Sivu 229/238

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.01.2024 21:10
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
En usko, että autoihin jää teknisesti kovin paljon tilaa differoinnille lähivuosikymmeninä. Polttisaikana moottori määritteli ison siivun kulutuksesta, sähköjen kohdalla tuulitunneli sanelee muodon. Akku menee parhaiten lattian alle, joten kaikista autoista tulee 10-15 cm korkeampia kevyt-SUV:eja. Ajoavuista yhä isompi osa muuttuu pakolliseksi. Viihdepuoli on android auto, car play tai valmistajan vastaava. Suorituskyvyn osalta kaikki tulevat saavuttamaan helposti peruskäyttäjän mukavuuden rajat. Parin sekunnin versioita on, mutta harva niitä ostaa. Perinteiset valmistajat yrittävät epätoivoisesti differoida mallejaan, mutta tuo johtaa mallikohtaisten voluumien tippumiseen ja epätehokkaisiin ratkaisuihin. Seurauksena ominaisuuksiin nähden korkea hinta.

Differoinnille ei oikeasti ole enää niin tarvetta. Esim. Model Y on sisältä isompi kuin vaikkapa Skoda Suberb tai E-sarjan mersu. Normaali kuluttaja ei tarvitse enempää tilaa. Halutessa voi valita tehoversion eikä automallia tarvitse vaihtaa.

Ehkä differointi tulee uudelleen ajankohtaiseksi kun liikenne on sähköistynyt ja valmistajat eivät enää kisaa siitä, kuka saa nopeiten valmistettua markkinoiden haluaman määrän halpaa makkaraa. Veikkaan kuitenkin fokuksen siirtyvän tuossa kohtaa autonomiseen ajamiseen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.01.2024 23:26
Kirjoittaja Vagabondo
^ Mun mielestä sä lähestyt autoja todella ihmeellisestä kulmasta. Mä katson ihan eri asioita autonvalinnassa. No, ei mun sähköautokaan ole noiden sun visioiden mukainen valinta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.01.2024 23:35
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
Auto on ihan samanlainen laite kuin telkkari tai leivänpaahdin.

Veikkaan, että tulet ajamaan pienellä SUV-tyylisellä sähköllä, joka on viritetty hyväksi ajaa. Muuten ihan samanlainen kuin kaikki muutkin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 0:00
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 23:35 ^
Auto on ihan samanlainen laite kuin telkkari tai leivänpaahdin.
Ei ole. Sä et vaan ymmärrä. Miten sä voit edes sanoo tolleen :stop:

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 8:31
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 10.01.2024 19:36
sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 15:44Pysyn ennusteessani. Autot muuttuvat makkaraksi.
Autoihin liittyy liikaa poliittisia intohimoja ja mielikuvia ja tunteita että ne muuttuisivat makkaraksi.
Auto on monelle ostajalle tosiaan merkittävä identiteettikysymys (vaikka hän ei sitä tiedostaisikaan).

Jokainen tietää, minkälainen mies ajaa uudelle 3-sarjan bemarilla tai kuka ostaa uuden punaisen pikkuauton.

Tai käytetyn skoda-farmarin.

Tai kuka ostaisi nyt Lada 2100-sarjan auton.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 8:39
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 8:31 Jokainen tietää, minkälainen mies
Kyllä. Ja nimenomaan mies. Maailma voisi olla paljon järkevämpi paikka, jos miesten identiteettipoliittiset ja -performatiiviset tunteet eivät ajaisi niin kokonaisvaltaisesti rationaalisuuden yli.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 8:43
Kirjoittaja James Potkukelkka
urpiainen kirjoitti: 11.01.2024 8:39
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 8:31 Jokainen tietää, minkälainen mies
Kyllä. Ja nimenomaan mies. Maailma voisi olla paljon järkevämpi paikka, jos miesten identiteettipoliittiset ja -performatiiviset tunteet eivät ajaisi niin kokonaisvaltaisesti rationaalisuuden yli.
Tuntuu, että et oikein ole kosketuksissa feminiiniseen puoleesi, jos ajattelet, etteivätkö naisten identiteettivaikutteet ole mukana autojen ostossa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 8:57
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 8:31 Auto on monelle ostajalle tosiaan merkittävä identiteettikysymys (vaikka hän ei sitä tiedostaisikaan).
Onhan niissä SUV:eissa edelleen keulassa eri merkki ja erilaiset vanteet.

Kuva

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 9:01
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 21:10 ^
Esim. Model Y on sisältä isompi kuin vaikkapa Skoda Suberb tai E-sarjan mersu. Normaali kuluttaja ei tarvitse enempää tilaa. Halutessa voi valita tehoversion eikä automallia tarvitse vaihtaa.

Mutta noiden ostajat ovat aivan eri porukkaa. Model Y:n ostaa minä, skoda suberbia ei kukaan ja uuden E-mersun ison sikatilan kohta eläköityvä omistaja.

Imho rationaalisuudessasi et ymmärrä muiden irrationaalisuutta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 9:09
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 8:43
urpiainen kirjoitti: 11.01.2024 8:39
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 8:31 Jokainen tietää, minkälainen mies
Kyllä. Ja nimenomaan mies. Maailma voisi olla paljon järkevämpi paikka, jos miesten identiteettipoliittiset ja -performatiiviset tunteet eivät ajaisi niin kokonaisvaltaisesti rationaalisuuden yli.
Tuntuu, että et oikein ole kosketuksissa feminiiniseen puoleesi, jos ajattelet, etteivätkö naisten identiteettivaikutteet ole mukana autojen ostossa.
No, sä tän ensin sukupuolitit enkä mä, mutta ehkä tämä tosiaan on enemmän luokka- tai kulttuurilokerokysymys. Tuttavapiirissäni kuuluu jotenkin asiaan suhtautua aika välinpitämättömästi autoasioihin. Identiteettiperformanssia toki tämäkin. Mutta ehkä kuitenkin arvelisin, että myös tässä lokerossa naiset noin niinku keskimäärin ovat tässä asiassa sikäli jotenkin aidompia, että tuntuvat olevan aika aidosti tietämättömiä eri merkeistä, malleista ja ominaisuuksista. Nämä näennäisen autoasioista piittaamattomat miehet sen sijaan vaikuttavat seuraavan aihepiiriä aika tarkkaankin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 9:16
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 9:01
sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 21:10 ^
Esim. Model Y on sisältä isompi kuin vaikkapa Skoda Suberb tai E-sarjan mersu. Normaali kuluttaja ei tarvitse enempää tilaa. Halutessa voi valita tehoversion eikä automallia tarvitse vaihtaa.

Mutta noiden ostajat ovat aivan eri porukkaa. Model Y:n ostaa minä, skoda suberbia ei kukaan ja uuden E-mersun ison sikatilan kohta eläköityvä omistaja.

Imho rationaalisuudessasi et ymmärrä muiden irrationaalisuutta.
Pointissani oli kyse tiloista ja korimalleista. Kun suberbiin ja E:hen laitetaan se 10-15 cm akkua alle, niin ne ovat Model Y:n ulkomitoissa SUV-luokassa, mutta silti noissa oli pienemmät tilat kuin Y:ssä. Jo nyt noin puolet uusista autoista on SUV:eja ja sähköissä luku tulee olemaan enemmän. Polttiksissa painopisteen nostosta oli haittaa ja se tehtiin lähes aina vain ostajien miellyttämiseksi. Mitään kovin kummoista tarvetta korkeammille autoille ei ollut. Sähköjen kohdalla akku pitää painopisteen matalana ja korkeuden nosto tarjoaa akulle luontevan paikan. Jos autoon pitää mahtua 4-5 aikuista, niin tuulitunnelin takia eteen ja taakse jää hyvin tilaa. Järkevästi paketoidussa SUV:issä siis piisaa tilaa. Tästä syystä töpöperät, sedanit ja farmarit muuttuvat harvinaisiksi. Jäljelle jää SUV:eja suunnilleen kolmessa kokoluokassa. Joku 3/4 myydyistä sähköistä on sitten näitä.

Nyt 10:sta myydyimmästä sähköstä 5 on SUV:eja ja määrillä laskettuna 2/3 10:stä myydyimmästä mallista on SUV:eja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 9:17
Kirjoittaja James Potkukelkka
urpiainen kirjoitti: 11.01.2024 9:09 [
Tuttavapiirissäni kuuluu jotenkin asiaan suhtautua aika välinpitämättömästi autoasioihin. Identiteettiperformanssia toki tämäkin.
Juu, tämähän on huikeaa performanssia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 9:18
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 9:01
sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 21:10 ^
Esim. Model Y on sisältä isompi kuin vaikkapa Skoda Suberb tai E-sarjan mersu. Normaali kuluttaja ei tarvitse enempää tilaa. Halutessa voi valita tehoversion eikä automallia tarvitse vaihtaa.
Mutta noiden ostajat ovat aivan eri porukkaa. Model Y:n ostaa minä, skoda suberbia ei kukaan ja uuden E-mersun ison sikatilan kohta eläköityvä omistaja.
:( Lukiessani viestiä ajattelin spontaanisti, että Skoda Superb olisi kyllä oikein hyvä. Mutta sikäli olet toki oikeassa, että en ole sellaista ostanut enkä varmaan koskaan ostakaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 9:19
Kirjoittaja James Potkukelkka
urpiainen kirjoitti: 11.01.2024 9:09 [ Mutta ehkä kuitenkin arvelisin, että myös tässä lokerossa naiset noin niinku keskimäärin ovat tässä asiassa sikäli jotenkin aidompia, että tuntuvat olevan aika aidosti tietämättömiä eri merkeistä, malleista ja ominaisuuksista. Nämä näennäisen autoasioista piittaamattomat miehet sen sijaan vaikuttavat seuraavan aihepiiriä aika tarkkaankin.
Ei.

12-vuotias tyttö tietää, minkälaisella autolla iskän tai äiskän tuomana olisi huippunoloa tulla kouluun.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 9:25
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 9:19
urpiainen kirjoitti: 11.01.2024 9:09 [ Mutta ehkä kuitenkin arvelisin, että myös tässä lokerossa naiset noin niinku keskimäärin ovat tässä asiassa sikäli jotenkin aidompia, että tuntuvat olevan aika aidosti tietämättömiä eri merkeistä, malleista ja ominaisuuksista. Nämä näennäisen autoasioista piittaamattomat miehet sen sijaan vaikuttavat seuraavan aihepiiriä aika tarkkaankin.
Ei.

12-vuotias tyttö tietää, minkälaisella autolla iskän tai äiskän tuomana olisi huippunoloa tulla kouluun.
Olet varmaan oikeassa. Mut mä siis olen kasvanut Helsingin kantakaupungissa, koko konsepti kouluun saapumisesta vanhempien autokyydillä ei tullut edes mieleen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 9:32
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 9:19 12-vuotias tyttö tietää, minkälaisella autolla iskän tai äiskän tuomana olisi huippunoloa tulla kouluun.
Eikös tuo sama porukka arvioi hupparin viileyttä siihen kiinassa lätkäistyn logon perusteella, vaikka hupparit muuten olisivat identtiset?

Kyllä autoissa tulee erilaisia merkkejä ja hintoja olemaan sitä haluaville.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 9:33
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 11.01.2024 9:16
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 9:01
sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2024 21:10 ^
Esim. Model Y on sisältä isompi kuin vaikkapa Skoda Suberb tai E-sarjan mersu. Normaali kuluttaja ei tarvitse enempää tilaa. Halutessa voi valita tehoversion eikä automallia tarvitse vaihtaa.

Mutta noiden ostajat ovat aivan eri porukkaa. Model Y:n ostaa minä, skoda suberbia ei kukaan ja uuden E-mersun ison sikatilan kohta eläköityvä omistaja.

Imho rationaalisuudessasi et ymmärrä muiden irrationaalisuutta.
Pointissani oli kyse tiloista ja korimalleista. Kun suberbiin ja E:hen laitetaan se 10-15 cm akkua alle, niin ne ovat Model Y:n ulkomitoissa SUV-luokassa, mutta silti noissa oli pienemmät tilat kuin Y:ssä. Jo nyt noin puolet uusista autoista on SUV:eja ja sähköissä luku tulee olemaan enemmän. Polttiksissa painopisteen nostosta oli haittaa ja se tehtiin lähes aina vain ostajien miellyttämiseksi. Mitään kovin kummoista tarvetta korkeammille autoille ei ollut. Sähköjen kohdalla akku pitää painopisteen matalana ja korkeuden nosto tarjoaa akulle luontevan paikan. Jos autoon pitää mahtua 4-5 aikuista, niin tuulitunnelin takia eteen ja taakse jää hyvin tilaa. Järkevästi paketoidussa SUV:issä siis piisaa tilaa. Tästä syystä töpöperät, sedanit ja farmarit muuttuvat harvinaisiksi. Jäljelle jää SUV:eja suunnilleen kolmessa kokoluokassa. Joku 3/4 myydyistä sähköistä on sitten näitä.

Nyt 10:sta myydyimmästä sähköstä 5 on SUV:eja ja määrillä laskettuna 2/3 10:stä myydyimmästä mallista on SUV:eja.
Itsehän tosiaan olin kyllä kanssasi samaa mieltä, kun totesin, että eurooppalaiset uhkaavat jäädä artesaanivalmistajiksi ja varsinainen autoteollisuus loppuu.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 10:43
Kirjoittaja So Hard
Kävin koeajamassa Volvo EX30:n. Ihan mukava kottero, tavaratilaa on kyllä kovin vähän ja ainakin niillä showrenkailla rengasmelu oli aika iso. Mutta oikein kiva laitos. Paljon parempi ajettava kuin Model 3.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 10:47
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 11.01.2024 10:43 Kävin koeajamassa Volvo EX30:n. Ihan mukava kottero, tavaratilaa on kyllä kovin vähän ja ainakin niillä showrenkailla rengasmelu oli aika iso. Mutta oikein kiva laitos. Paljon parempi ajettava kuin Model 3.
Oletko ajanut uutta Model 3:sta? Lehtijuttujen mukaan selvä parannus.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 10:47
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 10:47Oletko ajanut uutta Model 3:sta? Lehtijuttujen mukaan selvä parannus.
Onko alusta muuttunut?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 10:52
Kirjoittaja Vagabondo
So Hard kirjoitti: 11.01.2024 10:47
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 10:47Oletko ajanut uutta Model 3:sta? Lehtijuttujen mukaan selvä parannus.
Onko alusta muuttunut?
Lehtijutut väittävät ettei olisi enää kivireki niin kuin aikaisemmin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 11:04
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 11.01.2024 10:47
James Potkukelkka kirjoitti: 11.01.2024 10:47Oletko ajanut uutta Model 3:sta? Lehtijuttujen mukaan selvä parannus.
Onko alusta muuttunut?
Mulla ei tarkkaa tietoa, mutta tosiaan lehtijuttujen mukaan selvä muutos.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 12:45
Kirjoittaja So Hard
Vagabondo kirjoitti: 11.01.2024 10:52Lehtijutut väittävät ettei olisi enää kivireki niin kuin aikaisemmin.
No, niin karmea se edellinen oli talvella ajaa että se ettei ole enää yhtä huono ei vielä kovin paljon. Tuo uusi Vulva oli takavetoinen versio, oli oikeastaan aika hauska ajaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.01.2024 12:59
Kirjoittaja James Potkukelkka

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.01.2024 11:42
Kirjoittaja Bluntly
Valtava määrä käytettyjä USA-Tesloja tuli yllättäen myyntiin
Hertzin mukaan sen sähköautolaivaston korjauskustannukset ovat olleet perinteisiin polttomoottorisiin vuokra-autoihin nähden noin kaksinkertaiset.
Aika vahvaa dataa paskuudesta.