Sivu 155/240

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.03.2019 13:19
Kirjoittaja Bluntly
Ja ostaa uuden kun ei mene katsastuksesta läpi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.03.2019 13:52
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2019 13:12 Asiakkaana olen tietysti iloinen hintojen putoamisesta.
Teslan sijoittana olen epäilevämpi uudesta stretegiasta. Pystyykö Tesla ilman myymälöitä pitämään yllä sellaista volyymiä, että se pitää hinnanmuutoksien jälkeen toiminnan kannattavana

...

Jatkossa Yhdysvalloissa auton voi tilata näkemättä, pitää sitä viikon ja 1000 mailia ja halutessaan palauttaa ilman kuluja :shock:
Jotenkin sitä kuvittelisi, että ovat testanneet tai testaavat tuota ensin. Silloinhan sitä näkee toimiiko tuo.

Ilmainen palautus on aina kova juttu. Se poistaa ison ostamisen esteen. Liikkeen tärkein funktio on tarjota live-tutustuminen autoon ja koeajo. Mihin liikettä ja rajallisia tutustumistunteja enää tarvitsee, jos auton saa kotiin viikoksi? Viikon ajossa näkee esim. lataamisen kätevyyden ja kestävyyden arkiajossa. Sitten kun on muutamat launchit takana, niin voi olla vaikea palauttaa autoa.

En pelkäisi muutoksen vaikutusta voluumiin, vaan tämän toimintamallin kustannuksia suhteessa liikkeisiin. Toisaalta tässä voi olla kyse pääomastakin. Jos myyntiverkkoon pitäisi pistää paljon fyrkkaa ja takaisinmaksu olisi hidas, niin ehkä on parempi mennä OPEX vetoisesti ja luottaa rakettikasvun tuottavan tarpeeksi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.03.2019 14:07
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 01.03.2019 13:52
James Potkukelkka kirjoitti: 01.03.2019 13:12 Asiakkaana olen tietysti iloinen hintojen putoamisesta.
Teslan sijoittana olen epäilevämpi uudesta stretegiasta. Pystyykö Tesla ilman myymälöitä pitämään yllä sellaista volyymiä, että se pitää hinnanmuutoksien jälkeen toiminnan kannattavana

...

Jatkossa Yhdysvalloissa auton voi tilata näkemättä, pitää sitä viikon ja 1000 mailia ja halutessaan palauttaa ilman kuluja :shock:
Jotenkin sitä kuvittelisi, että ovat testanneet tai testaavat tuota ensin. Silloinhan sitä näkee toimiiko tuo.

Ilmainen palautus on aina kova juttu. Se poistaa ison ostamisen esteen. Liikkeen tärkein funktio on tarjota live-tutustuminen autoon ja koeajo. Mihin liikettä ja rajallisia tutustumistunteja enää tarvitsee, jos auton saa kotiin viikoksi? Viikon ajossa näkee esim. lataamisen kätevyyden ja kestävyyden arkiajossa. Sitten kun on muutamat launchit takana, niin voi olla vaikea palauttaa autoa.

En pelkäisi muutoksen vaikutusta voluumiin, vaan tämän toimintamallin kustannuksia suhteessa liikkeisiin. Toisaalta tässä voi olla kyse pääomastakin. Jos myyntiverkkoon pitäisi pistää paljon fyrkkaa ja takaisinmaksu olisi hidas, niin ehkä on parempi mennä OPEX vetoisesti ja luottaa rakettikasvun tuottavan tarpeeksi.
Tietysti tosiaan kivijalkamyymälöiden karsimisella aiotaan pudottaa kiinteitä kuluja ja capexia ja vaikea kuvitella, että kivijalkamyymälät nytkään ovat olleet myynnin este. Eli varmasti autoja ilman kivijalkamyymälöitä myydään vähemmän kuin niiden kanssa, jos kaikki muut palikat pysyvät ennallaan. Mutta nyt eo:n avulla lasketaan hintoja, mikä tietysti kasvattaa volyymiä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.03.2019 14:15
Kirjoittaja James Potkukelkka
"Last year, 78% of all Model 3 orders were placed online, rather than in a store, and 82% of customers bought their Model 3 without ever having taken a test drive."

Eli tuon perusteella näyttää, että kivijalkamyymälöistä on mahd. luopua. Valtava kilpailuetu perinteisiin valmistajiin nähden.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.03.2019 14:57
Kirjoittaja So Hard
Voisin ostaa Polestar 2:n ilman koeajoa jos se tosiaan olisi 39K€ hintaan tarjolla.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/auto ... -model-3n/

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.03.2019 9:23
Kirjoittaja James Potkukelkka
Kyllähän perinteisillä valmistajilla, jotka myyvät kivijalassa polttomoottoreita, on varsin 1900-lukulainen strategia. Perinteinen autokauppa on käytännössä vielä täysin neitseellinen uusien autojen nettimyynnin suhteen. Siinä tulee tapahtumaan iso muutos.

Jos kaikki menee Teslan kannalta erinomaisesti, Tesla mullistaa sekä itse auton että automyynnin. Tai sitten ei.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.03.2019 9:42
Kirjoittaja urpiainen
Onks tää nyt vastaus etabloituneiden merkkien hiljaiseen heräämiseen sähköautomarkkinoille, vai mitä kummaa: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 212f415e14

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.03.2019 9:54
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Voi olla kyse siitäkin, että X ja S tuottavat katetta, mutta kapasiteettia olisi tehdä enemmänkin. S:n myynti on ollut aika flättiä vuodesta 2015.

Leuka loksahti siitä tiedosta, että Tesla käyttää nykyään kaikissa autoissa isointa 100kwh akkua ja rajoittaa sitä ohjelmallisesti. Tuo on ihan helvetin kallis tapa varioida tuotetta, mutta mahdollistaa tietysti helpon lisämyynnin,

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.03.2019 11:27
Kirjoittaja Bluntly
100k ajetut melkein uusien hinnoissa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 8:39
Kirjoittaja Bluntly
Veikkaisin, että nämä kirpunkokoiset sähkövispilät tulee olemaan se myynnin terävin kärki maailmalla.

Hondan sähkökäyttöinen kaupunkiauto on kohta tuotannossa

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 9:02
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Tuohan on ihan dinosauruksen näköinen isoine konepelteineen. Ei mielestäni edusta tulevaisuutta. Alkuperäinen A-sarjan mersu oli sitä tulevaisuutta, mutta sitten siihenkin piti saada pitkä keula.

Hondan oikea kaupunkiauto on tämä:

Kuva

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 9:03
Kirjoittaja urpiainen
Bluntly kirjoitti: 06.03.2019 8:39 Veikkaisin, että nämä kirpunkokoiset sähkövispilät tulee olemaan se myynnin terävin kärki maailmalla.

Hondan sähkökäyttöinen kaupunkiauto on kohta tuotannossa
Jos hinta vain on ollenkaan kilpailukykyinen, en oikein näe, miksei ainakin kahden auton talouksissa voitaisi mieluusti hankkia tällainen toiseksi autoksi. Perheen hiihtomatkoille Lappiin sitten sillä toisella autolla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 9:06
Kirjoittaja Bluntly
Ajattelin maailmalla eli en kotimaassa. Jos omistetaan auto niin pieni kaupunkiauto, kahdelle tuskin on tilaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 9:20
Kirjoittaja urpiainen
^ No jossain vaiheessa ehkä noin. Kun nyt katselee ympärilleen espoolaisessa nukkumalähiössä, melkein joka pihassa on kuitenkin (vähintään) kaksi autoa. En näe tämän muuttuvan ihan heti.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 9:27
Kirjoittaja Bluntly
Aika pirun kaukana ollaan tilanteesta, jossa kotitaloudessa olisi edes yksi auto MAAILMALLA. Suomi on yksi kärpäsenpaska automyynnin kartalla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 9:27
Kirjoittaja sivustahuutaja
urpiainen kirjoitti: 06.03.2019 9:03
Bluntly kirjoitti: 06.03.2019 8:39 Veikkaisin, että nämä kirpunkokoiset sähkövispilät tulee olemaan se myynnin terävin kärki maailmalla.

Hondan sähkökäyttöinen kaupunkiauto on kohta tuotannossa
Jos hinta vain on ollenkaan kilpailukykyinen, en oikein näe, miksei ainakin kahden auton talouksissa voitaisi mieluusti hankkia tällainen toiseksi autoksi. Perheen hiihtomatkoille Lappiin sitten sillä toisella autolla.
Tuo ei olekaan Hondan käsissä. Kaksi autoa on hyvä vaihtoehto kun auton verotus keskittyy pelkästään käyttöön ja kotona on tilaa kahdelle autolle. Suomessa ajamatonta autoa verotetaan niin rajusti, että monet pyrkivät pärjäämään yhdellä.

Jos verotus kohdistuisi käyttöön, niin perheen ykkösauto voisi olla pieni sähköinen kaupunkiauto ja pihassa olisi iso käytetty saksalainen dieselfarmari seisonnassa reissuja odottamassa,

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 9:32
Kirjoittaja sivustahuutaja
urpiainen kirjoitti: 06.03.2019 9:20 ^ No jossain vaiheessa ehkä noin. Kun nyt katselee ympärilleen espoolaisessa nukkumalähiössä, melkein joka pihassa on kuitenkin (vähintään) kaksi autoa. En näe tämän muuttuvan ihan heti.
Tuohan muuttuu heti roboautojen tultua. Ei nyt ihan heti, mutta aika pian.

Vihreät vetävät tuosta sen johtopäätöksen, että autoilu vähenisi. Asia on kuitenkin päinvastoin, eli robojen tultua viisihenkisen perheen jokainen jäsen voi lähteä tahoilleen omalla robotaksillaan. Robot räjäyttävät yksityisautoilun ajot ja tappavat julkisen liikenteen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 9:46
Kirjoittaja urpiainen
sivustahuutaja kirjoitti: 06.03.2019 9:32
urpiainen kirjoitti: 06.03.2019 9:20 ^ No jossain vaiheessa ehkä noin. Kun nyt katselee ympärilleen espoolaisessa nukkumalähiössä, melkein joka pihassa on kuitenkin (vähintään) kaksi autoa. En näe tämän muuttuvan ihan heti.
Tuohan muuttuu heti roboautojen tultua. Ei nyt ihan heti, mutta aika pian.
Niin, eikö täällä ole jossain joku roboautoketjukin, jossa tekno-optimistit pitävät varmana, että 2025 perusauto on sellainen, että se ajaa itse paikasta A paikkaan B matkustajan istuessa takapenkillä. Pessimistinä en usko tähän aikatauluun ja ajattelen, että tässä on hyvin aikaa tuohon kuvaamaani välivaiheeseen, joka on reitti sähköautojen yleistymiseen Suomessakin. Toki olen mielelläni tässä väärässä, mutta teknoutopiat eivät yleensä tuppaa toteutumaan ennakoidussa aikataulussa tai edes muodossa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 9:53
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Jos Suomessa nostetaan polttoaineveroja, niin veroton sähköauto luultavasti yleistyy vauhdilla. Jos sähköstä saisi vielä nappia painamalla kevytauton 16-vuotiaille, niin markkina räjähtäisi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 9:59
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 06.03.2019 9:27 Tuo ei olekaan Hondan käsissä. Kaksi autoa on hyvä vaihtoehto kun auton verotus keskittyy pelkästään käyttöön ja kotona on tilaa kahdelle autolle. Suomessa ajamatonta autoa verotetaan niin rajusti, että monet pyrkivät pärjäämään yhdellä.
Tuon takia onkin hyvin yleistä, että se kakkosauto on joku parin tonnin kinneri, jossa ei juurikaan ole autoveroa tai arvonlaskua jäljellä.
Samasta syystä niiden kakkosautojen vaihtuminen sähköautoon tulee kestämään, kun pääomaa pitäisi sitoa kulkuneuvoon huomattavasti enemmän.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.03.2019 10:06
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti: 06.03.2019 9:20 ^ No jossain vaiheessa ehkä noin. Kun nyt katselee ympärilleen espoolaisessa nukkumalähiössä, melkein joka pihassa on kuitenkin (vähintään) kaksi autoa. En näe tämän muuttuvan ihan heti.
Oman naapuruston omakotitaloissa on tyypillisesti auto jokaista ajokortinomistajaa kohti. Toistaiseksi kaikki polttomoottorilla, vaikka muutamassa taloudessa on viime vuonna uutena hankittu pienempi auto.

Jos numerot vaan täsmää, niin meillä seuraava pikkuauto on mahdollisesti sähköinen, mutta mulla ei asiaan ole päätäntävaltaa, kun tulisi pääasiassa vaimon käyttöön.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.03.2019 8:22
Kirjoittaja So Hard
Sen sijaan että verotetaan polttoainetta tai autoja, rakennetaan lisää ydinmiiluja. Olkiluoto 3 vähentää Suomen co2-päästöjä saman verran kuin koko liikenne tuottaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.03.2019 8:32
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 11.03.2019 8:22 Sen sijaan että verotetaan polttoainetta tai autoja, rakennetaan lisää ydinmiiluja. Olkiluoto 3 vähentää Suomen co2-päästöjä saman verran kuin koko liikenne tuottaa.
Twitterissä joku politiikan kommentaattori kertoi, että oli kysynyt Hassilta, onko Olkiluoto 3:n käynnistäminen nyt hyvä vai huono asia, mutta oli kuulemma vaikea saada selvää vastausta :)

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.03.2019 8:38
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2019 8:32
So Hard kirjoitti: 11.03.2019 8:22 Sen sijaan että verotetaan polttoainetta tai autoja, rakennetaan lisää ydinmiiluja. Olkiluoto 3 vähentää Suomen co2-päästöjä saman verran kuin koko liikenne tuottaa.
Twitterissä joku politiikan kommentaattori kertoi, että oli kysynyt Hassilta, onko Olkiluoto 3:n käynnistäminen nyt hyvä vai huono asia, mutta oli kuulemma vaikea saada selvää vastausta :)
Onhan se hankalaa kun tulee modernimpi ja turvallisempi laitos joka tuottaa puhdasta energiaa ja loppusijoituskin on valmiiksi ratkaistu. Ei ole mistä mukista.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.03.2019 8:49
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://www.tesla.com/blog/update-tesla ... edirect=no

Tesla peruukin kivijalkamyymälöidensä sulkemisen ja osan hinnan alennuksista. Hiukan kyllä välillä nolottaa olla teslaevangelista tällaisen sekoilun edessä..