Luottokamat urheilussa

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
huima

Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja huima »

Äh. Tuntuu taas olo niin tissiposkelta kun palaa urheilemaan ja heti onnistuu sössimään jalkansa kipeäksi.

Mutta koska jokaikinen urheilulaji on välineurheilua, on pakko kysyä mitkä ovat sinun luottokamasi. Siis ne jotka takaavat mestarisuoritukset ja tuntuvat hyvälle.

Omalla kohdalla ne tärkeimmät kamat liittyvät juoksemiseen ja sulkapalloon.

Juoksukamoissa Asicsen tossut ovat ykköset. Ei ole jalat juurikaan tullut kipeäksi, vaikka jalkapohjasta lähteekin jalkasillan kohdalta nahka aina tehokkaasti pidempien taukojen jälkeen. Juoksusukat on kanssa ihan must, sillä tavalliset urheilusukat ja muut menevät helposti sykkyrään ja hiertävät haavoja pidemmillä reissuilla. Tai siis ainakin tällaisille tissiposkille ja kermaperseille.

Kaupungissa juostessa tulee polvien suojana pidettyä myös sellaisia neopreeni-polvisuojia, jotka tukevat polvea ja ovat menestyksekkäästi estäneet vuosia polveen kohdistuvat rasitusvammat. Kun joskus lukioiässä onnistuin liialla juoksemisella hankkimaan polveen kystan ja pelästymään, että tähänkö loppuu juokseminen kokonaan - otin heti neuvosta vaarin ja urheilulääkärin ohjeiden mukaan aloin käyttämään noita suojia. Eipähän ole napsunut polvet edes aikido tai jutsu-treeneissä.

Ympärivuotisessa juoksemisessa päällyskamojen suhteen pitää kanssa olla tarkkana. Juoksupaita on hyvin hengittävä urheilupaita ja sen päälle on yberkevyt ja hengittävä juoksutakki, joka pitää tuulen ulkona - mutta päästää myös kosteuden sisältä ulos. Talviaikoja - ja myös tuulista syksyä - varten on sitten pari erilaista urheilukerrastoa, jotka mahdollistavat sen juoksun jatkamisen myös pakkasella. Oleellista on niissäkin keveys ja kosteuden siirtäminen ylempiin kerroksiin. iPod Shuffle ja Polarin sykemittari taas tekevät pitkästäkin juoksutreenistä mukavamman kokemuksen.

Sulkapallossa taas luottovehkeenä toimii Wilsonin kevyt ja jämäkkä sulkapallomaila, joka tähän mennessä on ollut ensimmäinen joka on pysynyt pitkään ehjänä kovissa hyppy-smasheissä ja syöksyissä.
KGrilli

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

mä juoksen tällä hetkellä niken lenkkareilla, mutta seuraavalla nykin reissulla tammikuussa ostan asicsin kayanot. sauvakävellessä käytän asicsin ge-tech walkereita. ihan sikahyvät.

juostessa etirelin alusasu 9.90 e toimii paremmin kuin hyvin. tai sitten en vaan paremmasta tiedä. ja henkkamaukan 19.90 e trikoot, jotka ostin eilen osoittautuivat erittäin toimiviksi.

punttisalilla luotan ikivanhoihin sormettomiin, mustiin salihanskoihin. haisevat, mutta estävät luistamista.
Starflare

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Kaikista kokeilemistani säärisuojista parhaimmat ovat ehdottomasti PaffenSport merkkiset, pehmeät ja suht' paksut suojat. Sääri kesti sellaista mättämistä että ihan heikkoa teki, ja kun kerran jouduin sitten lainaamaan sellaisia muovisia lättkiä joista ei ollut mihinkään ja sääreenkin oli ilmestynyt mukavia sinimustia läiskiä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Exelin kävelysauvat, Brooksin kävelyyn tarkoitetut lenkkarit, Polarin F6-sykemittari ja Prismasta ostetut kotimaiset jumppahousut. Salilla paitana palvelevat kymmenisen vuotta vanhat bändi- ja törkyteksti t-paidat.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
aimohaiku

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

huima kirjoitti: Kaupungissa juostessa tulee polvien suojana pidettyä myös sellaisia neopreeni-polvisuojia, jotka tukevat polvea ja ovat menestyksekkäästi estäneet vuosia polveen kohdistuvat rasitusvammat.
Kerroppas lisää näistä? Mikä merkki, mitä maksaa, mistä saa?

Polvet napsuu toisinaan niin ilkeästi, että voisipa olla tuollaiset suojat tarpeen, notta kestäisivät vielä muutaman vuosikymmenen aktiivikäyttöä.
aimohaiku

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Juoksu kulkee seuraavilla varusteilla: Niken juoksutakki ja housut, New Balancen 1221 -tossut sekä Polar M21 -sykemittari. Lenkkarit on kohta menossa vaihtoon, voisin kokeilla Asicsen Kayanoja.

Kävelyretkilläni luotan Fjällrävenin tai Haglöfsin housuihin ja Jack Wolfskinin takkeihin, kenkinä Columbian tossut. Hieman ylimitoitettua kaupunkioloihin, mutta so what.

Kuntosalilla vanhat versut ja kulunut t-paita. Olen kyllä harkinnut kamojen päivittämistä jo ihan oman mukavuuden vuoksi, hikinen puuvillapaita ei ole niitä mukavimpia asusteita käyttäjänsä eikä muiden läsnäolijoiden kannalta.
Exsat

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Urheilurintaliivit pitää olla, muuten menee treenistä into kokonaan, kun pitää varoa hötkymästä ja hyppimästä liikaa. Samoin sukkien pitää olla oikeat urheilusukat, jotka pitävät jalat kuivan tuntuisina läpi treenin. Itse urheiluvaatteet ovat mulla yleensä jotain lastenosastolta haettuja löysiä trikoohousuja, jotka voi pestä 60-asteisessa vedessä tarvittaessa. Topit sitten taas yleensä tavallisia t-paitoja, seassa myös muutama "oikea" urheilupaita.

Sykemittari on Polarin F11, olen ollut kovasti tyytyväinen.
Feiz

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Minä itse takaan huippusuorituksen. Ei ne varusteet niitä suorituksia tee minun puolesta. Helpottavana apuvälineenä käytän punttiksella vetoremmejä jotta ote pitää raskaammissakin painoissa eikä kaikki keskittyminen liikkeessä kulu vain otteen pitämiseen.
Dumari

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Dumari »

PUMA:n tekonurtsinappikset ovat palvelleet 4-6 vuotta, kohta joutuu ne uusimaan. Juoksukenkinä Asics:t ja Puntilla Addut, joilla hoidan myös futsalit yms. muut "neiti-sisäpeli-lajit" :twisted:
Mulli75

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Starflare kirjoitti:Kaikista kokeilemistani säärisuojista parhaimmat ovat ehdottomasti PaffenSport merkkiset, pehmeät ja suht' paksut suojat. Sääri kesti sellaista mättämistä että ihan heikkoa teki, ja kun kerran jouduin sitten lainaamaan sellaisia muovisia lättkiä joista ei ollut mihinkään ja sääreenkin oli ilmestynyt mukavia sinimustia läiskiä.
Mitä lällytreenejä teillä on käyty ?

Mulla ei Paffenin säärisuojat pitkään kestänyt remmien tarrat repeili eikä ne muutenkaan antanut tarpeeksi hyvää suojaa.

Viime tammikuussa hommasin Twins merkkiset täyttä nahkaa olevat säärisuojat joissa mm. jalkapöydänsuoja. Kaveri toi ne Thaimaasta eikä paljoa maksanut verrrattuna siihen mitä olisi samoista saanut maksaa Suomessa.

Seuraava hyvä hankinta on Twinsin uudet nyrkkeilyhanskat kun vanhat Twinsit on jo loppusuoralla.

Hyvistä varusteista kannattaa maksaa vähän enemmän niin ei tule pettymyksiä tai vammoja mikä onkin tärkeintä.
HoundDog

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

huima kirjoitti:Juoksukamoissa Asicsen tossut ovat ykköset.
Tuohon merkkiin olen minäkin päätynyt. Useiden eri kokeilujen jälkeen Asicsin Gel Power Play High sisäpelitossut ovat toistaiseksi ainoat jotka istuvat jalkaan kuin ne olisi vain minua varten tehdyt. Tuohon malliin siirtyminen vei mennessään niin nilkkakivut, kuin polvikivut. Jos jalan liikkuu, niin tossujen merkitystä hyvän suorituksen aikaansaamiseksi ei voi ikinä aliarvioida. Siksi niiden valintaan kannattaa hieman käyttää aikaa ja panoksia. Eikä aina pidä luottaa siihen että kaikkein kallein tuote on pikatie onneen.

Kun tuota säbää tulee väännettyä useamman kerran viikossa, niin on muodostunut pysyvän laatuinen suhde Fat Pipe Godar 24 mailaan. Tämä on ehkä kuitenkin enemmän tottumus kysymys kuin mitään muuta. Toisaalta se on kevyt, sekä varresta että lavasta. Ja kepeys on valttia reikäpallossa. Lavan keveys ei tee mailasta etupainoista, niin kuin on monen muun stagan kanssa. Silti mailassa on allekirjoittaneen pelityylille sopivaa jäykkyyttä aivan riittämiin ja kestävyys ominaisuudetkin on kohdallaan.

Kolmas tavaramerkki jolle olen tullut merkkiuskolliseksi, eli voinen todeta merkin olevan luottokamaa, on Catmandoo ulkoiluasut. Tälle ei tosin ole mitään järkiperäistä syytä. Näin on vain ollut. Lasketteluasut ja kevyemmät puvut on tuota merkkiä. Ehkä sitä alitajuntaisesti vaan urheiluliikkeessä eksyy noiden rättien ääreen. Toki on joku mielikuva, että kyseessä on hinta/laatu –suhteeltaan oivaa tavaraa. Tiedä sitä sitten. Pirun hyvin nuo ovat istuneet ja toimineet.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Niba »

Sisäpeleissä, nike nike nike..
Kuteet liian ufot ehkä kun ei pestä kestä päälle 30..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Sisäkengät on Niken ja juoksutossut Adidaksen. Mun jalkaani ei kertakaikkiaan tuntunut istuvan yksikään Asicsen malli.
Muiden kamojen suhteen en ole merkkiuskollinen.
Yönmustaritari

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Verryttelyasu ála adidas ostettu vissiilin silloin kun pituuskasvu loppuis eli 13 vuotta sitten. Myös adidaksen lenkitohvelit on samoilta vuosilta. Sana tohveli kuvastanee jos ostettaessa huonoiksi kuluneiden ulkoasua riittävästi. Näitä kenkiä syytän siis perinteisestä penikkataudistani. Jaa, että miksi sitten käytän niitä kenkiä? Ompahan jokin syy olla juoksematta jos joku painostaa.

Näissä aina tai sitten urheiluseuran tuulipuvussa. Tämä siis ulkoliikunnasta.

Muutoin toikkaroin paljain jaloin seuran määräämässä "kommandopuvussa".
SikaMika

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Ulkoillessa ehdottomat varusteet ovat Niken Goretex-kengät (melko halvat, voisivat olla paremmatkin), sateen- ja tuulenpitävä Goretex-takki ja tuulen- ja osittain sateenpitävät housut. Pöksyt ei Goretexiä siksi, että sellaiset vaikuttivat turhan jäykiltä pyöräilyyn. Fillaroidessa melko oleellinen väline on myös Helkama-merkkinen hybridipyörä. Lisäksi kaiken mukana kulkevan romun roudaamiseen ehdoton ostos oli vedenpitävä Haglöfsin 38 litran selkäreppu; tukeva ja kestävämpi kuin omistajansa!
Salilla varusteina snobikamaa: 15 vuotta vanhat sisäpelikengät, joiden pohja on kuin kiveä. En ymmärrä, kuinka niillä on joskus voinut sisäpelailla, mutta kyykkäämiseen ja maastavetoon sopivat kuin nyrkki perseeseen, mitä nyt pohjat "hieman" repsottavat. Lisäksi käytän vyötä sekä remmejä kun on tarvis, remmien käyttöä olen vähentänyt parantaakseni kätösten puristusvoimaa. Paitoina vanhoja bändi- ynnä muita roskapaitoja ja housuina vanhat, kokoon parsitut verkkarit.
Viimeisien ostos oli tänään hankittu neopreenistä valmistettu polvituki (Stadium, 21.90€, joku tätä kysynyt huom.), jota tulen käyttämään jokseenkin kaikessa harrastamassani urheilussa tästä eteenpäin.
Sulkapalloa olen lätkinyt viimeiset 15 vuotta vanhalla kunnon Carlton-merkkisellä sotaratsullani. Sisäpelikenkinä ovat Wilsonit, salibandymailana Exel, kitarana Ibanez, biliskeppinä Longoni ja kortsuina Magic. Siinäpä nuo tärkeimmät harrastusvälineet brändi brändiltä...
Gina

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Gina »

königsin nahkasaappaat. Mulla on syvä tunneside niihin :h:
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Gina kirjoitti:königsin nahkasaappaat. Mulla on syvä tunneside niihin :h:
Unohtui tietysti Pikeurin pöksyt ja ihanat Mountain Horsen saappaanvarret.
Gina

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Gina »

Camilla kirjoitti:
Gina kirjoitti:königsin nahkasaappaat. Mulla on syvä tunneside niihin :h:
Unohtui tietysti Pikeurin pöksyt ja ihanat Mountain Horsen saappaanvarret.
Noup. ei löydy kumpiakaan :D
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Muut lajikkeet tuppaa olemaan turhan kapeita meitin jaloille joten yleensä suosin adidaksen monoja kaikkeen sisäpelitoimintaan, etunenässä käsipallo. Umbron nappikset tosin otettiin käyttöön addujen sijasta jalkapalloon kesällä, ja kyllä nekin siitä venyivät jalan mittoihin.

... niin ja CCM:n alasuojukset. Käsipallomolarilla korvaamattomat.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Lilo

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Risportin tappajaluistimet. Ovat kivikovina kestäneet useamman kauden kuin yhdetkään toiset luistimet koskaan. Tosin siinä sivussa tuli kyllä kaupanpäälle limapussintulehdus nilkkaan...:roll:
Voisin kyllä harkita muitakin luistinkenkiä mutta sisäänajoon menis nykyisillä jäämäärillä ehkä loppuelämä.Terät Coronation Dance, niitä en vaihda.

Rullaluistimiksi kelpaa vaan K2.

Pöksyissä sais mielellään olla Supplexia ainakin jäällä.

Muuten urheiluvaatteissa ei merkillä väliä, ne on hyvät sillon kun niihin ei tarvitse kiinnittaa huomiota.
Leilah

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Kunnon rintsikat pitää olla. Pienet pystytisutkin hyppivät ikävästi, jos niitä ei tueta kunnolla paikoilleen. Niken lenkkarit jalkaan, jotkut pöksyt ja paita päälle, niin siinähän se. Eikun menoks sanoi Annie Lennox.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Luottokamat urheilussa

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Lenkkarit. Paita jonka voi pestä usein. Tuulipuku.
Tällä hetkellä on käytössä aasiksen viiden kympin juoksukengät ja kurssituulipuku, taitaa olla umbron.
Ei se urheilu sen ihmeellisempää vaadi. Eri asia sitten kestävyysurheilijoilla, jotka juoksevat 20km+ päivässä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Vastaa Viestiin