Sivu 221/222

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 9:02
Kirjoittaja James Potkukelkka
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 8:57 ^ Joo. Ensimmäinen ei-autoiluvihamielinen hallitus yli 60 vuoteen.
Kannatti äänestää vihreitä!1

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 9:57
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ vaikka caikutus on vaan reilu tonni, niin inhan se kova, että demarit ja kepu laskivat hyvätuloisten kaupunkilaisten autoveroa. Vihreillekin hitusen hassu veto, koska luultavasti uusia sähköjä ostavat valkoiset heterohkot sekasyöjät.

Ehkä tässä hiilipäästöjen vähentäminen voitti luokkataistelun.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 9:59
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2021 9:57 ^ vaikka caikutus on vaan reilu tonni, niin inhan se kova, että demarit ja kepu laskivat hyvätuloisten kaupunkilaisten autoveroa. Vihreillekin hitusen hassu veto, koska luultavasti uusia sähköjä ostavat valkoiset heterohkot sekasyöjät.

Ehkä tässä hiilipäästöjen vähentäminen voitti luokkataistelun.
Isoimmillaan yli 2t alennus. Nyt sähkisten veroprosentti on 2,7. Yli 50t sähkiksen ostoon ei saa hankintatukea, mutta tämä vaikuttaa.

Jos ostaa max 50t auton, tämä alennus on 1350 ja saa vielä lisäksi hankintatukea 2t. Eli yli 3t rikkaiden verojen alentamiseen!11

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 10:04
Kirjoittaja urpiainen
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2021 9:57 hyvätuloisten kaupunkilaisten
Hyvätuloisten esikaupunkilaisten. Edelleen vähän ihmettelen sitä monesti toistettua ajatusta, että sähköauto ei soveltuisi pitkien matkojen maaseudulle, mutta hyvin kaupunkiin. Tuskin moni maajussi ajaa säännöllisesti yli nykyaikaisen sähköauton toimintamatkan päivässä, ja yöllähän akun saa täyteen kotipihassa. Kantakaupungissa, jossa autot ovat yöt kadunvarsiparkissa, sähköauto taas on oikeasti aika hankala.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 10:18
Kirjoittaja James Potkukelkka
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 10:04 . Kantakaupungissa, jossa autot ovat yöt kadunvarsiparkissa, sähköauto taas on oikeasti aika hankala.
Joo. Kantakaupunki on kaikista hankalin sähköautolle. Tosin aika hyvin löytyy vuokrapaikkoja parkkiluolista ja niissä latausmahdollisuus, mutta kun Krunikkaa mietittiin niin siinä olisi ollut hankala, koska aivan lähellä ei parkkiluolia (Kluuvi kait olisi ollut lähin). Jos haluaa kadunvarressa pysäköidä, on hankalahkoa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 10:45
Kirjoittaja sivustahuutaja
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 10:04 Edelleen vähän ihmettelen sitä monesti toistettua ajatusta, että sähköauto ei soveltuisi pitkien matkojen maaseudulle, mutta hyvin kaupunkiin.
Kainussa myytiin uusia autoja 9 per 1000 asukasta, uudellamaalla 26. Tuohon kun lisää, ehkä perusteettoman, pelon rangesta, niin ei niitä sähköjä tulla kainuussa lähivuosina myymään kuin muruset uuteen maahan nähden. Tuosta syysta sanoin, että sähköjen myyhnti tulee keskittymään hyvätuloisiin kaupunkilaisiin. Range Rover soveltuu myös erinomaisesti maajussille kainuussa, mutta ei niitäkään siellä myydä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 10:46
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2021 10:18
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 10:04 . Kantakaupungissa, jossa autot ovat yöt kadunvarsiparkissa, sähköauto taas on oikeasti aika hankala.
Joo. Kantakaupunki on kaikista hankalin sähköautolle.
Asukaspysäköinnistä pitäisi tehdä markkinahintaista, niin päästäisiin eroon kantakaupunkilaisten autoista.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 10:58
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2021 10:46
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2021 10:18
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 10:04 . Kantakaupungissa, jossa autot ovat yöt kadunvarsiparkissa, sähköauto taas on oikeasti aika hankala.
Joo. Kantakaupunki on kaikista hankalin sähköautolle.
Asukaspysäköinnistä pitäisi tehdä markkinahintaista, niin päästäisiin eroon kantakaupunkilaisten autoista.
Ongelmana on kuitenkin se, että siellä kadunvarsilla ei ole latauspaikkoja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 12:46
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2021 10:58 Ongelmana on kuitenkin se, että siellä kadunvarsilla ei ole latauspaikkoja.
Mutta ongelman suuruuteen vaikuttaa se, kuinka moni ytimen asukkaista säilyttää autonsa kun asukaspysäköinti alkaa maksaa jotain. Minä väitän, että reippaasti yli puolet autoista katoaa. Loput voivat sitten käyttää vaikkapa kadunvarsien maksullisia latausasemia, joita taatusti tulee. En näe mitään merkittävää ongelmaa keskustan autoissa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 14:11
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Autoiluun liittyen: HSL ennusteen mukaan 2030 keskustassa autonomistus on luokkaa puolet espoon autoilevista alueista mitattuna autoa per 1000 asukasta. Tuo on älyttömän iso luku. Myös autojen määrä per km2 on keskustassa ihan samaa luokkaa kuin syrjemmälläkin.

Mielikuvissa espoolaisella perheellä on huimasti autoja, mutta todellisuudessa keskustan sinkuilla on autoja aika paljon seksikkäistä ratikoista huolimatta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 14:25
Kirjoittaja urpiainen
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2021 14:11 Mielikuvissa espoolaisella perheellä on huimasti autoja, mutta todellisuudessa keskustan sinkuilla on autoja aika paljon seksikkäistä ratikoista huolimatta.
Eiks mielikuva ole pikemminkin se, että mitä suurempi kaupunki, karkeasti ottaen sen vähemmän autoja suhteessa väkilukuun - jolloin Espoossa toki on mielikuvissa vähemmän autoja asukaslukuun verrattuna kuin jönsesterissä. Toki mielikuva varmaan vaihtelee kaupunginosittain, vaikka termi huonosti Espooseen sopiikaan.

Enkä mä niistä Helsingin citysinkkujenkaan autoista ihan varma ole. Kai se nyt kuitenkin pätee, että Helsingissä on asukaslukuun suhteutettuna maan pienin autotiheys? Ja vastaavasti, jossain Ahvenanmaan pikkukunnissa on enemmän autoja kuin ihmisiä?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 14:29
Kirjoittaja sivustahuutaja
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 14:25 Enkä mä niistä Helsingin citysinkkujenkaan autoista ihan varma ole. Kai se nyt kuitenkin pätee, että Helsingissä on asukaslukuun suhteutettuna maan pienin autotiheys?
Keskustassa autoja on 200-300 per 1000 asukasta. Espoon autoilevat alueet ovat siellä 450-550 haarukassa tyypillisesti. Minusta nuo luvut tarkoittavat, että keskustassa on autoja ihan sikana kun ne ihanat kiskotkin on siinä vieressä. Toki ne keskustan autot ovat monet ironisia festariautoja, joille ie kilsoja kerry

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 16:22
Kirjoittaja Bhven
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 10:04 Kantakaupungissa, jossa autot ovat yöt kadunvarsiparkissa, sähköauto taas on oikeasti aika hankala.
Mannet ovat ratkaisseet tämän ottamalla sähkön katuvalaisinpylväästä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 16:32
Kirjoittaja Bhven
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2021 14:29 Toki ne keskustan autot ovat monet ironisia festariautoja, joille ie kilsoja kerry
No näinhän Henry Ford asian visioikin. Miksi vihaat Henry Fordia? Autolla lähdetään viikonloppuisin hupiajelulle vaikka mökkikuntaan, mutta arkipäivisin auto seisoo parkissa odottamassa viikonloppua. Jotkut köyhät joutuvat kylläkin käyttämään autoaan myös työmatkoihin ja lasten harrastuskuljetuksiin viikollakin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.09.2021 15:21
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://electrek.co/2021/09/11/dems-pro ... advantage/

Demokraatit ovat yllättävän vasemmalla. Eli niille sähköautoille, jotka valmistetaan tehtaissa, joissa AY-liike toimii, parempi tuki.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.09.2021 17:49
Kirjoittaja Bluntly

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2021 8:28
Kirjoittaja James Potkukelkka

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.10.2021 8:58
Kirjoittaja James Potkukelkka
Unohtui 1.10 juhlia kitinässä merkittävää autoilijoiden juhlapäivää. Vuodesta 1958 peritty tilapäinen autovero poistui 1.10 sähköautoilta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.10.2021 9:59
Kirjoittaja sivustahuutaja
^Ja jotkut vielä epäilivät ja nauroivat!

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.10.2021 10:01
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 04.10.2021 9:59 ^Ja jotkut vielä epäilivät ja nauroivat!
Juu. Päättäjillä on vähän pidempi horisontti kuin meillä kärsimättömillä taviksillla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.10.2021 10:46
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: 04.10.2021 8:58 Unohtui 1.10 juhlia kitinässä merkittävää autoilijoiden juhlapäivää. Vuodesta 1958 peritty tilapäinen autovero poistui 1.10 sähköautoilta.
Mun hypoteesihän oli, että autovero suojasi suomen hintatasoa saksan tuonnilta ja hinnoilta ja ennustin autojen arvon laskun nopeutuvan autoveron poiston seurauksena vastaamaan saksan hintakehitystä. Kymmenen vuoden päästä tästä voinee tehdä jo alustavia johtopäätöksiä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.10.2021 10:51
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vagabondo kirjoitti: 04.10.2021 10:46
James Potkukelkka kirjoitti: 04.10.2021 8:58 Unohtui 1.10 juhlia kitinässä merkittävää autoilijoiden juhlapäivää. Vuodesta 1958 peritty tilapäinen autovero poistui 1.10 sähköautoilta.
Mun hypoteesihän oli, että autovero suojasi suomen hintatasoa saksan tuonnilta ja hinnoilta ja ennustin autojen arvon laskun nopeutuvan autoveron poiston seurauksena vastaamaan saksan hintakehitystä. Kymmenen vuoden päästä tästä voinee tehdä jo alustavia johtopäätöksiä.
No selvähän se on, että noin käy. Pieni ero Saksaan säilyy, koska alv 24% vs 19%. Tosin 1.10.21 jälkeen käyttöön otettuja nollapäästöisiä 6kk ja 6000km ajettuja voi jatkossa tuoda Suomeen ilman autoveroa ja noista ei tarvitse alv:a maksaa, eli ero ei säilyne aivan alv:n suuruisena, vaan ehkä vähän sen alle.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 06.10.2021 16:43
Kirjoittaja nokkaelain
Kaveri siis osti käytetyn Tesla Model S:n (dave ehkä muistaa, ei muut)

Oli ikäisekseen todella vähän ajettu ja sisätilat kuin pakasta vedetyt, ulkoisestikin melkein kuin uusi.

Kaverini on todella pedantti autojen suhteen ja oli tutustunut aiheeseen & osasi suhteuttaa hintaan. Eka rivi Tesla bingossa tuli täyteen, kun takaoven kahva ei noussut ylös. Gen 2 -version kahva maksaa vain 200 euroa (Gen 3 olisi tonnin seteli.)

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.10.2021 19:54
Kirjoittaja Bluntly
Kuinkas pitkälle niillä sähkövispilöillä pääsikään parhaimmillaan oikeassa liikenteessä?

Vetyautojen maailmanennätys murskaksi – Mirai ylsi yhdellä tankkauksella hervottomaan 1 360 kilometrin matkaan

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.10.2021 12:31
Kirjoittaja nokkaelain
Bluntly kirjoitti: 12.10.2021 19:54 Kuinkas pitkälle niillä sähkövispilöillä pääsikään parhaimmillaan oikeassa liikenteessä?

Vetyautojen maailmanennätys murskaksi – Mirai ylsi yhdellä tankkauksella hervottomaan 1 360 kilometrin matkaan
Tuossahan aasiantuntijat kirjoittavat kommenteissa, että huoltoväli on vedyllä 6000 km ja tuon auton range on motarilla 200 km.