Sivu 190/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.04.2021 9:32
Kirjoittaja Bluntly
Vagabondo kirjoitti: 27.04.2021 9:30Tossa muutama vuosi sitten Gasum vielä myi kaasua jollain 87€ kuukausimaksulla. Siinä oli kaupparatsulle tienaamisen paikka.
ExPomo hommasi kaasukotteron. Oli kuulma aika tiukilla pohjanMaan reissut tankkausten suhteen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.04.2021 9:34
Kirjoittaja sivustahuutaja
^^ Onhan toi kova. Tosin esim. Bemari on viime vuosina pilkkonut mallistonsa niin moneen malliin, että myynti per malli on aika pieni.

Pystyykö Tesla tekemään positioinnissa Applet ja laadussa Toyotat? Jännä nähdä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.04.2021 9:34
Kirjoittaja sivustahuutaja
Bluntly kirjoitti: 27.04.2021 9:32
ExPomo hommasi kaasukotteron. Oli kuulma aika tiukilla pohjanMaan reissut tankkausten suhteen.
Opeta expomo käyttämään internettiä?
https://www.gasum.com/yksityisille/tank ... ausasemat/

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.04.2021 9:41
Kirjoittaja Vagabondo
Bluntly kirjoitti: 27.04.2021 9:32
Vagabondo kirjoitti: 27.04.2021 9:30Tossa muutama vuosi sitten Gasum vielä myi kaasua jollain 87€ kuukausimaksulla. Siinä oli kaupparatsulle tienaamisen paikka.
ExPomo hommasi kaasukotteron. Oli kuulma aika tiukilla pohjanMaan reissut tankkausten suhteen.
Joo, etelä ja keskisuomen kaupunkien lähellä pitää liikkua. Oulun tankkausasema on aika yksinäinen piste pohjoisemmassa Suomessa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.04.2021 12:21
Kirjoittaja Kerberos I
McJanne kirjoitti: 27.04.2021 8:27
Kerberos I kirjoitti: 27.04.2021 8:06 Joo, auto on paskin sijoitus ikinä..

..tai hei, keksin vielä yhden riskialttiimman, missä taatusti häviää rahansa: hevonen! :wink:
Aamen. Nimimerkillä 150k€ persnettoa ratsutilan pidolla 2007-2008.
About samat lukemat vuosilta 2011-13. :miitti:

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.04.2021 13:11
Kirjoittaja sivustahuutaja
Vagabondo kirjoitti: 27.04.2021 9:41
Bluntly kirjoitti: 27.04.2021 9:32
Vagabondo kirjoitti: 27.04.2021 9:30Tossa muutama vuosi sitten Gasum vielä myi kaasua jollain 87€ kuukausimaksulla. Siinä oli kaupparatsulle tienaamisen paikka.
ExPomo hommasi kaasukotteron. Oli kuulma aika tiukilla pohjanMaan reissut tankkausten suhteen.
Joo, etelä ja keskisuomen kaupunkien lähellä pitää liikkua. Oulun tankkausasema on aika yksinäinen piste pohjoisemmassa Suomessa.
Onko se nyt maailmanloppu, jos joutuu bensalla ajelemaan joskus harvakseltaan?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.05.2021 12:46
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://www.hs.fi/talous/art-2000007955182.html

Täyssähköjä 7% nyt Suomessa myytävistä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.05.2021 13:04
Kirjoittaja Bluntly
Teslaa tutkitaan päästöhuijauksesta :D

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.05.2021 13:14
Kirjoittaja James Potkukelkka
:?:

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.05.2021 13:18
Kirjoittaja James Potkukelkka

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.05.2021 15:03
Kirjoittaja Stadinarska
Minä nyt vieläkin laitan tästä naiskaverini (viaton platon) Dacia Sandero-tilanteen! Hän on todella innostunut nyt autoon ja pelkäsin, että hän päättää päiväno jos Dacia ei olekaan hyvä. Mutta se pelittää ja h'n on katsonut nyt kuitenkin uutta autoa:
Katso tästä mistä tuttu tyttö nyt kiinnostunut!

Minulla ei ole hätäpäivää.

Itselleni voisin haluta tämän. Mitä mieltä porukka täällä on tästä?

TOUKOARSKA

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.05.2021 19:14
Kirjoittaja Kerberos I
Volvo. Ihan nätti, toivottavasti on ajotuntumastaan muuta kuin mallia 'traktori'. :D

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.05.2021 20:29
Kirjoittaja Stadinarska
Kerberos I kirjoitti: 06.05.2021 19:14 Volvo. Ihan nätti, toivottavasti on ajotuntumastaan muuta kuin mallia 'traktori'. :D
Aivan loisto ajettava. Mutta en ole nyt varma hankinko tämän. Minulle sopisi myös Sedan.

TOUKO
Stadilainen toukotyöläinen, Oliivinen

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.05.2021 17:28
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://www.hs.fi/talous/art-2000007982651.html



”VEDYN käyttämistä henkilöautojen polttoaineena on korostettu yleisessä keskustelussa paljon, vaikka se on vedyn käyttökohteista sieltä huonoimmasta päästä”, sanoo tutkimusryhmän vetäjä Marko Paakkinen VTT:ltä.

Paakkisen mukaan ainakin henkilöautoissa ja kaupunkibusseissa tulevaisuuden ratkaisu on hyvin todennäköisesti sähkö eikä vetyä käyttävä polttokenno.

Syitä on ainakin kolme:

Kun sähkö ladataan akkuun, joka pyörittää auton moottoria, hyötysuhde on ylivoimaisesti parempi kuin jos sähköllä tuotetaan ensin vetyä, joka sitten poltetaan auton polttokennoissa.

Vetyautossa sähkön sisältämästä energiasta 68 prosenttia menetetään ennen kuin auton pyörät pyörivät. Osa tästä häviöstä on tosin mahdollista käyttää hyväksi esimerkiksi elektrolyysilaitoksesta talteeen otettavana kaukolämpönä tai talvella auton lämmittämiseen.

Vedyn jakeluverkosto olisi toisaalta kallis rakentaa.

Paakkisen mukaan myös monet sähköautoihin liittyvät ongelmat, kuten pula akkujen raaka-aineista, tullaan ratkaisemaan.

”Akut kehittyvät vauhdikkaasti lähivuosina niin energia- ja tehotiheyden, tuotantokustannusten, eettisen ja kestävän tuotannon kuin kriittisten materiaalienkin osalta. Autoteollisuus laittaa ehdottomasti suurimmat panokset nyt sähköautoihin”, Paakkinen sanoo.

Polttokennoilla voi Paakkisen mielestä olla paikka raskaassa liikenteessä."

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.05.2021 21:25
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Sähkön hinta on menossa kohti nollaa ja pian sähköä on saatavissa nollahintaan tai alle säännöllisesti. Vedyn tuottaminen elektrolyysillä voi osoittautua ihan fiksuksi tavaksi varastoida energiaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.05.2021 8:31
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Lainaamani kohta käsitteli vain vedyn käyttöä henkilöautoissa. Juttu on laaja ja käsittelee monia vetytalouden käyttötarpeita.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.05.2021 9:12
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Oli blokin takana. Mitkäs olivat vedyn parhaita käyttökohteita?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.05.2021 9:30
Kirjoittaja James Potkukelkka
Eipä siinä mitään uutta tai erikoista ollut.

Aivan ensimmäiseksi kannattaisi korvata vihreällä
vedyllä fossiilinen vety teollisuuden prosesseissa. Tämä olisi tietysti yksinkertaisinta, koska vedylle on jo olemassa valmis käyttökohde. Nykyään Suomessa tehdään fossiilista vetyä 150 000 tonnia vuodessa ja ensin siis kannattaisi korvata tämä. Se leikkaisi 2% Suomen CO2-päästöistä.

Seuraavaksi kannattaisi korvata hiili teräksen tuotannossa. Yksin SSAB:n Raahen tehdas tuottaa 7% Suomen CO2-päästöistä. Aika huikeaa, että yksi tehdas tuottaa 7% Suomen päästöistä.

Sitten tulevat synteettiset polttoaineet ja sähköverkon tasapainotus.

Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.05.2021 9:34
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:30 Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Rekkoihin ja varsinkin laivoihin taisivat vetyä visioida. Mut mitens jupahtava pienveneily? Kulkeeko Exsun kalastusalus tulevaisuudessa polttokennopohjaisella sähkömoottorilla vai biobensalla?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.05.2021 9:46
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:30
Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Jos vetykapasiteettia rakennetaan, niin en pitäisi epätodennäköisenä, että myös vetyautoilu muuttuisi järkeväksi.

Jos sähkö olisi ilmaista, niin onko vetytehdas pääomakusrannuksiltaan liian kallis vetybensalle? En tiedä

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.05.2021 9:46
Kirjoittaja James Potkukelkka
^^Eiköhän pienveneissä ole sama tilanne kuin henkilöautoissa.

Edit:itse asiassa pienveneethän ovat valtavan paljon vaikeampi rasti. Jakeluverkko täytyisi tuoda järven rantaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.05.2021 9:48
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 18.05.2021 9:46
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:30
Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Jos vetykapasiteettia rakennetaan, niin en pitäisi epätodennäköisenä, että myös vetyautoilu muuttuisi järkeväksi.

Jos sähkö olisi ilmaista, niin onko vetytehdas pääomakusrannuksiltaan liian kallis vetybensalle? En tiedä
Jäljelle jää silloinkin jakeluverkoston ongelma henkilöautoille ja pienempänä ongelmana polttokennojen hinta.

Eikä sähkö voi koskaan ilmaista olla (muuten kuin hetkittäin). Pääomakustannus on aina.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.05.2021 9:52
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:46 ^^Eiköhän pienveneissä ole sama tilanne kuin henkilöautoissa.
Mä olen ajatellut (no, oikeasti mä en ole ajatellut tätä), että energiatarve on veneissä niin järjettömän korkea ja vielä huonosti ennakoitava (koska voi tuplaantua kelin kovetessa), että näköpiirissä oleva akkujen kapasiteetti ei oikein riitä, vaan mukaan tarvitaan tiiviisti nestemuotoon pakattua energiareserviä, kun luonnonsatamissa ei edes ole latausmahdollisuutta. Mutta voin olla aivan hakoteillä?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.05.2021 9:58
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:48Jäljelle jää silloinkin jakeluverkoston ongelma henkilöautoille ja pienempänä ongelmana polttokennojen hinta.
En näe tässä mitään ongelmaa.

Magnesiumhydridi on tulevaisuuden mullistava polttoaine

Polttokennot halpenevat tuotekehityksen ja massatuotannon takia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.05.2021 10:02
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:48 Eikä sähkö voi koskaan ilmaista olla (muuten kuin hetkittäin). Pääomakustannus on aina.
Se hetkittäinen ilmainen sähköhän tässä on se pihvi. Sähkön hinta muutenkin tulee lähestymään nollaa. Tulevaisuudessa hinta perustuu johonkin muuhun kuin siirrettyihin kilowattitunteihin. Tuollaisessa maailmassa erilaiset joustot ja varastointiratkaisut ovat tärkeitä. On vähän vaikea ennustaa, millainen tulevaisuuden kysyntäprofiili tulee olemaan. Voi olla, että akkukäyttöisten autojen lataus yöllä ja tarpeen mukaan on ihan riittävä varastointiratkaisu.

Vetytalouden luonne riippuu vaaditusta pääomasta. Jos kustannukset ovat pääosin sähköä, niin automaattinen vetytehdas voi toimia ilmaisella sähköllä aina kun sitä on tarjolla ja varastoida energian vetynä. Heikko hyötysuhde ei haittaa, koska sähkö on ilmaista*.

* ilmainen tarkoittaa tässä yhteydessä ilmaista tai lähes ilmaista.