Sivu 231/231

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.06.2022 11:41
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Itsekin olen dissannut noita "coupe" periä. Mutta totuuden nimissä farkkuun tulee aniharvoin lastattua mitään kattoa myöten.

Vielä enemmän minua on härinnyt näiden cross overeiden tarpeeton korkeus, mutta sähkön myötä painopiste siirtyy joka tapauksessa alas, joten ahkä se korkeuskin on tulevaisuudessa ok.

Taitaa pian olla tiet täynnä korkeita söhköpuikuloita.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.06.2022 12:00
Kirjoittaja exsu
sivustahuutaja kirjoitti: 23.06.2022 11:41 ^ Itsekin olen dissannut noita "coupe" periä. Mutta totuuden nimissä farkkuun tulee aniharvoin lastattua mitään kattoa myöten.
Meillä taas todella usein on, joten harmittaa kun harvoissa autoissa on todellista korkeutta. Tärkein syy tietty koirahäkki.

Edelleen ihailen sitä miten järkevästi muuten kovin pikkuruisen Nissan Noten säilytystila oli rakennettu. Takapenkki oli kiskolla, eli sitä liiikuttamalla sai tehtyä lisää takatilaa, jos takapenkkiläisiä ei ollut. Lisäksi oli korkea kuin farkku mutta ei pitkänmallinen. En ymmärrä miksi sitä nerokkuutta ei toisteta kaikissa autoissa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.06.2022 12:54
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 23.06.2022 11:41 ^ Itsekin olen dissannut noita "coupe" periä. Mutta totuuden nimissä farkkuun tulee aniharvoin lastattua mitään kattoa myöten.
Mulla on kuormaustarvetta sen verran usein, että asialla on muutakin merkitystä kuin ulkonäöllinen. Toki tämä koskee vain talouden isoa autoa. Pikkuauto voi sitten olla rehellisesti pieni ja kompakti, jossa tavaratilaa just sen verran ettei kauppakassit kaatuile. Tuollaiset välikoon autot selvästi suunnattu ihan toiselle elämäntyylille.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.06.2022 13:05
Kirjoittaja urpiainen
exsu kirjoitti: 23.06.2022 12:00
sivustahuutaja kirjoitti: 23.06.2022 11:41 ^ Itsekin olen dissannut noita "coupe" periä. Mutta totuuden nimissä farkkuun tulee aniharvoin lastattua mitään kattoa myöten.
Meillä taas todella usein on, joten harmittaa kun harvoissa autoissa on todellista korkeutta. Tärkein syy tietty koirahäkki.

Edelleen ihailen sitä miten järkevästi muuten kovin pikkuruisen Nissan Noten säilytystila oli rakennettu. Takapenkki oli kiskolla, eli sitä liiikuttamalla sai tehtyä lisää takatilaa, jos takapenkkiläisiä ei ollut. Lisäksi oli korkea kuin farkku mutta ei pitkänmallinen. En ymmärrä miksi sitä nerokkuutta ei toisteta kaikissa autoissa.
Oikeasti pakkaan kattoon asti aika harvoin, mutta tuntuisi oudolta, että ulkonäkösyistä luopuisi tuosta tilasta edes harvahkoa käyttöä varten. Lätkän Mömmöm-kisojen mainosmateriaaleista olin ymmärtävinäni, että Skodan sähköautosta, oliko nyt Enyaq vai mikä, tuli oikein erikoismalli, joka erosi perusmallista nimenomaan ulkonäkösyistä nipistetyn tavaratilan verran. Outoa, varsinkin kun ne keskustelun aloittaneet Peugeotin farmarit ovat olleet yleensä aika hyvännäköisiäkin.

Mut jossain menee toki raja. Mulla oli joku kesä lainassa Citroen Berlingo (ei ehkä niin erilainen kuin Nissan Note, mutta vähän isompi?), ja oikeasti autojen pitäisi olla sen mallisia. Mut silti jopa minulla olisi pieni kynnys ostaa sellainen koppi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.06.2022 13:29
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 13:05 Mut jossain menee toki raja. Mulla oli joku kesä lainassa Citroen Berlingo (ei ehkä niin erilainen kuin Nissan Note, mutta vähän isompi?), ja oikeasti autojen pitäisi olla sen mallisia. Mut silti jopa minulla olisi pieni kynnys ostaa sellainen koppi.
Liian lyhyt ja turhan korkea. Suburbanin muoto on hyvä.

Kuva

Sellasen kun sais eurooppalaisella tekniikalla ja alustalla sekä nelivedolla. Mieluusti toki kulutus alle 5L sadalla. Kiihtyvyys 8s paikkeilla ja hyvät kaarreominaisuudet tietenkin :lol:

EDIT: Hinta 100K ajettuna sinnä 10 000€ paikkeilla, että mä raaskin ostaa sen. Puuttuiko vielä jotain mahdottomia toiveita?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.06.2022 13:39
Kirjoittaja urpiainen
Vagabondo kirjoitti: 23.06.2022 13:29
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 13:05 Mut jossain menee toki raja. Mulla oli joku kesä lainassa Citroen Berlingo (ei ehkä niin erilainen kuin Nissan Note, mutta vähän isompi?), ja oikeasti autojen pitäisi olla sen mallisia. Mut silti jopa minulla olisi pieni kynnys ostaa sellainen koppi.
Liian lyhyt ja turhan korkea. Suburbanin muoto on hyvä.

Sellasen kun sais eurooppalaisella tekniikalla ja alustalla sekä nelivedolla. Mieluusti toki kulutus alle 5L sadalla. Kiihtyvyys 8s paikkeilla ja hyvät kaarreominaisuudet tietenkin :lol:

EDIT: Hinta 100K ajettuna sinnä 10 000€ paikkeilla, että mä raaskin ostaa sen. Puuttuiko vielä jotain mahdottomia toiveita?
Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.06.2022 14:02
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 13:39 Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.
Pakilla menee mihin vaan. Paitsi ulos parkkiruudusta, kun keula ei mahdu koukkaamaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.06.2022 14:38
Kirjoittaja urpiainen
Vagabondo kirjoitti: 23.06.2022 14:02
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 13:39 Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.
Pakilla menee mihin vaan.
Kuulostaa tosi sujuvalta just niissä tienristeyksissä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.06.2022 15:01
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 14:38
Vagabondo kirjoitti: 23.06.2022 14:02
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 13:39 Toi on niin iso, että ehkä siihen voisi vielä toivoa keskelle sellaista haitaribussimaista niveltä, että sen saisi kääntymään vanhojen kaupunkien kapeiden kujien risteyksissä ilman julmettua sahausta.
Pakilla menee mihin vaan.
Kuulostaa tosi sujuvalta just niissä tienristeyksissä.
Eikö :mrgreen:

Eihän toi oo oikeesti pakettiautoa kummenpi ajaa. Joskus pitää olla peränoikaisun kanssa tarkkana, mutta yleensä sen kuin huristelee.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.06.2022 15:29
Kirjoittaja urpiainen
Vagabondo kirjoitti: 23.06.2022 15:01
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 14:38
Vagabondo kirjoitti: 23.06.2022 14:02 Pakilla menee mihin vaan.
Kuulostaa tosi sujuvalta just niissä tienristeyksissä.
Eikö :mrgreen:

Eihän toi oo oikeesti pakettiautoa kummenpi ajaa. Joskus pitää olla peränoikaisun kanssa tarkkana, mutta yleensä sen kuin huristelee.
Joo, oikeastihan pakettiautokin on ihan oiva kaupunkiauto, kun laatikon ulottuvuudet on jotenkin aika helppo hallita moneen pienempään mutta mutoillumpaan design-ihmeeseen verrattuna. Sama varmaan tuolla. Ehkä jossain kanta-kaupungin kapeimmilla kaduilla voisi olla ahdasta, mutta eiköhän se hyvin kääntyisi.

Olenkohan tänne avautunut, miten joskus takavuosina koetin vuokrata Sisiliassa oliko nyt pientä Ford Focusta, mutta noudettaessa siinä olikin joku vika, ja antoivat minulle tilalle jonkun ruotsinlaivaa muistuttavan perhetila-auton. Ei sillä pärjännyt vuorenrinteillä olevien barokkikaupunkien kujilla ollenkaan, kun se ei vaan kääntynyt niistä risteyksistä. Jouduin jättämään parkkikentille kapunkien ulkopuolelle, mikä oli oikeastaan ihan hyvä vaihtoehto sekin. Paikalliset ajaa kaikki jollain Pikku-Fiateilla niissä kaupungeissa, ja hyvästä syystä. (Vastaavasti Kaliforniassa aikanaan yritin aina vuokrata jonkun pienen henkilöauton, mutta ei niillä niitä koskaan edes ollut, joten touduin tyytymään johonkin SUViin. Ne olivatkin oivia pelejä siihen kulttuuriin. Joitain erilaisia oli, suosikkini muistaakseni ehkä Nissan Armada.)

Edit. Ehkä tää eurooppalaisten kujien kestävyys on pian relevanttia Suomi-autoillekin - eikö se Angry Birds tunneli Tallinnaan aukea jouluaattona 2024 ja sitten sitä ajellaan ihan tosta vaan vanhoihin pikkukaupunkeihin kuin jotkut oikeat eurooppalaiset?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.06.2022 16:23
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti: 23.06.2022 15:29 Joo, oikeastihan pakettiautokin on ihan oiva kaupunkiauto, kun laatikon ulottuvuudet on jotenkin aika helppo hallita moneen pienempään mutta mutoillumpaan design-ihmeeseen verrattuna. Sama varmaan tuolla. Ehkä jossain kanta-kaupungin kapeimmilla kaduilla voisi olla ahdasta, mutta eiköhän se hyvin kääntyisi.

Edit. Ehkä tää eurooppalaisten kujien kestävyys on pian relevanttia Suomi-autoillekin - eikö se Angry Birds tunneli Tallinnaan aukea jouluaattona 2024 ja sitten sitä ajellaan ihan tosta vaan vanhoihin pikkukaupunkeihin kuin jotkut oikeat eurooppalaiset?
Sitä kantakaupunkia varten on taloudessa se pieni sähköinen kaupunkiauto. Mutta noissa isoissa laatikkomaisissa autoissa on yleensä myös huomattavasti isommat ja siten paremmat peilit, joilla näkee paljon paremmin missä se auton perä menee. Oon mä silti huolimattomuuttaani kolhinut yhden pakettiauton kapealle kadulle käännyttäessä, kun perä oikaisi hieman enemmän kuin oletin. Tai rehellisesti sanottuna unohdin ajavani pitkällä akselivälillä olevaa laatikkoa ja hurautin kuin normiautolla.

Mä oon muuten aina vierastanut via balticaa, kun tyypillisesti mulla on auto täynnä kamaa. En vieläkään oikein luota riittävästi alueen turvallisuuteen. Eikä se oikeasti ole ajomatkaltaan edes lyhyempi kuin johonkin Berliiniin asti. Lauttoja toki vähemmän, mutta nehän vaan tarjoaa luonnollisen ajotauon. Tämä siitä huolimatta, että ainoa kerta kun mun autoon on murtauduttu, niin se tapahtui Tukholman Djurgårdenissa, kun ajateltiin odotella puistossa odottamassa lauttaa. Oltiin vielä näköetäisyydellä ja varashälytin autossa, mutta ei se ammattilaisia haitannut.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.06.2022 17:40
Kirjoittaja Stadinarska
Minulla on Via Balticaa kohtaan myös todella sellainen asenne, että se on vaarallinen.

Esittäkää jokin todiste, että sinne uskaltaa ajaa!! Uskaltaako Saarenmaalle mennä omalla autolla?

JUHANNUSARSKA

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.06.2022 10:54
Kirjoittaja exsu
Jopa minä jonka en aja missään koskaan olen ajanut Saarenmaalle omalla autolla. Siellä ei ole Tallinnan ulkopuolella muuta liikennettä, ihan rauhakseltaan sai painaa. Ainoa haaveri oli jossain sillalla, kun itsetuhoinen lokki päätti päivänsä mun rekisterikilpeen. Siihen jäi lokin pään muotoinen lommo.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.06.2022 15:40
Kirjoittaja sivustahuutaja
Typerät ruotsalaiset tuhoavat maapalloa ja taloutta subventoimalla autoilua. Tekisivät niin kuin fiksut suomalaiset ja keräisivät enemmän maksuja.
https://www.ts.fi/uutiset/4446639

Hienoa Espoo! Metrosta huolimatta Keilaniemeen louhitaan 1800 auton pysäköintiluola. Tuonne olikin hankala mennä autolla. Oli Espoon häpeäpilkku.
https://www.is.fi/autot/art-2000008917092.html