.08.2011 0:28

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Manaaja kirjoitti:Outback on käytännössä vain korotettu Legacy. Legacy on sisätiloiltaan yllättävän ahdas, mutta mielestäni ihan kiva fiilis siinä autossa kuitenkin. Itsellä oli juuri Passat 3.2 DSG 4motion ja Legacy 3.0R automaagi kalkkiviivoilla. Valinta kääntyi paskattiin lähinnä sen vuoksi että sopivan ikäistä, vähän ajettua ja hyvin varusteltua Legacya ei tuolla suht harvinaisella padalla sattunut eteen.

En oikein pidä tuosta volkkarin DSG-automaatista, joten Legacyn perinteinen automaatti olisi voinut olla käytännössä jopa parempi. Manuaalia haettaessa tuo ei tietysti ole mikään ongelma. Niin ja Legacyn pienemmät mopokoneet ovat sitten tosi mopoja, ja niitä joutuu huudattamaan kuin pientä eläintä jos haluaa auton liikkuvan. Kilpailijoiden pikkuturbot ovat helposti miellyttävämpiä ajaa. Diesel taitaa Legacyyn kuitenkin istua ihan hyvin.
Tuo Subarun 110kw diesel kuulostaa hinta-teho-kulutus-suhteeltaan hyvältä. Onko mitään käsitystä, miten nuo bokser-dieselit kestävät pidemmällä aikavälillä?

Dsg:stä olen myös kuullut pajon paskaa; nauha on usean mielestä parempi. Ainoa automaatti, jolla olen koskaan ajanut, oli sijaisduuniauto Saab 900 aikoja sitten. Eli aika heikolla käytännön kokemuksella siinä suhteessa kuljen.
Manaaja

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Manzel kirjoitti:Tuo Subarun 110kw diesel kuulostaa hinta-teho-kulutus-suhteeltaan hyvältä. Onko mitään käsitystä, miten nuo bokser-dieselit kestävät pidemmällä aikavälillä?
Ei oikein. En mä oo kuitenkaan mitään kauhutarinoitakaan kuullut. Aika omaperäinenhän se taitaa kuitenkin dieseliksi olla, jotkut kehuvat varsin bensakonemaiseksi ja jotkut haukkuvat varsin bensakonemaiseksi. Toisin sanoen ei väännä vissiin ihan alhaalta niin hyvin kuin monet rivimoottorikilpailijat mutta kiertää toisaalta sitten yllättävän hyvin. Kyllähän se pata kai jotain palkintojakin on voittanut. Tiedä sitten kun en itse ole moisella möyhentänyt.

Jos ajat paljon ja Passat 3.2 ei käy järkeen niin onhan volkkarilla varsin päteviä dieselkoneitakin. Esim: http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/4209208
Avatar
Manzel
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 146
Liittynyt: 13.08.2011 0:28

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Manaaja kirjoitti:Jos ajat paljon ja Passat 3.2 ei käy järkeen niin onhan volkkarilla varsin päteviä dieselkoneitakin. Esim: http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/4209208
Tuollainen farmarina olisi aika ihanteellinen.
Manaaja

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Manzel kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Jos ajat paljon ja Passat 3.2 ei käy järkeen niin onhan volkkarilla varsin päteviä dieselkoneitakin. Esim: http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/4209208
Tuollainen farmarina olisi aika ihanteellinen.
Jos mä oisin sä, tai siis mä, niin mä kävisin kokeilemassa tollasta: http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/4410598
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tullessani töistä eilen klo 19.45 ja juuri päästyäni sohvalle makaamaan vmo kertoi, että autosta kuuluu kummaa kolinaa. vääntäydyin sohvalta ylös katsomaan, ajattelin että josko aluvanteiden pultit löystyneet.

No niin. Vaimo oli ajellut tyhjällä renkaalla pokkana. Annoin noottia, että voisi ehkä kuitenkin mennä katsomaan edes niitä renkaita kun kolisee. Ei ollut tullut mieleen. No ei kun rengasta vaihtamaan raskaan työpäivän päätteeksi. Saa kyllä itse hoitaa paikkauttamisen. Jos siitä renkaasta enää kalua saa. Tai vanteesta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Ei ainakaan renkaasta, jos on niin tyhjällä ajellut että kolina käy.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23547
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aika mureat äänet lähti opeliksista kun kaasut pääsi pihalle (ja kabiiniin) heti pakosarjasta. Lisäksi pakoputken asfaltinraapiminen lisäsi oman sulosointunsa.

Ei paljon paina kun auton arvo on pienempi kuin omavastuu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti:^ Ei ainakaan renkaasta, jos on niin tyhjällä ajellut että kolina käy.
Joo. Toivottavasti menee huoltoleasingin piikkiin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.