Sivu 149/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 10:44
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 05.10.2018 10:41
So Hard kirjoitti: 05.10.2018 10:19 Päivittäisen toimintansa. Nyt puhutaan investoinneista. Kuten se pikalatausverkko.
Epäyhteensopivat pikalatatausverkot olisivat jatkossa ihan idioottimainen idea. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että edelläkävijälle ja markkinajohtajalle sopii suljettu ekosysteemi, kun taas haastajille avoin ekosysteemi on parempi. Koska kuka nyt ostaisi suljetun vehkeen pienen markkinaosuuden toimijalta. Luultavasti muut autonvalmistajat siis liittoutuvat pikalatausstandardin kanssa.
Luultavasti liitoutuvatkin ja ottavat kumppaneiksi bensiinijakeluyhtiöt. Samoin ne voivat katsoa kuka saa aikaisiksi parhaan itseajoteknologian, onko se Bosch vai joku muu ja lisensoivat siltä, sen sijaan että kehittäisivät kaikki itse oman.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 10:46
Kirjoittaja sivustahuutaja
^^ eGolf on just täydellinen EV nykytekniikalle. Ei sakemanniperheen kakkosauton tarvitse tehdä mitaan grand touring reissuja. Riittää, että range ja suorituskyky riittää kaupungissa päivittäisiin ajoihin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 10:46
Kirjoittaja James Potkukelkka
urpiainen kirjoitti: 05.10.2018 10:43
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:34 Haluan merkitä pöytäkirjaan, että mua häiritsee muuten asiallisessa keskustelussa "höpö höpö" ja "horiset" ilmaisujen käyttö.
Mut toisaalta, sä olet käyttänyt jo kahdesti tällaista isällisesti keskustelukumppanin yläpuolelle asettuvaa ja holhoavaa "tulet näkemään" tai "tulet huomaamaan" -ilmausta. Sitä paitsi "horista" on poikkeuksellisen hieno verbi, vaikka toki ymmärrettävästi häiritsevä.
Otin "tulet näkemään" käyttöön "Höpö höpön" jälkeen. Muuten en olisi niin tehnyt.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 10:50
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:46
urpiainen kirjoitti: 05.10.2018 10:43
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:34 Haluan merkitä pöytäkirjaan, että mua häiritsee muuten asiallisessa keskustelussa "höpö höpö" ja "horiset" ilmaisujen käyttö.
Mut toisaalta, sä olet käyttänyt jo kahdesti tällaista isällisesti keskustelukumppanin yläpuolelle asettuvaa ja holhoavaa "tulet näkemään" tai "tulet huomaamaan" -ilmausta. Sitä paitsi "horista" on poikkeuksellisen hieno verbi, vaikka toki ymmärrettävästi häiritsevä.
Otin "tulet näkemään" käyttöön "horiset" ilmauksen jälkeen. Muuten en olisi niin tehnyt.
Minusta se on horinaa kun alat tekemään oletuksia siitä mitä isojen autovalmistajien johtoryhmissä on keskusteltu ja päätetty. Horina on hyvä termi kuvaamaan fanboyn perspektiiviharhan vallassa tekemiä vahvoja kannanottoja fanittamansa yrityksen jäätävästä ylivertaisuudesta. En vedä sanojani takaisin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 10:58
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:46
urpiainen kirjoitti: 05.10.2018 10:43
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:34 Haluan merkitä pöytäkirjaan, että mua häiritsee muuten asiallisessa keskustelussa "höpö höpö" ja "horiset" ilmaisujen käyttö.
Mut toisaalta, sä olet käyttänyt jo kahdesti tällaista isällisesti keskustelukumppanin yläpuolelle asettuvaa ja holhoavaa "tulet näkemään" tai "tulet huomaamaan" -ilmausta. Sitä paitsi "horista" on poikkeuksellisen hieno verbi, vaikka toki ymmärrettävästi häiritsevä.
Otin "tulet näkemään" käyttöön "Höpö höpön" jälkeen. Muuten en olisi niin tehnyt.
Täs on joo kyllä kaikki päiväkotipihan dynamiikan elementit kasassa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 11:00
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 05.10.2018 10:50
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:46
urpiainen kirjoitti: 05.10.2018 10:43
Mut toisaalta, sä olet käyttänyt jo kahdesti tällaista isällisesti keskustelukumppanin yläpuolelle asettuvaa ja holhoavaa "tulet näkemään" tai "tulet huomaamaan" -ilmausta. Sitä paitsi "horista" on poikkeuksellisen hieno verbi, vaikka toki ymmärrettävästi häiritsevä.
Otin "tulet näkemään" käyttöön "horiset" ilmauksen jälkeen. Muuten en olisi niin tehnyt.
Minusta se on horinaa kun alat tekemään oletuksia siitä mitä isojen autovalmistajien johtoryhmissä on keskusteltu ja päätetty. Horina on hyvä termi kuvaamaan fanboyn perspektiiviharhan vallassa tekemiä vahvoja kannanottoja fanittamansa yrityksen jäätävästä ylivertaisuudesta. En vedä sanojani takaisin.
Merkitään tiedoksi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 11:32
Kirjoittaja urpiainen
sivustahuutaja kirjoitti: 05.10.2018 10:46 ^^ eGolf on just täydellinen EV nykytekniikalle. Ei sakemanniperheen kakkosauton tarvitse tehdä mitaan grand touring reissuja. Riittää, että range ja suorituskyky riittää kaupungissa päivittäisiin ajoihin.
Mä reissasin kesällä silleen kevyesti Pohjoismaissa, ja matkaan sisältyi joidenkin satojen kilometrien yhteisosuus Norjassa paikallisten ystävien kanssa, jotka olivat liikkeellä eGolfillaan (mulla on nolostuttavan köyhiä norjalaisia tuttavia, olisin nyt odottanut Teslaa). Mä en yhtään tiedä, mitä latausverkostoa (Fortum näytti kutienkin olevan yksi suurtoimija) eGolf käyttää, mutta tosi kattava ja helppo se näytti olevan. Helppo appi auttoi aina löytämään vapaan latauspisteen tarvitatessa, ja aika nopeasti sai suht paljon toimintasädettä. Eli yllättävän hyvin sopi isoon kierrokseenkin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 11:32
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 05.10.2018 10:42

Lyödäänkö viskipullo vetoa siitä, että kumpi on suurempi ja kannattavampi autonvalmistaja 2025, VW vai Tesla?
Olisiko yksinkertaisempi parametri, kumman markkina-arvo suurempi?

Edit: 2025 on ehkä liian aikaisin. Sopiiko sulle 2028?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 11:53
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 11:32
So Hard kirjoitti: 05.10.2018 10:42

Lyödäänkö viskipullo vetoa siitä, että kumpi on suurempi ja kannattavampi autonvalmistaja 2025, VW vai Tesla?
Olisiko yksinkertaisempi parametri, kumman markkina-arvo suurempi?

Edit: 2025 on ehkä liian aikaisin. Sopiiko sulle 2028?
Markkina-arvo as osakepotin hinta on itse asiassa huonompi parametri, koska Tesla ei ole vain autonvalmistaja. Se voi epäonnistua surkeasti autonvalmistajana ja porskuttaa energiaratkaisujen tarjoajana. Tai vice versa, se voi olla jäätävän kannattava autonvalmistaja mutta tehdä turskaa muilla sektoreilla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 12:01
Kirjoittaja James Potkukelkka
^olet oikeassa tuossa. Autojen kpl-määräinen myyntikään ei ole mielestäni hyvä parametri. Apple oli pitkään kannattavin vaikka ei ollut suurin.

Mielestäni Tesla ei ilmoita eri liiketoimintayksiköiden (Autot, energian varastointi, aurinkopaneelit) tulosta erikseen, ainoastaan liikevaihdon.
edit: erittelee kyllä Cost of revenues eri yksiköille, mutta Opex ei erittele eri yksiköille, joten tarkkaa yksikkökohtaista tulosta ei voi mielestäni laskea.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 12:09
Kirjoittaja So Hard
^jos Teslasta tulee merkittävä autonvalmistaja, sen on pakko muodostaa siitä oma bisnesdivisioona. Toki tulosta voi sitten manipuloida monin tavoin, mutta

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 12:23
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 05.10.2018 12:09 ^jos Teslasta tulee merkittävä autonvalmistaja, sen on pakko muodostaa siitä oma bisnesdivisioona. Toki tulosta voi sitten manipuloida monin tavoin, mutta
En ole konsernien tilinpäätöksiin niin tarkasti tutustunut, mutta julkistavatko kaikki konsernit eri divisioonien osakekohtaisen tuloksen? Tesla siis ilmoittaa eri yksiköiden liikevaihdon kyllä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 12:25
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 12:23
So Hard kirjoitti: 05.10.2018 12:09 ^jos Teslasta tulee merkittävä autonvalmistaja, sen on pakko muodostaa siitä oma bisnesdivisioona. Toki tulosta voi sitten manipuloida monin tavoin, mutta
En ole konsernien tilinpäätöksiin niin tarkasti tutustunut, mutta julkistavatko kaikki konsernit eri divisioonien osakekohtaisen tuloksen? Tesla siis ilmoittaa eri yksiköiden liikevaihdon kyllä.
Pörssiyhtiöiden taitaa olla pakko toimia niin. Vertailukelpoinen EBIT pitää esittää tilinpäätössäännösten mukaan eri divisioonille.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 12:29
Kirjoittaja James Potkukelkka
No otetaanko veto kumman ebit on 2028 suurempi Teslan autoliiketoiminnan vai VW:n autoliiketoiminnan?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 12:30
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 12:29 No otetaanko veto kumman ebit on 2028 suurempi Teslan autoliiketoiminnan vai VW:n autoliiketoiminnan?
Ok. Toki noin pitkällä perspektiivillä jomman kumman fuusio johonkin toiseen on enemmän kuin mahdollinen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.10.2018 12:34
Kirjoittaja James Potkukelkka
Ehdotan vedonlyönnin kohteeksi virtuaalista viskipulloa. Toki oikeakin käy.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2018 9:06
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 05.10.2018 9:56 Johan Jaguarin ePacea on kehuttu monessa paikassa paremmaksi kuin Teslan mallia.
Jaguar kuluttaa selvästi enemmän kuin Model X vaikka on selvästi pienempi.


Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2018 9:13
Kirjoittaja So Hard
Tietysti kuluttaa, koska sen ilmanvastuskerroin on isompi. So? Ilmanvastuskerroin on muotoilun tulos. Jaguar on halunnut tämmöisen muotoilun.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2018 9:14
Kirjoittaja James Potkukelkka
Eli sillä pääsee yhdellä latauksella lyhyemmän matkan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2018 9:16
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 9:14 Eli sillä pääsee yhdellä latauksella lyhyemmän matkan.
Eiköhän ostaja tiedä minkä matkan iPacella pääsee. Tai eGolfilla. ostavat silti.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2018 9:21
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 10.10.2018 9:16
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 9:14 Eli sillä pääsee yhdellä latauksella lyhyemmän matkan.
Eiköhän ostaja tiedä minkä matkan iPacella pääsee. Tai eGolfilla. ostavat silti.
Kun Model 3 tulee Eurooppaan, eivät osta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2018 9:27
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 9:21
So Hard kirjoitti: 10.10.2018 9:16
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 9:14 Eli sillä pääsee yhdellä latauksella lyhyemmän matkan.
Eiköhän ostaja tiedä minkä matkan iPacella pääsee. Tai eGolfilla. ostavat silti.
Kun Model 3 tulee Eurooppaan, eivät osta.
Model 3 ja iPace eivät kilpaile samassa segmentissä. Oletko lukenut ensimmäistäkään iPacen arvostelua? Model X saa kyllä ihan tosissaan kilpailla jos MB ja Audi tuovat saman tason kisaajan.

Siinä vaiheessa kun Model 3 on oikeasti saatavilla, senkin segmentti lienee aika kilpailtu. Pakko kyllä sanoa, että nämä osakkeenomista-fanboyfiilislausunnot eivät piirrä erityisen analyyttistä kuvaa normaalisti aika perehtyvästä tyypistä.

Minä olin varsin potentiaalinen Model 3 ostaja. Laatu- ja toimitusongelmien vuoksi en enää ole.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2018 9:33
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 10.10.2018 9:27
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 9:21
So Hard kirjoitti: 10.10.2018 9:16

Eiköhän ostaja tiedä minkä matkan iPacella pääsee. Tai eGolfilla. ostavat silti.
Kun Model 3 tulee Eurooppaan, eivät osta.
Model 3 ja iPace eivät kilpaile samassa segmentissä. Oletko lukenut ensimmäistäkään iPacen arvostelua? Model X saa kyllä ihan tosissaan kilpailla jos MB ja Audi tuovat saman tason kisaajan.

Siinä vaiheessa kun Model 3 on oikeasti saatavilla, senkin segmentti lienee aika kilpailtu. Pakko kyllä sanoa, että nämä osakkeenomista-fanboyfiilislausunnot eivät piirrä erityisen analyyttistä kuvaa normaalisti aika perehtyvästä tyypistä.

Minä olin varsin potentiaalinen Model 3 ostaja. Laatu- ja toimitusongelmien vuoksi en enää ole.
Olen lukenut kursorisesti jotain iPace arvosteluja. Teslan ero kilpailijoihin on se, että sen autoja oikeasti tehdään ja myydään. Paperijulkistukset ovat aika lailla vaporwarea. Kukaan kilpailija ei ole samoissa volyymeissä ja Teslan tuotanto kasvaa sen 200% YoY.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2018 9:37
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 9:33
So Hard kirjoitti: 10.10.2018 9:27
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 9:21

Kun Model 3 tulee Eurooppaan, eivät osta.
Model 3 ja iPace eivät kilpaile samassa segmentissä. Oletko lukenut ensimmäistäkään iPacen arvostelua? Model X saa kyllä ihan tosissaan kilpailla jos MB ja Audi tuovat saman tason kisaajan.

Siinä vaiheessa kun Model 3 on oikeasti saatavilla, senkin segmentti lienee aika kilpailtu. Pakko kyllä sanoa, että nämä osakkeenomista-fanboyfiilislausunnot eivät piirrä erityisen analyyttistä kuvaa normaalisti aika perehtyvästä tyypistä.

Minä olin varsin potentiaalinen Model 3 ostaja. Laatu- ja toimitusongelmien vuoksi en enää ole.
Olen lukenut kursorisesti jotain iPace arvosteluja. Teslan ero kilpailijoihin on se, että sen autoja oikeasti tehdään ja myydään. Paperijulkistukset ovat aika lailla waporvarea. Kukaan kilpailija ei ole samoissa volyymeissä ja Teslan tuotanto kasvaa sen 200% YoY.
Melkein kaikki Model X:ää ajaneet arvostelijat pitävät iPacea parempana. En ole vielä törmännyt yhteenkään joka pitäisi sitä huonompana. "I prefer the I-Pace over the Model X, and I really like the Model X. The I-Pace is less expensive (comparing the baseline S model to the 75D there's a $10,000 price difference) and feels more like a luxury car."

https://www.engadget.com/2018/06/14/201 ... ccounter=1

Teslan koko juttu on se, että se toistaiseksi ollut ainoa tarjoaja, mutta pian sen pitää olla paras. Model 3 laatu- ja tuotanto-ongelmat ja iPace vs Model X kisan häviäminen ainakin arvostelumaailmassa ovat indikaattori siitä ette se ei tule sitä olemaan.

Mitä paperijulkistuksiin tulee, eGolf on Euroopan myydyin sähköauto vaikka VW ei ole vielä edes aloittanut lihastensa pullistelua markkinalla, saati sitten muut isot. Model 3 ehkä tulee Eurooppaan kahden vuoden sisään. Sinä aikana paperijulkistukset ovat siirtyneet autokauppoihin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2018 9:39
Kirjoittaja Bluntly
Euroopan myydyimmät sähköautomallit 2017:

1. Renault Zoe 25 305, +49%
2. Nissan Leaf 15 561, +1%
3.Tesla Model S 11 472, +14%
4. BMW i3 10 484, +82%
5. Volkswagen e-Golf 9582, +66%
6. Tesla Model X 8718, uusi malli
7. Hyundai Ioniq 4460, uusi malli
8. Kia Soul EV 4395, +17%
9. Mercedes B-sarja 2488, -14%
10. Smart ForTwo ED 2453, uusi malli

Isot voi kehitellä uusia malleja ihan miten huvittaa, Tesla ei.
Teslahan elää aivan kädestä suuhun, edellisen mallin on tuotettava seuraavan kehitys- ja valmistuskulut