Shrink

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Nythän siellä on menossa mainoskamppis, jossa on lasten kuvia ja alla tekstejä tyyliin "Isona minusta tulee sekakäyttäjä/moniongelmainen." En muista minkä tahon. Kyllähän se siis todistaa, että kyseessä on puhdas valinta, ja kelaa nyt jos jo lapsena noin päättää niin kyllä sitä aika sinnillä saa vetää, että tavoite toteutuu. Ihan boree ku jotkut normiskidit haluu esim. palomiehix.

Goddamn.
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Valitseeko narkomaani alkaa narkomaaniksi?
Ei. En btw hoida narkomaaneja, mutta oletko sitä mieltä, että lainsäädäntö jotenkin kohtelee heitä toisin tässä asiassa? Jos narkomaani saa likaisesta neulasta verenmyrkytyksen, niin kyllähän hänet hoidetaan sairaalassa ja sairasloma-ajan palkka maksetaan (jos työpaikka on) aivan kuten alkoholistin haimatulehduksenkin hoidon suhteen. Millä perusteella ajattelet, että narkomaaneja kohdeltaisiin jotenkin eri tavalla?
Oletko kuullut narkomaanista, joka saisi Kelalta sairaspäivärahaa sen vuoksi että piikittää? Mä en, enkä löydä sille F-luokitusta. Jos joku saa juomisesta haimatulehduksen, ei hän silloin ole juomisen vuoksi työkyvytön vaan haimatulehduksen. Analogiasi ei nyt oikein pelaa.
Itse asiassa en tiedä, miten kela suhtautuu ihan puhtaaseen F10 vs. F11 diagnooseihin. F10 sisältää erilaisia alkoholismiin liittyviä asioita (mm. pitkäaikainen alkoholismi), f11 taas opioideista vastaavia, esim. narkomania. Ihan mutulla luulen, että ei noita eri tavoin käsitellä. Voi kyllä olla, että kela ei maksa sairaspäivärahaa, jos ei lääkäri keksi mitään alkoholismin aiheuttamaa somaattista sairautta sairauden syyksi. Eli luulen, että opiaatit ja etanoli ovat kelan silmissä samanlaisia aineita ja miksipä eivät olisi. Molemmat aiheuttavat riippuvuutta. Alkoholi tosin on aine, jonka vieroitusoireisiin oikeasti voi kuolla. Opiaattien ei.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Nythän siellä on menossa mainoskamppis, jossa on lasten kuvia ja alla tekstejä tyyliin "Isona minusta tulee sekakäyttäjä/moniongelmainen." En muista minkä tahon. Kyllähän se siis todistaa, että kyseessä on puhdas valinta, ja kelaa nyt jos jo lapsena noin päättää niin kyllä sitä aika sinnillä saa vetää, että tavoite toteutuu. Ihan boree ku jotkut normiskidit haluu esim. palomiehix.

Goddamn.
Kyllähän alkoholisti tienaa palomiestä paremmin ja kaikkihan tietää, että naiset käyvät kuumana renttuihin. Käy ne tosin palomiehiinkin. Mutta alkoholistilla on hauskempaa eikä tarvitse mennä töihin!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja MrM »

nowaysis kirjoitti:Nythän siellä on menossa mainoskamppis, jossa on lasten kuvia ja alla tekstejä tyyliin "Isona minusta tulee sekakäyttäjä/moniongelmainen."
Vois olla huonomminkin. "Isona minusta tulee kitinäänkirjoittaja, eli moniongelmainen."
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kun nyt tuli puheeksi, niin pieni copy-paste delirium tremensistä:

"Alkoholivieroitusoireiden vaikein muoto delirium tremens eli juoppohulluus kehittyy yleensä 24-72 tunnin kuluttua pitkäaikaisen ja runsaan alkoholinkäytön lopettamisesta. Sitä ilmenee 1-5 %:lla vieroitusoireiden vuoksi hoitoon hakeutuneista. Alkoholidelirium kestää tavallisesti 3-5 vuorokautta. Siihen liittyi aikaisemmin yli 15 %:n kuolleisuus, joka hoitojen kehittymisen myötä on pienentynyt 0,5-2 %:iin. Alkoholideliriumin lääkehoidossa varmin tutkimusnäyttö on bentsodiatsepiineista. Alkoholideliriumin ehkäisyn kannalta bentsodiatsepiinihoito tulee aloittaa riskiryhmään kuuluville jo lievempien vieroitusoireiden aikana oireiden mukaisin yksilöllisin annoksin. "

Alkoholideliriumin hoito
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
2007;123(2):169-75
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

MrM kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Nythän siellä on menossa mainoskamppis, jossa on lasten kuvia ja alla tekstejä tyyliin "Isona minusta tulee sekakäyttäjä/moniongelmainen."
Vois olla huonomminkin. "Isona minusta tulee kitinäänkirjoittaja, eli moniongelmainen."
Mut kitinäläiset skorettaa!11 Eiku..
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja MrM »

NuoriDaavid kirjoitti:Mut kitinäläiset skorettaa!11 Eiku..
Ei täällä puhu enää pillu-/naistenkaatojuttuja kuin Niba ja Homeboy. Kaikki toivo on menetetty.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Minusta tuo So Hardin kanta on kyllä mustavalkoinen ja rankka.

Ottamatta nyt kantaa varsinaisesti alkoholi/huume-asiaan niin minun elämänkokemukseni on, että aika monelle ihmiselle syntyy kyky empaattisuuteen ja heikompien ymmärtämiseen vasta kun itse on kokenut jonkun todella ikävän ja rankan kokemuksen. Ainakin itse olin ihan turhan arrogantti kunnes Siperia opetti.

Työn pakoilu/sosiaaliturvalla eläminen onkin sitten toinen (ei varsinainen Shrink-aihe) juttu. Minulla on hyvä ystävä työvoimahallinnossa, asemassa, jossa näkee kaiken raadollisuuden ja hän on sitä mieltä, että ilmiötä esiintyy paljon. Hänen mukaansa se on jo lähes perinnöllistä, nykyisin jopa kolmateen polveen. Mut tästä ehkä enemmän omassa ketjussaan jos aihetta ilmenee.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

MrM kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mut kitinäläiset skorettaa!11 Eiku..
Ei täällä puhu enää pillu-/naistenkaatojuttuja kuin Niba ja Homeboy. Kaikki toivo on menetetty.
Hetkonen... onko Homoboy mennyt vahingossa kaatumaan naisen päälle?
Ruokalan kalapuikko Pena
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja BrianW »

NuoriDaavid kirjoitti: Eli luulen, että opiaatit ja etanoli ovat kelan silmissä samanlaisia aineita ja miksipä eivät olisi. Molemmat aiheuttavat riippuvuutta. Alkoholi tosin on aine, jonka vieroitusoireisiin oikeasti voi kuolla. Opiaattien ei.
Pakko tähän on vielä puuttua. Valtio myy ja sallii alkoholin mainostamisen. Huumeet on rikoslailla kielletty. Aika jännää jos kela pitää ihan samana.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

BrianW kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Eli luulen, että opiaatit ja etanoli ovat kelan silmissä samanlaisia aineita ja miksipä eivät olisi. Molemmat aiheuttavat riippuvuutta. Alkoholi tosin on aine, jonka vieroitusoireisiin oikeasti voi kuolla. Opiaattien ei.
Pakko tähän on vielä puuttua. Valtio myy ja sallii alkoholin mainostamisen. Huumeet on rikoslailla kielletty. Aika jännää jos kela pitää ihan samana.
En kyllä näe, mitä merkitystä tällä on. Sairaudet on sairauksia, oli aineet laittomia tai ei. Meinaatko, että jos suomeen tulisi kieltolaki, sen tulisi vaikuttaa alkoholisairauksien korvattavuuteen?

Eihän addiktin ongelma lähtökohtaisesti ole aine vaan addiktio.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Eikun ihan päinvastoin. Jos sairaudeksi luokitellaan niin korvataan. Ymmärsin ehkä väärin koko jutun.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja BrianW »

McJanne kirjoitti:Suomessa mielestäni on pieni ongelma päihteidenkäytön takia työkyvyttömät, huomattavasti suurempi ongelma on työkykyiset ja työssäkäyvät alkoholistit.
Voitko avata tätä näkemystäsi ?
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
masa

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja masa »

BrianW kirjoitti:
McJanne kirjoitti:Suomessa mielestäni on pieni ongelma päihteidenkäytön takia työkyvyttömät, huomattavasti suurempi ongelma on työkykyiset ja työssäkäyvät alkoholistit.
Voitko avata tätä näkemystäsi ?

Luultavasti Janne tarkoittaa Suomen yleisintä rattijuoppoa, eli keski-ikäinen perheen isä aamuliikenteessä matkalla töihin.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja huima »

Ja rakennusmiehiä.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Rattijuoppaja jää kiinni niin huolestuttavan paljon, että pistää miettimään paljonko niitä sitten oikein liikkuu.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2463
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Tuolle kolmannelle on epävirallinen nimitys "toimintakykyinen alkoholisti" - näemmä oma eZinekin. Tapajuoppo, joka pystyy käymään ansiossa ja hoitamaan hommansa, vaikka alkoholi kuuluukin lähes päivittäiseen elämäntapaan, haitallisessa määrin jopa. Sitä en tiedä, kuinka moni onnistuu pitämään homman tällä tasolla kovin kauaa, ennen kuin molskahdetaan syvempiin vesiin.

Uusi esimies teki positiivisen vaikutuksen. Soitti ja kysyi vointia jne. Ihan rakentavassa hengessä käyty keksustelua, ei mitään syyllistämistä tms. Arvostin, kerroin tilanteen niinkuin se on. Sitten hänkin arvosti.
Amazing shit happens!
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja BrianW »

McJanne kirjoitti: Toki. Ensinnäkin kyseistä alkoholismin lajia on hankala huomata, ennenkuin juoppohullu on teurastanut vaimon ja lapset. Toissijaisesti juuri tämä esiintullut aihe välillisestä vaaran aiheuttamisesta.

Kolmas, ehkä vähiten vaarallinen sivuvaikutus, on toki tuo hidas itsemurhaus, ainakin perhepiirissä ovat onneksi saaneet juotua itsensä hengiltä ennen työkyvyttömyyttä/eläkeikää.

Perinteinen asennehan on, että ei voi olla alkoholisti, jos tekee työnsä säännöllisesti ja siedettävän hyvin. Mielestäni tämä ryhmä on siis juuri se kaikkein tummimmissa vesissä soutava joukko.

Aukesko?
Kyllä, ihan validia näkemystä.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2463
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Taisivat ymmärtää, että nyt kannattaa pelata mukavaa miestä. Miesvajausta muutenkin.

Ajoin doupit alas loivalla käyrällä. Tänään taitaa olla ensimmäinen päivä kuukauteen, kun veressä ei ole mitään rauhoittavaa/relaksoivaa. Jännä nähdä, millainen päivästä tulee ilman ylimääräisiä pehmikkeitä. On mulla vielä tavaraa jäljellä, jos maailma tulee ryminällä niskaan.

Torstaina taas lekurin juttusille. Siitä olen iloinen, että kotona on päässyt jo vähän puimaan juttuja, vaikka paljon lisää puitavaa piisaa. Vähän kärsimätön olo, että koska tota pask*kaivoa pääsis tyhjentämään, mutta byrokratia näemmä ottaa aikansa. Kärsivällisyys ei ole koskaan ollut hyveitäni, mutta nyt on vaan näemmä sekin opeteltava.

Kontaktoin jopa X-vaimoa (with kind approval of the current) ja pyysin 10 vuoden kommunikaatiotauon jälkeen lounaalle. Oli hieman ihmeissään, mutta periaatteessa myöntyväinen. Muutama avoin kysymys, johon haluan vastauksen. Mihinkään ilkeämieliseen, kaunaiseen vanhojen juttujen kaiveluun en aio ryhtyä, siitä ei ole mitään hyötyä.
Amazing shit happens!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

KKK kirjoitti: Kontaktoin jopa X-vaimoa (with kind approval of the current) ja pyysin 10 vuoden kommunikaatiotauon jälkeen lounaalle. Oli hieman ihmeissään, mutta periaatteessa myöntyväinen. Muutama avoin kysymys, johon haluan vastauksen. Mihinkään ilkeämieliseen, kaunaiseen vanhojen juttujen kaiveluun en aio ryhtyä, siitä ei ole mitään hyötyä.
:o

Mitähän tästä seuraa..
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2463
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Se jää nähtäväksi. Millään wanhojen lämmittelyllä on turha spekuloida, sitä ei ole eikä tule.
Amazing shit happens!
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriDaavid kirjoitti:
KKK kirjoitti: Kontaktoin jopa X-vaimoa (with kind approval of the current) ja pyysin 10 vuoden kommunikaatiotauon jälkeen lounaalle. Oli hieman ihmeissään, mutta periaatteessa myöntyväinen. Muutama avoin kysymys, johon haluan vastauksen. Mihinkään ilkeämieliseen, kaunaiseen vanhojen juttujen kaiveluun en aio ryhtyä, siitä ei ole mitään hyötyä.
:o

Mitähän tästä seuraa..
Niin kutsuttu closure. Jos tuo "muutama avoin kysymys, ei vanhojen kaunojen kaivelua" pitää. Voi olla hyvin terveellistä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

KKK kirjoitti:
Torstaina taas lekurin juttusille. Siitä olen iloinen, että kotona on päässyt jo vähän puimaan juttuja, vaikka paljon lisää puitavaa piisaa. Vähän kärsimätön olo, että koska tota pask*kaivoa pääsis tyhjentämään, mutta byrokratia näemmä ottaa aikansa. Kärsivällisyys ei ole koskaan ollut hyveitäni, mutta nyt on vaan näemmä sekin opeteltava.
Tuohon ei kannata lähteä sillä ajatuksella, että heti tapahtuisi jotain dramaattista.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tää KKK:n tapaus on kyllä hyvä varoittava esimerkki. Oon itse tehnyt nyt kolme viikkoa putkeen töitä 7 päivää viikossa päivien vaihdellessa 3-16 työtuntiin. Päälle huonosti nukutut yöt, ensin heräilevän koiran ja nyttemmin oman heräilyn vuoksi. Neljänä yönä peräkkäin olen havahtunut valtavaan ahdistuskohtaukseen. Päässää pyörii työasiat, ei mikään erillinen case tai edes mikään keskeneräinen tai muuten huonosti oleva asia vaan ihan vaan se peruspulla. Ja ihan jäätävä ahdistus, henki ei oikein kulje ja on niin paha olo, että ei voi olla paikoillaan, vaan menee sen nukahtamisenyrittäminen omituiseksi kouristeluksi.

Harkitsin jo työterveyden puoleen kääntymistä, mutta pidän sitä vähän turhana, kun vastaus on ilmeinen. Tälläisellä tahdilla ei pitäisi työskennellä. Ensi viikon viikonloppuna pystyn pitämään molemmat päivät vapaata, ja tänään suurimman osan päivästä. Typerintähän tässä on se, että mä periaatteessa suunnittelen itse työrytmini, eli kukaan ei ole velvoittanut tai pakottanut mua tähän. Oon vaan sattumoisin keräillyt itselleni kaikkea mielenkiintoista näille viime viikoille (kuukausille) ja sitten loppuikin aika kesken.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2463
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

NuoriDaavid kirjoitti:Tuohon ei kannata lähteä sillä ajatuksella, että heti tapahtuisi jotain dramaattista.
Olen varsin realistinen odotuksissani. Jos on tehnyt jonkun asian 25 vuotta päin v*ttua, niin ei sitä oikeaa tapaa yhdessä yössä opi. Eikä kahdessa.

Exsulle kyllä suosittelisin kaasujalan välitöntä keventämistä. Hyvä että olet itse huomannut asian. Minä en joko noteerannut "lähestyvän junan" ääntä - tai sitten välittänyt siitä - tunnetuin seurauksin.
Amazing shit happens!