Full HD

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

bedlam kirjoitti:En ole Full-HD:llä nettiä selaillut, mutta luulisi sen nyt olevan päivänselvää että pieni teksti erottuu sillä paremmin. Nyt joutuu nostamaan selaimesta fonttikokoa.
Päivänselvää myös luulisi olevan ettei telkkarinkäyttö enää välttämättä ole pelkkää leffojen ja uutisten katselua, esim. juuri HD-pelikonsolien takia. Siksi minua ihmetyttääkin nyrkkisäännöt kuinka HD Ready on varmasti ihan tarpeeksi ellei sitten istu nenä kiinni ruudussa tai osta koko seinän peittävää taulu-TV:tä.

Jos tuolle tielle lähdetään, kuvaputkitelkkarit ovat edelleen parhaat koska useimmille ihmisille HD-tasoinen kama on kuitenkin varsin harvinaista herkkua ja 99% tuutista tulevasta materiaalista on mitä on. Ainakin omalla 32" 100Hz Philipsillä normaali telkkarikuva näyttää paremmalta kuin yhdelläkään näkemälläni HD Ready tai Full HD taulutelkkarilla.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Frederik Krueger kirjoitti:Päivänselvää myös luulisi olevan ettei telkkarinkäyttö enää välttämättä ole pelkkää leffojen ja uutisten katselua, esim. juuri HD-pelikonsolien takia.
Ihan yhtä päivänselvää pitäisi olla, että 60 tuumainen 2,5 metrin päästä on tosi jees. Mutta niin sitä vaan pitää vääntää rautalangasta...
bedlam

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Frederik Krueger kirjoitti:
bedlam kirjoitti:En ole Full-HD:llä nettiä selaillut, mutta luulisi sen nyt olevan päivänselvää että pieni teksti erottuu sillä paremmin. Nyt joutuu nostamaan selaimesta fonttikokoa.
Päivänselvää myös luulisi olevan ettei telkkarinkäyttö enää välttämättä ole pelkkää leffojen ja uutisten katselua, esim. juuri HD-pelikonsolien takia. Siksi minua ihmetyttääkin nyrkkisäännöt kuinka HD Ready on varmasti ihan tarpeeksi ellei sitten istu nenä kiinni ruudussa tai osta koko seinän peittävää taulu-TV:tä.
Mä en nyt tajua yhtään, että mitä nää sölkkäät. Ensin sun mielestä oli täysin höpölööperiä että nettikäytössä pieni teksti hyötyisi paremmasta resoluutiosta ja nyt taas ei?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

bedlam kirjoitti:Mä en nyt tajua yhtään, että mitä nää sölkkäät. Ensin sun mielestä oli täysin höpölööperiä että nettikäytössä pieni teksti hyötyisi paremmasta resoluutiosta ja nyt taas ei?
Täysin päinvastoin tuon lihavoidun osalta. Kirjoitin sivustahuutajalle turhan sarkastisesti sisällyttäessäni sinun aiemman mainintasi tekstin mössööntymisestä. Kyllä mä sua uskoin.

Siitä lähdetään että kun aika jättää nykyisin niin rakkaasta kuvaputkitöllöstäni, seuraava töllötin on FullHD eikä mikään semi-melkein-HD-ready-välivuoden-malli. Minulla on sikäli "hyvä" tilanne että TV-nurkkauksessani matkaa sohvalta telsun kuvapinnalle on varmaan just jotain 1.5m, mutta huisilta tuntuisi ostaa niin lähelle edes 42" lättyä. Jos se siis oikeasti on 10" isompi kuin nykyinen 32" kuvaputkitelkku, joka sekin tuntuu kuvakokonsa puolesta aivan järkyttävän giganttiselta näin läheltä katsottuna. Mutta kaikkeen toki tottuu.

EDIT EDIT EDIT: Vittuillakseni editoin.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 20.11.2008 13:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
bedlam

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Frederik Krueger kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Mä en nyt tajua yhtään, että mitä nää sölkkäät. Ensin sun mielestä oli täysin höpölööperiä että nettikäytössä pieni teksti hyötyisi paremmasta resoluutiosta ja nyt taas ei?
Täysin päinvastoin tuon lihavoidun osalta. Kirjoitin sivustahuutajalle turhan sarkastisesti sisällyttäessäni sinun aiemman mainintasi tekstin mössööntymisestä. Kyllä mä sua uskoin.
Ups, en tainnut edes lukea lainaamaasi tekstiä. Migreenin jälkioireiden piikkiin...

Paljonkohan muuten tuollaisesta vähän yli vuoden vanhasta Panan HD Ready -plasmasta voi tänään pyytää? 1500 maksoi uutena, liekö tuosta enää yli 500 euroa saisi...
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja huima »

bedlam kirjoitti:Paljonkohan muuten tuollaisesta vähän yli vuoden vanhasta Panan HD Ready -plasmasta voi tänään pyytää? 1500 maksoi uutena, liekö tuosta enää yli 500 euroa saisi...
Voin maksaa satasen jos tuot sen Helsinkiin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Frederik Krueger kirjoitti:
Siitä lähdetään että kun aika jättää nykyisin niin rakkaasta kuvaputkitöllöstäni, seuraava töllötin on FullHD eikä mikään semi-melkein-HD-ready-välivuoden-malli. Minulla on sikäli "hyvä" tilanne että TV-nurkkauksessani matkaa sohvalta telsun kuvapinnalle on varmaan just jotain 1.5m
OIKEIN! Full hd on parasta mitä teeveelle on tapahtunut, edellyttäen että sitä katsotaan läheltä. Sehän siis on koko full hd:n idea: ison kuvan katsominen läheltä. Aiempaa suttua on ollut _pakko_ katsoa kaukaa.

Jostain kumman syystä muuten 30" 2650 x 1900 monitoria voi katsoa käsivarren mitan päässä.
Tix

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Tix »

1108 kirjoitti:Nyt asiaa FullHD telkkarista.

Kysymys: -Mihin ne rahat kannattaa sijoittaa?
Taustatietoa: -Katseluetäisyys ~3m, haluttu koko 40-42"

Saisinko neuvoa?
Mä oon puolueellinen plasmojen suuntaan, mutta jos haluaa katsoa maksullisia HD-lähetyksiä kaapelilta, paras vaihtoehto on muutenkin Sonyn W4500-sarjan töllö koosta riippumatta. Harvassa telsussa on HD-viritin valmiina ja Sony on sitoutunut päivittämään ne tukemaan korttilinkitystä boxien kanssa. Pärjää vertailussa kuvaltaan ja käytettävyydeltään mille vaan likikään saman hintaiselle. Jos taloudessa ei ole kaapelia, valikoima DVB-T -puolella on vähän parempi. Siltikin päätyisin Sonyyn. Samsungien ja LG:den käytettävyys on ollut järjestään heikompi.
bedlam

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Tix kirjoitti:Mä oon puolueellinen plasmojen suuntaan, mutta jos haluaa katsoa maksullisia HD-lähetyksiä kaapelilta, paras vaihtoehto on muutenkin Sonyn W4500-sarjan töllö koosta riippumatta.
Tosa linkittämässäni Panan plasmassa on HD-viritin myös. En kyllä ole aivan täysin varma toimiiko Suomessa ongelmitta. Jos toimii, niin aikalailla omassa sarjassaan tuossa koko/hintaluokassa.
Tix

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Tix »

bedlam kirjoitti:
Tix kirjoitti:Mä oon puolueellinen plasmojen suuntaan, mutta jos haluaa katsoa maksullisia HD-lähetyksiä kaapelilta, paras vaihtoehto on muutenkin Sonyn W4500-sarjan töllö koosta riippumatta.
Tosa linkittämässäni Panan plasmassa on HD-viritin myös. En kyllä ole aivan täysin varma toimiiko Suomessa ongelmitta. Jos toimii, niin aikalailla omassa sarjassaan tuossa koko/hintaluokassa.
DVB-C -viritin puuttuu, kuten totesin, jos katselee vain maanpäällisiä niin vaihtoehtoja on enemmän. Siitä mikä on omassa sarjassaan niin voi aina olla eri mieltä, plasmoissa musta on mustempaa mutta muilla tekniikoilla on omat etunsa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

sivustahuutaja kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: Siitä lähdetään että kun aika jättää nykyisin niin rakkaasta kuvaputkitöllöstäni, seuraava töllötin on FullHD eikä mikään semi-melkein-HD-ready-välivuoden-malli. Minulla on sikäli "hyvä" tilanne että TV-nurkkauksessani matkaa sohvalta telsun kuvapinnalle on varmaan just jotain 1.5m
OIKEIN! Full hd on parasta mitä teeveelle on tapahtunut, edellyttäen että sitä katsotaan läheltä.
Tulee kuitenkin muistaa että melko suurella todennäköisyydellä tulen kuitenkin jossain vaiheessa muuttamaan isompaan kämppään jossa katseluetäisyys luultavasti kaksin- tai kolminkertaistuu. Siinäkin tapauksessa otaksun FullHD:hen satsaamisen kannattavan.

Tosin puhun vielä konditionaalissa, kun ei ole vielä mitään kiirettä päästä nykyisestä telkusta eroon. Toivottavasti en saa päähäni hankkia uutta pelikonsolia tai Blueray-soitinta, silloin ehkä paineet uudemmalle telkkarille kasvaisivat.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Frederik Krueger kirjoitti: Toivottavasti en saa päähäni hankkia uutta pelikonsolia tai Blueray-soitinta, silloin ehkä paineet uudemmalle telkkarille kasvaisivat.
Oli BD-soittimen hinta tippunut eilisestä 20% niin päässä napsahti. Meni kyllä alle aikoinani määrittelemän kipurajanikin.

Toivottavasti nyt ei ala 1080-tykki polttelemaan ajatuksissa sietämättömästi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Tix

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Tix »

Bluntly kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: Toivottavasti en saa päähäni hankkia uutta pelikonsolia tai Blueray-soitinta, silloin ehkä paineet uudemmalle telkkarille kasvaisivat.
Oli BD-soittimen hinta tippunut eilisestä 20% niin päässä napsahti. Meni kyllä alle aikoinani määrittelemän kipurajanikin.

Toivottavasti nyt ei ala 1080-tykki polttelemaan ajatuksissa sietämättömästi.
Kuva
1108

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Oiskohan tästä nyt muuhun kuin verkonpainoksi?

LG 42LT75 42" LCD-televisio, 160GB kovalevyllä.

Uutuusmalli LG:n Aikakone-sarjassa. TV:ssä on 160GB kovalevy jolle voit tallentaa ohjelmia ja käyttää myös ajansiirtotoimintoa jonka avulla voit ottaa tauon katselussa ja jatkaa siitä mihin katselu jäi. Kätevää!
# DVB-T- ja analogivirittimet
# 160GB kovalevy johon mahtuu n. 80h tallennuksia
# 2xHDMI
# Komponentti, 2xScart
# Tarkkuus 1366x768
# Konstrastisuhde 8000:1
# Vasteaika 5ms.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Itse samoissa lähdöissä. Sony KDL40W4500 40" haen kunhan aika on kypsä. MBnetin mukaan halvimmat yksilöt alle 1,4k€.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

RL Burnside kirjoitti:50" HD-Ready
!= Full HD.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Itse samoissa lähdöissä. Sony KDL40W4500 40" haen kunhan aika on kypsä. MBnetin mukaan halvimmat yksilöt alle 1,4k€.
Pidän omasta Sonystäni, toimii helvetin hyvin, kuva on loistava ja on käyttäjäystävällinen. Mulla on tosin se vanhempi versio missä kuvanparannus on vähän köpömpi, mut sekin on vallan mainio. 40" riittää 70m^2 kämppäänkin ihan hyvin.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Tix

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Tix »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Itse samoissa lähdöissä. Sony KDL40W4500 40" haen kunhan aika on kypsä. MBnetin mukaan halvimmat yksilöt alle 1,4k€.
Kävin asentelemassa naispuoliselle ystävälle. Hyvinhän se skaalaa perustelsunkin mutta kaapelista ulos puskeva Nelonen HD katsottuna tavallisen Nelosen jälkeen sai ummikon naisihmisen ymmärtämään parissa sekunnissa, mitä se teräväpiirto oikeasti on ja miksi siitä HD-virittimestä kannatti maksaa vähän extraa. Veikkaan että siihen talouteen kotiutuu bluurei aika äkkiä eikä Sonyn cashback varmasti ainakaan hidasta.

Minusta tämä mallisarja on asettanut pohjastandardin HD-aikakauden televisiolle. Normaali-ihminen ei parempaa kuvaa kaipaa, überhifistelijät, plasmailijat ja tykkimiehet voivat tunkea mielipiteensä hanuriinsa. Käytettävyys, kake ja virittimien toimivuus ovat A-luokkaa. Ainoa pieni miinus siitä, että conax-moduuli pitää hankkia erikseen jos haluaa maksukanavia tihrustella. Paras hybridi hinta-laatusuhteeltaan mitä markkinoilta löytyy.
bedlam

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja bedlam »

1108 kirjoitti:Oiskohan tästä nyt muuhun kuin verkonpainoksi?
Tuskin paljon irtoaa. Oli viime viikolla Euronicsissa LG:n uudempi 42-tuumainen Full HD hintaan 599,-

Täähän se nyt onkin tuskasta, kun vuodessa jo arvo alenee sen 2/3 ostohinnasta. Ois pitäny vaan ostaa kerralla kalliimpi vehje varmaan.
RL Burnside

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja RL Burnside »

Mylwin kirjoitti:
RL Burnside kirjoitti:50" HD-Ready
!= Full HD.
No tietenkin on!

Mutta siis investoin "vanhaan" tekniikkaan viime viikolla. Nappasin juurikin tuon Panasonicin 50" HD Ready härpäkkeen ja sen kylkiäiseksi Verkkokaupasta ProCasterin PVR-6250T (joka sekin siis on jo nykymarkkinoille esihistoriallinen laite - möivät varaston tyhjäksi huokeaan hintaan) mukavaan 1165 €:n yhteishintaan. ProCasterin päivityksen jälkeen molemmat tarjoilivat oikein riittävää kuvaa viikonlopun aikana, sekä urheilun että elokuvien parissa. Kuva on hyvä, tallennustilaa on riittävästi. Olen ihan tyytyväinen kuluttaja. Toisessa aallossa on mukava surffata.

Varmaan vastaavan tason kombon olisi saanut aikaan vieläkin halvemmalla, mutta tuo nyt tapahtui helpon notkeasti ilman suurempia panostuksia.

Kattellaan sitten noin kahden-kolmen vuoden päästä jotain uutta, jos on tarvis.

Edit: Lisätään nyt vielä perustelut; minä olen jo niin vanha, etten näe tai kuule enää juuri mitään, nartulle tuntuu vain koolla olevan väliä ja pikku-ukko kattelee muuminsa putkitöllöstä. Meille tuo "vanha" ja halpa tekniikka riittää oikein hyvin.
Avatar
Starflare
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01.03.2007 18:25

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Osaisko joku vähän selventää noita tällaselle tekniikkavammaselle? Full HD, HD Ready jne. Ihmetystä on myöskin herättänyt niitten resoluutiotarkkuuksien(?) perässä olevat i/p merkinnät, mitä ne tarkoittavat?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Starflare kirjoitti:Osaisko joku vähän selventää noita tällaselle tekniikkavammaselle? Full HD, HD Ready jne. Ihmetystä on myöskin herättänyt niitten resoluutiotarkkuuksien(?) perässä olevat i/p merkinnät, mitä ne tarkoittavat?
http://fin.afterdawn.com/artikkelit/ark ... page_4.cfm
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Leevi »

1108 kirjoitti:Oiskohan tästä nyt muuhun kuin verkonpainoksi?

LG 42LT75 42" LCD-televisio, 160GB kovalevyllä.

Uutuusmalli LG:n Aikakone-sarjassa. TV:ssä on 160GB kovalevy jolle voit tallentaa ohjelmia ja käyttää myös ajansiirtotoimintoa jonka avulla voit ottaa tauon katselussa ja jatkaa siitä mihin katselu jäi. Kätevää!
# DVB-T- ja analogivirittimet
# 160GB kovalevy johon mahtuu n. 80h tallennuksia
# 2xHDMI
# Komponentti, 2xScart
# Tarkkuus 1366x768
# Konstrastisuhde 8000:1
# Vasteaika 5ms.
Tuosta voikin sitten vaihtaa kovalevyn suurempaan, kun tulee täyteen.
Geetzu

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Meille tuli tänään varmaan eka LG-tuote (42LG6000) ikinä, vaikuttaa aika buenolta! Sen lisäks, että rakastuin sen punaseen taustaan niin siinä on tämmöselle melkoblondille varsin ihana tuo Intelligent Sensor -systeemi, joka muuttaa kuvan huoneen valaistukseen matchaavaksi. Miestä se toki lähinnä vituttaa, miehet nyt haluu säätää kaiken ite ja hermo menee jos ei osaa mokomaa "ispaskasysteemiä" paremmin... :p

Mut tykkään! Ja makso 100e. Tein mielestäni hyvät kaupat ja annoin mielelläni broidille monta vuotta vanhan plasmamme. :D
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Full HD

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tilasin Verkkokaupasta Sony KDL 4500W 40". Toimitusajat ovat tuskaisen pitkiä, on nääs suosikkituote. Rahtu alta 1,3k€ pyyntö.

Tästä on muuten jo parempikin versio eli Z-luokka. En tiedä onko vielä hyllyillä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin