James Potkukelkka kirjoitti: ↑04.12.2023 11:44
Itse olen enemmän huolissani siitä, miten jäätyneen oven saa auki ilman ovenkahvaa.
Eräällä videolla sanoi, että jos saa jään murrettua napin päältä niin mekaniikassa pitäisi riittää voima oven avaamiseen. Koska tesla niin kuka uskoo.
Lisäksi muovinen puskuri. Tippuuko sateessa.
Ja nokassa lokasuojat törröttää teräväreunaisina suoraan eteenpäin. Vaikea uskoa, että menee läpi EU:ssa.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 04.12.2023 12:50
Kirjoittaja Vagabondo
Jos toi tulee suomeen, niin on tosi järkevä auto. 0-85 muutamassa sekunnissa ja sitten tuleekin jo rajoitin vastaan.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 04.12.2023 13:01
Kirjoittaja So Hard
Vagabondo kirjoitti: ↑04.12.2023 12:50
Jos toi tulee suomeen, niin on tosi järkevä auto. 0-85 muutamassa sekunnissa ja sitten tuleekin jo rajoitin vastaan.
Mun on vaikea uskoa että tuosta tulee Suomessa tieliikennekelpoinen.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 04.12.2023 13:50
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vagabondo kirjoitti: ↑04.12.2023 12:50
Jos toi tulee suomeen, niin on tosi järkevä auto. 0-85 muutamassa sekunnissa ja sitten tuleekin jo rajoitin vastaan.
Suomessahan halutaan raskaita maastureita rekisteröidä kuorma-autoiksi autoveron välttämiseksi. Sähköautoista ei veroa mene. En tiedä, onko pakko rekisteröidä kuorma-autoksi.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 04.12.2023 14:08
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: ↑04.12.2023 13:50
Suomessahan halutaan raskaita maastureita rekisteröidä kuorma-autoiksi autoveron välttämiseksi. Sähköautoista ei veroa mene. En tiedä, onko pakko rekisteröidä kuorma-autoksi.
Mä kuvittelen, että jos haluaa kantavuudeksi yli 3500kg, niin pitää olla kuorma-auto. Jos jollain faktatietoa, niin saa oikaista tai vahvistaa, kiitos.
Noin 3000kg kuivamassalla ton käytettävyys jää aika heikoksi, jos kantavuus alle 3500kg. Hyvä että saa ottaa 5 ihmistä ilman matkatavaroita kyytiin. Vaan eipä noita henkilöautojen massoja valvota, joten mitä sitten.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 04.12.2023 14:33
Kirjoittaja Bluntly
Kolmimoottorisena taitaa painaa 3100kg ja silloinhan on käytännössä ostettava vielä lisäakku. Mitä se sitten painaakaan.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑04.12.2023 13:50
Suomessahan halutaan raskaita maastureita rekisteröidä kuorma-autoiksi autoveron välttämiseksi. Sähköautoista ei veroa mene. En tiedä, onko pakko rekisteröidä kuorma-autoksi.
Mä kuvittelen, että jos haluaa kantavuudeksi yli 3500kg, niin pitää olla kuorma-auto. Jos jollain faktatietoa, niin saa oikaista tai vahvistaa, kiitos.
Noin 3000kg kuivamassalla ton käytettävyys jää aika heikoksi, jos kantavuus alle 3500kg. Hyvä että saa ottaa 5 ihmistä ilman matkatavaroita kyytiin. Vaan eipä noita henkilöautojen massoja valvota, joten mitä sitten.
B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg
Mielenkiintoista tosiaan. Jollekin miljonäärille voi tulla kalliiksi, kun tuo menee varmasti päiväsakoille.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 05.12.2023 8:29
Kirjoittaja Bluntly
musktank.jpg (66.44 KiB) Katsottu 401 kertaa
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 05.12.2023 11:40
Kirjoittaja sivustahuutaja
Lisää Cybertruckin tekniikkaa: 48v ethernet kaapelilla korvataan johtosarjat.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 12.12.2023 22:26
Kirjoittaja So Hard
Lisää cybertrukin tekniikkaa - pieni ylämäki liukkaalla on liikaa.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 21.12.2023 9:11
Kirjoittaja Bluntly
No nyt!
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 21.12.2023 9:31
Kirjoittaja James Potkukelkka
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 21.12.2023 9:46
Kirjoittaja sivustahuutaja
^^ Kerrankin konseptiauto on viety onnistuneesti tuotantoon. Takaosaan ja ns. skateboardiksi sijoitetut lyijyakkupaketit lupaavat jopa 70km rangen.
Ymmärtääköhän kepu nyt, että kilometripohjainen vero osuu suhteellisesti eniten heidän äänestäjiinsä? Maaseudulla ostetaan suhteessa ihan yhtä paljon sähköautoja kuin kaupungeissakin, mutta maaseudulla luultavasti kertyy enemmän kilsoja.
"TAMPEREEN yliopiston liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professorin Heikki Liimataisen korvaan särähtää ajatus siitä, että kilometrivero koskisi pelkästään sähköautoilijoita, sillä hän kannattaa liikenneverotuksen kokonaisuudistusta, jossa siirryttäisiin kilometripohjaiseen verotukseen kaikkien autojen kohdalla."
Vaikuttaa hieman tyhmältä proffalta. Polttoainevero on käytännössä kilometripohjainen vero ja lisäksi se ottaa huomioon hiilipäästöt. Ei ole mitään järkevää syytä vaihtaa polttoaineveroa kilometriveroon. Biopolttoaineille kannattaa laittaa pienempi vero.
Ymmärtääköhän kepu nyt, että kilometripohjainen vero osuu suhteellisesti eniten heidän äänestäjiinsä? Maaseudulla ostetaan suhteessa ihan yhtä paljon sähköautoja kuin kaupungeissakin, mutta maaseudulla luultavasti kertyy enemmän kilsoja.
Kepun kilometriverothan ovat aina lähteneet siitä, että jönsterissä kilometrin hinta on pienempi. Näin on ollut jo vuosia sitten esitellyissä malleissa.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 26.12.2023 18:04
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ nyt ei ollut paikannusta mukana. En keksi miten jönsterin suosiminen onnistuu ilman.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 26.12.2023 22:07
Kirjoittaja nokkaelain
Kaveri vaihtoi juuri Model S:nsä uudempaan, vaikka ei ollut ajatellut vaihtaa autoa pitkään aikaan. Ruotsissa sattui nyt vaan olemaan hinnat ainakin 10k eur alle Suomen hintojen ja alle 50k irtosi kolme vuotta vanha "Raven" long range -malli.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 27.12.2023 9:04
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: ↑26.12.2023 18:04
^ nyt ei ollut paikannusta mukana. En keksi miten jönsterin suosiminen onnistuu ilman.
Omistajan asuinkunta?
Jos joku huomauttaa, että rekisteröi omistajaksi jönsterissä asuvan kaverin/sukulaisen niin silloin menee varmastikin lahjavero.
Uutinen ilmeisesti käsittelee autokauppaa EU -tasolla, eikä omaa erikoisnurkkaamme. Kai tuo jossain määrin vaikuttaa myös meidän tilanteeseen. Euroopastahan on tuotu ahkerasti vähän käytettyjä leasing sähköautoja suomeen viime vuosina. Jos meillä ei hintakehitys vastaa keskieuroopan tilannetta ja käytetyille sähköautoille riittää kysyntää entiseen malliin, niin tuonti oletettavasti vain kiihtyy.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 27.12.2023 16:25
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
juttu jäi vähän torsoksi. Ainoastaan autonvuokrausfirmat kuvattiin tarkemmin ja niiden kohdalla mekaniikka on selkeä: vuokraaja maksaa käyttövoiman ja lataaminen voi vieraassa maassa olla hankalaa. Eli vähän outo valinta esimerkiksi.
Jos eurooppalaiset valmistajat hidastemevat halvempien mallien tarjoamisessa, niin noutaja saapuu odotettuakin nopeammin.
Tesla on jo merkkien välisessä kisassakin korkealla. Jos meno jatkuu, niin ensi vuonna Tesla kisaa Toyotan kanssa kärkipaikasta myymällä pelkkiä sähköautoja.