Mulla ei ilmeisesti ole mitään muuta kuin hormonaalisen romahduksen aiheuttama baby blues. Siitähän kyllä puhutaan, mutta vähän silleen, että "äitiä vähän itkettää". No minua kyllä itketti viime yönä, mutta tuo kuva "vähän itkettää" on semmonen understatement, että en muista hetkeen sellaista nähneeni. Kyseessä oli raastava epätoivo ja ahdistus! Neuvolassa tästä ei puhuttu mitään! Synnytyksen jälkeisestä masennuksesta puhutaan minusta todenmukaisemmin, mutta ei siitäkään neuvolassa etukäteen sanottu mitään.
Vagabondo kirjoitti: ↑01.01.2021 13:02
EDIT: Pidä huolta, että miehesi on myös täysvaltainen vanhempi. Saa opetella itse kantamaan vastuun ja hoitamaan sitä jo nyyttinä, jotta sekin oppii rakastamaan lastaan. Jos yrittää venkoilla, niin sano että kitinässä käskettiin olle mies ja hoitaa velvollisuutensa kunnialla
Hauskaa, että mainitset tämän. Nimittäin mulla ei oo ollut epäilystäkään, etteikö me pärjättäisi kotona vauvan kanssa sillä tavalla teknisesti (että osataan ruokkia ja pestä ja vaatettaa se käärö jne), sillä miehellähän on jo kolme lasta. Oon jotenkin koko ajan ajatellut, että mies kuitenkin osaa, jos minä en osaa. Ja jo ENNEN raskausaikaa kävi ilmi, että mies todella tekee kaikkensa lastensa (ja minunkin) eteen, nämä vanhemmat lapsethan ovat meillä viikko/viikko. Että huoli pois, jos tässä joku ei ole täysvaltainen vanhempi, se olen minä
Paitsi nyt virallisesti, sillä mies ei ole vielä edes lapsen huoltaja, koska me ei olla naimisissa.
urpiainen kirjoitti:
Just imetysasiaan ei varmaan kaivata keski-ikäisten miesselittäjien kannanottoa, ...
Minä luin sen kans, se oli hyvä juttu. Mulla on koko ajan ollut ajatuksena, että "imetän, jos maitoa tulee ja jos ei tule, mennään vastikkeella, pääasia, että vauva saa ruokaa". Mulla ei siis ole sellaista imetysihannetta, jota jotkut kokee, että jos imetys ei onnistu, se on mahdoton pettymys. Tätä en vaan osannut ajatella, että imetys voi tuntua VASTENMIELISELTÄ. No, tein sitten päätöksen, että en imetä. Hoitohenkilökunta rohkaisi mua siinä päätöksessä. Mies on sitä mieltä, että mennään sillä mikä tuntuu minusta parhaalta. Asia ratkaistu.
Sinänsä mukava kuulla tällaistakin kommenttia ja asennetta ja se Ylen juttu oli hyvä. Eräs ystävättäreni oli alunperin sitä mieltä, että hän ei imetä ja miehen eli vauvan isän kanssa siitä oli tullut tappelu. Miehen mielestä olisi ehdottomasti pitänyt imettää. No harmi sinänsä, kun tissien omistaja päättää.
So Hard kirjoitti:
Kyllä tuosta puhutaan ja tiedän monta vastaavaa tapausta.
Synnytyksen jälkeinen depressio on hoidettavissa oleva juttu. Kiintymyyssuhde lapseen tulee kyllä itsekseen eikä siitä tarvitse tuntea syyllisyyttä jos ei heti tunnu joltain.
Sitähän minäkin pelkään, että tämä menee siihen synnytyksen jälkeiseen masennukseen asti. Mullahan oli keskivaikea masennus joskus vuonna 2001 tai 2002 ja sen takia mulla on suurempi riski sairastua nyt siihen synnytyksen jälkeen. Mt-tiimi kävi päivällä ja heidän mielestään vielä ei missään nimessä olla vielä siinä, vaan tämä tilani on nimen omaan se baby blues, joka johtuu hormoniromahduksista. Tästä ei neuvolasta puhuttu, että minkälaista se voi olla. Kuten jo mainitsin, kyse ei välttämättä ole siitä, että "äidillä vähän itkettää". Sj -masennuksesta ja jopa lapsivuodepsykoosistakin puhutaan enemmän oikeilla kuvauksilla. Tämä oli (on) pelottava kokemus, vaikka ei mikään masennus vielä olekaan. Oli muuten hiukkasen ristiriitainen tunne, kun toisaalta miettii, että "voiko tämän palauttaa" ja toisaalta että "eihän se vain lakkaa hengittämästä". Suojeluvaisto kuitenkin on herännyt ns. normaalisti.
Se oli mulle puheen tasolla tuttua, että se kiintymys ei välttämättä heti tule, olen tutuilta ja ystäviltä kuullut, että siinä kestää vähän aikaa ja se on ihan normaalia. Se ei siis minua pelottanut. Mutta tämä ahdistuksen ja pelon määrä mitä koin viime yönä, se pelotti. Mies sitä vastoin oli sitä mieltä, että isä rakastuu lapseen heti. Hän ehkä, mutta ei välttämättä kaikki. En kuitenkaan alkanut väittämään vastaan
Päästiin jo kotia, nyt on jo paljon parempi mieli. Sairaalassa olin tosi yksin siellä huoneessani.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.