Sivu 145/240

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 9:02
Kirjoittaja James Potkukelkka
:on:

Vein Teslan taas hoitoon. Mainitsin varmaan jo pari kk sitten täällä takapään narinasta. Se jatkuu. Arvuuteltiin teknikon kanssa, että puslat narisevat. Takuuseen menee ja ilmainen sijaistesla alla, kuten aina.

Mutta jos en asuisi päiväkahviseudulla, olisi toki hankala viedä auto päivähoitoon säännöllisesti. Mutta kuten Tukholma-syndroomaan kuuluu, uskoakseni en enää osta muita autoja kuin Tesloja. Tämähän kuuluu kulttiin. Yhdysvaltalaisten selvitysten mukaan Teslalla ajavat ovat kaikilla merkeillä ajavista useiten sitä mieltä, että seuraavakin auto on Tesla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 9:09
Kirjoittaja Bluntly
Onkohan se ratti käsitelty jollain riippuvuutta aiheuttavalla aineella?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 9:12
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Kun en ole yli 30k hintaista autoa omistanut, niin onko se isossa kuvassa niin, että kallis auto = runsaasti herkkää tekniikkaa = runsaasti tekniikkamurheita?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 9:20
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 03.08.2018 9:09 Onkohan se ratti käsitelty jollain riippuvuutta aiheuttavalla aineella?
Luuleen, että kyseessä on tunne siitä, että kuuluu johonkin porukkaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 9:22
Kirjoittaja James Potkukelkka
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 03.08.2018 9:12 Kun en ole yli 30k hintaista autoa omistanut, niin onko se isossa kuvassa niin, että kallis auto = runsaasti herkkää tekniikkaa = runsaasti tekniikkamurheita?
Vaikea sanoa. Ainakin mitä kalliimpi auto, sitä kalliimpaa niiden korjaaminen on :) Onneksi vielä takuu..
Tietysti suuri osa vioista on ollut sellaisissa varusteissa, mitä monissa autoissa ei ole (sisään painuvat ovankahvat, säädettävä ilmajousitus, tuulilasinpyyhkimien lämmitys jne.). Eli jos varustetta ei ole, se ei voi vikaantua.

Puslat ovat toki joka autossa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 9:26
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ se on ihan matemaattinen fakta, että monimutkaiset systeemit hajoavat useammin.

Hyvin suunniteltu ja kasattu toisaalta kestää hyvin. Mekaniikka yleensä kestää heikoiten kun ikää kertyy.

Monet luxus-autojen ostajat eivät tunnu piittaavan käyttövarmuudesta. Jos autoja on useita ja muut hoitaa ropeltamisen, niin saahan se Tesla / Ferrari / Rolls/ Maserati olla pajalla joka kuussa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 9:31
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 03.08.2018 9:26

Monet luxus-autojen ostajat eivät tunnu piittaavan käyttövarmuudesta. Jos autoja on useita ja muut hoitaa ropeltamisen, niin saahan se Tesla / Ferrari / Rolls/ Maserati olla pajalla joka kuussa.
Se on ehkä kuin ûberhottis tyttöystävä, joka välillä vetää käsittämättömät kilarit. Jos olisi vain mukava luonne, ei olisi varaa vetää.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 9:32
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 03.08.2018 9:22Puslat ovat toki joka autossa.
Normiautossa puslat kestää vuosikymmenen/satatuhatta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 9:35
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 03.08.2018 9:32
James Potkukelkka kirjoitti: 03.08.2018 9:22Puslat ovat toki joka autossa.
Normiautossa puslat kestää vuosikymmenen/satatuhatta.
Toisaalta normiauto ei kiihdy nollasta sataan 4.5 sekunnissa. Varmaan toi aiheuttaa lisävääntöä pyöräntuentaan. En tosin ole paljoa polkenut. Mutta vikahan toi on. Onneksi ilmaantui ennenkuin takuu loppuu. Täystakuu 80t, nyt ajettu jtn 65t.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 10:02
Kirjoittaja Bluntly

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 10:10
Kirjoittaja James Potkukelkka
Rekoissa polttokenno voi olla toimiva vaihtoehto, koska tankkausaseman hinnalla ei niin paljon väliä, jos iso laivasto.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 11:35
Kirjoittaja elco
sivustahuutaja kirjoitti: 03.08.2018 9:26
Monet luxus-autojen ostajat eivät tunnu piittaavan käyttövarmuudesta. Jos autoja on useita ja muut hoitaa ropeltamisen, niin saahan se Tesla / Ferrari / Rolls/ Maserati olla pajalla joka kuussa.
Tesla on noista ainoa, jolla on aikomus myydä volyymia verraten edullisesti. Eli yhtälö ei toimi valmistajan eikä asiakkaankaan kannalta - siis sellaisen asiakkaan, joka preferoi autoa, jolla voi ajaa paikasta A paikkaan B yli kulttimembershipin.

Porsche on onnistunut leipomaan laadun, haluttavuuden ja katteen samaan pakettiin. Ja vielä kultinkin - tosin erona on se, että kultilla ei ole ylipoppamiestä. Davekin olisi melkein järkevä ja miehekäs, jos vaan ajaisi panameralla sijaisteslan sijaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 11:47
Kirjoittaja James Potkukelkka
elco kirjoitti: 03.08.2018 11:35

Porsche on onnistunut leipomaan laadun, haluttavuuden ja katteen samaan pakettiin. Ja vielä kultinkin - tosin erona on se, että kultilla ei ole ylipoppamiestä. Davekin olisi melkein järkevä ja miehekäs, jos vaan ajaisi panameralla sijaisteslan sijaan.
Uskonlahkojen väliset riidet ovat kaikkein kiihkeimpiä :)

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 11:56
Kirjoittaja James Potkukelkka
Mielenkiintoista muuten nähdä, miten Teslan brändin ja kultin käy, kun Model 3 alkaa tulla vastaan joka kadunkulmassa. Pakostakin brändiarvo alenee, kun joka myyntipäällikkö alkaa ajaa Teslalla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2018 12:02
Kirjoittaja sivustahuutaja
elco kirjoitti: 03.08.2018 11:35
Porsche on onnistunut leipomaan laadun, haluttavuuden ja katteen samaan pakettiin.
Porsche omaksui ensimmäisenä eurooppalaisena japanilaisten kasausopit ja tulos näkyy.

Alkuun luulin Teslankin ottavan nöyrästi lusikan käteen ja alkavan lusikoida misokeittoa. Ilmeisesti kuvittelivat osaavansa paremmin.

Eksoottiset merkit tippuvat yksi kerrallaan jonkun ison syliin. Pikkuhiljaa alkaa niissäkin laatu paranemaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.08.2018 9:06
Kirjoittaja James Potkukelkka
Musk aikoo ottaa Teslan pois pörssistä. Nykyisillä omistajilla mahd. jatkaa omistajina. En vielä tiedä, mitä teen. Veikkaan, että hiukan tavallista enemmän kaikkea vaatisi pysyä Yhdysvaltalaisen pörssin ulkopuolisen yrityksen omistajina. Toisaalta olisihan se mukava olla Weyland-Yutani corporation pienomistaja. Mutta sitten taas mulla on jo kahden pörssin ulkopuolisen yrityksen osakkeita ja niiden ongelma on tietysti heikko likviditeetti, ts. vaikea myydä halutessaan. Musk aikoo tosin jatkossa 6kk:n välein järjestää osto-myynti tapahtuman, eli selvästi tavallista likvidimpi pörssin ulkopuolinen olisi.

Mun keskihankintahinta 227 USD (ostettu kolmessa vaiheessa) ja lunastustarjous 420 (onkohan tämä muuten Muskin huumoria..), eli voisi tietysti ottaa rahatkin.

Riippuu nyt siitä, kuinka vaikeaksi käytännössä tulisi jatkaa omistajana.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.08.2018 9:34
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 08.08.2018 9:06Riippuu nyt siitä, kuinka vaikeaksi käytännössä tulisi jatkaa omistajana.
Taitaa olla niin, että useimmissa tilanteissa pakkolunastusoikeus syntyy tietyn omistusosuuden ylittyessä. Suomessa voi haastaa tarjotun hinnan vääränä, mutta itse lunastusta ei voi estää jos kriteerit täyttyvät.

Voit olla jatkossakin Muskin kannatusjäsen ostelemalla Tesloja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.08.2018 9:58
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 08.08.2018 9:34
James Potkukelkka kirjoitti: 08.08.2018 9:06Riippuu nyt siitä, kuinka vaikeaksi käytännössä tulisi jatkaa omistajana.
Taitaa olla niin, että useimmissa tilanteissa pakkolunastusoikeus syntyy tietyn omistusosuuden ylittyessä. Suomessa voi haastaa tarjotun hinnan vääränä, mutta itse lunastusta ei voi estää jos kriteerit täyttyvät.

Juu, tunnen toki tuon tavallisen pakkolunastusjutun. Musk ei kuitenkaan ole tavallinen omistaja. Hän ei ajattele pelkästään rahaa (moni naurahtaa tähän epäuskoisesti, mutta uskon vahvasti näin). Hän haluaa ja aikoo pitää halukkaat piensijoittajat mukana.

https://www.tesla.com/fi_FI/Blog/taking-Tesla-private

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.08.2018 10:02
Kirjoittaja aasi
James Potkukelkka kirjoitti: 08.08.2018 9:58 Juu, tunnen toki tuon tavallisen pakkolunastusjutun. Musk ei kuitenkaan ole tavallinen omistaja. Hän ei ajattele pelkästään rahaa (moni naurahtaa tähän epäuskoisesti, mutta uskon vahvasti näin). Hän haluaa ja aikoo pitää halukkaat piensijoittajat mukana.

https://www.tesla.com/fi_FI/Blog/taking-Tesla-private
Pakko pitää, muuten varmaan suurimmalta osalta työntekijöistä optio-oikeuksineen tipahtais hanskat tiskiin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.08.2018 10:17
Kirjoittaja So Hard
aasi kirjoitti: 08.08.2018 10:02
James Potkukelkka kirjoitti: 08.08.2018 9:58 Juu, tunnen toki tuon tavallisen pakkolunastusjutun. Musk ei kuitenkaan ole tavallinen omistaja. Hän ei ajattele pelkästään rahaa (moni naurahtaa tähän epäuskoisesti, mutta uskon vahvasti näin). Hän haluaa ja aikoo pitää halukkaat piensijoittajat mukana.

https://www.tesla.com/fi_FI/Blog/taking-Tesla-private
Pakko pitää, muuten varmaan suurimmalta osalta työntekijöistä optio-oikeuksineen tipahtais hanskat tiskiin.
Minusta taas tuntuu että optioiden arvo romahtaa monen mielessä kun ne muuttuvat hyvin likvidistä omaisuudesta ei-likvidiksi. Osatajan ja myyjän kohtaaminen ja oikean hinnan muodostuminen osakkeelle ovat pörssin ulkopuolella piensijoittajan kannalta ihan perseestä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.08.2018 10:47
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vaikea sanoa, mitä osto-optioita omistavien työntekijöiden optioille tehdään. Osakkeita omistavien työntekijöiden kannalta tilanne on sama kuin muillakin omistajilla. Voivat myydä osakkeensa nyt, tai omistaa jatkossa pörssin ulkopuolisen Teslan osakkeita. Osto-optiothan ovat Teslan myöntämiä, eli periaatteessa ne tietysti eivät muutu tilanteesta miksikään. Mutta kuten Tix sanoi, optioiden arvo on vaikeammin arvioitavissa. Pörssiyhtiöllä niiden sen hetkisen arvon tietää joka päivä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.08.2018 10:59
Kirjoittaja James Potkukelkka
Eilen olisi ollut mielenkiintoinen päivä Teslalla ilman tätä mustaa joutsentakin. Kävi nimittäin ilmi, että Saudien valtiollinen sijoitusyhtiö olisi halunnut ostaa Teslan osakkeita suunnatulla annilla, mutta Musk oli antanut pakkasta. Olivat sitten imuroineet muutamalla miljardilla markkinoilta. En tiedä, joutuivatko liputtamaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 09.08.2018 9:33
Kirjoittaja James Potkukelkka
Koska mulla on nyt runsaasti käteistä odottamassa jotain käyttöä, tekisi mieli ostaa lisää Teslaa 370 (nykyhinta) ja myydä sitten 420:lla buy outissa. Mutta diilin läpimeno ei ole varma. Jos olisi, hintahan olisi silloin vähintään 420. Eli siitä riskistähän siinä juuri maksetaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.08.2018 18:25
Kirjoittaja Bluntly

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.08.2018 18:46
Kirjoittaja James Potkukelkka
James Potkukelkka kirjoitti: 09.08.2018 9:33 Koska mulla on nyt runsaasti käteistä odottamassa jotain käyttöä, tekisi mieli ostaa lisää Teslaa 370 (nykyhinta) ja myydä sitten 420:lla buy outissa. Mutta diilin läpimeno ei ole varma. Jos olisi, hintahan olisi silloin vähintään 420. Eli siitä riskistähän siinä juuri maksetaan.
334 tänään. Hyvä, että en ostanut lisää.