Sivu 195/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 12:14
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ olis kiva tietää myös tänne uitettujen käytettyjen luvut. Minista markkina on tilanteessa, jossa uuden polttisauton osto alkaa vaikuttaa epäilyttävältä, mutta sähköt ovat silti kalliita ja latausmahdollisuudet usein vajaita => käytetty voi olla kiinnostava välivaiheen ratkaisu..

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 12:32
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 01.11.2021 12:14 ^ olis kiva tietää myös tänne uitettujen käytettyjen luvut. Minista markkina on tilanteessa, jossa uuden polttisauton osto alkaa vaikuttaa epäilyttävältä, mutta sähköt ovat silti kalliita ja latausmahdollisuudet usein vajaita => käytetty voi olla kiinnostava välivaiheen ratkaisu..
Sähkis on kuitenkin jo nyt kokonaisedullisin B-segmenttiä isommissa. Eli jos et aja A tai B -segmentin autolla, turha odottaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 15:02
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ eihän tuo pidä paikkaansa. Näytä minulle uusi vastaavan kokoinen sähkö, joka tulee halvemmaksi kuin käytetty Octavia 10.000km ajolla?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 15:14
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 01.11.2021 15:02 ^ eihän tuo pidä paikkaansa. Näytä minulle uusi vastaavan kokoinen sähkö, joka tulee halvemmaksi kuin käytetty Octavia 10.000km ajolla?
Tarkennan, että jos puhutaan uuden auton ostamisesta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 15:23
Kirjoittaja Bluntly
Räjähdysmoottorillinen on ainakin puolet halvempi. Piti jättää sana 'vastaava' pois kun ei nykyisin saa kaupasta (ainakaan Suomesta) yhtä heikoilla spekseillä autoja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 16:03
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 01.11.2021 15:14
sivustahuutaja kirjoitti: 01.11.2021 15:02 ^ eihän tuo pidä paikkaansa. Näytä minulle uusi vastaavan kokoinen sähkö, joka tulee halvemmaksi kuin käytetty Octavia 10.000km ajolla?
Tarkennan, että jos puhutaan uuden auton ostamisesta.
Tämän laskurin oletusarvojen pohjalta sähkö ei vielä kannata 10k ajolla keskikokoisella autolla:
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

Oleellinen tekijä tässä varmastikin on löytää ne toisiaan vastaavat autot, jotta lähtöhinnat saadaan kohdilleen. Tuon laskurin oletushinnat eivät välttämättä ole niitä oikeita.

Olen toistuvasti ollut sitä mieltä, että sähkö kannattaa parhaiten, jos a) ajaa paljon tai b) haluaa autoltaan hieman reippaampaa kyytiä, jolloin bensakoneet menevät isoiksi ja veropitoisiksi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 16:26
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 01.11.2021 15:23 Piti jättää sana 'vastaava' pois kun ei nykyisin saa kaupasta (ainakaan Suomesta) yhtä heikoilla spekseillä autoja.
Minkälaisiin spekseihin viittaat?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 16:35
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 01.11.2021 16:03
James Potkukelkka kirjoitti: 01.11.2021 15:14
sivustahuutaja kirjoitti: 01.11.2021 15:02 ^ eihän tuo pidä paikkaansa. Näytä minulle uusi vastaavan kokoinen sähkö, joka tulee halvemmaksi kuin käytetty Octavia 10.000km ajolla?
Tarkennan, että jos puhutaan uuden auton ostamisesta.
Tämän laskurin oletusarvojen pohjalta sähkö ei vielä kannata 10k ajolla keskikokoisella autolla:
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

Oleellinen tekijä tässä varmastikin on löytää ne toisiaan vastaavat autot, jotta lähtöhinnat saadaan kohdilleen. Tuon laskurin oletushinnat eivät välttämättä ole niitä oikeita.

Olen toistuvasti ollut sitä mieltä, että sähkö kannattaa parhaiten, jos a) ajaa paljon tai b) haluaa autoltaan hieman reippaampaa kyytiä, jolloin bensakoneet menevät isoiksi ja veropitoisiksi.
Olin epätarkka, sähköauto C segmentissä ja siitä ylöspäin on "cost competitive", ei halvempi.

https://www.leaseplan.com/corporate/~/m ... report.pdf

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 16:42
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ 30.000km ajosuoritteella varmaan noin onkin? Suomalainen ajaa keskimäärin 14.000 km.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 16:53
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 01.11.2021 16:26Minkälaisiin spekseihin viittaat?
No mitä näitä nyt on. Tankilla pääsee kauppaan, hyvällä tuurilla takaisin. Mutta ei se mitään kun nettokantavuus ei salli sitä kauppakassiakaan.

Urheilullisemman ajon saa unohtaa kun syö akkua niin saakutisti.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 17:02
Kirjoittaja sivustahuutaja
Bluntly kirjoitti: 01.11.2021 16:53
Urheilullisemman ajon saa unohtaa kun syö akkua niin saakutisti.
Eihän kukaan aja "urheilullisesti" mitään matka-ajoa? Mitä väliä sillä akun kestolla silloin on?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 17:03
Kirjoittaja James Potkukelkka
^^Mä en ole tiennyt yhdenkään omistamani auton kantavuutta. Sähköä tulee töpselistä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 17:59
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 01.11.2021 17:03 ^^Mä en ole tiennyt yhdenkään omistamani auton kantavuutta.
Model 3 kantavuus on siis 300 kg. Teoreettinen 5 aikuisen marttaryhmämme ei siis voi käydä ostamassa yhdessä 10 säkkiä multaa (220kg).

Aika teoreettinen tilanne tuo marttaryhmä, mutta kyllä meillä vaimon puutarha-ainesten kanssa on menty kahdestaan yli 300 kilon ihan hettämällä. Eri asia sitten on, kuka tuollaisia satunnaisia ylityksiä jaksasi kytätä, jos alla olisi Model 3.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 18:09
Kirjoittaja Vagabondo
Mä en ole huomannut ylikuormasta hirveästi haittaa. Alusta vaan muuttuu vähän napakammaksi, kun jouset on valmiiksi stopparikumeja vasten. Eipä tuohon ole tulli tai poliisi koskaan puuttunut.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 18:16
Kirjoittaja Bluntly
sivustahuutaja kirjoitti: 01.11.2021 17:59 Model 3 kantavuus on siis 300 kg. Teoreettinen 5 aikuisen marttaryhmämme ei siis voi käydä ostamassa yhdessä 10 säkkiä multaa (220kg).
Kuski lasketaan auton oma massaan, matkustajat vähentää sitten kantavuutta. Tuohon menisi kolme normipainoista (100kg) miestä ja nolla säkkiä multaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 01.11.2021 20:53
Kirjoittaja sivustahuutaja
Bluntly kirjoitti: 01.11.2021 18:16 Tuohon menisi kolme normipainoista (100kg) miestä ja nolla säkkiä multaa.
Käytkö usein salijermujen kanssa kukkakaupoilla?

Esim. Model 3:seen saa vetokoukun, jolloin kaikkien jätkien mullat kyllä mahtuu mukaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.11.2021 10:55
Kirjoittaja sivustahuutaja
Suomessa 52 500 euroa maksavan täyssähköauton saa Norjassa 40 000 eurolla
https://www.hs.fi/talous/art-2000008375721.html

Tässä karkeana demona mitä tuo ero vaikuttaa kannattavuuteen. Norjan tuilla sähkö muuttuisi kannattavaksi jo 5000 km ajolla, eli lähes kaikkien kannattaisi ostaa uutena sähköauto, jos mitään eksoottisia tarpeita ei ole.
tuella ja ilman – kopio.png

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.11.2021 11:04
Kirjoittaja Bluntly
sivustahuutaja kirjoitti: 01.11.2021 20:53
Käytkö usein salijermujen kanssa kukkakaupoilla?

Esim. Model 3:seen saa vetokoukun, jolloin kaikkien jätkien mullat kyllä mahtuu mukaan.
Suunnilleen kaikki mun kaverit on >100kg vaikka eivät ole salijannuja.


Tuon jonkun testivideon perusteella peräkärry puolitti rangen vaikka ei ollut edes autossa kuin kuski, saisi kukkakauppa olla lähellä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.11.2021 11:13
Kirjoittaja sivustahuutaja
Bluntly kirjoitti: 02.11.2021 11:04 Tuon jonkun testivideon perusteella peräkärry puolitti rangen vaikka ei ollut edes autossa kuin kuski, saisi kukkakauppa olla lähellä.
Kärrin vetäminen noin puolittaa rangen, joten Model 3:sella voi käydä kukkakaupassa yli 100km päässä lataamatta. Salijannujen kanssa varmasti pääsee 50 km päähän kukkakauppaan ja multien kanssa takaisin. Jos asut noin korvessa, niin on aika muuttaa.

Sähkö ei sovi kaikkiin tarpeisiin kaikille, mutta ei nyt kannata ihan hatusta keksiä selityksiä. Luultavasti ajat niin vähän, että sähkö ei kannattaisi kuitenkaaan nykyiseen autoosi verrattuna, joten mitä väliä sillä sähkön vetokyvyllä on.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.11.2021 11:22
Kirjoittaja Bluntly
Minä en vetokykyä ottanut puheeksi. Enkä keksinyt mitään hatusta.

Tällä hetkellä sähkö on niin huono vaihtoehto etten siihen rupea. Enkä välitä kannattavuudesta, mukavuus on tärkein. Sähköllä joutuu liikaa miettimään typeriä rajoitteita.

Myöhemmin tilanne voi olla toinen. Tosin luultavasti parempia vaihtoehtoja on tarjolla silloin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.11.2021 13:08
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ turhaan odottelet reilusti arempia malleja. Ei ne sähköt enää tästä radikaalisti muutu ennen autonomista ajamista. Hinnat vaan laskevat ja differointi lisääntyy.

Minulle kelpaisi ihan heti vaikka Ioniq 5, jos joku sen vaihtaosi päikseen nykyiseen autoon.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.11.2021 13:38
Kirjoittaja Bluntly
Nykykottero kestää ehkä sen kymmenen vuotta, sitten toivottavasti vety on jo valtavirtaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.11.2021 13:58
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ vetyä ei tulla laajasti käyttämään autoissa 10v päästä. Niiden vetytehtaiden pitäisi olla jo investointivaiheessa, jos vetyä halutaan tuottaa isoissa määrin. Eikä meillä ole edes investointipäätöksiä vetytehtaiden vastiman hiilineutraaliin sähköntuotantoon!

Heti kun huomaat, että meillä on investointipäätökset hiilineutraalin energian vähintään viisinkertaistamiseksi nykyisestä, niin voit alkaa näkemään päiväunia vedystä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.11.2021 8:23
Kirjoittaja Vagabondo
Hesari oli taas hyvin ajantasalla kitinän teemoista:

https://www.hs.fi/tiede/art-2000008367843.html

Vety tekee tuloaan Sivustahuutajan vastusteluista huolimatta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.11.2021 8:41
Kirjoittaja Vagabondo
Mä olen aikaisemmin laittanut paljon toivoa vetytekniikkaan, mutta ei nämä ensimmäiset kaupalliset viritykset täysin vakuuta. Samat ongelmat tuntuu vaivaavan kuin täyssähköjä; huono vetokyky ja kantama moottoritieajossa. Ei näillä oikein kuskata veneitä, asuntovaunuja tai hevosia. Ei liioin hurauteta päivässä euroooppaan, jos jo suomen nopeuksilla moottoritie pudottaa rangen puoleen.