Luxista Tiger, Moskova keskelle Helsinkiä
Lähetetty: 22.03.2009 17:41
Pakko nostaa hattua Sedulle Helsingin yöelämän kehittämisestä ja sillä rahastamisesta. Luxin tilalle auennut Tiger on käynyt läpi jonkinlaisia pintaremontteja verrattuna Luxiin, mutta konseptin ydin on pysynyt kuitenkin samana - tarjota juhlimispaikka 24-45 vuotiaille pääkaupunkiseutulaisille jotka haluavat tuhlata suuria summia juhlimiseen ja hyvältä näyttämiseen.
Jo baarin ulkona tuli selväksi, että tässä haetaan jälleen suuren maailman meininkiä ja asiakkaat ovat eri kasteissa. Normaalien asiakkaiden jono oli välillä yhtä pitkä kuin 'Vip'-jono - ja kummankin jonon lisäksi todellisia vip-asiakkaita kulki kummankin jonon ohi. Ravintoloiden suurkuluttajat jotka haluavat palvelua voitelivat ovimiehiä seteleillä kättelemällä sisääntullessa tai poislähtiessä pääovimiestä pieneksi taiteltu seteli kädessä. Pääovimies taas pisti setelit taskuun ja poimi välillä taskusta tippuneita seteleitä maasta takaisin ylös. Päästäksesi ravintolaan kannattaa siis olla väleissä portinvartijoiden kanssa.
Itse tilassa pintaremontti ei ole ollut niin tärkeä kuin tilojen pieni uudelleenjärjestely. Yläkertaan ja alakertaan oli saatu aikaiseksi enemmän tanssitilaa ja paremmat kulkuväylät kuin aiemmin muuttamalla kalusteiden ja DJ-koppien sijoittelua. Positiivinen uudistus oli myös iso määrä henkilökuntaa, joka tuntui olevan koko ajan puunaamassa paikkoja kuntoon, keräämässä laseja pois ja ylipäätään pitämässä huolta siitä, että bileet toimivat.. ainakin kaikkialla muualla kuin baarissa, jossa näytti olevan krooninen alimiehitys. Luulisi että bisneksessä jossa asiakkaille yritetään myydä kallista alkoholia, olisi tärkeää pystyä tyydyttämään asiakkaiden halut. Tigerissä tuntui tiskin jono olevan koko ajan yli vartin mittainen, joten seurueemme ei illanvieton aikana kuluttanut juurikaan rahaa ylihintaisiin alkoholijuomiin.
( Asiasta Ilta-Sanomissa, Seduloissa käytetään keskimäärin 19 euroa per asiakas: http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1666697 )
Bilemielessä Tiger oli kuin katalogi kauniita ihmisiä jostain arjen ulkopuolelta. Positiivisessa mielessä asiakkaat olivat oikeasti panostaneet pukeutumiseen ja meikkiin, mikä on välillä harvinaista ravintolaelämässä Helsingissä. DJ:t soittivat pääosin parempaa settiä kuin Luxin aikoihin, joten perusteet olivat sinällään kunnossa.
Mutta Tiger on kuitenkin yhtä tyhjän kanssa kuin Lux, asiakkaiden useasti keskittyessä näyttämään hyvältä tai tärkeältä hauskanpitämisen sijaan. Asiakaskunnassa oli myös paikalla olennaiset kliseiset asiakasryhmät, mukaanlukien salilla viihtyneet äijät jotka eivät olleet löytäneet vaatekaapista tarpeeksi isoa paitaa ja kävelivät sulavasti kuin jääkaappipakastin, opportunistiset panomiehet jotka yrittivät iskeä kaikkea liikkuvaa lihaa ja kasipuolen prinsessat joiden tehtävänä oli näyttää elämää viileämmältä ja ampua alas kaikki panomiesten lähestelyt sekä notkua lähes musiikin tahtiin tanssilattialla.
Tiger toimii todella hyvin paikkana jossa näyttää että rahaa on ja olla tökerön öky. Yläkerrassa oli esimerkiksi hilpeä hetki, kun joku osti ison pullon Moet Chandon-shampanjaa. Musiikki lakkasi ja tilalle tuli Star Wars-teemamusiikki samalla kun joku kantoi valaistun shampanjapullovitriinin heidän pöytään. Juttu olisi hauska, ellei se olisi niin tökeröä.
Asiakaskunnassa pisti voimakkaasti esille venäläiset tai suomen venäläiset, mikä lieneekin ollut yksi tärkeä kohderyhmä ravintolalle. Helsingissä on paljon turvallisempaa bilettää ja ökyillä halvemmalla kuin Moskovassa tai Pietarissa. Tigerissä on kuitenkin potentiaalia ja avautuva The Circus tuo varmasti kaivattua kilpailua baariympyröihin. Oma kysymyksensä tulee vain olemaan miten paljon asiakkaita riittää näihin samalla profiililla olevia juhlijoita houkutteleviin ravintoloihin.
Mutta... not my cup of tea.
Jo baarin ulkona tuli selväksi, että tässä haetaan jälleen suuren maailman meininkiä ja asiakkaat ovat eri kasteissa. Normaalien asiakkaiden jono oli välillä yhtä pitkä kuin 'Vip'-jono - ja kummankin jonon lisäksi todellisia vip-asiakkaita kulki kummankin jonon ohi. Ravintoloiden suurkuluttajat jotka haluavat palvelua voitelivat ovimiehiä seteleillä kättelemällä sisääntullessa tai poislähtiessä pääovimiestä pieneksi taiteltu seteli kädessä. Pääovimies taas pisti setelit taskuun ja poimi välillä taskusta tippuneita seteleitä maasta takaisin ylös. Päästäksesi ravintolaan kannattaa siis olla väleissä portinvartijoiden kanssa.
Itse tilassa pintaremontti ei ole ollut niin tärkeä kuin tilojen pieni uudelleenjärjestely. Yläkertaan ja alakertaan oli saatu aikaiseksi enemmän tanssitilaa ja paremmat kulkuväylät kuin aiemmin muuttamalla kalusteiden ja DJ-koppien sijoittelua. Positiivinen uudistus oli myös iso määrä henkilökuntaa, joka tuntui olevan koko ajan puunaamassa paikkoja kuntoon, keräämässä laseja pois ja ylipäätään pitämässä huolta siitä, että bileet toimivat.. ainakin kaikkialla muualla kuin baarissa, jossa näytti olevan krooninen alimiehitys. Luulisi että bisneksessä jossa asiakkaille yritetään myydä kallista alkoholia, olisi tärkeää pystyä tyydyttämään asiakkaiden halut. Tigerissä tuntui tiskin jono olevan koko ajan yli vartin mittainen, joten seurueemme ei illanvieton aikana kuluttanut juurikaan rahaa ylihintaisiin alkoholijuomiin.
( Asiasta Ilta-Sanomissa, Seduloissa käytetään keskimäärin 19 euroa per asiakas: http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1666697 )
Bilemielessä Tiger oli kuin katalogi kauniita ihmisiä jostain arjen ulkopuolelta. Positiivisessa mielessä asiakkaat olivat oikeasti panostaneet pukeutumiseen ja meikkiin, mikä on välillä harvinaista ravintolaelämässä Helsingissä. DJ:t soittivat pääosin parempaa settiä kuin Luxin aikoihin, joten perusteet olivat sinällään kunnossa.
Mutta Tiger on kuitenkin yhtä tyhjän kanssa kuin Lux, asiakkaiden useasti keskittyessä näyttämään hyvältä tai tärkeältä hauskanpitämisen sijaan. Asiakaskunnassa oli myös paikalla olennaiset kliseiset asiakasryhmät, mukaanlukien salilla viihtyneet äijät jotka eivät olleet löytäneet vaatekaapista tarpeeksi isoa paitaa ja kävelivät sulavasti kuin jääkaappipakastin, opportunistiset panomiehet jotka yrittivät iskeä kaikkea liikkuvaa lihaa ja kasipuolen prinsessat joiden tehtävänä oli näyttää elämää viileämmältä ja ampua alas kaikki panomiesten lähestelyt sekä notkua lähes musiikin tahtiin tanssilattialla.
Tiger toimii todella hyvin paikkana jossa näyttää että rahaa on ja olla tökerön öky. Yläkerrassa oli esimerkiksi hilpeä hetki, kun joku osti ison pullon Moet Chandon-shampanjaa. Musiikki lakkasi ja tilalle tuli Star Wars-teemamusiikki samalla kun joku kantoi valaistun shampanjapullovitriinin heidän pöytään. Juttu olisi hauska, ellei se olisi niin tökeröä.
Asiakaskunnassa pisti voimakkaasti esille venäläiset tai suomen venäläiset, mikä lieneekin ollut yksi tärkeä kohderyhmä ravintolalle. Helsingissä on paljon turvallisempaa bilettää ja ökyillä halvemmalla kuin Moskovassa tai Pietarissa. Tigerissä on kuitenkin potentiaalia ja avautuva The Circus tuo varmasti kaivattua kilpailua baariympyröihin. Oma kysymyksensä tulee vain olemaan miten paljon asiakkaita riittää näihin samalla profiililla olevia juhlijoita houkutteleviin ravintoloihin.
Mutta... not my cup of tea.