Sivu 168/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.09.2019 10:23
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://electrek.co/2019/09/05/tesla-mo ... X6mWeY3eZo

Tämä on jännä. JOS kävisi niin, että Model S:n uusin versio "Raven" voittaisi Porschen sähkövatkaimen sen kotiradalla, olisi se kyllä Possulle imho äärimmäisen noloa. Possu on kuitenkin pienempi ja kalliimpi.

Kierrostahan ei ole vielä ajattu, eli kaikki on fundeerausta, mutta on tietysti myös Teslalle noloa, jos etukäteen ilmoittaa asiasta ja menee häviämään.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.09.2019 11:05
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ ei teslan tartte voittaa kiusatakseen Taycania. Tesla on perheauto, tilavampi ja edelleen viivalta marginaalisesti nopeampi. Jos tesla pääsee edes lähelle Taycanin aikaa, niin se kertoo teslan olevan monien lukujen valossa parempi perhesedan useimmille hyvätuloisille työmatkasuhaajille. Perheautoja harvemmin viedään radalle, mutta takakonttiin olisi kiva saada mökkikamat. Veikkaan tuloksen mairittelevan 7 vuotta vanhaa mallia.

Laatu taitaa kuitenkin kääntää edun possulle. Markkinoiden paras vs daciasta seuraava.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.09.2019 11:12
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 06.09.2019 11:05 ^ ei teslan tartte voittaa kiusatakseen Taycania. Tesla on perheauto, tilavampi ja edelleen viivalta marginaalisesti nopeampi. Jos tesla pääsee edes lähelle Taycanin aikaa, niin se kertoo teslan olevan monien lukujen valossa parempi perhesedan useimmille hyvätuloisille työmatkasuhaajille. Perheautoja harvemmin viedään radalle, mutta takakonttiin olisi kiva saada mökkikamat. Veikkaan tuloksen mairittelevan 7 vuotta vanhaa mallia.

Laatu taitaa kuitenkin kääntää edun possulle. Markkinoiden paras vs daciasta seuraava.
Totta, että tappio pienellä marginaalilla olisi jo voitto sekin S:lle.

Laatu on Possulla varmasti parempi.

Mutta noin yleisesti ottaen, en usko, että sähkärit kovinkaan paljon markkinaosuuksissa kamppailevat toisiaan vastaan, vaan polttiksia vastaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.09.2019 11:34
Kirjoittaja Bluntly
Siis ties kuinka mones evoluutioversio ja siitäkin paranneltu versio vastaan juuri julkaistu normiversio?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.09.2019 11:49
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 06.09.2019 11:34 Siis ties kuinka mones evoluutioversio ja siitäkin paranneltu versio vastaan juuri julkaistu normiversio?
En tiedä, onko tuo näkökulma, joka olisi Possulle mitenkään mairitteleva?

Possun nyt myynnissä oleva versio on siis n 50k USD Teslan kalleinta versiota kallimpi, sekä myös pienempi, eli tasoitusta ei pitäisi olla tarpeen pyytää.

Veikkaan kyllä Possun voittavan kierroasajassa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.09.2019 11:52
Kirjoittaja Vagabondo
Olisin aika yllättynyt, jos Tesla voittaa. Kaarrenopeus on kuitenkin kiihtyvyyttä tärkeämpi radalla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.09.2019 12:29
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vagabondo kirjoitti: 06.09.2019 11:52 Olisin aika yllättynyt, jos Tesla voittaa. Kaarrenopeus on kuitenkin kiihtyvyyttä tärkeämpi radalla.
Jarrut myös luulisi olevan Possussa paremmat. Siis rata-ajoa ajatellen..

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.09.2019 12:35
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 12:29
Vagabondo kirjoitti: 06.09.2019 11:52 Olisin aika yllättynyt, jos Tesla voittaa. Kaarrenopeus on kuitenkin kiihtyvyyttä tärkeämpi radalla.
Jarrut myös luulisi olevan Possussa paremmat. Siis rata-ajoa ajatellen..
Jenkkiautot on yleensä suunniteltu enemmän varttimailia kuin rata-ajoa varten. Onko Model S tässä mielessä tyypillinen jenkki?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.09.2019 12:40
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vagabondo kirjoitti: 06.09.2019 12:35
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2019 12:29
Vagabondo kirjoitti: 06.09.2019 11:52 Olisin aika yllättynyt, jos Tesla voittaa. Kaarrenopeus on kuitenkin kiihtyvyyttä tärkeämpi radalla.
Jarrut myös luulisi olevan Possussa paremmat. Siis rata-ajoa ajatellen..
Jenkkiautot on yleensä suunniteltu enemmän varttimailia kuin rata-ajoa varten. Onko Model S tässä mielessä tyypillinen jenkki?
No ei sitä ainakaan lähtökohtaisesti ole radalle suunniteltu.. Alun perinhän Nurburgringillä kuumenemisen takia tehonrajoitin iski päälle ennen kuin oli koko kiekkaa päässyt. Tämä keväällä tullut Raven-versio sisältää uudet moottorit, uuden akun ja uuden jousituksen ja sitä ei ole Ringillä ajettu, eli on mielenkiintoista nähdä, pääseekö nyt koko kierroksen ilman limp-modea.

Mutta lähtökohtaisestihan Model S on luxury sedan ja Taycan on sports car, eli ovat eri eläimiä. Ja uskon, että Possu voittaa kierrosajan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.09.2019 13:19
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ model s on sports sedan, taycan lähinnä neliovinen GT.
Puhtaita urheiluautoja possun mallistossa ovat cayman ja radalle tarkoitetut 911 variantit.

Taycanit tuskin eksyvät radalle yhtään useammin kuin Pansmerat ja Panamerahan on hitusen Taycania nopeampi nyrrellä.

Edit: eihän Taycan voi rangensa takia olla GT. Eli ahdas sport sedan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.09.2019 10:46
Kirjoittaja James Potkukelkka

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 09.09.2019 13:57
Kirjoittaja Bluntly
No mitenkäs tämä Maybachin ulkonäkö? Meitsi tykkää, näyttää ihan leikkiautolta.

Kuva

Tosin olen heikkona kaikkeen viininpunaiseen. Paitsi viiniin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 09.09.2019 14:04
Kirjoittaja Vagabondo
Bluntly kirjoitti: 09.09.2019 13:57 No mitenkäs tämä Maybachin ulkonäkö?
Ei. Tökerö viritelmä, jossa konservatiivisesta yritetään tehdä nuorekasta ja trendikästä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 09.09.2019 18:07
Kirjoittaja sivustahuutaja
Vagabondo kirjoitti: 09.09.2019 14:04
Ei. Tökerö viritelmä, jossa konservatiivisesta yritetään tehdä kiinalaista.
Korjasin tuon.

Ilmeisesti kaikki luksus-merkit suuntaavat yläpään mallit kiinalaisille ja muille räikeästä muotoiluta pitäville.

Muutenhan mersu edustaa tänä päivänä ihan parasta muotoilua mallistona. Hillittyä, orgaanista ja omaleimaista. Kilpailijat vääntävät kilpaa designiaan äkkiväärään ja kopioitavaan suuntaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 09.09.2019 23:58
Kirjoittaja sivustahuutaja
Model S ei oikein ratahommissa pärjää, mutta Model 3:sella ei ole samoja ongelmia. Tässä 3:sen kierrosaikoja:
https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance

Aika huikeita suorituksia budjettiautolta. Top Gearin ajat varmaan ovat parhaiten vertailukelpoisia. Model 3 on toiseksi paras neliovinen Giulia QV:n jälkeen.

Hiljainen kiva pikku perhauto. Pieksee radalla urheiluautoja ja valoista jättää sitten ihan kaiken mitä marraskuun räntäsateessa viereen ajaa. Tesla kyllä tekee polttiksista aika hassuja vekottimia. Tuollainen on mahdollista kun ei tarvitse pelätä kannibalisoivansa mallistonsa yläpäätä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2019 8:35
Kirjoittaja James Potkukelkka
^
https://tekniikanmaailma.fi/viime-viiko ... pelastaja/

Juttu antaa mielenkiintoisesti perspektiiviä. "Teslan tappajat" tekevät esim. 7000 autoa vuodessa, kun Tesla tekee 7000 autoa viikossa ja Kiinan tehdas ei vielä mukana. Kiinan tehdashan alkaa puskea autoja ulos tänä vuonna.

Kodak? Nokia? IBM 80-luvulla?

Vakiintuneet toimijat tuhoutuvat teknologiamurroksen iskeässä. Niin se on aina ollut. Menneisyyden painolasti on liian raskas. Ankkurin kanssa on vaikea juosta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2019 9:14
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Vaikka Tesla toimisi pioneerina, niin ei se silti välttämättä pärjää tässä murroksessa.

Meikäläisen aiemmin esitetyt ennusteet:
- Jos Tesla oppii kasaamaan autoja ja pystyy ylläpitämään jotain etumatkaa akkujen valmistuksesta, Teslasta tulee iso voittaja.
- Jos kasaaminen takkuaa, mutta akut hoituu, niin Tesla pärjää ihan kivasti akkutoimittajana
- Jos kasaaminen takkuaa ja kilpailijat pystyvät kivutta lisäämään akkuvalmistuskapasiteettia, niin Tesla on vaikeuksissa.
- Jos EV alkaa osoittautua konseptina selkeästi parempana kuin polttikset, niin kiinalaiset rynnivät voimalla markkinoille.

EDIT: Sähköautojen kasaamisen kapasiteetti on siis samaa kapasiteettia kuin polttisten. Autotehtaat konfiguroidaan joka tapauksessa tietyille malleille, joten perinteiset valmistajat pystyvät varsin nopeasti lisäämään EV kapasiteettia kokoonpanossa. Ja noilla tehtailla on sitten vuosikymmenten kokemus ja hiotut prosessit. Akut on se ongelma, JOS niiden valmitukseen liittyy jotain salatiedettä. Itse ennustan, että akkujen valmistus on bulkkia. En näe siinä mitään vaikeasti kopioitavaa high techia.

Tällä hetkellä voimalinja ja erityisesti moottorit toimivat alalle tulon esteinä. Kiinalaiselle valmistajalle eurooppalaiset normit ja mieltymykset täyttävän moottorin kehittäminen on valtavan hankalaa. Mitä jos sen sähkömoottorin saakin helposti naapuritehtaalta? Ja akun toiselta naapurilta? Valtiolta vähän rahoitusta, pari headhuntattua osaajaa ja ei kun hommiin. Jos EV konseptina pärjää, niin keskinkertainen kiinalainen EV halvalla voi osoittautua isoille massoille houkuttelevammaksi kuin hyvä eurooppalainen polttis totutuilla hinnoilla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2019 9:18
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Voi tosiaan olla, että sähköautojen myötä kiinalaiset murtautuvat länsimarkkinoille.

Kaikissa vaihtoehdoissa legacy-valmistajille käy huonosti.

20 vuoden päästä isoin valmistaja voi olla esim. BYD tai Tesla, mutta Toyota tai VW se ei ole. Tai noh.. VW:n tilanne on vähiten huono dinosauruksista. Dieselgate oli VW:n pelastus.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2019 9:24
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2019 9:14 e.

EDIT: Sähköautojen kasaamisen kapasiteetti on siis samaa kapasiteettia kuin polttisten. Autotehtaat konfiguroidaan joka tapauksessa tietyille malleille, joten perinteiset valmistajat pystyvät varsin nopeasti lisäämään EV kapasiteettia kokoonpanossa. Ja noilla tehtailla on sitten vuosikymmenten kokemus ja hiotut prosessit. Akut on se ongelma, JOS niiden valmitukseen liittyy jotain salatiedettä. Itse ennustan, että akkujen valmistus on bulkkia. En näe siinä mitään vaikeasti kopioitavaa high techia.
.
Ei siihen sisälly muuta salatiedettä, kuin että akkujen valmistamiseen tarvitaan akkutehdas. Ilman tehdasta kaikki on käsienheiluttelua.

Itse sähköautojen valmistus vaikuttaa olevan aika vaikeaa. Model S tuli markkinoille 2012 ja 7 vuotta myöhemmin vastaavan auton tekeminen ei onnistu dinosauruksilta.

Maasturipuolella esim. mersun EQC häviää kaikilla mittareilla Model X:lle (okei, valmistuksen laadusta en tiedä). Mutta samanhintainen X on isompi, nopeampi, latautuu nopeammin, Teslalla on oma pikalatausverkosto, X:n range on pidempi jne.

Edit: on siinä X:n akussakin varmasti secret sauce, eli ei se akun tekokaan taida niin helppoa olla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2019 9:27
Kirjoittaja Bluntly
Vagabondo kirjoitti: 09.09.2019 14:04Ei. Tökerö viritelmä, jossa konservatiivisesta yritetään tehdä nuorekasta ja trendikästä.
Mielestäni tuo on aika uskollinen Maybachin muotoilulle. Eri asia onko ko. merkin mitään järkeä tehdä SUV.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2019 9:31
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:18Toyota se ei ole.
Eiks Toyota ole lupaillut solid state -akkua Tokion olympialaisiin, minkä jälkeen se sitten muuttaakin pelin ja ottaa paikkansa kärjessä?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2019 9:34
Kirjoittaja James Potkukelkka
urpiainen kirjoitti: 10.09.2019 9:31
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:18Toyota se ei ole.
Eiks Toyota ole lupaillut solid state -akkua Tokion olympialaisiin, minkä jälkeen se sitten muuttaakin pelin ja ottaa paikkansa kärjessä?
Katri Kulmuni lupasi Kepulle 20%:n kannatuksen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2019 9:36
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:18 Kaikissa vaihtoehdoissa legacy-valmistajille käy huonosti.

20 vuoden päästä isoin valmistaja voi olla esim. BYD tai Tesla, mutta Toyota tai VW se ei ole. Tai noh.. VW:n tilanne on vähiten huono dinosauruksista. Dieselgate oli VW:n pelastus.
Taitaa ID.3 olla parin vuoden päästä listojen yläpäässä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2019 9:37
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 10.09.2019 9:36
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:18 Kaikissa vaihtoehdoissa legacy-valmistajille käy huonosti.

20 vuoden päästä isoin valmistaja voi olla esim. BYD tai Tesla, mutta Toyota tai VW se ei ole. Tai noh.. VW:n tilanne on vähiten huono dinosauruksista. Dieselgate oli VW:n pelastus.
Taitaa ID.3 olla parin vuoden päästä listojen yläpäässä.
ID.3 ei kyllä Model 3:n myyntiä mun käsittääkseni 2:ssa vuodessa ohita edes VW:n omissa päiväunissa? Suunniteltu tuotantokapasiteetti on 330t autoa vuodessa (2022) max ja sillä ei Model3:n ykkösijaa viedä.

Mutta kuten sanoin, VW:n tilanne on vähiten huono. Se on perinteisistä ainoana tosissaan mukana. Dieselgate oli volkkarin onni.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2019 9:38
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:34
urpiainen kirjoitti: 10.09.2019 9:31
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:18Toyota se ei ole.
Eiks Toyota ole lupaillut solid state -akkua Tokion olympialaisiin, minkä jälkeen se sitten muuttaakin pelin ja ottaa paikkansa kärjessä?
Katri Kulmuni lupasi Kepulle 20%:n kannatuksen.
:D Joo. Mutta ehkä japanilaisessa ja kepulaisessa lupailukulttuurissa on jonkinlainen perustavanlaatuinen eroavaisuus? Ei kai kukaan usko, että homma olisi sarjatuotantokäytössä kuin aikaisintaan ensi vuosikymmenen loppupuolella, mutta voisi tuo Toyotan uho kertoa siitä, etteivät ne ihan poissa pelistä ole. Tai sitten se kertoo tulevasta itsemurha-aallosta.