Sivu 154/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.01.2019 15:32
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2019 15:06
JOs ajattelee mitä vauhtia kehitys kehittyy, niin mun on vaikea uskoa, että Touaregista ja Land Cruiseista ehtisi tulla niukkuutta sinä aikana, kun sähköautot eivät vielä niitä kunnolla korvaa. Käytettyjä on saatavilla halvalla runsaasti, niillä vaan on erittäin kallista ajaa ja omistaa.
Omistaminen voipi olla kallista älyvapaassa Suomessa. Muualla luultavasti verotetaan päästöjä, jolloin polttomoottoriautot säilyvät käytössä varsin pitkään. Jos esim 90% kilsoista ajetaan kodin lähellä, niin ei se kukkaroa kaada vaikka loput 10% ajettaisiin esim wranglerilla.

Kaikki tämä vouhottaminen unohtuu siinä pisteessä kun ksnsa rajuaa tämän aiheuttavan kustannuksia.

Auto on siitä kiva verotettava, että varsinkin kulutuksen tai hinnan perusteella muodostettava progressiivinen vero kohdistyuu ’rikkaisiin’. Tällä hetkellä peruspentti ei koe maksavansa autosta mitenkään tuhottomasti enemmän kuin olisi hänen mielestään ’reilua’. Jos pena ruoskitaan ostsmaan ökykallis sähköauto, niin pena pistää nimen myistiin ja vaihtaa puoluetta seuraavissa vaaleissa.

Jengillä menee siis iloisen sekaisin kaksi asiaa:
1. Verotus on pakollista ja se kannattaa kohdistaa haittoihin, esim päästöihin
2. Jos verotus ohjaa tehottomiin valintoihin, koko talous kärsii. On ihan jörjetöntä ajatella, että koska nyt verotamme päästöjä, niin sitten onkin _vihreästä_ näkökulmasta ihan jepa ruoskia kunnolla. Koska eihän niitä päästöjä verotettu vihreyden takia vaan sen takia että piti jotain verottaa!

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.01.2019 16:25
Kirjoittaja So Hard
Jos suomalaista autokantaa katsoo, keskivertokärryn hinta lienee alempi kuin yksi akkupakka sähköautoon. En ymmärrä mistä se pääoma tulisi. Autoteollisuus toki pissii ilosta jos heidän investointinsa tuotantoon ja tuotekehitykseen pakkorahoitetaan länsimaissa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.01.2019 20:37
Kirjoittaja Stadinarska
So Hard kirjoitti: 25.01.2019 16:25 Jos suomalaista autokantaa katsoo, keskivertokärryn hinta lienee alempi kuin yksi akkupakka sähköautoon. En ymmärrä mistä se pääoma tulisi. Autoteollisuus toki pissii ilosta jos heidän investointinsa tuotantoon ja tuotekehitykseen pakkorahoitetaan länsimaissa.
Jos minä olisin Suomen diktaattori niin lahjoittaisin kaikille miehille uuden akkupakan ja naisille sähköauton ilman akkupakkaa.

Minä olenkin niin mukava parittaja. Viitistkö So Hard myöntää, että kyllä minä olen sinua mukavampi, ihan tosi!

TAMMIAKKU

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.01.2019 9:01
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 25.01.2019 16:25 Jos suomalaista autokantaa katsoo, keskivertokärryn hinta lienee alempi kuin yksi akkupakka sähköautoon. En ymmärrä mistä se pääoma tulisi. Autoteollisuus toki pissii ilosta jos heidän investointinsa tuotantoon ja tuotekehitykseen pakkorahoitetaan länsimaissa.
Jossain väitettiin, että auton mediaanihinta olisi alle 4000 Suomessa..

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.01.2019 9:03
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ eikös autokanta ole keskimäärin yli 10v vanhaa, eli kuulostaa uskottavalta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.01.2019 9:04
Kirjoittaja James Potkukelkka
Suomen valtio on hätää kärsimässä, kun autoilija on perinteisesti ollut se lypsylehmä, jolta voi kupata miljardeja ja nyt pitäisikin hiukan keventää, jotta ihmiset pystyisivät ostamaan vähäpäästöisempiä.

Tilapäinen autovero on kestänyt yli 50 vuotta, mutta nyt on pakko keventää, jos halutaan, että ihmisillä on varaa ostaa vähäpäästöisempiä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.01.2019 9:05
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 28.01.2019 9:03 ^ eikös autokanta ole keskimäärin yli 10v vanhaa, eli kuulostaa uskottavalta.
Näyttää olevan lähes 13 vuotta..

https://www.ksml.fi/talous/Suomen-autok ... ta/1050045

Siinä sitä on tekemistä, että kolmen tonnin autolla ajava pystyy vaihtamaan vähäpäästöiseen..

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.01.2019 9:10
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ häh? Vaihto onnistuu helposti. Alennetaan autoveroa ja nostetaan polttoaineveroa, niin 3k kippo vaihtuu uudempaan pienipäästöisempään tuontikäytettyyn.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.01.2019 9:36
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Jos pidetään esim 100g CO2 päästöistä vähäpäästöisenä, niin sen veroprosentti on jo nyt enää 6.8%. Eli autoveron poistokaan ei alentaisi sen veroa tuota enempää.

Eli aika vaikeaa on saada sen vähäpäästöisen hintaa sille tasolle, että 3 tonnin autolla ajava sen pystyisi ostamaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.01.2019 10:35
Kirjoittaja James Potkukelkka
"VTT:n laskelmissa on arvioitu, että sähkö- ja bensa-auton hankintahinnat olisivat samalla tasolla vuonna 2026. " Siis seitsemän vuoden päästä?! Vaikuttaa optimistiselta.

Merkille pantavaa on, että sähköauton kokonaiskustannus on jo nyt polttista pienempi.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005982127.html

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.01.2019 10:52
Kirjoittaja So Hard
Akkuteknologian kehitys on jonkinmoinen kysymysmerkki - jos joku keksii hyvin varaavan pitkäikäisen akun halvoista materiaaleista, niin mikäs siinä. Mutta jos mennään harvinaisia metalleja vaativilla akuilla niin kysynnän lisääntyminen varmaan lähinnä nostaa hintaa. En tiedä mistä VTT on keksinyt moisen.

Toki sähkömoottori on halvempi kuin polttomoottori valmistaa, mutta niin se bensatankkikin on halvempi kuin akut.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.01.2019 11:10
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 30.01.2019 10:52 . Mutta jos mennään harvinaisia metalleja vaativilla akuilla niin kysynnän lisääntyminen varmaan lähinnä nostaa hintaa.
Mun käsittääkseni raaka-aineiden osuus akun hinnasta on kuitenkin vähäinen. Hinta syntyy valmistuksesta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.01.2019 17:35
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 28.01.2019 9:36 ^Jos pidetään esim 100g CO2 päästöistä vähäpäästöisenä, niin sen veroprosentti on jo nyt enää 6.8%. Eli autoveron poistokaan ei alentaisi sen veroa tuota enempää.

Eli aika vaikeaa on saada sen vähäpäästöisen hintaa sille tasolle, että 3 tonnin autolla ajava sen pystyisi ostamaan.
Käsitit väärin. Ei absoluuttisilla päästöillä ole väliä, vasn vähennyksellä. Vanhat enemmän päästävät käytetyt vaihtuvat suomessa uudempiin pienempäästöisiin autoihin nostamalla esim polttoaineveroa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.01.2019 9:42
Kirjoittaja James Potkukelkka
Teslalta toinen perättäinen voitollinen vuosineljännes. Kassavirta + 700 miljoonaa, vaikka maksoivat velkoja pois, käteistä 4 miljardia kassassa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.01.2019 16:30
Kirjoittaja Bhven
James Potkukelkka kirjoitti: 31.01.2019 9:42 Kassavirta + 700 miljoonaa, vaikka maksoivat velkoja pois, käteistä 4 miljardia kassassa.
Näin Suomen valtionkin tulisi toimia, mutta ei onnistu ilman Halla-ahoa pääministerinä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.02.2019 15:12
Kirjoittaja Bluntly
Siitä A-luokat kärry.

https://huutokaupat.com/1195241

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.02.2019 10:15
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 01.02.2019 15:12 Siitä A-luokat kärry.

https://huutokaupat.com/1195241
Onhan toi hieno, mutta 47t -81 vm:n Land Cruiserista? Eiköhön noita saisi ulkomailta muutamalla tonnilla? Tuohon aikaanhaan maastoautoista ei mennyt autoveroakaan, eli mun käsittääkseni voisi tuoda Suomeen ilman autoveroa.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... usage=USED

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.02.2019 10:24
Kirjoittaja Bluntly
Noin vanhassa ikäkerroin pudotta veron muutenkin nolliin.

Mutta etsihän BJ45 noilla kilometreillä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.02.2019 10:27
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Joo, näyttää toi BJ 45 olevan kalliimpi kuin luulin

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... usage=USED

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.02.2019 13:26
Kirjoittaja Vagabondo
Ton runko näytti aika hyväkuntoiselta noissa kuvissa. Oletettavasti ei tarvi ensimmäiseksi alkaa hiekkapuhaltamaan puhtaaksi. Kun VPK auto, niin varmaan seisonut aika paljon lämpimässä tallissa.

Mun vanhemmilla oli ton aikakauden Hilux ja se oli läpimätä 15 vuodessa, vaikka pohjassa oli ruostesuojaus.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.02.2019 8:32
Kirjoittaja James Potkukelkka
Ekat Model 3:t luovutettu asiakkaille Euroopassa eilen. Nyt tulee vanhalle mantereelle 3 tuhatta viikossa vauhtia. Atlantilla on laivoja jonossa tulossa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.02.2019 10:44
Kirjoittaja Bluntly

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.02.2019 11:20
Kirjoittaja James Potkukelkka
^4. talvi menossa sähköautolla ja kyllähän se kulutus talvella on paljon isompi, mutta ei tuo käytönnössä haittaa, kun sähköä tulee töpselistä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.02.2019 11:35
Kirjoittaja James Potkukelkka
Suomessa ekat Model 3:t luovutetaan asiakkaille ensi viikolla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.03.2019 13:12
Kirjoittaja James Potkukelkka
Tesla teki erittäin kovan peliliikkeen. Pudotti hintoja selvästi ja toi mm. myyntiin 35 kUsd Model 3:n. Samalla aikoo pääsääntöisesti luopua myymälöistä ja myydä autot lähes pelkästään netin kautta :shock:

Asiakkaana olen tietysti iloinen hintojen putoamisesta.
Teslan sijoittana olen epäilevämpi uudesta stretegiasta. Pystyykö Tesla ilman myymälöitä pitämään yllä sellaista volyymiä, että se pitää hinnanmuutoksien jälkeen toiminnan kannattavana

Mutta JOS tuo toimii, Tesla kyllä tulee dominoimaan armottomasti.

Jatkossa Yhdysvalloissa auton voi tilata näkemättä, pitää sitä viikon ja 1000 mailia ja halutessaan palauttaa ilman kuluja :shock: