Flunssa ja liikunta

Yleinen lätinä jä kitinä
Edith

Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Edith »

Sattuisiko linjoilla olemaan ketään, joka osaisi sanoa, minkälaisessa taudissa voi harrastaa liikuntaa ja minkälaisessa ei? Tällä hetkellä tänään minulla ei taatusti ole esimerkiksi kuumetta, mutta nokka vuotaa ihan pirusti ja pärskyn ja aivastelen ja ihmisten ilmoille lähtiessäni aiheutan tuon takia vähintäänkin keskiraskasta äänihaittaa. Mitään lihaskipua tai kovin rankkaa väsymystä ei ole, mutta toisaalta kumminkin äsken Siwassa käynti tuntui jonkin verran rankalta. Tuli kuumotus ja huilin tarve. Mennäkö harrastamaan tänään yksi tai kaksi tuntia tanssia ja huomenna salille vaiko eikö?
KGrilli

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

Edith kirjoitti:Sattuisiko linjoilla olemaan ketään, joka osaisi sanoa, minkälaisessa taudissa voi harrastaa liikuntaa ja minkälaisessa ei? Tällä hetkellä tänään minulla ei taatusti ole esimerkiksi kuumetta, mutta nokka vuotaa ihan pirusti ja pärskyn ja aivastelen ja ihmisten ilmoille lähtiessäni aiheutan tuon takia vähintäänkin keskiraskasta äänihaittaa. Mitään lihaskipua tai kovin rankkaa väsymystä ei ole, mutta toisaalta kumminkin äsken Siwassa käynti tuntui jonkin verran rankalta. Tuli kuumotus ja huilin tarve. Mennäkö harrastamaan tänään yksi tai kaksi tuntia tanssia ja huomenna salille vaiko eikö?
mä olen pohtinut samaa itsekin, ja kun jonkin sortin peruskoulutuksen aiheeseen olen aikanaan saanut, niin toimin seuraavasti...

jos ei ole kuumetta, mutta nuhastuttaa niin kävelen reippaasti, mutta hengästymistä välttäen. ylämäet jne otan kevyemmin.

jos ei ole kuumetta, nuhastuttaminenkin pientä ja tuntuu että tauti on voiton puolella niin kävelen reipaasti sauvojen kanssa. annan sykkeenkin jo vähän nousta ja hien tulla pintaan.

vasta kun ääni ei ole enää pahasti käheä tai poskionteloisen kuulloinen, siirryn juoksuun ja punttiin. sydämen liika rasittaminen vaikka pöpöt olisi jo kuoleman porteilla ei ole viisasta. usein esim. kardiitti l. sydänlihastulehdus tuleekin kun urheilun aloittaa liian aikaisin, jälkitautina.

kuumeisena ei tietenkään mitään fyysisiä aktiviteetteja, joissa sydän rasittuu...

eli vielä pari päivää pitäis täälläkin malttaa kävellen...
Edith

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Edith »

Hmm, juu, nysvätään omissa nurkissa sitten tänään ja huomenna. Mutta viimeistään maanantaina aion olla terve! Yskittää ja köhityttääkin.
Quarter

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Jos on kuumetta niin ehdottomasti ei liikuntaa. Itselle ei kuume nouse helposti mutta voimat menee flunssassa. Ei kai siinä muuta ole, mutta sydän ei tykkää hyvää jos rehkii kipeänä. Sydänlihaksen tulehdus ei ole kovin turvallinen..
Jos tuntuu flunssaiselta niin kai sitä kävelyllä tms voi käydä.. juokseminen, sali, aerobic jne raskaampi urheilu kyllä jää.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja annepa »

QuarterDot kirjoitti:Jos on kuumetta niin ehdottomasti ei liikuntaa.
Ja kuulema lepoa liikunnasta pitää pitää yhtä monta päivää kuin oli kipeä, siis parantumisen jälkeen. Eli jos kipeänä 3 pvää niin sen jälkeen 3 pvää lepoa ja sit liikkeelle. En tosin tiedä mitä tuo "kipeänä" tarkoittaa, lasketaanko siihen räkätauti vai onko "kipeänä" -päivät niitä jollon on kuumetta.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
mustanikki

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Nenän vuotaminen, aivastelu tai yskiminen ei vielä estä liikkumista, mutta kurkku- ja lihaskivut sekä muutokset kehon lämmönsäätelyssä ovat jo sellaisia oireita, että liikunta on syytä jättää vähemmälle. Muutoksen kehon lämmönsäätelyssä ei tarvitse tarkoittaa kuumetta, vaan tuo kuumotus tai vaihtoehtoisesti myös kylmä hiki ovat riittäviä oireita. Et siis lähde salille tai hengästyttävälle lenkille. Kevyen puolen tunnin kävelylenkin voit heittää.
Kuumeessa tuleekin sitten pidättäytyä kaikesta liikunnasta ja sen jälkeen on syytä pitää taukoa liikunnasta yhtä monta päivää kuin kuumekin on kestänyt.
AarneAnkka

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Otin eilen influenssarokotuksen, jonka olisi pitänyt aiheuttaa lieviä flunssaisia oireita. Niitä ei tullut, joten tänä aamuna pelasin sählyä (kohtalaisen rankkaa juoksentelua), ja vasta jälkeenpäin tulin miettineeksi olisiko tuo rokotus pitänyt huomioida tässä jotenkin. Ei tullut pahaa oloa, joten ilmeisesti ei.
HoundDog

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

AarneAnkka kirjoitti:influenssarokotuksen, jonka olisi pitänyt aiheuttaa lieviä flunssaisia oireita. Niitä ei tullut
HannuHanhi!! Minulle iski oireet. Oli pakko jättää yksi päivä liikunnasta väliin. Olo oli senkaltainen ettei kertakaikkiaan kyennyt liikauttamaan kinttuja. Rokotus päivänä tosin säbäilin, vaan seuraavan päivän liikunnat jouduin jättämään väliin.
Avatar
Lucky Luciano
Elämätön Kitisijä
Viestit: 315
Liittynyt: 17.08.2005 20:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Lucky Luciano »

Muutamia kertoja vuosikymmenessä sairastettava flunssa on aina hyvin problemaattinen takaisku. Kuinka käykään jokakeskiviikkoisen jumppahyppelyn kun kello 18.00 onkin hiukka pipi olo?
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it." -J.R. Ewing
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Niba »

JOs talvella on nuha yskä tai muu tauti niin menen avantoon..
mutta kuumeen sattuessa pidän breikin..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Nokka vähän vuotaa vielä, ja pää on särkyinen, mutta siitä huolimatta kävin kuntosalitreenin tuossa tempaisemassa kuuden tunnin junassa istumisen vastapainoksi.
Yönmustaritari

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Ei siis mitään väliä. Silloin väännetään kun jaksaa vääntää. Sitten jos sattuu niin paljon ettei pysty niin sitten ei.

Toisaalta kuitenkin vaikka olo kipeänä sallisikin liikunnan niin en kehoittaisi suorittamaan sitä muiden läheisyydessä. Toisten tartuttaminen omiin paskatauteihin sillä varjolla, että itse justjajust pystyy suoriutumaan pitäisi olla kuolemansynti.

Kyllä allekirjoittanut on ollut ryhmän mukana perusharjoittelussa iho pullollaan vesikelloja. Vesirokko kun ei enää tartu siinä vaiheessa ja kuumekin oli jo laskenut riittävästi.
Aito_Johanna

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

En liiku yskäisenä/nuhaisena (kuumetta mulla ei ole ollutkaan sitten lapsuusiän). Ei joku muutaman päivän tai viikon tauko kuntoa kaada (mieltä kyllä ahdistaa, mutta se on kestettävä), mutta sydänlihastulehdus ei ole leikin asia.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Mä en liikkuisi jos vähänkään nenä tuhisisi tai olo olisi kurja. En viitsi riskeerata kallista sydäntäni.
nokkaelain

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

annepa kirjoitti:Ja kuulema lepoa liikunnasta pitää pitää yhtä monta päivää kuin oli kipeä, siis parantumisen jälkeen
Olin syksyllä 4 viikkoa kuumeessa (ensi kertaa elämässä), joten varsinainen löysäilyjakso tiedossa;)
Tiikeriankka

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Suositus on, ettei liikuntaa harrasteta edes kovin nuhaisena, lähinnä tukkoisena. Talviaikaan nenähän vuotaa vähän koko ajan mutta se ei ole vakavaa. Sairastamisen jälkeen ainakin päivä oireettomana ja kevyt aloitus. Kyllä itse on kuitenkin nuhassa ja pienen kurkkukivun kanssa tullut harjoiteltua. Jos henki lähtee, niin lähteköön..
Pikku-Akka

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja Pikku-Akka »

Nyt se on täällä, nuha ja puolittainen kurkkukipu. Ei varmaan kestä parin tunnin jumppailua. Harmittaa vietävästi!!!
:apuva:
huima

Re: Flunssa ja liikunta

Viesti Kirjoittaja huima »

Tämäkin on hyvin yksilöllistä, mutta joillain pieni flunssa paranee kevyellä liikunnalla. Ovat sanoneet, että keho saattaisi kevyessä rasituksessa tapella paremmin sitä alkavaa tautia vastaan.

Ja toiset taas sairastuvat saman ansioista vain pahemmin.
Vastaa Viestiin