Sivu 238/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.03.2024 11:44
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 07.03.2024 11:03 Muistakaa käydä tankkaamassa ennen lakon alkua.
Neste nosti sopivasti hintoja 20 sentillä litralta, rahoitetaan lakon tappiot hamstraajilla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.03.2024 11:59
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Just tankattiin ja vaimo osti vahingossa 48 rullaa vessapaperia. Autuus.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.03.2024 14:18
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2021 8:50
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 8:34
James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2014 15:36 väliaikainen vuonna 1958 vuodeksi määrätty autovero jatkuu edelleen.
Eilisen budjettihiiren jälkeen ei jatku sähköautoilta!
Mihinkään ei voi luottaa :(

Mutta on kyllä historiallinen asia.
Ehkä väliaikaisen veron poisto osoittautuu väliaikaiseksi. Jollainhan bensan veroale pitää maksaa.

https://yle.fi/a/74-20078804

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.03.2024 14:29
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Juu. Onhan se vain hetkellinen häiriö, että autoveroa ei peritä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.03.2024 14:30
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
Sähköautojen verotuksen lisääminen tässä vaiheessa olisi kyllä pöljää. Eihän Suomi ole lähelläkään 100% sähköistä autoilua vuonna 2035, jolloin ns. "tavoitteen" mukaan oltaisiin hiilineutraaleita. Joain maksuja sähköautoihin kannattaa aikanaan kohdistaa, kun polttiksia alkaa olla niin vähän, ettei niiden haittaveroilla saada kasaan infran ylläpidon kustannuksia. Parempi kuitenkin verottaa autoilua kuin työtä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.03.2024 14:35
Kirjoittaja urpiainen
^ Mä luulen, että kesän eurovaalien jälkeen nähdään myös eurotasolla kiihtyvissä määrin saman linjan pöljiä avauksia, joilla on tarkoitus identiteettipolitiikkasyistä tukea fossiilitaloutta ja haitata vihreää siirtymää ja hiilineutraalisuusaikeita.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.03.2024 14:41
Kirjoittaja Vagabondo
Sähköautojen verotukseen vaikuttanee paljon onko persut tulevissa hallituksissa. Tuntuu olevan ainoa puolue joka ei halua tukea autojen siirtymistä sähköisiin. Toki muutkin kiinnostuu ideasta sitten kun autokannasta pääosa alkaa olemaan sähköjä, mutta sinne on vielä pitkä matka.

Mutta mä edelleen odottelen nastarengasveroa. 25-50 euroa per rengas olisi hyvä kannustin vaihtaa kitkoihin, jos ei asuinpaikan takia välttämättä koe tarvitsevansa nastoja. Jos kokee, niin tuo summa ei vielä estä niiden hankkimista. Ihmeellisen hitaasti tää idea vaan tuntuu kulkeutuvan kitinästä valtiovarainministeriöön :think:

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.03.2024 14:50
Kirjoittaja sivustahuutaja
urpiainen kirjoitti: 13.03.2024 14:35 ^ Mä luulen, että kesän eurovaalien jälkeen nähdään myös eurotasolla kiihtyvissä määrin saman linjan pöljiä avauksia, joilla on tarkoitus identiteettipolitiikkasyistä tukea fossiilitaloutta ja haitata vihreää siirtymää ja hiilineutraalisuusaikeita.
Vihreää siirtymää pitääkin potkia munille. Idioottimaista hommaa. Fossiilisten poltto sen sijaan pitää lopettaa. Markkina sitten hoitaa loput ilman vihreitä siirtymiä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.03.2024 15:16
Kirjoittaja urpiainen
Markkina toimii paremmin jos sitä ei itsetarkoituksellisesti haitata identiteettipoliittisella ohjauksella.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.03.2024 15:24
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Nimenomaan. Vihreän siirtymän ideologinen paska pitää vetää vessasta alas ja siirtyä hiilen polton haittaverotukseen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.03.2024 15:36
Kirjoittaja urpiainen
sivustahuutaja kirjoitti: 13.03.2024 15:24 ^ Nimenomaan. Vihreän siirtymän ideologinen paska pitää vetää vessasta alas ja siirtyä hiilen polton haittaverotukseen.
Ja kuten kirjoitin, odotan kesän eurovaaleissa suurta menestystä persujen eurooppalaisille aateveljille ja -siskoille, ja sitä kautta näitä avauksia hiilen polton lisätukeen ja vihreiden vaihtoehtojen itsetarkoitukselliseen (tai no, suojaa se räjähtäviä lepakoita) haittaamiseen, ihan kuten Suomessakin tapahtuu tässä liikenteen kontekstissa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010252304.html

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.03.2024 16:18
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Noista muut kuin hiilen polton helpottaminen ovat oikein tervetulleita uudistuksia. EU sekoilee mielellään kaikenlaista, mutta hiilen polttoa ei näytetä saavan kuriin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 14.03.2024 15:06
Kirjoittaja Bluntly

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.03.2024 8:45
Kirjoittaja James Potkukelkka
James Potkukelkka kirjoitti: 23.01.2024 8:23 Aiemmin työpaikan parkkihallissa oli latauspaikkoja vain työsuhteessa olevien työsuhdeautoille. Nyt voi ladata muutkin hintaan 20 c/kWh. Nyt on kätevää :]

Tähän asti olen ladannut pääasiassa Kaupunkikallion parkkihallissa, jossa paikka. Siellä lataus ilmaista (sic!), mutta paikkoja vain seitsemän. Monesti kaikki varattuja.
Kyllä on kätevää. Suuri osa latureista rikki :cry:

Luulisi, että kolmivaihevirran jakelu ei olisi mitään rakettitekniikkaa kun sitä tehty jo 1800-luvun lopulta..

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.03.2024 9:33
Kirjoittaja James Potkukelkka
Onneksi löysin asiasta vastaavan henkilön. "asiaa selvitetään".

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.03.2024 15:55
Kirjoittaja Vagabondo
Sähköautoilun riemua. Vajaa 4 vuotta ja 60tkm ajettu auto ja jarrut täyttä remonttia vailla. Tai no etujarrut meni huoltamalla, kun irrotti osat, hioi ja rasvasi liukupinnat ja lattoi takas kasaan. Takana kuitenkin palat ja levyt täysin loppu. En ole myöskään koskaan nähnyt noin tiukasti paikalleen jumahtaneita jarrupaloja. Ei suostuneet lähtemään ilman väkivaltaa. Vasaralla piti hakata ruuvari kiilaksi jarrupalan ja levyn väliin, että sai palan liikkumaan. Ei ihme, että on laahannut ja pitänyt ääntä. Laitoin vielä vanhat palat huollon jälkeen takaisin, kun levyjä ei ollut hyllytavarana lähikaupassa, mutta täytyy saksasta tilata uudet levyt ja palat tuohon.

Olis pitänyt tehdä jo aiemmin, mutta kun en ole kehdannut puuttua uuteen ja takuun alaiseen autoon. Eihän tuota ole edes tarvinnut katsestaa vielä. Oon vähän sitä mieltä, että olisi kohtuullista että takuun pitäisi huolehtia jarrujen toiminnasta sen aikaan, että päästään katsastusikään asti.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.03.2024 15:57
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vagabondo kirjoitti: 25.03.2024 15:55 Sähköautoilun riemua. Vajaa 4 vuotta ja 60tkm ajettu auto ja jarrut täyttä remonttia vailla. Tai no etujarrut meni huoltamalla, kun irrotti osat, hioi ja rasvasi liukupinnat ja lattoi takas kasaan. Takana kuitenkin palat ja levyt täysin loppu. En ole myöskään koskaan nähnyt noin tiukasti paikalleen jumahtaneita jarrupaloja. Ei suostuneet lähtemään ilman väkivaltaa. Vasaralla piti hakata ruuvari kiilaksi jarrupalan ja levyn väliin, että sai palan liikkumaan. Ei ihme, että on laahannut ja pitänyt ääntä. Laitoin vielä vanhat palat huollon jälkeen takaisin, kun levyjä ei ollut hyllytavarana lähikaupassa, mutta täytyy saksasta tilata uudet levyt ja palat tuohon.

Olis pitänyt tehdä jo aiemmin, mutta kun en ole kehdannut puuttua uuteen ja takuun alaiseen autoon. Eihän tuota ole edes tarvinnut katsestaa vielä. Oon vähän sitä mieltä, että olisi kohtuullista että takuun pitäisi huolehtia jarrujen toiminnasta sen aikaan, että päästään katsastusikään asti.
Oletko varma, että ei olisi mennyt takuuseen?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.03.2024 16:04
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: 25.03.2024 15:57 Oletko varma, että ei olisi mennyt takuuseen?
En, mutta olis vaatinut ainakin tappelua. Viime keväänä auto oli takuukorjauksessa takajarrujen johtojen vaihdon takia eikä jarruille siellä tehty mitään, vaikka taatusti oli jo silloin korjaustarpeessa. Samoin syksyllä oli määräaikaishuollossa merkkiliikkeessä ja sieltä vaan kertoivat jarrujen tarvitsevan remonttia ja tekivät aiheesta aika kalliin tarjouksen.

Uudet levyt ja palat on noin satasen, kun tilaa saksasta, niin vaihdan mieluummin itse kuin alan vääntämään asiasta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.03.2024 16:11
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vagabondo kirjoitti: 25.03.2024 16:04

Uudet levyt ja palat on noin satasen, kun tilaa saksasta, niin vaihdan mieluummin itse kuin alan vääntämään asiasta.
:sir:

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.04.2024 8:29
Kirjoittaja James Potkukelkka
James Potkukelkka kirjoitti: 28.02.2024 8:30 https://www.bloomberg.com/news/articles ... ckout=true

Apple lopettaa autoprojektin.

Jos olisin Tim Cook niin aloittaisin (ellei jo ole käynnissä) kotitalousrobottiprojektin
Ehkä olen Tim Cook?

https://www.hs.fi/talous/art-2000010336109.html

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.04.2024 12:07
Kirjoittaja sivustahuutaja
Apples to apples -vertailu sähkömallin kannattavuudesta Moottori-lehdessä:
https://moottori.fi/testi/vertailu-sahk ... nsaastoon/

Pienimmät kilsat, joilla sähkö alkoi kannattaa, oli Enyaq vs Octavia vertailussa: 15 000 km vuodessa.

Monilla merkeillä piti ajaa aika paljon. Aika hitaasti yleistyy sähköautot näillä luvuilla. Uusia polttiksia ei ehkä osteta, mutta väitän monen jatkavan ajoa polttiksella ja jäävän odottamaan parempia diilejä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.04.2024 12:31
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Uskoakseni kaikissa noissa sähkömalli on polttista parempi auto. Sähkiksissä on vertailtavaan polttikseen nähden enemmän tehoa ja moottori vastaa paljon nopeammin ja on hiljaisempi. Eli kyse ei ole apples to apples.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.04.2024 12:48
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
Skodan tapauksessa Enyaq 6,6s ja Octavia 6,8s. Tehopainot per 100kg: 12,9 hv ja 12,3. Ei suurta eroa.

i4 kyllä on hyvä diili polttikseen verrattuna, jos yhtään ajaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.04.2024 13:11
Kirjoittaja sivustahuutaja
Bemarilla tosiaan vastaava malli olisi 430i, jolloin sitä ei oikein kannata ostaa i4:sen ohi oikein millään kilsoilla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.04.2024 13:36
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 10.04.2024 12:07 Apples to apples -vertailu sähkömallin kannattavuudesta Moottori-lehdessä:
https://moottori.fi/testi/vertailu-sahk ... nsaastoon/

Pienimmät kilsat, joilla sähkö alkoi kannattaa, oli Enyaq vs Octavia vertailussa: 15 000 km vuodessa.

Monilla merkeillä piti ajaa aika paljon. Aika hitaasti yleistyy sähköautot näillä luvuilla. Uusia polttiksia ei ehkä osteta, mutta väitän monen jatkavan ajoa polttiksella ja jäävän odottamaan parempia diilejä.
Mä ajan tyypillisesti juuri tuon max 15.000. Se tahtoo johtaa siihen, ettei työsuhdeauto kannata mitenkään ja ei oikein sähkökään kannata vaikka miten laskisi.