Sivu 174/240

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.10.2019 13:58
Kirjoittaja James Potkukelkka
En vastaa kysymykseesi, mutta mietin, mikä
on yksityisleasingin hyöty, kun lainakorot ovat niin alhaalla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.10.2019 14:12
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: 24.10.2019 13:58 En vastaa kysymykseesi, mutta mietin, mikä
on yksityisleasingin hyöty, kun lainakorot ovat niin alhaalla.
Arvonalenemaan liittyvä riskinhallinta. Mulla ei ole oikein varmuutta tän alkuvaiheen sähköautojen hintakehityksestä, niin en osaa yhtään arvioida jälleenmyyntihintaa 3-4 vuoden päästä. Uusien sähköautojen hinta saattaa tippua merkittävästikin kun tuotanto on saatu kunnolla vauhtiin, ihmiset niitä ostamaan ja kilpailun kiristyessä kun kaikki valmistajat puskevat autojaan markkinoille. Vallankin ne joilla on ongelmia EUn uusien autojen keskimääräisen hiilidioksidirajan kanssa saattavat alkaa polkemaan hintoja.

Mutta kyllähän siinä raja tulee vastaan kuinka paljon tälläisestä vakuudesta on valmis maksamaan, mutta olisihan se kiva kun tietäisi autoilun kustannukset etukäteen. Jos leasing tulee noin 50€/kk kalliimmaksi kuin omaksi ostaminen, niin valitsisin sen. 100€/kk alkaa olemaan liikaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.10.2019 14:17
Kirjoittaja nokkaelain
Eilen pumppasin renkaat täyteen, jotta pääsin huoltiksella asioimaan.

Siis polkupyörän renkaat. Bussikortin vuosihinnan tiedän aika tarkkaan. Sekin on tavallaan ylimääräinen kulu. Voisi säästää >600 euroa vuodessa1!

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.10.2019 15:58
Kirjoittaja sivustahuutaja
Vagabondo kirjoitti: 24.10.2019 14:12
Arvonalenemaan liittyvä riskinhallinta. Mulla ei ole oikein varmuutta tän alkuvaiheen sähköautojen hintakehityksestä, niin en osaa yhtään arvioida jälleenmyyntihintaa 3-4 vuoden päästä. Uusien sähköautojen hinta saattaa tippua merkittävästikin kun tuotanto on saatu kunnolla vauhtiin, ihmiset niitä ostamaan ja kilpailun kiristyessä kun kaikki valmistajat puskevat autojaan markkinoille.
Juuri uusien autojen hinnan kehitys varmaan on se riski. Akkujen kestosta, huolloista ja muusta arvonalenemasta on jo riittävästi tietoa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2019 8:49
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vagabondo kirjoitti: 24.10.2019 14:12
James Potkukelkka kirjoitti: 24.10.2019 13:58 En vastaa kysymykseesi, mutta mietin, mikä
on yksityisleasingin hyöty, kun lainakorot ovat niin alhaalla.
Arvonalenemaan liittyvä riskinhallinta. Mulla ei ole oikein varmuutta tän alkuvaiheen sähköautojen hintakehityksestä, niin en osaa yhtään arvioida jälleenmyyntihintaa 3-4 vuoden päästä. Uusien sähköautojen hinta saattaa tippua merkittävästikin kun tuotanto on saatu kunnolla vauhtiin, ihmiset niitä ostamaan ja kilpailun kiristyessä kun kaikki valmistajat puskevat autojaan markkinoille. Vallankin ne joilla on ongelmia EUn uusien autojen keskimääräisen hiilidioksidirajan kanssa saattavat alkaa polkemaan hintoja.

Mutta kyllähän siinä raja tulee vastaan kuinka paljon tälläisestä vakuudesta on valmis maksamaan, mutta olisihan se kiva kun tietäisi autoilun kustannukset etukäteen. Jos leasing tulee noin 50€/kk kalliimmaksi kuin omaksi ostaminen, niin valitsisin sen. 100€/kk alkaa olemaan liikaa.
Hyvin karkeasti laskien, jos leasing olisi 50€/kk kalliimpi niin sehän olisi vuodessa 600€ kalliimpi. Eli tuo 600€ olisi se leasing-firman tuotto.

Jos auto maksaisi 40t niin tuolloin firma
saisi vuodessa 1,5%:n tuoton sijoittamalleen pääomalle. Ottaen huomioon, että
leasing-firma varmasti maksaa omasta pääomastaan vähintään saman (todellisuudessa enemmän), en näe, miten leasing-firma pystyisi autoa sulle tuolla tuotolla vuokraamaan.

Varmasti kannattaa lähteä siitä, että
leasing-firma haluaa sijoittamalleen pääomalle ainakin 10%:n tuoton. 10% vedetty hatusta, mutta joka tapauksessa firman tuottovaatimus on lähempänä 10%:a kuin 1,5:ttä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2019 9:13
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ eiköhän leasing firmalla ole reilusti vipua. Ei ne omalla pääomalla autoja ostele.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2019 9:32
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 25.10.2019 9:13 ^ eiköhän leasing firmalla ole reilusti vipua. Ei ne omalla pääomalla autoja ostele.
Juu. Mutta se vieras pääoma maksaa tietysti. Tuolla 1,5%:lla ei maksaisi edes sen vieraan pääoman hintaa.

Suurusluokasta; kun aikoinaan liisasin Audi Q7:n 20 000 vuosi km:llä, leasing-vuokra oli jtn 2000 €/kk. Auto maksoi 96 t.

Eli kolmen vuoden leasing-aikana maksoin 96t:n autosta 72t. Leasing-firmat eivät harjoita hyväntekeväisyyttä..

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2019 9:40
Kirjoittaja So Hard
Itse asiassa 1,5 on kova korko tällä hetkellä. Kun ostin auton, sain kuluttoman rahoituksen 0,5%.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2019 9:53
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ juu, 1,5% on aivan liian vähän.

Halvin vakuudellinen kulutusluotto on tällä hetkellä 5,2%. Tuon halvemmalla on vaikea lainata. Ei kannata odottaa leasing-yhtiön tarjoavan halvempaa pääomaa. Lisäksi siitä
leasingista on yhtiölle enemmän kuluja kuin pankille vakuudellisesta lainasta. Nuo kulut pitää kattaa leasingin hinnalla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2019 10:06
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 25.10.2019 9:53 ^ juu, 1,5% on aivan liian vähän.

Halvin vakuudellinen kulutusluotto on tällä hetkellä 5,2%. Tuon halvemmalla on vaikea lainata. Ei kannata odottaa leasing-yhtiön tarjoavan halvempaa pääomaa. Lisäksi siitä
leasingista on yhtiölle enemmän kuluja kuin pankille vakuudellisesta lainasta. Nuo kulut pitää kattaa leasingin hinnalla.
Mitä tekemistä kulutusluotoilla on autokaupan kanssa?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2019 10:16
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 25.10.2019 9:40 Itse asiassa 1,5 on kova korko tällä hetkellä. Kun ostin auton, sain kuluttoman rahoituksen 0,5%.
Uskoakseni leasing-firma ei saa vierasta pääomaa tuohon hintaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2019 10:17
Kirjoittaja aasi
James Potkukelkka kirjoitti: 25.10.2019 10:16
So Hard kirjoitti: 25.10.2019 9:40 Itse asiassa 1,5 on kova korko tällä hetkellä. Kun ostin auton, sain kuluttoman rahoituksen 0,5%.
Uskoakseni leasing-firma ei saa vierasta pääomaa tuohon hintaan.
Ehkä autovalmistajilta, jotka tukevat omaa myyntiään?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2019 10:21
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 25.10.2019 10:16
So Hard kirjoitti: 25.10.2019 9:40 Itse asiassa 1,5 on kova korko tällä hetkellä. Kun ostin auton, sain kuluttoman rahoituksen 0,5%.
Uskoakseni leasing-firma ei saa vierasta pääomaa tuohon hintaan.
OP-Rahoitus yms. jotka noissa ovat taustalla saavat joukkorahoitusmarkkinoilta käytännössä nollakorolla rahaa. Keskuspankit jakavat sitä kuin vessapaperia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2019 10:59
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 25.10.2019 10:21
James Potkukelkka kirjoitti: 25.10.2019 10:16
So Hard kirjoitti: 25.10.2019 9:40 Itse asiassa 1,5 on kova korko tällä hetkellä. Kun ostin auton, sain kuluttoman rahoituksen 0,5%.
Uskoakseni leasing-firma ei saa vierasta pääomaa tuohon hintaan.
OP-Rahoitus yms. jotka noissa ovat taustalla saavat joukkorahoitusmarkkinoilta käytännössä nollakorolla rahaa. Keskuspankit jakavat sitä kuin vessapaperia.
Voi olla joo

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2019 21:30
Kirjoittaja sivustahuutaja
Evon arvio Model 3:sesta on ihan mairitteleva
https://www.evo.co.uk/tesla/model-3

Kehut kohdistuvat puhtaaseen EV:hen konseptina. Kritiikki taas kohdistuu Teslan osaamiseen kasaajana.

Sakuvalmistajana olisin kauhuissani. "an Audi TT RS will set you back around the same money, but takes another 0.7sec to get to 62mph and is less able in the corners. "

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.10.2019 12:11
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Tesla nousi taas vaihteeksi voitolliseksi ja Kiinan tehdas alkaa aivan näillä hetkillä puskea ulos autoja maailman suurimmalle automarkkinalle. Ensimmäiset testikappaleet on jo tehty.

Kiinalaisten (ja Teslan) nopeus on kyllä käsittämätöntä.

1/2019 paikalla oli joutomaata, nyt tehdas puskee ensimmäisiä autoja ulos. Suomessa ei olisi vielä saatu ensimmäistä valituskierrosta valmiiksi.

https://electrek.co/2019/10/23/tesla-mo ... -pictures/

1/2019 paikalla oli maanrakennuskoneita ja lippu (taustalla olevat rakennukset eivät kuulu Teslalle)

Kuva

10/19

Kuva

Kuva

Kuva

Aivan oikeasti en ymmärrä, miten tuollainen nopeus on mahdollista.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.10.2019 19:16
Kirjoittaja sivustahuutaja
Volkkari panostaa roboautoihin https://www.theverge.com/2019/10/28/209 ... o-announce

Mietin autoteollisuuden murroksia. Oisko ne nää:
1. Massatuotanto
2. Japsien kehittämä massaräätälöinti
3. Polttoainetaloudellisuus = käynnissä nyt
4. Sähköistys = just alkamassa
5. Robot

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.10.2019 8:45
Kirjoittaja James Potkukelkka
Kohta 3 on imho niin vähittäistä kehitystä, että ei oikein sovi eo. listaan. Tietysti dieselgaten muodossa saattoi olla merkittävä murros.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.10.2019 9:16
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 29.10.2019 8:45 Kohta 3 on imho niin vähittäistä kehitystä, että ei oikein sovi eo. listaan. Tietysti dieselgaten muodossa saattoi olla merkittävä murros.
Joo, öljykriisistä asti jatkunut tilanne.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.10.2019 9:45
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 29.10.2019 8:45 Kohta 3 on imho niin vähittäistä kehitystä, että ei oikein sovi eo. listaan. Tietysti dieselgaten muodossa saattoi olla merkittävä murros.
Samaa mietin kyllä itsekin. Muutos on liian hidas. Jos kilpailija parantaa taloudellisuutta hiekan, niin siihen voi vastata laskemalla hintoja hiukan. Hyvin ehtii käynnistää oman tuotekehityksen.

Toisaalta autoteollisuuden murrokset ovat kaikki olleet hyvin hitaita. Sähköistyksestä saattaa seurata ensimmäinen nopea rytinä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.10.2019 8:53
Kirjoittaja Stadinarska
Dacia Sandero olisi alle 10000!
Ja sille kolmen vuoden takuu. Onhan se aikas hyvä ajatus! Onko kenellekään kokemusta?

Itse en osta vaan suosittelisin eräälle ladylle.

LOKA-ARSKA

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.10.2019 9:19
Kirjoittaja So Hard
Stadinarska kirjoitti: 30.10.2019 8:53Itse en osta vaan suosittelisin eräälle ladylle.
Riippunee siitä, kuinka paljon sitä ladya vihaat.

TeräSHmiesh, Stadin ja lähiseudun Mukavin mies®

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.10.2019 10:31
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://www.hs.fi/talous/art-2000006290141.html

Fiat Chrysler ja Peugeot-ryhmä suunnittelevat yhdistymistä

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.10.2019 10:34
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 30.10.2019 10:31 https://www.hs.fi/talous/art-2000006290141.html

Fiat Chrysler ja Peugeot-ryhmä suunnittelevat yhdistymistä
Pelkkien brändien vuoksi samojen teknologioiden kehittäminen eri tuuteissa kieltämättä kuulostaa tehottomalta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.10.2019 11:50
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 30.10.2019 10:31Fiat Chrysler ja Peugeot-ryhmä suunnittelevat yhdistymistä
Mitä syntyy kun kaksi paskaa yhdistetään?