McJanne kirjoitti: 08.12.2020 16:35Kitkarenkaistakin irtoaa pienhiukkasia, tai sanottasko mielummin mikromuovia, joka on kaikessa kauheudessaan aika plus miinus nolla nastoihin...
Mun pintapuolisista materiaalitekniikan opinnoista on jo aikaa, mutta muistaakseni kumi ei ole muovi, vaan oma materiaaliryhmänsä??? Tällöin renkaista ei voi irrota mikromuoveja, vaan korkeinta täysin harmittomia mikrokumeja
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
McJanne kirjoitti: 08.12.2020 19:20
Hyvin väitetty. Bitumi on se muovi, siis se pinnoite tiessä. Kumi on kumi. Pahoittelut epätäsmällisyydestä.
Juu, epätäsmällisyyttä ei täällä hyvällä katsota
Mutta että bitumi on muovia Moinen ei käynyt edes mielessä. Onks tää ihan varma tieto, etten mokaa itseäni jos joskus vahingossa viittaan asiaan jossain keskustelussa?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
McJanne kirjoitti: 08.12.2020 19:20
Hyvin väitetty. Bitumi on se muovi, siis se pinnoite tiessä. Kumi on kumi. Pahoittelut epätäsmällisyydestä.
Juu, epätäsmällisyyttä ei täällä hyvällä katsota
Mutta että bitumi on muovia Moinen ei käynyt edes mielessä. Onks tää ihan varma tieto, etten mokaa itseäni jos joskus vahingossa viittaan asiaan jossain keskustelussa?
Artikkeli puhuu kumista sujuvasti muovina. Huolestuttavaa epätarkkuutta! Kuitenkin aina luotettava wikipedia tukee omaa muistikuvaani materiaalitekniikan luennoilta ja mainitsee muovien jaottelua koskevan kappaleen lopussa; "Kumien ja muovien väliin sijoittuvat termoplastiset elastomeerit." Eli vaikka sinänsä uskottavan kuuloisesti artikkeli väittää renkaan kulumisen oleva merkittävä mikromuovien lähde, niin teknisesti väite ei voi pitää paikkaansa
Mutta joo, bitumissa on muovia, mutta tiemerkinnät oli ilmeisesti suurempi mikromuovien lähde.
Tunnusomaiseen tapaani en ole ollut kovin kiinnostunut tai huolestunut mikromuovikeskustelusta eikä se ole toistaiseksi vaikuttanut omaan käytökseeni. Mutta kun puhe on ollut nimenomaan mikromuoveista, olen ajatellut lähinnä muovituotteita ja niiden hajoamista. Missään vaiheessa ajatus ei ole yhdistänut mikromuoveja auton kumeihin, vaikka ne kieltämättä on hyvin looginen päästölähde, kun jokainen autonomistaja varmasti tulee tutuksi renkaan kulumisen kanssa. Jos oikeaoppisesti mainittaisiin myös mikrokumit, niin tyhmempikin insinööri ymmärtäisi mistä puhutaan
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
^ Etolan slogan oli jo vuosikymmeniä sitten, jotta "kaikkea kumista ja muovista". Tämä kertoo suurelle yleisölle, että ero on, mutta tarkempi erottelu näiden välillä on elämälle vierasta asianharrastajien hifistelyä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Nyt on kitkat olleet monasti hyvät, mutta valitettavasti ollut kelejä, jolloin nastat olisivat olleet ylivoimaiset. Helmiarska ei toki ole kolaria ajanut. Ikinä, milloinkaan tai sitten ajaa
Kitkakummit on Volkkarissa alla.
Ai niin. Mulla on autokuume TAAS.
Tuli tälläinen artikkeli vastaan, jossa esitetään nastarenkaiden olevan yliedustettuina kuolonkolareissa. Kitkarenkaiden heikompi pito ilmeisesti hillitsee ajonopeuksia liukkaalla säällä siinä missä nastarenkailla painetaan menemään kunnes kuolo koittaa. Vastaava paremman suorituskyvyn vaikutus onnettomuusriskiin oli nelivedolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
^Ehkä autoista pitäisi poistaa jarrut, niin ajettaisiin varovasti
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Bluntly kirjoitti: 06.02.2025 11:58
Kaikille Peel P50.
Kätevä. Tuollaisen voimamies kantaa kainalossa parvekkeelle, niin ei varasteta.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Vagabondo kirjoitti: 06.02.2025 11:54
Tuli tälläinen artikkeli vastaan, jossa esitetään nastarenkaiden olevan yliedustettuina kuolonkolareissa. Kitkarenkaiden heikompi pito ilmeisesti hillitsee ajonopeuksia liukkaalla säällä siinä missä nastarenkailla painetaan menemään kunnes kuolo koittaa. Vastaava paremman suorituskyvyn vaikutus onnettomuusriskiin oli nelivedolla.
Veikkaan ilmiön johtuvan nastarenkaiden kohdalla siitä, että kitkarenkaiden kanssa tottuu nopeasti ennakoimaan paremmin. Pidon rajoja tulee testattua jatkuvasti ja liikkeen suuntaan ja momenttiin kiinnittää paljon enemmän huomiota kuin nastoilla ajellessa. Oma fiilis on, että kitkoilla pito lähtee tasaisesti heikkenemään olosuhteiden mukana. Nastoilla pito taas säilyy hyvänä vaikeimpiin tilanteisiin asti.
Artikkelissa ei tosin puhuta mitään taustamuuttujien vakioinnista. Veikkaan, että kitkoilla ajetaan uudemmilla autoilla ja paremmin elämäänsä hallitsevilla kuskeilla. 10v vanhat nastat kaljalippiksen ajamassa tuunatussa bemarissa ovat riskirakenne.
Vaimo halusi kitkojen jälkeen jääpelkoisena alla hakkapeliitta 10:t. Ovat ainakin näin uutena pirun hyvät nastarenkaat.
sivustahuutaja kirjoitti: 06.02.2025 13:33
. Nastoilla pito taas säilyy hyvänä vaikeimpiin tilanteisiin asti.
Mun mielestä nastoilla voi hallitusti ajaa sellaisessa pienessä luisussa, koska nastat kuitenkin raapivat vaikka tartuntakitka on menetetty. Kitkoilla ei taida onnistua?
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
^
Jotenkin noin. Pito ei tunnu nastoilla loppuvan niin yllättäen. Kun pito lähtee heikkenemään, niin nastoilla ehtii vielä korjata. Kitkoilla pidon lähdettyä on paras olla turvallinen liikevektori palautumista odotellessa. Noin itse olen homman kokenut. Jos kitkoilla ajaa aina silla tavalla, että pidon lähdettyä ei osu mihinkään, niin vaikea siinä on nykyautolla kuolla.
James Potkukelkka kirjoitti: 06.02.2025 13:45
Mun mielestä nastoilla voi hallitusti ajaa sellaisessa pienessä luisussa, koska nastat kuitenkin raapivat vaikka tartuntakitka on menetetty. Kitkoilla ei taida onnistua?
Hyvin onnistuu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja kirjoitti: 06.02.2025 13:33
Artikkelissa ei tosin puhuta mitään taustamuuttujien vakioinnista. Veikkaan, että kitkoilla ajetaan uudemmilla autoilla ja paremmin elämäänsä hallitsevilla kuskeilla. 10v vanhat nastat kaljalippiksen ajamassa tuunatussa bemarissa ovat riskirakenne.
Olettaisin myös kokeneiden kuljettajien painottuvan kitkarenkaissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka kirjoitti: 06.02.2025 13:45
Mun mielestä nastoilla voi hallitusti ajaa sellaisessa pienessä luisussa, koska nastat kuitenkin raapivat vaikka tartuntakitka on menetetty. Kitkoilla ei taida onnistua?
Hyvin onnistuu.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
^
Eikös etelässä nasta kuitenkin kulu nopeasti ja silloin ominaisuudet heikkenevät? Lisäksi TM testissä kitkat päihittivät nastat, kun painotettiin ominaisuuksia asfaltilla.
Yritin argumentoida noilla vaimolle, mutta vaimoa kiinnosti vain pito peilijäällä. Ilmeisesti se väitämätön pieni kontrollin puute pelotti liikaa.