Sivu 218/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.06.2023 13:41
Kirjoittaja sivustahuutaja
Top Gear Suomi tulee 2024
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009639854.html

Ekassa jaksossa testataan kaikkien suomlaisten unelma-autoa, kuvassa näkyvää Saksasta uitettua uudenkarheaa bemaria:

Kuva

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.06.2023 14:24
Kirjoittaja Bluntly
Toivottavasti on lyöty pelimerkkejä tarpeeksi peliin.

Olisin tyytyväinen jos pääsisi Top gear Australian tasolle eikä jää pohjamutiin kuten Top gear USA.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 09.06.2023 10:42
Kirjoittaja James Potkukelkka

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 09.06.2023 10:46
Kirjoittaja sivustahuutaja
Mini-Urus 27 900€. Kinkit tuloo.

Kuva

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 09.06.2023 10:54
Kirjoittaja Bluntly
Palaa varmaan iloisella liekillä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 09.06.2023 12:21
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://www.hs.fi/talous/art-2000009645064.html

Vulva myy varmasti myös hyvin, jos vain saavat autoja kauppoihin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 09.06.2023 22:10
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2023 12:21 https://www.hs.fi/talous/art-2000009645064.html

Vulva myy varmasti myös hyvin, jos vain saavat autoja kauppoihin.
Tuossa on potentiaalia olla uusi Octavia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 09.06.2023 23:15
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Tavaratila on vain puolet farkku-octaviasta. Uusi Yaris pikemminkin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.06.2023 20:00
Kirjoittaja Bluntly
Kiina rulettaa sähköautoilussa. Eikun...



Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.06.2023 8:13
Kirjoittaja sivustahuutaja
Wut? Virossa toimii autonvuokrausfirma Elmo, joka ajaa etänä auton kotiovellesi!
https://www.elmoremote.com/

Merkittävin este vuokra- tai yhteiskäyttöauton käyölle meillä on auton hakemisen ja palauttamisen vaiva. Jos auto ilmestyisi pihalle ja sen voisi vaikka ytimessä lempata kuin sähköskootterin, niin omasta autosta voisi oikeastaan luopua.

Tuollainen etäohjattu systeemi on oikeastaan pakollinen välivaihe automatisoituun ammattiliikenteeseen siirryttäessä. Jos autonominen rekka joutuu hankaluuksiin, niin se otetaan etähallintaan keskitetystä valvomosta käsin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.06.2023 8:47
Kirjoittaja Vagabondo
Vauhtipyörä ja kytkin menossa nykyisestä autosta. Voe kakka. Nyt pitäis päättää ajaako tuolla kunnes hajoaa totaalisesti ja lyö paaliin, vaihtaakko autoa vai pistääkö yli 2K remonttiin. Kaikki tietää rahanmenoa jossain vaiheessa, eikä mikään noista vaihtoehdoista houkuttele.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.06.2023 10:26
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Eikös sinulla ollut parin tonnin auto? Run to failure on silloin oikea ratkaisu.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.06.2023 10:40
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 16.06.2023 10:26 ^ Eikös sinulla ollut parin tonnin auto? Run to failure on silloin oikea ratkaisu.
Ehkä taloudellisesti järkevä, mutta nyt jo muutaman kuukauden auton tärinä on ärsyttänyt aina kun pysähtyy tyhjäkäynnille. Mä en ehkä halua ajaa tuota vauhtipyörää loppuun.

Katselin nettiautosta vaihtoautoja. Sellaiset mitkä kiinnostaisi noin muuten on ihan liian kalliita.

Mä alan kallistumaan korjaamisen puolelle siinä toivossa, että pidän tuota vielä 3-5 vuotta. Oikeastaan ainoa mikä jarruttaa korjaamista on huoli siitä kauanko voimansiirto kestää, ettei käy kuin vaimon Volvon kanssa, jossa vaihteisto alkoi pettää melkein heti kun kytkin oli vaihdettu.

EDIT: Juttelin just mun korjaajan kanssa. Ajelen kesän ja ihmetellään syksyllä mitä kaikkea oikeesti vialla ja päätetään sitten korjataanko vai ei.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.06.2023 10:55
Kirjoittaja urpiainen
Mulla on vähän samansukuinen probleema. Käytin just ikivanhan riisikuppini huollossa merkkiliikkeessä, ja laiskana hynäkeikarina ostin samaan syssyyn katsastuspalvelun. Huoltoukkeli soitti sitten perään, että etuakselin jotkut ihme ripustukset ja puslat ja ties mitkä muut keksityt salasanat vetelevät viimeisiään, ja auto tuskin menee katsastuksesta enää läpi. Sovittiin, että käyttävät kuitenkin katsastuksessa ja sitten korjaavat sen, mitä katsastusukkeli vaatii.

No, kohta huoltoihme soitti uudestaan, että katsastaja oli lyönyt leimat ilman mitään huomautuksia. Huoltoäijä kuitenkin arveli, että systeemit leviävät ennen seuraava vuosikatsastusta, ja silloin korjauksen hinnaksi tullee noin pari tonnia. Nettiautossa vastaavista kärryistä näytetään nyt pyydettävän noin 6-10 tuhatta. Ilmeinen kiusaus olisi myydä auto nyt, kun on just katsastettu ilman mitään huomautuksia. Jotenkin koen sen kuitenkin epäeettiseksi. Eli varmaan ajelen autoa siihen asti, että korjaus tulee ilmeisen väistämättömäksi, ja sitten kyselen vaikka samalta venäläiseltä huijarilta, joka aikanaan tekohengitti mun patonkia aika halvalla, että maksaako korjaus hänenkin luonaan noin paljon.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.06.2023 12:10
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti: 16.06.2023 10:55 Mulla on vähän samansukuinen probleema. Käytin just ikivanhan riisikuppini huollossa merkkiliikkeessä,
Juu, ongelmahan on selvästi havaittavissa. Ei vanhaa autoa merkkiliikkeeseen. Eikä tosiaankaan vaihdeta osia ennen kuin on käyty pompauttamassa auto katsastuskonttorilla.

Mutta kovasti ihmetyttää mitä ne olisi halunneet siellä merkkihuollossa vaihtaa, jotta saa noin korkean hintalapun aikaan. Mulla on hinnalle ihan käypä selitys nimeltä kaksoismassakytkin. Pirullinen keksintö joka nostaa kytkinremontin hintaa tonnilla.

Mä olen kanssa liian rehellinen enkä osaa myydä rikkinäistä ehjänä puhtaalla omallatunnolla. Siksi mä vältän parhaani mukaan käytettyjen tavaroiden myyntiä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.07.2023 0:54
Kirjoittaja Niba
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 1b6bdb666b
https://finnwatch.org/fi/tutkimukset/10 ... en-tiellae

Jaaha korjausvbelkaa lisää?
Asfaltti tarvii öljyä?
Sähköautot pelastaa maailman?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.07.2023 11:55
Kirjoittaja exsu
No niin, valitkaas mulle taas auto.

Kertaus historiasta:
Mun tämän hetkinen auto on Kitinä-raadin valitsema Volvo v50, oliskohan 2012 tai 2013. Hyvin palvellut vehje, kiitos vielä valinta-avusta!

Välissä meillä kävi Skoda Enyaq puolison työsuhdeautona, ja se oli aivan ihana, mutta palasi työnantajalle työsuhteen päättyessä.

Nyt haussa olis oma täyssähkö Volvon tilalle. Vastaava Skoda on liian kallis, en halua ostaa autoa lainarahalla*.
* jos joku hyvin edullisten kulujen rahoitus löytyy niin voin silti harkita

Kriteerit:
* Ei tarvii päästä Lappiin, mutta Kuopioon Tampereelta pitäisi päästä max yhdellä latauksella
* Meillä on lastenistuinta, sup-lautaa, golfbägiä ja koirahäkkiä. Pitää olla sen verran tilaa että selvitään näiden kanssa.
* Pitää saada jonnekin huoltoon, jos sellainen tarve tulee. Puoliso ehdottelee jotain uusia kiinalaismerkkejä, mutta minua epäilyttää saako sellaiseen tarvitessaan varaosia koskaan.

Tässäpä ne. Ilman lainaa olis varmaan suorilta laittaa n. 30K, ja ehkä Volvostakin vielä tonnin tai pari saisi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.07.2023 12:12
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Eli max 35k? Vai 50k (lainalla)?

Jos 50k käy, niin mä tietysti sekä uskovaisena osakkeenostajana että Model Y:n omistajana suositan maailman parhaiten myyvää sähkistä eli Model Y:tä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.07.2023 12:37
Kirjoittaja Vagabondo
exsu kirjoitti: 26.07.2023 11:55 Tässäpä ne. Ilman lainaa olis varmaan suorilta laittaa n. 30K, ja ehkä Volvostakin vielä tonnin tai pari saisi.
Me saatiin Volvosta tonni vuosi sitten kun vaihdettiin Peugoet e208:n. Ei yhtä tehokas, mutta parempi, ja ennen muuta hauskempi, ajaa kuin Tesla. Meille sopiva kauppakassi, mutta sun specseille liian pieni. Tällä kertaa musta ei ole kauheasti apua. 30K ei riitä kuin käytettyihin sähköihin, joten osan joutunee lainoittamaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.07.2023 14:04
Kirjoittaja sivustahuutaja
exsu kirjoitti: 26.07.2023 11:55 No niin, valitkaas mulle taas auto.

Tässäpä ne. Ilman lainaa olis varmaan suorilta laittaa n. 30K, ja ehkä Volvostakin vielä tonnin tai pari saisi.
Riippuu ihan ajomääristä.

Jos ajatte noin 10.000 km vuoteen, niin Skoda Octavia Combi Style-varustelutasolla käytettynä bensakoneella ja automaatilla. Voi olla, että verotuksen ansiosta myös hybridi-Ostaviat voivat olla järkevän hintaisia käytettynä.

Vertaa täällä sopivaa käytettyä bensavehjettä tai hybridiä vaikkapa käytettyyn sähköautoon. Veikkaan, että bensa / hybridi tulee pienemmillä kilsoilla halvemmaksi.
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.07.2023 14:15
Kirjoittaja So Hard
Kyllähän kaikkein kannattavin auto on se joka jää kauppaan, mutta 4 vuotta Octavialla ajelleena voisi sanoa että se käyttöautojen eliittiä. Jos siltä Enyaqista tykkäsi niin kai sitäkin saa jo käytettynä kohtuuhintaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.07.2023 14:15
Kirjoittaja exsu
Vagabondo kirjoitti: 26.07.2023 12:37 Tällä kertaa musta ei ole kauheasti apua. 30K ei riitä kuin käytettyihin sähköihin, joten osan joutunee lainoittamaan.
Käytetty sopii oikein hyvin, kunhan akuussa on vielä sen verran eloa että saa parisataa ajettua.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.07.2023 14:45
Kirjoittaja Vagabondo
exsu kirjoitti: 26.07.2023 14:15
Vagabondo kirjoitti: 26.07.2023 12:37 Tällä kertaa musta ei ole kauheasti apua. 30K ei riitä kuin käytettyihin sähköihin, joten osan joutunee lainoittamaan.
Käytetty sopii oikein hyvin, kunhan akuussa on vielä sen verran eloa että saa parisataa ajettua.
No, akkujen vanheneminen ei käsittääkseni ole iso ongelma ennen kuin useamman sadantuhannen jälkeen. Nettiauto antaa hintaluokassa 25K-35K vaihtoehdoiksi lähinnä Kia Niro, Hyundai Kona ja Peugeot e2008. Lisäksi jokunen pösön sisarmalli joko Citroenin tai Opelin nimellä. Mä en tiedä onko noista mikään riittävän iso teidän tarpeille, joten voi olla tarvetta nostaa budjettia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.07.2023 21:46
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Bensan kulutusero on aika pieni siivu kokonaiskustannuksista, jos ei aja ihan tolkuttomasti. Hybridin isoin hyöty tulee monesti pienemmän autoveron vuoksi alhaisemmasta ostohinnasta, eli pienemmästä arvonalenemasta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.08.2023 13:03
Kirjoittaja Bluntly
Kuvittelin, että moottorit kestäisivät pidempään. Ei sähkömoottorit muualla noin usein laukea.
Ennätys-Teslan ajomoottoreita on lisäksi vaihdettu ja korjattu jo kymmenkunta kertaa – eli laskennallisesti noin 180 000 kilometrin välein.
Kymmenen vuotta vanhalla Teslalla on ajettu jo 1,8 miljoonaa kilometriä