Eurooppalaiset ovat niin halpoja, että hetken kävi mielessä jopa ostaminen. Mutta sitten hokasin, että Ranska ja Saksa eivät noudata lähdeverosopimuksia ja joutuisi maksamaan osingosta veron sekä valmistajan kotimaahan että Suomeen ja sitten yrittämään saada veron takaisin valmistajan kotimaan verottajalta. Ei tosiaankaan kiinnostaa alkaa ryhtyä asioimaan Saksan tai Ranskan verottajan kanssa.
Koska tämä osuuslaji ei jaa osinkoa, sen sijoitustuotot sijoitetaan uudelleen. Kasvuosuus pidättää ja sijoittaa automaattisesti uudelleen kaiken alarahaston kerryttämän tuoton ja kasvattaa siten kasvuosuuksien arvoa
Tässä ei tosiaan olisi lähdevero-ongelmaa.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 06.11.2023 8:51
Kirjoittaja Bluntly
Perkele kun nuo nykyautot on ihan hirveitä laivoja, corolla hatchbackin 4,3m. Samaan menisi proace city, mutta mihinkään ranskalaiseen ei pysty. Kai se on tuumattava jotain yaris crossia.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 10.11.2023 21:50
Kirjoittaja Bluntly
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 11.11.2023 19:22
Kirjoittaja Bhven
^ Hyvä auto. Osta kolme.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.11.2023 12:05
Kirjoittaja Bluntly
Milläs sähkövispilämiehet valkopesee nämä väitteet?
Bluntly kirjoitti: ↑15.11.2023 12:05
Milläs sähkövispilämiehet valkopesee nämä väitteet?
Tartteeko pestä? Tottahan nuo varmaan ovat. Kuulostaa lähinnä, että sähköjä hinaillaan paljon pikkuvikojan takia.
Rengasongelmien aiheuttamaa hinaustarvetta voi varmaan ehkäistä vaahtosarjoilla, mutta mä luulen että sähköautoilijoissa on paljon leasingkuskeja jotka ei itse viitsi tehdä mitään vaan soittavat heti ammattilaiset apuun, kun apu kuuluu palveluun.
Yleisimmin ongelmia on ollut Teslojen akselistoissa, jousituksessa ja jarruissa. Myös valovikoja esiintyy poikkeuksellisen tiheästi.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 17.11.2023 11:36
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
Akseliston ja jousituksen ymmärtää, kun painoa ja menokykyä on. Jarrut vähän ihmetyttävät, koska Teslan one pedal driving pitäisi toimia ihan hyvin. Ehkei kuskit vielä osaa ajaa ja polkevat jarrua.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 17.11.2023 11:49
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Sähköjen ongelma on juuri ollut tuo jarrujen vähäinen käyttö. Jarruja ei ole rakennettu niin, että ne toimisivat hyvin vähäisellä käytöllä. Eli sähkömiesten pitäisi osata polkea enemmän jarrua, kunnes jarruvalmistajat saavat laitteet vähemmän käyttöä
kestäviksi.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 17.11.2023 11:56
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Tuo käy jo enemmän järkeen.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 17.11.2023 12:01
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: ↑17.11.2023 11:49
^Sähköjen ongelma on juuri ollut tuo jarrujen vähäinen käyttö. Jarruja ei ole rakennettu niin, että ne toimisivat hyvin vähäisellä käytöllä. Eli sähkömiesten pitäisi osata polkea enemmän jarrua, kunnes jarruvalmistajat saavat laitteet vähemmän käyttöä
kestäviksi.
Just näin. Liian vähän liikkuvat jarrujen osat ruostuvat jumiin. Suurin ongelma on jarrusatulan liukutappien jumittuminen, mutta myös hydraulisylenteri voi lakata toimimasta. Katsastusmiehet valittaa myös jarrulevyjen pinnalle kertyvästä ruosteesta. Jos haluaa pitää jarruista huolta, niin aina toisinaan kannattaa jarruttaa kunnolla, niin että hidastuvuus sisätiloissa on jo vähän epämiellyttävä. Katsokaa kuitenkin ensin peiliin, ettei kukaan osu perään äkkijarrutuksen seurauksena.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 18.11.2023 23:01
Kirjoittaja sivustahuutaja
Uusi maailmanennätys Suomeen: 800 Teslan ääni ja valoshow. Daruden Sandstorm tietenkin.
Tässä on hyvä esimerkki autosta, joka ei kuuna päivänä olisi kyennyt tulemaan eurooppaan polttisten aikakaudella. Eihän tämä hyvä auto ole nytkään, mutta vaikuttaa kuitenkin olevan monella osaalueella ihan ok. 10v sisällä kilpailusta tulee aivan hirvittävä verilöyly.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 27.11.2023 21:27
Kirjoittaja sivustahuutaja
Uudessa TM:ssa MG 4 pärjäsi varsin hyvin 36k hinnalla kymppitonnin kalliimpia vastaan (id3 ja Jeep).
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 28.11.2023 9:07
Kirjoittaja James Potkukelkka
Joo. Silmäilin jutun. VW oli hiukan MG:tä parempi, mutta hinta 45 070 vs. 32 900.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 28.11.2023 12:25
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Laskin yhden esimerkin, jossa MG menee alle bensan kustannusten 8 vuodessa, mutta id3 on vielä 15 vuoden jälkeenkin kalliimpi.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 28.11.2023 12:27
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: ↑28.11.2023 12:25
^ Laskin yhden esimerkin, jossa MG menee alle bensan kustannusten 8 vuodessa, mutta id3 on vielä 15 vuoden jälkeenkin kalliimpi.
Kova kaveri on jos pystyy laskemaan bensan ja sähkön hinnat 15 vuotta eteenpäin. Kolme vuotta sitten tehty laskelma lienee tänä päivänä vessapaperia.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 28.11.2023 12:30
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Laskin niillä arvoilla, jotka nyt on käytössä. Joku toinen voi laskea toisilla arvoilla ja esittää vaihtoehtoisen laskelman.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 28.11.2023 12:34
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: ↑28.11.2023 12:30
^ Laskin niillä arvoilla, jotka nyt on käytössä. Joku toinen voi laskea toisilla arvoilla ja esittää vaihtoehtoisen laskelman.
Paljonko laskit bensan hinnaksi 2030?
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 28.11.2023 12:34
Kirjoittaja Bluntly
MG on läpiruostunut 5 vuodessa.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 28.11.2023 12:36
Kirjoittaja sivustahuutaja
So Hard kirjoitti: ↑28.11.2023 12:34
Paljonko laskit bensan hinnaksi 2030?
En laskenut mitään. Käytin ilmastopaneelin laskurin oletusarvoa.