Sivu 227/240

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 0:05
Kirjoittaja Vagabondo
Ei toi oo mikään Lotus. Ihmeellinen ylikokoinen saippukupla, niin kuin sähköinen Mustangi, jolla koitetaan vaan kaupallisesti hyötyä ikonisesta nimestä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 8:38
Kirjoittaja Bluntly
Taattua kiinapaskalaatua.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 8:53
Kirjoittaja sivustahuutaja
Vagabondo kirjoitti: 04.01.2024 0:05 Ei toi oo mikään Lotus. Ihmeellinen ylikokoinen saippukupla, niin kuin sähköinen Mustangi, jolla koitetaan vaan kaupallisesti hyötyä ikonisesta nimestä.
Eikös tuo argumentti hieman vanhentunut 90-luvulla Cayennen julkaisun myötä? Lambolla ja Ferrarilla on niilläkin omat SUV:insa.

Tämä "Lotus" oli siitä mielenkiintoinen, että se on nyt ensimmäinen kiinalainen sporttinen luksus-SUV, joka on arvioitu ihan ok vehkeeksi hintaluokassaan. Jos siis haluaa jotain muuta kuin halvan kiinalaisen, niin sekin hoituu.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 9:47
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2024 8:53
Vagabondo kirjoitti: 04.01.2024 0:05 Ei toi oo mikään Lotus. Ihmeellinen ylikokoinen saippukupla, niin kuin sähköinen Mustangi, jolla koitetaan vaan kaupallisesti hyötyä ikonisesta nimestä.
Eikös tuo argumentti hieman vanhentunut 90-luvulla Cayennen julkaisun myötä? Lambolla ja Ferrarilla on niilläkin omat SUV:insa.

Tämä "Lotus" oli siitä mielenkiintoinen, että se on nyt ensimmäinen kiinalainen sporttinen luksus-SUV, joka on arvioitu ihan ok vehkeeksi hintaluokassaan. Jos siis haluaa jotain muuta kuin halvan kiinalaisen, niin sekin hoituu.
Ei ole vanhentunut. Kyllä mä vertaisin tätä viritystä enemmän tuohon Mustang -kuvioon kuin Ferrariin. Liian päälleliimattua ollakseen uskottavaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 10:00
Kirjoittaja James Potkukelkka
Jokainen tietysti voi pitää artesaaniautoja hienoina (ovathan ne), mutta jos puhutaan varsinaisesta autoteollisuudesta, Euroopan voi jatkossa unohtaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 11:20
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: 04.01.2024 10:00 Jokainen tietysti voi pitää artesaaniautoja hienoina (ovathan ne), mutta jos puhutaan varsinaisesta autoteollisuudesta, Euroopan voi jatkossa unohtaa.
Te kaksi ootte tollasia nörttejä, jotka intoilee teknisistä spekseistä. Mun maailmassa parhaat autot tulee edelleen eurooppalaisilta merkeiltä enkä usko olevani maailman viimeinen ihminen joka arvostaa nimenomaan ajonautintoa. Kyllähän Alfa Romeokin myy koko ajan vaikka sen ostamiseen ei ole olemassa järkisyytä, vaan se ostetaan ajonautinnon takia ja puhtaasti tunteella.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 11:25
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vagabondo kirjoitti: 04.01.2024 11:20
James Potkukelkka kirjoitti: 04.01.2024 10:00 Jokainen tietysti voi pitää artesaaniautoja hienoina (ovathan ne), mutta jos puhutaan varsinaisesta autoteollisuudesta, Euroopan voi jatkossa unohtaa.
Te kaksi ootte tollasia nörttejä, jotka intoilee teknisistä spekseistä. Mun maailmassa parhaat autot tulee edelleen eurooppalaisilta merkeiltä enkä usko olevani maailman viimeinen ihminen joka arvostaa nimenomaan ajonautintoa. Kyllähän Alfa Romeokin myy koko ajan vaikka sen ostamiseen ei ole olemassa järkisyytä, vaan se ostetaan ajonautinnon takia ja puhtaasti tunteella.
Ei tuo kertomasi ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, mitä sanoin vaan oikeastaan vahvistaa sen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 11:27
Kirjoittaja Bluntly
Ja kummasti noi ei-eurooppalaisetkin pykää tehtaita Eurooppaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 11:36
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: 04.01.2024 11:25 Ei tuo kertomasi ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, mitä sanoin vaan oikeastaan vahvistaa sen.
Tulkitset väärin. Mun pointti oli, että eurooppalaisilla automerkeillä on hyvin sitoutunutta ja merkkiuskollista asiakaskantaa, jotka eivät ole vaihtamassa mihinkään keskinkertaisilla ajo-ominaisuuksilla varustettuun tietokoneeseen. Ja omaa poikaani kuunnellessa olen vakuuttunut, että nuorista kasvaa vielä uusia asiakkaita.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 11:59
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Toivottavasti. Mekin kärsimme, jos Euroopan autoteollisuus romahtaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 12:09
Kirjoittaja urpiainen
Vagabondo kirjoitti: 04.01.2024 11:20
James Potkukelkka kirjoitti: 04.01.2024 10:00 Jokainen tietysti voi pitää artesaaniautoja hienoina (ovathan ne), mutta jos puhutaan varsinaisesta autoteollisuudesta, Euroopan voi jatkossa unohtaa.
Te kaksi ootte tollasia nörttejä, jotka intoilee teknisistä spekseistä. Mun maailmassa parhaat autot tulee edelleen eurooppalaisilta merkeiltä enkä usko olevani maailman viimeinen ihminen joka arvostaa nimenomaan ajonautintoa. Kyllähän Alfa Romeokin myy koko ajan vaikka sen ostamiseen ei ole olemassa järkisyytä, vaan se ostetaan ajonautinnon takia ja puhtaasti tunteella.
Koska olen kova automies, kerron, että olette molemmat väärässä. Dave on tosiaan propellipää, mutta Vagis yhtä todellisuudesta irtaantunut autoromantikko. Ei suomalainen ruuhkassa istuja jostain ajonautinnosta välitä. Mutta tavattoman konservatiivinen se on. Ja pelkää arvon alenemaa. Se haluaa tylsän ja turvallisen valinnan tutulta ja luottamaltaan brändiltä. Koko kenttähän odottaa kieli pitkällä, että koska VW, Skoda tai Toyota julkaisee kunnollisen sähköisen kansanauton. Sitten ostetaan! Ja jos taloudellinen asema paranee, ostetaan Audi, BMW tai Mersu. Kiinalaiset ei kiinnosta, ja italialaiset (ehkä myös ranskalaiset) ovat kuriositeetti. Poikkeus voisi olla joku Volvo, sen kiinalaisuus jollain tasolla tiedetään, mutta ei sitä silti niin koeta. EX30 voi jo olla aika kova tekijä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 12:25
Kirjoittaja So Hard
urpiainen kirjoitti: 04.01.2024 12:09Poikkeus voisi olla joku Volvo, sen kiinalaisuus jollain tasolla tiedetään, mutta ei sitä silti niin koeta. EX30 voi jo olla aika kova tekijä.
Volvon kiinalaisuus on ennen muuta omistusta. Osaaminen, huoltoverkosto jne. on edelleen vahvasti täällä toisin kuin Kiinan tulokkailla.

EX30 myy varmasti niin paljon kuin sitä tehtaalta ulos saadaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 12:28
Kirjoittaja sivustahuutaja
^^
Ajat muuttuvat. Suomalainen on köyhä. Kun kiinasta tulee tarpeeksi hyvää eurooppalaisella merkillä varustettuna, niin sitä sitten ostetaan. Ehkä Korvensuukin tulee takaisin Suomen markkinoille: https://en.wikipedia.org/wiki/Korvensuu_(car)

^
Tietenkin kiinalaisia kiinnostaa ostaa myös osaamista ja verkostoja. Ei se sitä muuta, että ne autot tullaan kasaamaan kiinassa yhä enemmän kiinalaisvoimin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 12:36
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2024 12:28 Tietenkin kiinalaisia kiinnostaa ostaa myös osaamista ja verkostoja. Ei se sitä muuta, että ne autot tullaan kasaamaan kiinassa yhä enemmän kiinalaisvoimin.
Aika näyttää. Ainakin BYD on nyt pykäämässä tehdasta eurooppaan samaan tyyliin kuin monilla japsimerkeillä on pitkään ollut euroopan tehtaita palvelemassa täkäläisiä markkinoita.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010077156.html

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 12:39
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
Juu, EU:lla on aika paljon tuontirajoitteita autoille ja eiköhän jotain päästöen kaltaista kiusaa yritetä sähkömaailmaankin keksiä. Kiinalaisia autoja ne silti tulevat olemaan, ihan kuten Berliinin gigatehtaan Teslat ovat jenkkiautoja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 12:48
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti: 04.01.2024 12:09 Koska olen kova automies, kerron, että olette molemmat väärässä. Dave on tosiaan propellipää, mutta Vagis yhtä todellisuudesta irtaantunut autoromantikko. Ei suomalainen ruuhkassa istuja jostain ajonautinnosta välitä. Mutta tavattoman konservatiivinen se on. Ja pelkää arvon alenemaa. Se haluaa tylsän ja turvallisen valinnan tutulta ja luottamaltaan brändiltä.
Ja ajatella että mä tunnen ihmisiä jotka suhtautuvat autoon vielä vahvemmin harrastuksena kuin minä! Mutta markkinoilla on tosiaan monta erilaista ryhmää. Siksi pidän epätodennäköisenä visiona, että joku yksittäinen suuntaus pystyisi valtaamaan markkinat. Markkinaosuudet varmasti heiluu ja tässä kohtaa selvästi uusilla pelaajilla on mahdollisuus päästä peliin mukaan ja hetkellisesti valmistajien määrä lisääntyy, kunnes se taas fuusioiden kautta pienenee.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 12:50
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2024 12:39Kiinalaisia autoja ne silti tulevat olemaan, ihan kuten Berliinin gigatehtaan Teslat ovat jenkkiautoja.
Juu, mutta en mä tuota kommentoinutkaan, vaan väitettäsi siitä missä ja kenen toimesta eurooppaan tulevat autot kasataan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 13:02
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Varmasti kiinalaisten autoja kasataan myös euroopassa, hieman huolimattomasti kirjoitin. Se on ihan päivänselvää, että EU tulee pistämään isot tuontitullit autoille, jos eurooppalainen autoteollisuus meinaa kuolla. Tuota silmällä pitäen Tesla ja kiinalaiset rakentavat kapasiteettia EU:n sisälle.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 14:32
Kirjoittaja Lolita
Mä en jaksa lukea teidän kirjoituksia, mutta kiinalaisista sähköautoista olette ainakin kirjoitelleet silmäyksen perusteella. Onko kukaan käynyt Triplassa olevassa kiinalaisautokaupassa hipelöimässä niitä? Joku Voyah taisi olla nimeltään.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 14:37
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
Ei ole tullut käytyä. Merkki tähtää premiumiin ja hinta on sen mukainen. En kuulu kohderyhmään.
https://www.hs.fi/visio/art-2000010067922.html

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 16:28
Kirjoittaja Vagabondo
^^ En ole käynyt. En kuulu kiinalaisten autojen kohderyhmään. Mä palaan nykyisen japanilaisen jälkeen takaisin eurooppalaisiin autoihin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 17:35
Kirjoittaja aasi
Ei siitä niin kovin kauaa ole kun jotakin Kiaa vierastettiin, mutta nyt myydään ihan normaalisti.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.01.2024 18:11
Kirjoittaja urpiainen
aasi kirjoitti: 04.01.2024 17:35 Ei siitä niin kovin kauaa ole kun jotakin Kiaa vierastettiin, mutta nyt myydään ihan normaalisti.
Joo, toi on kyllä totta. Voisiko olla, että olen väärässä!

Ja koskee aika vahvasti myös Skodaa, jonka itse mainitsin luotettavana perusmerkkinä (toki muuttui ensin itäautosta vag-konsernin tuotteeksi). Vaikka kyllä muistan vielä joskus 2010 tienoilla kauniaislaisten tuttujeni sanoneen, että Skodalla eivät kyllä kehtaisi ajaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.01.2024 10:58
Kirjoittaja sivustahuutaja
Edulliset pikkupolttikset häviämässä Euro 7 normin myötä:
https://www.is.fi/autot/art-2000010083387.html

Noiden autojen tärkein ominaisuus on ollut hinta. Tietty pieni kokokin on ollut näppärä ahtaissa eurooppalaisissa kaupungeissa, mutta väitän hinnan olleen silti se tärkeämpi juttu.

Perinteiset valmistajat eivät näytä haluavan valmistaa halpoja sähköautoja, joten kiinalaisille tulee olemaan kysyntää.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.01.2024 11:00
Kirjoittaja Bluntly
^ Mihinkään häviä. Microja vain pidetään ajokunnossa 30 vuotta.