Sikainfluenssa

Yleinen lätinä jä kitinä
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kai Nalo kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200911 ... 2_ul.shtml

En tiedä teistä muista, mutta minua pelottaa kyllä melkoisesti viedä poikaa piikille.
Tuosta asiasta nyt on mahdotonta sanoaa mitään tarkempaa, mutta tilastollisesti on selvä, että kun rokotetaan yli miljoona ihmistä (kuten Ruotsissa on jo tehty), niin pelkästään sattuman takia joku saa akuutin sairaskohtauksen rokotuksen jälkeen.

Tiedä sitten, mitä sairaalassa oli sanottu. Tosiasiassahan kukaan ei voi heti päivystyksessä sanoa, mikä pojan kohtauksen syy oli. Kohtaus vaikuttaa epileptiseltä, ja sen syytä ei kukaan voi heti päivystyksessä sanoa.
Kai Nalo

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti:Tuosta asiasta nyt on mahdotonta sanoaa mitään tarkempaa, mutta tilastollisesti on selvä, että kun rokotetaan yli miljoona ihmistä (kuten Ruotsissa on jo tehty), niin pelkästään sattuman takia joku saa akuutin sairaskohtauksen rokotuksen jälkeen.
Kumpiko on suurempi todennäköisyys. Saada jotain probleemia rokotteesta vai sairastua sikalentsuun niin pahoin että joko henki lähtee tai tulee muita huomattavia vahinkoja?

Meinaan vaan että piikitettyä piikkiä ei saa pois, mutta sikalentsun voi pystyä välttämään... vai voiko?
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kai Nalo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Tuosta asiasta nyt on mahdotonta sanoaa mitään tarkempaa, mutta tilastollisesti on selvä, että kun rokotetaan yli miljoona ihmistä (kuten Ruotsissa on jo tehty), niin pelkästään sattuman takia joku saa akuutin sairaskohtauksen rokotuksen jälkeen.
Kumpiko on suurempi todennäköisyys. Saada jotain probleemia rokotteesta vai sairastua sikelentsuun niin pahoin että joko henki lähtee tai tulee muita huomattavia vahinkoja?
No kyllähän tämän hetkisen tietämyksen valossa alan asiantuntijat ovat toki sitä mieltä, että tauti on suurempi uhka. Eihän rokotuskamppanjoita muuten järjestettäisi. Kyllä mä lähtisin siitä, että parhaat asiantuntijat (en tarkoita itseäni) ovat arvioineet, että rokotus kannattaa ottaa.

Sikainfluenssahan nyt ei toki mikään kovin paha tauti taida olla. Jos koko maassa kuolee arvioiden mukaan tautiin kaikkiaan ehkä 50 henkeä, niin sehän on tosi vähän, jos sen nyt vaikka suhteuttaa vuotuiseen liikennekuolemien määrään. Mutta onhan se toki entisten riskien lisäksi.
Viimeksi muokannut NuoriD, 09.11.2009 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kai Nalo

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti:Jos koko maassa kuolee arvioiden mukaan tautiin kaikkiaan ehkä 50 henkeä, niin sehän on tosi vähän, jos sen nyt vaikka suhteuttaa vuotuiseen liikennekuolemien määrään. Mutta onhan se toki entisten riskien lisäksi.

No joo, mutta pointtihan nyt tässä on se, että ei minua nappaa vaikka kuolisi 5000 ihmistä, kunhan niistä yksi vaan ei ole minun poikani.

Junous. Huolestuneen faijan huolestuneita fiiliksiä :?
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kai Nalo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Jos koko maassa kuolee arvioiden mukaan tautiin kaikkiaan ehkä 50 henkeä, niin sehän on tosi vähän, jos sen nyt vaikka suhteuttaa vuotuiseen liikennekuolemien määrään. Mutta onhan se toki entisten riskien lisäksi.

No joo, mutta pointtihan nyt tässä on se, että ei minua nappaa vaikka kuolisi 5000 ihmistä, kunhan niistä yksi vaan ei ole minun poikani.

Junous. Huolestuneen faijan huolestuneita fiiliksiä :?
Ymmärrän tietysti.

Kyllä kannattaa rokote ottaa, jos riskiryhmään kuuluu.

Kuten jo kirjoitin, parhaat asiantuntijat ovat arvioineet rokottamisen järkeväksi. Täydellistä varmuutta ei voi saada.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16716
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriD kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Jos koko maassa kuolee arvioiden mukaan tautiin kaikkiaan ehkä 50 henkeä, niin sehän on tosi vähän, jos sen nyt vaikka suhteuttaa vuotuiseen liikennekuolemien määrään. Mutta onhan se toki entisten riskien lisäksi.
No joo, mutta pointtihan nyt tässä on se, että ei minua nappaa vaikka kuolisi 5000 ihmistä, kunhan niistä yksi vaan ei ole minun poikani.
Junous. Huolestuneen faijan huolestuneita fiiliksiä :?
Ymmärrän tietysti.
Kyllä kannattaa rokote ottaa, jos riskiryhmään kuuluu.
Kuten jo kirjoitin, parhaat asiantuntijat ovat arvioineet rokottamisen järkeväksi. Täydellistä varmuutta ei voi saada.
Voi olla että minä en vain ymmärrä, mutta ymmärtäisin, että vaikka Dave ymmärrät Kain huolen isänä, et ymmärtänyt täysin Kain kysymystä siitä, kannattaako rokote tosiaan ottaa. Tai siis nämä asiantuntijat ovat arvioineet, että kansanterveydellisesti mahdollisimman laaja rokotusohjelma on järkevää: niin toimimalla saadaan epidemia nopeimmin kuriin ja tappiot pienimmiksi. Kaita taas ei kiinnosta kansanterveys ja muiden murheet yhtään, vaan oman pojan terveys. Ja tästä näkökulmasta kysymys kuuluu, että olettaen muiden ottavan ohjeiden mukaisesti rokotuksen (jolloin epidemian leviäminen siis saadaan pysäytettyä), niin jos solidaarinen epidemian torjuntatyöhön osallistuminen ei kiinnosta, kannattaako oman terveyden kannalta vapaamatkustaa ja jättää rokote ottamatta? Siis muut hoitavat epidemian pysäyttämisen ja kantavat siihen liittyvän pienen riskin, mutta Kai poikineen vain nauttii muiden työn hedelmistä ottamatta rokotteen sisältämää riskiä. Ainakaan minun näkemäni asiantuntijalausunnot eivät yleensä ota tähän kantaan, vaan korostavat tuota kollektiivista näkökulmaa, jolloin rokottaminen kannattaa.

Itse olen ymmärtänyt, että ainakin riskiryhmiin kuuluvilla myös puhtaan egoistinen näkökulma puoltaa selvästi rokotteen ottamista, ja mitä ilmeisimmin muillakin. Tähän on vain vaikea saada vastausta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Proffa kirjoitti Aamulehdessä viime viikolla, et tämä töpselinuha on keskimääräistä influenssaa vaarattomampi. Miksi siis tästä on noussut näin hjuuz häly? Onko tässä nyt jotain erityispiirteitä, mistä en ole kuullut?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti: olettaen muiden ottavan ohjeiden mukaisesti rokotuksen (jolloin epidemian leviäminen siis saadaan pysäytettyä), niin jos solidaarinen epidemian torjuntatyöhön osallistuminen ei kiinnosta, kannattaako oman terveyden kannalta vapaamatkustaa ja jättää rokote ottamatta? Siis muut hoitavat epidemian pysäyttämisen ja kantavat siihen liittyvän pienen riskin, mutta Kai poikineen vain nauttii muiden työn hedelmistä ottamatta rokotteen sisältämää riskiä.
Kukaan ei oleta, että tämä epidemia voitaisiin pysäyttää. Rokottamisessa on siis kyse puhtaasti yksilön suojaamisesta. Eli Masan ei kannata ajatella, että epidemia pysähtyisi, kun kaikki muut ottavat rokotteen. Se ei pysähdy.

Ns. laumaimmuniteetti toimiii vain, kun yli 90% on rokotettu ennen epidemiaa. Esimerkiksi tuhkarokko, vihurirokkoa ja sikotautia tod. näk. ei Suomessa saisi, vaikka itse ei rokotetta saisikaan. Niin suuri osa väestöstä on rokotettu, että epidemiat eivät pääse liikkeelle. Tällöin ns. vapaamatkustaminen on mahdollista. Jos riittävän moni sitten päättäisi jättää mpr-rokotteet väliin, alkaisivat epidemiat taas jyllätä.
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Proffa kirjoitti Aamulehdessä viime viikolla, et tämä töpselinuha on keskimääräistä influenssaa vaarattomampi. Miksi siis tästä on noussut näin hjuuz häly? Onko tässä nyt jotain erityispiirteitä, mistä en ole kuullut?
Kyllä asiantuntijat tosiaan ovat sitä mieltä, että tähän kuolee selvästi vähemmän porukkaa kuin normaalin kausi-influenssaan, joka sitten tappaakin about 1000 henkeä vuodessa.

Vaikea sanoa, onko kohu siis aiheetonta. Kaikki nyt tulevat kuolemat ovat tietysti ekstraa.

Ihmiset sietävät paljon paremmin vanhaa tuttua riskiä, kuin uutta tuntematonta riskiä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriD kirjoitti:Ihmiset sietävät paljon paremmin vanhaa tuttua riskiä, kuin uutta tuntematonta riskiä.
Ilmeisesti sika-etuliite on osunut nappiin. Siassa ei kai ole mitään positiivista kaikupohjaa. Saatanan siat.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Suvinen kirjoitti: Mitä Dave luulet, voiko possunuhalta välttyä ihan kokonaan kotikonstein? Vai tuleeko se jossain vaiheessa joka tapauksessa?
Viimeisin arvioi kait on, että alle 20% väestöstä saa taudin, eli kyllä todennäköisempää on, että sitä ei saa.

Kotikonstit nyt on varmaan lähinnä sitä käsihygieniaa, joka varmastikin jossain määrin auttaa. Tietysti tautisia voi yrittää välttää, mutta käytännössä lienee hankalaa, ellei muuta autiolle saarelle.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Kai tältä voi välttyä jos on välttyäkseen. Meillä käytössä käsidesi ja muutenkin käsihygienia ollut korkealla. Ei olla oltu missään isoissa massatapahtumissa, ei edes kaupoissa. Lähinnä kökitty kotona, mies hoitanut kaupat ym. Mutjoo, kamun kanssa mentiin pienelle Kotiteollisuuden paikalliskeikalla jossa oli tyyliin 40 ihmistä, kahden päivän sisään oltiin molemmat taudissa, hänellä hieman lievempänä kuumeen osalta. Eli kun kerrankin poistuin ulos, niin tässä tulos. Pyh.

No anyway, muistakaa alle 6kk lasten vanhemmat että RS-virus on taas tänä talvena tosi ärhäkkä ja muutenkin normi influenssa jyllää myös.

Niin piti sanomani, jotta kun tämä kaverini on pöpökammoinen niin käsidesipullo oli keikallakin kovassa käytössä. Se tulee jos tulee, vaikka miten pruuttailisi 24h.
Viimeksi muokannut RP, 09.11.2009 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:
Suvinen kirjoitti: Mitä Dave luulet, voiko possunuhalta välttyä ihan kokonaan kotikonstein? Vai tuleeko se jossain vaiheessa joka tapauksessa?
Viimeisin arvioi kait on, että alle 20% väestöstä saa taudin, eli kyllä todennäköisempää on, että sitä ei saa.
Onko arviota johtuuko tuo 80% lähinnä paremmasta vastustuskyvystä, vai silkasta onnesta ettei satu joutumaan tarpeeksi paljon kosketuksiin viruksen kanssa?

Sisältääkö tuo 80% myös rokotetut, vai käsittikö jako vain rokottamattomat?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Gat »

NuoriD kirjoitti: Kotikonstit nyt on varmaan lähinnä sitä käsihygieniaa, joka varmastikin jossain määrin auttaa. Tietysti tautisia voi yrittää välttää, mutta käytännössä lienee hankalaa, ellei muuta autiolle saarelle.
Minulla (ei tarvi mennä muille töihin) ja myös vanhemmillani (eläkeläisiä) olisi mahdollisuus eristäytyä kokonaan joko Varkaudessa tai Orimattilassa. Jos nyt vielä kerkiäisi ostaa ruokaa varastoon ja sitten vain kykkiä sisällä, onko mitään mututuntumaa kuinka monessa viikossa pahin aalto ja siis tartuntariski ulkomaailmasta menee ohi ja yli?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kaikenlainen isompi eristäytyminen kuulostaa hieman urpolta. Esmes minä en voisi käydä töissä. Juuri salilla juttelin parin työkaverin kanssa, joiden lapset olivat saaneet tartunnan. Kuultuani asiasta hieman kavahdin, mutta sitten ajattelin, et mahdotonhan mun on itseäni kovin paljon eristyttää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Gat »

Joo, mutta mun ei tähän aikaan tarvi tehdä mitään työtä eikä tavata ketään. Vanhempani saa joskus rokotuksen, mutta viimeisenä kai. Minä en saa (rokotetta tai pillua) näillänäkymin. Kausiflunssaakaan ei ole aikoihin ollut, siihen on rokote. Emme halua karseaa sikaflunssaa
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja aasi »

Ilmeisesti ensimmäinen työkaveri on possunuhassa. Nyt liippaa jo läheltä!

Mitäs ruoka-aineita sitä possunuhan sairastamiseen pitäisi varata? Nesteitä (käykö olut?), muuta? Pekonia mielikuvaharjoitteisiin?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Suvinen kirjoitti: Mitä Dave luulet, voiko possunuhalta välttyä ihan kokonaan kotikonstein? Vai tuleeko se jossain vaiheessa joka tapauksessa?
Viimeisin arvioi kait on, että alle 20% väestöstä saa taudin, eli kyllä todennäköisempää on, että sitä ei saa.
Onko arviota johtuuko tuo 80% lähinnä paremmasta vastustuskyvystä, vai silkasta onnesta ettei satu joutumaan tarpeeksi paljon kosketuksiin viruksen kanssa?

Sisältääkö tuo 80% myös rokotetut, vai käsittikö jako vain rokottamattomat?
Kokonaisluvusta on kyse.

Sitä, miksi joku saa taudin ja toinen ei, en osaa sanoa. Varmasti suurelta osin puhtaasta sattumasta kyse.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

aasi kirjoitti:Ilmeisesti ensimmäinen työkaveri on possunuhassa. Nyt liippaa jo läheltä!
:( Kade!
Mitäs ruoka-aineita sitä possunuhan sairastamiseen pitäisi varata? Nesteitä (käykö olut?), muuta? Pekonia mielikuvaharjoitteisiin?
Samaa kuin yleensäkin kuumetoipilaille, eli mahdollisimman energiarikasta ruokaa, koska kuumeessa keho käyttää normaalia enemmän energiaa. Vähäinen energiansaanti hidastaa paranemista. Parempi saada liikaa kuin liian vähän, eli pakastimeen kermajääteloä (mieluiten nougat koska se on parhaimman makuista), possunkyljyksiä kermakastikkeella, tilaa perhepizzat kotiin jne. Sairaana ei tarvitse eikä tule syödä pelkkää vähäenergistä pupunruokaa.

Niin ja paljon juotavaa, vettä lähinnä.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 09.11.2009 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Gat kirjoitti:Minulla (ei tarvi mennä muille töihin) ja myös vanhemmillani (eläkeläisiä) olisi mahdollisuus eristäytyä kokonaan joko Varkaudessa tai Orimattilassa. Jos nyt vielä kerkiäisi ostaa ruokaa varastoon ja sitten vain kykkiä sisällä, onko mitään mututuntumaa kuinka monessa viikossa pahin aalto ja siis tartuntariski ulkomaailmasta menee ohi ja yli?
Ei mene viikoissa ohi, vaan kuukausissa. Voi tulla useita aaltoja jne. Eli onnea vaan eristäytymiseen.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Nehemiah James

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

No ihan turhaan olisin tullut nuolemaan... Huh! Säästyttiin siltä häpeältä.

Nyt mä en oikeastaan enää sitä haluakaan, koska en enää millään ehdi sairastua ja parantua määräaikaan mennessä. Joten voisitteko kaikki painua jonnekin vitun pommisuojaan siitä kaikki, hus ja hyt! Pysykää siellä!! Ja mielellään akselilla Siuntio, Knummi, Espoo ja Vantaa. Joulukuussa voitte tulla kurkkimaan onko planeetalla vielä eloa, kiitos!!
Kai Nalo

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Kai Nalo kirjoitti: Ja sekin tiistairokotustieto oli täyttä fuulaa. Uusin tieto on että vasta torstaina, jos sittenkään. :roll:
Ei ollut viime torstaina, tälle päivälle sovittu rokotus on peruttu kun värkit on loppu, eikä myöskään ensi tiistaille sovitulle neuvolakäynnille suunniteltu piikki toteudu, koska, tadaa, värkit on loppu.

Järvenpäässä tämä homma on hyvin hanskassa.

Huoh.
bliss

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja bliss »

Me saatiin piikki ihmeemmin jonottamatta eilen, onneksi. Nyt on sitten rokotteesta pulaa.
Poikanen kuumeilee vähän, rokotteen seuraamuksia luulen, ja pistoskohta on turvonnut ja kipeä.
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:Jäin tätä rokotusfarssia seuratessa pohtimaan, että entäpä jos oikeasti tulisi joku paha tauti niin millaisessa kaaoksessa näin huonosti organisoitu sairaanhoitojärjestelmä olisi?

Aseellako uhatenko ne rokotteet ja lääkkeet pitäisi käydä pyytämässä?
Tuota noin. En pitäisi ensi sijaisesti suomalaisen sairaanhoidon organisaatio-ongelmana sitä, että lääketehtaiden rokotteen tuotantantokapasiteetti on rajallinen.

Kuten aiemminkin kirjoitin, ongelmana ei ole rokotteen pistäminen tai jakelu, vaan se, että rokotetta tulee Suomeen n. 200 000 annosta viikossa. Tuo määrä ei suomalaisen sairaanhoitojärjestelmän organisaatiolla muuksi muutu.

Toki se, että itse rokotettakin on sitten jonotettu jossain tuntikaupalla, on organisaatio-ongelma, mutta jos rokote olisi pistetty hiukan nopeammin, se olisi sitten taas loppunut nopeammin. Jos hyllyt ovat tyhjät, niin ei auta, vaikka kassoja olisi paljon.
Kai Nalo

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti: Jos hyllyt ovat tyhjät, niin ei auta, vaikka kassoja olisi paljon.
No mutta mitä se auttaa, että esmes vantaalla on suunnilleen yksi paikka jossa rokotuksia saa, ja siellä jengi jonottaa tuntikausia tyhjää?

Enemmän tämä homma vaikuttaa ryssien leipäjonolta, kuin maailman luokan terveydenhuollolta.

Iso peukku, alas.
Vastaa Viestiin