Sivu 230/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.01.2024 11:54
Kirjoittaja Vagabondo
Bluntly kirjoitti: 12.01.2024 11:42 Valtava määrä käytettyjä USA-Tesloja tuli yllättäen myyntiin
Hertzin mukaan sen sähköautolaivaston korjauskustannukset ovat olleet perinteisiin polttomoottorisiin vuokra-autoihin nähden noin kaksinkertaiset.
Aika vahvaa dataa paskuudesta.
Mitenköhän vahvasti leasing-yhtiöt ottaa takkiin Suomessa? Teslan leasing diilit on työsuhdeautoilevien kavereiden mukaan olleet auton hintaan nähden edullisia, koska säännöllistä huollettavaa on teoriassa vähemmän kuin polttiksessa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.01.2024 11:57
Kirjoittaja Vagabondo
Ranska puskee melkosta tukiporkkanaa. Sähköauto ajoon vakuutukset sisältäen 40€/kk alkaen. Toki sillä lähtee pieniakkuinen pikkurellu, mutta esim. meidän auto alle 100€/kk. Ei paljoa kannata vanhalla polttiksella ajella, jos vaan pääsee tuen piiriin.

https://www.is.fi/autot/art-2000010110357.html

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.01.2024 13:05
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Tuota ei varmasti saa loppupeleissä rajattua ranskassa valmistettuihin autoihin, koska se olisi vapaan liikkuvuuden vastaista. Kohta alkaa puskea jossain romaniassa tehtyjä kiinalaisia pikkuautoja sisämarkkinoiden iloksi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.01.2024 13:13
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 12.01.2024 13:05 ^ Tuota ei varmasti saa loppupeleissä rajattua ranskassa valmistettuihin autoihin, koska se olisi vapaan liikkuvuuden vastaista. Kohta alkaa puskea jossain romaniassa tehtyjä kiinalaisia pikkuautoja sisämarkkinoiden iloksi.
Eihän sitä ole rajattu ranskalaisiin merkkeihin tai ranskassa valmistettuihin autoihin: "Tarkoituksena on kannustaa pienituloisia ranskalaisia työssäkäyntiin sekä tukea Euroopassa valmistettavien sähköautojen tuotantoa."

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.01.2024 13:15
Kirjoittaja Bluntly
^ No eipä fiiua tai opeliksia taideta valmistaa patonkimaassa.
Valikoimassa on kuitenkin koko joukko muitakin ranskalaiseen autoteollisuuteen vahvasti kytkeytyviä autoja kuten täyssähköiset Citroën e-C3 (54e/kk), Fiat 500e (89e/kk), Opel Corsa-e (94e/kk) ynnä Peugeot e-208 (99e/kk).

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.01.2024 13:34
Kirjoittaja Vagabondo
Bluntly kirjoitti: 12.01.2024 13:15 ^ No eipä fiiua tai opeliksia taideta valmistaa patonkimaassa.
Valikoimassa on kuitenkin koko joukko muitakin ranskalaiseen autoteollisuuteen vahvasti kytkeytyviä autoja kuten täyssähköiset Citroën e-C3 (54e/kk), Fiat 500e (89e/kk), Opel Corsa-e (94e/kk) ynnä Peugeot e-208 (99e/kk).
Googlen mukaan noista Citroen ja Peugeot kasataan Slovakian Trnavassa, joten ei niitäkään patonkimaassa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.01.2024 15:10
Kirjoittaja sivustahuutaja
Norskit valitsivat uuden 3:sen parhaaksi autoksi, jonka voi ostaa:
https://www.motor.no/bil/arets-beste-bi ... ter/259990

Kuva

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 14.01.2024 13:50
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 11.01.2024 10:43 Kävin koeajamassa Volvo EX30:n. Ihan mukava kottero, tavaratilaa on kyllä kovin vähän ja ainakin niillä showrenkailla rengasmelu oli aika iso. Mutta oikein kiva laitos. Paljon parempi ajettava kuin Model 3.
Vaimoa tuon nelivetoversio kiinnostaa. Tiedätkö saatavuudesta?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 14.01.2024 18:14
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 14.01.2024 13:50Vaimoa tuon nelivetoversio kiinnostaa. Tiedätkö saatavuudesta?
Bilian ukko sanoi että isoakkuisella kesä-heinä, pieniakkuisella syyskuu. Nelarit kai on aina isoakkuja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 14.01.2024 23:38
Kirjoittaja KKK
Juttelin naapurmiehen kanssa patteriauton "autuudesta" pakkaskeleillä. Rangesta hävisi liki puolet, merkkiä en muista.

En pysty näkemään edelleenkään yhtään järkisyytä tuollaisen eAjonevon hankkimiseen:
- uuden hinta posketon ja arvonalenemassa ottaa kuokkaan huolella. Uudenkarhean 3-Teslan omistaja on mahtanut pierrä verta kun hintakilpailun takia yhdessä yössä ajokin myyntihinnasta häviää joku liki kybätonni. Meikäläisen koslasta ei ole sulanut reilun 100.000 km pieruautoilun (biokaasu-bifuel) aikana kuin about 3 tonnia jos sitäkään.
- "polttoaineen" hinnan vaihtelu jopa 200% saman vuorokauden sisällä.
- mainostetut ympäristöystävällisyydet haisevat viherpesulle. Eikä niitä harvinaisia maametalleja, joita akut tarvitsevat, riitä rajattomasti.

Muutenkin täysin älytöntä, että jengille tuputetaan näitä "nollasta sataan kahdessa sekunnissa" dildoja. Kuka jumalauta semmoisella suorituskyvyllä mitään tekee? S-sarjan Tesla lähtee liikennevaloista kuin Häkkinen Imolassa mutta hetken päästä konetiellä ovat koko ajan vastaan tulossa perse edellä, ilmeisesti niissäkin alkaa latauspalkki sulamaan kuin kaste auringossa, kun vauhti kasvaa. Eikä edes aloiteta siitä, että kahden tunnin ajon jälkeen patterisöföörin on pakko pitää pitkä tauko, tapella jäätyneiden latausliittimien, hämärien latausapplikaatioiden tai -tägien kanssa. Mikäs siinä jos tykkää viettää koko päivän matkalla, josta kolmasosa kahvilla.

Tehkää sähkövoimalinjainen, järkevän hintainen, järkevän tehoinen perhefarkku, joilla voi ajaa motarilla niin ettei hidasta muuta liikennettä, hoitakaa riittävä latausnopeus akkuihin ja latausinfra kuntoon. Katsotaan sitten asiaa uudelleen. Ja jossa on pieni polttoainekäyttöinen webasto talven varalle. Älytöntä haaskata kilowatteja muutenkin kylmässä supistuvasta tehoreservervistä kun ajokin voisi esilämmittää pienellä tilkalla naftaa. Ai niin, mutta eihän se käy, koska muuten maailma ei pelastu!

Maailma ei mene päin vittua siksi, että polttomoottoriauto. Maailma menee päin vittua kolmesta juurisyystä:
- ihmisten rajaton ahneus ja loppumaton typeryys
- kuluttajia on aivan liikaa
- kahden ensiksimainitun aiheuttamia ongelmia yritetään ratkoa lisäämällä kulutusta ("ostakee sähköauto, ostakee hypritiauto, ostakee ostakee, ootte ennenkin ostaneet!")

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 8:30
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 14.01.2024 18:14
James Potkukelkka kirjoitti: 14.01.2024 13:50Vaimoa tuon nelivetoversio kiinnostaa. Tiedätkö saatavuudesta?
Bilian ukko sanoi että isoakkuisella kesä-heinä, pieniakkuisella syyskuu. Nelarit kai on aina isoakkuja.
:sir:

Täytyy käydä ihmettelemässä. Kaikki lehtijutut sanoo, että on pieni..

Vaimo ajaa yksin ja korkeintaan kukkia kuskaa kaupasta kotiin eli eiköhän ne mahdu 😁

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 9:18
Kirjoittaja James Potkukelkka
KKK kirjoitti: 14.01.2024 23:38 Juttelin naapurmiehen kanssa patteriauton "autuudesta" pakkaskeleillä. Rangesta hävisi liki puolet, merkkiä en muista.

En pysty näkemään edelleenkään yhtään järkisyytä tuollaisen eAjonevon hankkimiseen:
- uuden hinta posketon ja arvonalenemassa ottaa kuokkaan huolella. Uudenkarhean 3-Teslan omistaja on mahtanut pierrä verta kun hintakilpailun takia yhdessä yössä ajokin myyntihinnasta häviää joku liki kybätonni. Meikäläisen koslasta ei ole sulanut reilun 100.000 km pieruautoilun (biokaasu-bifuel) aikana kuin about 3 tonnia jos sitäkään.
- "polttoaineen" hinnan vaihtelu jopa 200% saman vuorokauden sisällä.
- mainostetut ympäristöystävällisyydet haisevat viherpesulle. Eikä niitä harvinaisia maametalleja, joita akut tarvitsevat, riitä rajattomasti.

Muutenkin täysin älytöntä, että jengille tuputetaan näitä "nollasta sataan kahdessa sekunnissa" dildoja. Kuka jumalauta semmoisella suorituskyvyllä mitään tekee? S-sarjan Tesla lähtee liikennevaloista kuin Häkkinen Imolassa mutta hetken päästä konetiellä ovat koko ajan vastaan tulossa perse edellä, ilmeisesti niissäkin alkaa latauspalkki sulamaan kuin kaste auringossa, kun vauhti kasvaa. Eikä edes aloiteta siitä, että kahden tunnin ajon jälkeen patterisöföörin on pakko pitää pitkä tauko, tapella jäätyneiden latausliittimien, hämärien latausapplikaatioiden tai -tägien kanssa. Mikäs siinä jos tykkää viettää koko päivän matkalla, josta kolmasosa kahvilla.

Tehkää sähkövoimalinjainen, järkevän hintainen, järkevän tehoinen perhefarkku, joilla voi ajaa motarilla niin ettei hidasta muuta liikennettä, hoitakaa riittävä latausnopeus akkuihin ja latausinfra kuntoon. Katsotaan sitten asiaa uudelleen. Ja jossa on pieni polttoainekäyttöinen webasto talven varalle. Älytöntä haaskata kilowatteja muutenkin kylmässä supistuvasta tehoreservervistä kun ajokin voisi esilämmittää pienellä tilkalla naftaa. Ai niin, mutta eihän se käy, koska muuten maailma ei pelastu!

Maailma ei mene päin vittua siksi, että polttomoottoriauto. Maailma menee päin vittua kolmesta juurisyystä:
- ihmisten rajaton ahneus ja loppumaton typeryys
- kuluttajia on aivan liikaa
- kahden ensiksimainitun aiheuttamia ongelmia yritetään ratkoa lisäämällä kulutusta ("ostakee sähköauto, ostakee hypritiauto, ostakee ostakee, ootte ennenkin ostaneet!")
Olen ajanut sähköautolla kahdeksan talvea, eli jotain asiasta uskon tietäväni.

Rangen väheneminen talvella on tosiasia. Onko tällä merkitystä, riippuu siitä, mihin käyttöön auto hankitaan. Muut edellä kuvaamasi ovat merkityksettömiä.

Kaikkien uusien autojen hinta putoaa nopeasti. Vaikka sähkön hinta vaihteleekin rajusti, on se aina selvästi bensaa/dieseliä halvempaa.

Uuden sähköauton elinkaaripäästöt alittavat uuden polttikseen elinkaaripäästöt noin 3 -5 vuoden jälkeen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 9:27
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 15.01.2024 9:18 Uuden sähköauton elinkaaripäästöt alittavat uuden polttikseen elinkaaripäästöt noin 3 -5 vuoden jälkeen.
Siis oikeasti noin 7-8 vuoden jälkeen. Edellyttäen ettei akkua vaihdeta koskaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 9:35
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 15.01.2024 9:27
James Potkukelkka kirjoitti: 15.01.2024 9:18 Uuden sähköauton elinkaaripäästöt alittavat uuden polttikseen elinkaaripäästöt noin 3 -5 vuoden jälkeen.
Siis oikeasti noin 7-8 vuoden jälkeen. Edellyttäen ettei akkua vaihdeta koskaan.


https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-sa ... brideihin/

Saksalaisen insinööriliitto VDI:n selvityksessä todetaan sähköauton olevan polttomoottoriautoa ympäristöystävällisempi 90 000 ajetun kilometrin jälkeen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 9:41
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 15.01.2024 9:35
Saksalaisen insinööriliitto VDI:n selvityksessä todetaan sähköauton olevan polttomoottoriautoa ympäristöystävällisempi 90 000 ajetun kilometrin jälkeen.
Vuodessa suomalainen ajaa autolla keskimäärin 14 000 kilometriä.
https://climate.mit.edu/ask-mit/are-ele ... wered-cars
But if they ran the numbers assuming the EV would charge up in hydropower-heavy Washington State, they found it would emit 61 percent less carbon than the hybrid. When they did the math for coal-heavy West Virginia, the EV actually created more carbon emissions than the hybrid, but still less than the gasoline car.
Suomessakin lataus tapahtuu osittain fossiilisilla ja sen nuo laskennat unohtaa onnistuneesti.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 9:53
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 15.01.2024 9:41
James Potkukelkka kirjoitti: 15.01.2024 9:35
Saksalaisen insinööriliitto VDI:n selvityksessä todetaan sähköauton olevan polttomoottoriautoa ympäristöystävällisempi 90 000 ajetun kilometrin jälkeen.
Vuodessa suomalainen ajaa autolla keskimäärin 14 000 kilometriä.
https://climate.mit.edu/ask-mit/are-ele ... wered-cars
But if they ran the numbers assuming the EV would charge up in hydropower-heavy Washington State, they found it would emit 61 percent less carbon than the hybrid. When they did the math for coal-heavy West Virginia, the EV actually created more carbon emissions than the hybrid, but still less than the gasoline car.
Suomessakin lataus tapahtuu osittain fossiilisilla ja sen nuo laskennat unohtaa onnistuneesti.
Kaikissa laskelmissa otetaan sähkön tuotannon CO2-päästöt huomioon.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 10:41
Kirjoittaja James Potkukelkka
James Potkukelkka kirjoitti: 15.01.2024 8:30
So Hard kirjoitti: 14.01.2024 18:14
James Potkukelkka kirjoitti: 14.01.2024 13:50Vaimoa tuon nelivetoversio kiinnostaa. Tiedätkö saatavuudesta?
Bilian ukko sanoi että isoakkuisella kesä-heinä, pieniakkuisella syyskuu. Nelarit kai on aina isoakkuja.
:sir:

Täytyy käydä ihmettelemässä. Kaikki lehtijutut sanoo, että on pieni..

Vaimo ajaa yksin ja korkeintaan kukkia kuskaa kaupasta kotiin eli eiköhän ne mahdu 😁
Laitoin koeajoa varten yhteystiedot

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 10:47
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 15.01.2024 9:53 Kaikissa laskelmissa otetaan sähkön tuotannon CO2-päästöt huomioon.
Viime vuonna Suomen co2 päästöt olivat 38 kg/Mwh kun Washingonin osavaltiossa ne olivat 92 kg/MWh.

Jokainen voi tehdä täällä haluamansa laskelman käyttäen haluamiaan lukuja:
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 10:54
Kirjoittaja James Potkukelkka
James Potkukelkka kirjoitti: 15.01.2024 10:41
James Potkukelkka kirjoitti: 15.01.2024 8:30
So Hard kirjoitti: 14.01.2024 18:14

Bilian ukko sanoi että isoakkuisella kesä-heinä, pieniakkuisella syyskuu. Nelarit kai on aina isoakkuja.
:sir:

Täytyy käydä ihmettelemässä. Kaikki lehtijutut sanoo, että on pieni..

Vaimo ajaa yksin ja korkeintaan kukkia kuskaa kaupasta kotiin eli eiköhän ne mahdu 😁
Laitoin koeajoa varten yhteystiedot
Katsoin teknisiä tietoja. Pituus 4233 mm 😬

En tiedä, onko meillä koskaan ollut tuon kokoista autoa. Renault Megane oli kyllä ysärillä 🤔

edit: kyllä tuo Megane oli varmaan lyhyempi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 10:56
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 15.01.2024 10:54Katsoin teknisiä tietoja. Pituus 4233 mm 😬

En tiedä, onko meillä koskaan ollut tuon kokoista autoa. Renault Megane oli kyllä ysärillä 🤔
Ei ollut pikkuauton oloinen ollenkaan, hyvä ajettavuus ja vakaa. Semmoista se on kun ei turhan takia tarvitse pitkää nokkaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 10:59
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 15.01.2024 10:56
James Potkukelkka kirjoitti: 15.01.2024 10:54Katsoin teknisiä tietoja. Pituus 4233 mm 😬

En tiedä, onko meillä koskaan ollut tuon kokoista autoa. Renault Megane oli kyllä ysärillä 🤔
Ei ollut pikkuauton oloinen ollenkaan, hyvä ajettavuus ja vakaa. Semmoista se on kun ei turhan takia tarvitse pitkää nokkaa.
Joo. Sähköautoissa on enemmän tilaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 11:12
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
Itse asiassa EX30 näyttää olevan monin mittarein pienempi sisältä kuin ulkoa samankokoinen Golf:
https://www.evspecifications.com/en/comparison/85e0661e

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 11:15
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Nuo ovat kuitenkin sähkiksiä molemmat..

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 11:20
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Golf on polttiskonversio. Ei tuollaisilla hökötyksillä ole mitään tekemistä oikeiden sähköautojen kanssa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.01.2024 11:30
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 15.01.2024 11:20 ^ Golf on polttiskonversio. Ei tuollaisilla hökötyksillä ole mitään tekemistä oikeiden sähköautojen kanssa.
:sir: