Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ajelin muutaman vuoden kitkoilla ja pito-ominaisuudet ovat todellakin paskat. Ei voi olla niin, että kitkoja kehutaan lumialustapidosta, kun samaan aikaan vähänkin jäisempi alusta on täysi pommi. Lopputulos on nimen omaan ennalta arvaamaton, jolloin kokonaislopputulos ei vaan voi olla hyvä. Ajamisessa on koko ajan epävarma olo, eikä ratkaisu vaan voi olla se, että ajaa varoivaisemmin. Siis koska sulla on paskat renkaat, niin ajat niiden mukaisesti, eh?!?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

Vagabondo kirjoitti:Tiestön kulumisen kannalta on parempi ajaa kitkarenkailla. .
Ehkä, mutta kitkarengasmiehet ovat pääsyy tähän
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

masa kirjoitti: Ehkä, mutta kitkarengasmiehet ovat pääsyy tähän
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin nastarenkaat muodostaa enemmän sitä pölyä, jota kitkarenkaat sitten nostaa enemmän ilmaan, joten niin tai näin, niin aina väärin päin. Käsittääkseni pölynmuodostuksen kannalta merkittävin tekijä on kuitenkin linja-auto- ja muu raskasliikenne, josta saatiin käytännön kokemusta taannoisen bussilakon aikana.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

Vagabondo kirjoitti:kitkarenkaat sitten nostaa enemmän ilmaan,

Tohon yritin ontuvasti viitata. Tosin en tiedä paljonko kitkarengaskuskien tarvitsema hiekoitus lisää pölyn määrää..
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

masa kirjoitti: Tohon yritin ontuvasti viitata.
Tiedän. Asia ei vaan ole ihan yksiselitteinen ja käsittääkseni pölyn kokonaismäärän kannalta rengasvalinnan vaikutus on vähäinen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23523
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kun on rekan nokkakoristeena niin on aivan yksi ja sama kuinka paljon ne alla olleet kitkat ovat nostaneet pölyä ilmaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

Bluntly kirjoitti:Kun on rekan nokkakoristeena niin on aivan yksi ja sama kuinka paljon ne alla olleet kitkat ovat nostaneet pölyä ilmaan.


Niin kai sitten.


Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Mitäs nyt sitten auton alle kesäksi? TM 2012 -testin voitti: http://www.rengasvertailu.fi/kesarenkaa ... prime.html

Ei olisi ainakaan hinnalla pilattu. 700 ja rapiat tuntuu aivan liialta mallin 205/50 R16 renkaista. Jostain watun syystä tuo suhde tekee renkaasta kalliin 205/55 olisi heti halvempi.

Voiko olettaa, että nyt ostettu rengas on tänä vuonna valmistettu vai ei? Voisi olettaa, että testattu rengaskin on ihan uusi vai voiko?

EDIT. Ei kai voine, mutta ainakin netistä tilattaessa voi kysyä valmistusvuotta. Mene ja tiedä sitten, onko sillä vaikutusta, ostat tai et.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Testissä on mainittu valmistusviikot. Tuorein oli Hankook vko 2/2012 ja vanhimmat olivat valmistettu vko 23/2011 (Dunlop ja GY).

Itse ainakin talvirenkaissa käytän 205/55 sijaan kokoa 205/60, vähäinen maavara kasvaa sentillä. Ajettavuuten tolla on, ainakin Hakkapelitalla, olematon vaikutus. Tosin perusrengas mun autoon on 195-leveä ja tuuman pienempi, 205-leveän kantavuus (ja tukevuus) on kuitenkin parempi. Hyvin mahtuu pyörimään ja mittarivirhe kutistuu 2 km/h lukemasta 0 km/h lukeman. Ainakin mun nykyiseen ja tulevaan mahtuu pyörimaan reippaasti leveämmätkin ja 2" suremmat koot, eli ei ole tehnyt tiukkaa.

Eli mikset osta halvempaa kokoa? 55-profiilista.

Uutena renkaana saa myydä yli vuoden ikäisenkin.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

Mun pitäisi myös uusia täysi kierros mersuun.

Voidaanko olettaa, että mitä hiljaisempi rengas, sitä pehmeämpi kumiseos?


Jos näin, täytyy hiljaiseksi mainostettuja renkaita välttää. Ne eivät meinaan kestä tota lahdentien raastinrautapintaa kovin kauaa. Nokialaiset on nyt ajettu kahdessa kesässä slikseiksi. Muuten hankkisinkin toisenkin satsin nokialaisia, sillä niin hiljaiset ja mukavat ne on ajaa.
Manaaja

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

masa kirjoitti:Voidaanko olettaa, että mitä hiljaisempi rengas, sitä pehmeämpi kumiseos?
Ei.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Riemumieli kirjoitti:TM 2012 -testin voitti: http://www.rengasvertailu.fi/kesarenkaa ... prime.html
Oli muuten jaettu ykköstila. Mutta sivulla ekana, koska aakkosissa ennen kahta muuta ykköstilaista, Nokian ja Pirelli (jos muistan oikein).
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mä ostan tästlähtien aina ne jotka saa parhaat meluarvosanat ja on sopivassa kompromississa hintaan nähden. TM-painotukseni on siis luokkaa 40% melu, 40% hinta, 20% suorituskyky. Ei voisi vähempää kiinnostaa pysähtyykö toinen satasen nopeudesta 1,2 metriä pidemmässä matkassa kuin toinen. Jos ero on 12 metriä, sitten voi jo kiinnostaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja elco »

Kesägummit alla. Ammattimiehet pistivät avuliaina takarenkaat eteen huomaamatta, että ne ovat kolme senttiä leveämmät kuin "eturenkaat". Sitten vaihdettiin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:
masa kirjoitti:Voidaanko olettaa, että mitä hiljaisempi rengas, sitä pehmeämpi kumiseos?
Ei.
Voitko perustella?


Muistan rengasliikkeen ukonkin sanoneen että hiljainen rengas kuluu nopeammin.
Manaaja

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

masa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
masa kirjoitti:Voidaanko olettaa, että mitä hiljaisempi rengas, sitä pehmeämpi kumiseos?
Ei.
Voitko perustella?


Muistan rengasliikkeen ukonkin sanoneen että hiljainen rengas kuluu nopeammin.
Kyllä siihen renkaan meluun vaikuttaa moni muukin asia kuten lamellien muoto, vyörakenne, profiili ym.

Monet todella pehmeät ja nopeasti kuluvat performance-renkaat ovat tosi meluisia, ja paljon kovemmat ja pitkäikäisemmät eko-veljensä huomattavasti niitä hiljaisempia.
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

masa kirjoitti:: 03.08.2010 - Vittuunnuin lopullisesti Kumhoihin ja laitoin alle Nokian Z renkaat

Ja nyt niitäpitää vähintään kaksi kpl vaihtaa uusiin.

Nokialaiset kesti 1,5 vuotta ja about 30 tkm. Säälittävää.


Uskaltaisikohan näihin sekaantua:

http://vianor.fi/rengas?t=kesarenkaat&m ... d=10361831
Viimeksi muokannut masa, 23.04.2012 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Tämän kesäkauden päätteeksi on hommattava uudet kesärenkaat. Syksyyn saakka aikaa mietiskellä jotta mitkä... :?
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Jotkut Michelinit tuossa tällä hetkelläkin on alla...

Ja ei, en ajele enää Fordilla. Ikinä :D
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

exPertti kirjoitti: Mikä siinä oli vikana? Millä ajat, jos saan udella?
Liian pieni muuttuneeseen tarpeeseen, liikaa pikkuvikaa uudeksi autoksi.

Palasin VW-käyttäjäksi.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

Kiukkutipu kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Mikä fordissa oli vikana? Millä ajat, jos saan udella?
liikaa pikkuvikaa uudeksi autoksi.

Palasin VW-käyttäjäksi.

:think:

Toi ei nyt jotenkin toimi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:
Kiukkutipu kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Mikä fordissa oli vikana? Millä ajat, jos saan udella?
liikaa pikkuvikaa uudeksi autoksi.

Palasin VW-käyttäjäksi.

:think:

Toi ei nyt jotenkin toimi.
Joo, ei. Oonhan mä joutunut VAG-konsernin 9 vuoden aikana yhden etulampun polttimon maksamaan omasta pussista 3 longlife-huollon lisäksi.
Viimeksi muokannut So Hard, 23.04.2012 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

masa kirjoitti:
Kiukkutipu kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Mikä fordissa oli vikana? Millä ajat, jos saan udella?
liikaa pikkuvikaa uudeksi autoksi.

Palasin VW-käyttäjäksi.

:think:

Toi ei nyt jotenkin toimi.
Mulla ei ole ikinä ollut VW:n kanssa ongelmia.

Pari viikkoa sitten posahti kierroslukumittarin anturi (tai joku sellainen...), joka tappoi auton hetkeksi. Pikkuvika. Korjattiin välittömästi.

Aika vähäistä yhteensä noin 12 VW-vuoden saldoksi kun reilu vuosi _uuden_ fordin kanssa tuotti kolmattakymmentä vierailua huoltoon pikkuvikojen takia.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
masa

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja masa »

Kiukkutipu kirjoitti:
Mulla ei ole ikinä ollut VW:n kanssa ongelmia.
Eikö?
Kiukkutipu kirjoitti:Pari viikkoa sitten posahti kierroslukumittarin anturi (tai joku sellainen...), joka tappoi auton hetkeksi.
:P
Kiukkutipu kirjoitti: uuden_ fordin kanssa tuotti kolmattakymmentä vierailua huoltoon pikkuvikojen takia.


Mjoo, mun uudella naapurilla oli uusi focus ja se oli kuulemma oli niin paska yksilö, ettei ollut yhtään ehjää kuukautta etteikö se olisi ollut hajalla. En muista mitä kaikkea siitä oli hajonnut, mutta olis siellä kone ainakin laitettu uusikis ja vaihteistollekin oli jotain tehty..


Mun kokemukset vageista on edelleen todella karmeita.
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

Mun Skodillaccissa kummitteli.
Vastaa Viestiin