Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Voisko jokainen autoilija lukea ja sisästää taas tämän kiitos.

http://www.iltalehti.fi/autot/2012012015097338_ae.shtml


Siis eka kysymys ja sen vastaus.
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

masa kirjoitti:Voisko jokainen autoilija lukea ja sisästää taas tämän kiitos.

http://www.iltalehti.fi/autot/2012012015097338_ae.shtml


Siis eka kysymys ja sen vastaus.
Samalla myös sen että jos talvella vedät liinat kiinni, niin takana tuleva saattaa osua puskuriin. Et sä vittu voi Kehä I:llä pysäyttää autoa ja toivoa että kaikki pysähtyy, saatana.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Em. asioista on onneksi olemassa ennakkopäätökset, joiden mukaan autoilijan ei tarvitse varautua siihen, että edelläoleva ei noudata liikennesääntöjä.

On keissejä, joissa edelläajava on äkisti jarruttanut päästäkseen kolmion takaa tulevan tielle, takana tuleva törmännyt edelläajavaan. Jarruttaja oli syyllinen. Niinkuin tietysti pitikin olla.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Noista väistämisistä vielä: mua vatuttaa, kun monet jarruttelee, kun bussi heittää yli 60:n rajoitusalueella vilkun päälle lähtiessään pysäkiltä. Veikkaan, että suurin osa ei tee kohteliaisuuttaan, vaan luulevat, että bussilla on etuajo-oikeus.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Veikkaan, että suurin osa ei tee kohteliaisuuttaan, vaan luulevat, että bussilla on etuajo-oikeus.
Kyllä se on ihan itsesuojeluvaisto mikä käskee pysymään poissa kiharapäisen moniosaajan tieltä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:Noista väistämisistä vielä: mua vatuttaa, kun monet jarruttelee, kun bussi heittää yli 60:n rajoitusalueella vilkun päälle lähtiessään pysäkiltä. Veikkaan, että suurin osa ei tee kohteliaisuuttaan, vaan luulevat, että bussilla on etuajo-oikeus.
Mä teen osin kohteliaisuudesta, osin siksi että pari kertaa on pitänyt väistää kylkeen tulevaa suharia joka ei vilkun laitettuaan edes vilkaise että tuleeko joku.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

masa kirjoitti:Voisko jokainen autoilija lukea ja sisästää taas tämän kiitos.
Keskieurooppalaiseen liikennekulttuuriin oppineena olen erimieltä ja mielestäni lakia olisi syytä tämän osalta muuttaa, joskin vaadin tilaatekevältä autolta järjenkäyttöä siinä, milloin vasemmalle on mahdollista väistää ja oletan sen tapahtuvan normaaleja kaistanvaihtoa koskevia sääntöjä noudattaen. Ei siis mikään viimetipan äkkipikainen nykäisy ilman vilkkua nopeammin kulkevan auton eteen.

Yleensä, jos rampilta tuleva auto ajaa liikennevirtaan sopivaa vauhtia, niin autojen väliin mahtuu hieman ajonopeutta muuttamalla, eikä kaistanvaihtoon ole välttämätöntä tarvetta.

Sanoisin myöskin, ellei artikkelissa mainittua liittymää kehä I:stä pitkin ruuhka-aikana lähestyvä, jommalla kummalla kaistalla ajava, ei varaudu mukaan tulevien aiheuttamiin ajonopeudenmuutoksiin, olisi syytä kerrata omia ajotapoja ja asenteita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^^ ja ^^^silloin ei tietenkään väistetä, kun ollaan oikeassa :)

No ei vaiskaa... kyllähän sitä on fiksumpaa väistää kuin jäädä alle.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exsu »

NuoriDaavid kirjoitti:silloin ei tietenkään väistetä, kun ollaan oikeassa :)
Mä väistän kyllä kans silkasta kauhusta. Ne bussit rynnii sieltä melkoisella isomman oikeudella, eikä puhettakaan, että vilahtaisi katse hetkeäkään peilistä.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Vagabondo kirjoitti:
Keskieurooppalaiseen liikennekulttuuriin oppineena olen erimieltä ja mielestäni lakia olisi syytä tämän osalta muuttaa, .
Kaistanvaihtajat minua eivät vituta, vaan ne torvelot jotka tulevat rampilta motariliikenteeseen kuin ajaisivat etuajo-oikeutettuina. Ne aiheuttavat enemmän vaaratilanteita kuin mikään muu.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Yksi autoilijoille tuntemattomimpia bussin väistösääntöjä on bussin lähtö pysäkiltä, kun erillistä pysäkkialuetta ei ole. Bussihan saa tällöin kaksikaistaisella tiellä tulla vilkun kanssa suoraan ulommalle kaistalle, siis alle 70 alueella.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Mun muistaakseni tästä on ennakkotapaus myös, että bussi ei saa etuajo-oikeutettunakaan tulla kylkeen. Eli jos oot jo rinnalla, niin kaasua vaan!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

masa kirjoitti: Kaistanvaihtajat minua eivät vituta, vaan ne torvelot jotka tulevat rampilta motariliikenteeseen kuin ajaisivat etuajo-oikeutettuina. Ne aiheuttavat enemmän vaaratilanteita kuin mikään muu.
Pahin liike minkä voi tehdä on painaa jarru pohjaan kaistan lopussa. Toiseksi pahin, ettei kiihdytä autoaan liikennevirran nopeuteen kiihdytyskaistalla. Kolmanneksi pahin, ettei käytä vilkkua.

Oliko ongelma nyt kuitenkin, että ne tulevat liian hiljaisella vauhdilla vai mikä, koska liikenne ei vaan toimi, jos rampilla kattellaan, että ei täältä nyt taida mahtua tonne. Pysäytänpä tähän ja oottelen, että tulee hiljaisempi väli. Kyllä kaikille pitäisi olla selvää, että kun kiihdytyskaistalla on auto, niin viimeistään kaistan päättyessä se tulee liittymään liikenteeseen. Ei sen pitäisi tulla mitenkään yllätyksenä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Vagabondo kirjoitti:
Pahin liike minkä voi tehdä on painaa jarru pohjaan kaistan lopussa.
Kyllä pahin ongelma on se että tullaan kolmion takaa eteen siten, että kuvitellaan 120kmh ajavan kyllä väistävän.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

masa kirjoitti:Kyllä pahin ongelma on se että tullaan kolmion takaa eteen siten, että kuvitellaan 120kmh ajavan kyllä väistävän.
Ennakoi vähän paremmin, niin ei ole mitään ongelmaa. Et sä toisten ajotapaan voi vaikuttaa, mutta omaasi kylläkin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Vagabondo kirjoitti: Ennakoi vähän paremmin, niin ei ole mitään ongelmaa. Et sä toisten ajotapaan voi vaikuttaa, mutta omaasi kylläkin.

Eli sinä olet juuri se kuski joka tulee motarille kolmion takaa ja katsomatta onko sillä kaistalla tulossa jo joku muu. Sun takia liikenteessä syntyy niitä tilanteita kun kahden kaistan letkat joutuvat hyppäämään jarrulle kolarin estämiseksi.


Kyllä se on kuule niiin, että sinun on muutettava ajotapaasi, tai sitten lain on muututtava. Siihen saakka kannattaa kunnioitttaa vaan sitä kolmiota.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

masa kirjoitti: Eli sinä olet juuri se kuski joka tulee motarille kolmion takaa ja katsomatta onko sillä kaistalla tulossa jo joku muu. Sun takia liikenteessä syntyy niitä tilanteita kun kahden kaistan letkat joutuvat hyppäämään jarrulle kolarin estämiseksi.
Itseasiassa en. Mä olen niitä kuskeja, jotka tulevat kiihdytyskaistaa aavistuksen liikennevirtaa kovemmalla vauhdilla ja katsovat sopivan raon autolleen. Myönnän monesti vaihtavani samantien ulommalle kaistalle, joka istuu paremmin ajovauhtiini, etten turhaan joudu jarruttamaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exsu »

Jos tässä pitää määritellä paikkansa, niin mä olisin se joka Vagan kyydissä itkisi ja oksentaisi.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Vagabondo kirjoitti:
Itseasiassa en. Mä olen niitä kuskeja, jotka tulevat kiihdytyskaistaa aavistuksen liikennevirtaa kovemmalla vauhdilla ja katsovat sopivan raon autolleen.
Kysmys onkin nyt siitä raon löytymisestä. Suurimmat munailijat kun kuvittelevat että se rako tulee, kun väkisin tunkee kolmion takaa eteen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9495
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

masa kirjoitti: Kysmys onkin nyt siitä raon löytymisestä. Suurimmat munailijat kun kuvittelevat että se rako tulee, kun väkisin tunkee kolmion takaa eteen.
Tiedän ja vallankin kun tunkevat vielä liian hiljaisella vauhdilla, mutta minkäs teet. Varaudu ajoissa, kun näet sellaisen auton rampilla, jotta ei tarvitse tehdä paniikkiliikettä siinä vaiheessa kun se sieltä tulee. Mitä hiljempaa auto liikkuu rampilla sitä enemmän sitä kannattaa varoa ja tehdä tilaa jo valmiiksi.

EDIT: Saksassa rampit on niin lyhyitä, että pienempimoottorista autoa saa piiskata tosissaan, että ehtii kiihdyttämään edes rekkojen vauhtiin, että pääsee liikenteeseen sujuvasti mukaan. Tämä taas tarkoittaa, että rekka ei ehdi kiihdytyskaistalla saamaan vauhtia päälle, mutta on aivan varmaa, että se sieltä liikenteeseen tulee, sillä muuten se ei pääse koskaan liikenteeseen. Näin ollen sitä kannattaa väistää. Yhtä varmaa on, että jos oikealla kaistalla on samoihin aikoihin toinen rekka, niin se siirtyy yhden kaistan vasemmalle tilaa tehdäkseen, koska sen on vaikea ehtiä jarruttaa tarpeeksi. Sitäkin on syytä väistää. Kaistojen määrästä kiinni mennäkö kolmannelle kaistalle vai painaa jarrua tosissaan. Henkilöautot menettää hetkellisesti nopeuttaan, mutta muut vaihtoehdot on oikeastaan huonompia.
Viimeksi muokannut Vagabondo, 23.01.2012 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
masa

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja masa »

Vagabondo kirjoitti:enemmän sitä kannattaa varoa ja tehdä tilaa jo valmiiksi.
Nääh, ajelen 99% vasemmalla kaistalla, koska en jaksa jatkuvasti ajaa jalka jarrulla mänttien takia.
Johnny Winter

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Johnny Winter »

Olen tässä nyt viikon verran ajellut muutaman vuoden vanhan VW Touranin kanssa. On se kiesi. Juuri mulle sopiva. Ensimmäinen diesel pumppu joka mun alla on ollut ja jo nyt harmittaa ettei ole aikaisemmin ollut. Ainoa miinus jonka keksin on se, että automaattivaihteet puuttuu. Ja edellisen auton panoraamakattoon tykästyin kanssa. Mutta siis jos pitäisi auto ostaa omaksi, niin tuollaisen ostaisin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

http://www.hs.fi/kotimaa/VTT+Kitkarenka ... 5555176166

Mun tietääkseni nuo keskieurooppalaiset kitkat on lähinnä suunniteltu märälle asfaltille. Aika lailla hiihtoliiton hyväksymät luistelutyylin renkaat Suomen talvessa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:^ Täytyy muistaa, että Suomessa vaadittava M+S (Mud + Snow) merkintä ei ole mitenkään suojattu ja määritelty.
Eikö tosiaan?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriDaavid kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ Täytyy muistaa, että Suomessa vaadittava M+S (Mud + Snow) merkintä ei ole mitenkään suojattu ja määritelty.
Eikö tosiaan?
Ei kovinkaan kummoisesti. Mulla oli Mustangissa jotkut "high performance all season" GoodYearit, joilla ei pystynyt suht tasaisella pihalla edes siirtää autoa kun oli pari senttiä lunta maassa. M+S -merkintä kyljessä, mutta ei mitään jakoa liukkaille. Toi M+S tuntuu kummittelevan noissa "high performance" -luokan ylileveissä fillareissa paljon tavallisia renkaita yleisemmin, mikä on jotenkin surkuhupaisaa. Noilla renkailla kun tekee liukkailla vielä vähemmän yhtään mitään kuin tavallisen perheauton tavallisilla kesärenkailla.

Jos miettii että esim. tällaisilla fillareilla saa ajaa suomen ja monien muiden maiden talvessa niin... onnea vaan kovasti.