Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 10034
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti: 08.12.2020 16:35Kitkarenkaistakin irtoaa pienhiukkasia, tai sanottasko mielummin mikromuovia, joka on kaikessa kauheudessaan aika plus miinus nolla nastoihin...
Mun pintapuolisista materiaalitekniikan opinnoista on jo aikaa, mutta muistaakseni kumi ei ole muovi, vaan oma materiaaliryhmänsä??? Tällöin renkaista ei voi irrota mikromuoveja, vaan korkeinta täysin harmittomia mikrokumeja :think:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5103
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Pyöränkumit on mun vegaani.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 10034
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti: 08.12.2020 19:20 Hyvin väitetty. Bitumi on se muovi, siis se pinnoite tiessä. Kumi on kumi. Pahoittelut epätäsmällisyydestä.
Juu, epätäsmällisyyttä ei täällä hyvällä katsota :kele:

Mutta että bitumi on muovia :shock: Moinen ei käynyt edes mielessä. Onks tää ihan varma tieto, etten mokaa itseäni jos joskus vahingossa viittaan asiaan jossain keskustelussa?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 3115
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Koitin googlata: bitumiin lisätään ainakin jossain käytössä polymeereja ominaisuuksien parantamiseksi; silloin se on käytännössä muovia.

Kaikkien alojen asiantuntijana minulla on jonkinlaisia kontakteja rengasteollisuuteen, pitänee kysyä :)

Edit: ja olen tehnyt aikoinaan kumiletkua kesätöissä enemmän kuin kukaan teistä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 10034
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

McJanne kirjoitti: 09.12.2020 4:05
Vagabondo kirjoitti: 08.12.2020 22:19
McJanne kirjoitti: 08.12.2020 19:20 Hyvin väitetty. Bitumi on se muovi, siis se pinnoite tiessä. Kumi on kumi. Pahoittelut epätäsmällisyydestä.
Juu, epätäsmällisyyttä ei täällä hyvällä katsota :kele:

Mutta että bitumi on muovia :shock: Moinen ei käynyt edes mielessä. Onks tää ihan varma tieto, etten mokaa itseäni jos joskus vahingossa viittaan asiaan jossain keskustelussa?
Aina voi viitata kommunistimediaan tai natseihin (linkki artikkelissa), jos epäilyttää
https://yle.fi/uutiset/3-10405667
Artikkeli puhuu kumista sujuvasti muovina. Huolestuttavaa epätarkkuutta! Kuitenkin aina luotettava wikipedia tukee omaa muistikuvaani materiaalitekniikan luennoilta ja mainitsee muovien jaottelua koskevan kappaleen lopussa; "Kumien ja muovien väliin sijoittuvat termoplastiset elastomeerit." Eli vaikka sinänsä uskottavan kuuloisesti artikkeli väittää renkaan kulumisen oleva merkittävä mikromuovien lähde, niin teknisesti väite ei voi pitää paikkaansa :leuhka:

Mutta joo, bitumissa on muovia, mutta tiemerkinnät oli ilmeisesti suurempi mikromuovien lähde.

Tunnusomaiseen tapaani en ole ollut kovin kiinnostunut tai huolestunut mikromuovikeskustelusta eikä se ole toistaiseksi vaikuttanut omaan käytökseeni. Mutta kun puhe on ollut nimenomaan mikromuoveista, olen ajatellut lähinnä muovituotteita ja niiden hajoamista. Missään vaiheessa ajatus ei ole yhdistänut mikromuoveja auton kumeihin, vaikka ne kieltämättä on hyvin looginen päästölähde, kun jokainen autonomistaja varmasti tulee tutuksi renkaan kulumisen kanssa. Jos oikeaoppisesti mainittaisiin myös mikrokumit, niin tyhmempikin insinööri ymmärtäisi mistä puhutaan :facepalm:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 17952
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Etolan slogan oli jo vuosikymmeniä sitten, jotta "kaikkea kumista ja muovista". Tämä kertoo suurelle yleisölle, että ero on, mutta tarkempi erottelu näiden välillä on elämälle vierasta asianharrastajien hifistelyä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 23503
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 09.12.2020 9:45 Jos oikeaoppisesti mainittaisiin myös mikrokumit, niin tyhmempikin insinööri ymmärtäisi mistä puhutaan
Puhu vain itsestäsi. Minulle riittää minikumit.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 3115
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^
En tarvitse kumeja.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 3115
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Kysyin alalle alihankintaa tekevältä kaverilta, muovi vs kumi:

[19:27] <@xxxxx> https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/vas ... a-renkaat/
[19:27] <@xxxxx> Ne on polymeerejä molemmat.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Nyt on kitkat olleet monasti hyvät, mutta valitettavasti ollut kelejä, jolloin nastat olisivat olleet ylivoimaiset. Helmiarska ei toki ole kolaria ajanut. Ikinä, milloinkaan tai sitten ajaa :D
Kitkakummit on Volkkarissa alla.
Ai niin. Mulla on autokuume TAAS.

Helmiarska
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 10034
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Tuli tälläinen artikkeli vastaan, jossa esitetään nastarenkaiden olevan yliedustettuina kuolonkolareissa. Kitkarenkaiden heikompi pito ilmeisesti hillitsee ajonopeuksia liukkaalla säällä siinä missä nastarenkailla painetaan menemään kunnes kuolo koittaa. Vastaava paremman suorituskyvyn vaikutus onnettomuusriskiin oli nelivedolla.

https://tekniikanmaailma.fi/nastarengas ... i-ongelma/
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 28649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ehkä autoista pitäisi poistaa jarrut, niin ajettaisiin varovasti :think:
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 24217
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaikille Peel P50.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 28649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 06.02.2025 11:58 Kaikille Peel P50.
:)

Kätevä. Tuollaisen voimamies kantaa kainalossa parvekkeelle, niin ei varasteta.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 24217
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.02.2025 12:31 Kätevä. Tuollaisen voimamies kantaa kainalossa parvekkeelle, niin ei varasteta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 28649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:jee:
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 23503
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 06.02.2025 11:54 Tuli tälläinen artikkeli vastaan, jossa esitetään nastarenkaiden olevan yliedustettuina kuolonkolareissa. Kitkarenkaiden heikompi pito ilmeisesti hillitsee ajonopeuksia liukkaalla säällä siinä missä nastarenkailla painetaan menemään kunnes kuolo koittaa. Vastaava paremman suorituskyvyn vaikutus onnettomuusriskiin oli nelivedolla.

https://tekniikanmaailma.fi/nastarengas ... i-ongelma/
Veikkaan ilmiön johtuvan nastarenkaiden kohdalla siitä, että kitkarenkaiden kanssa tottuu nopeasti ennakoimaan paremmin. Pidon rajoja tulee testattua jatkuvasti ja liikkeen suuntaan ja momenttiin kiinnittää paljon enemmän huomiota kuin nastoilla ajellessa. Oma fiilis on, että kitkoilla pito lähtee tasaisesti heikkenemään olosuhteiden mukana. Nastoilla pito taas säilyy hyvänä vaikeimpiin tilanteisiin asti.

Artikkelissa ei tosin puhuta mitään taustamuuttujien vakioinnista. Veikkaan, että kitkoilla ajetaan uudemmilla autoilla ja paremmin elämäänsä hallitsevilla kuskeilla. 10v vanhat nastat kaljalippiksen ajamassa tuunatussa bemarissa ovat riskirakenne.

Vaimo halusi kitkojen jälkeen jääpelkoisena alla hakkapeliitta 10:t. Ovat ainakin näin uutena pirun hyvät nastarenkaat.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 28649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.02.2025 13:33 . Nastoilla pito taas säilyy hyvänä vaikeimpiin tilanteisiin asti.

Mun mielestä nastoilla voi hallitusti ajaa sellaisessa pienessä luisussa, koska nastat kuitenkin raapivat vaikka tartuntakitka on menetetty. Kitkoilla ei taida onnistua?
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 23503
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Jotenkin noin. Pito ei tunnu nastoilla loppuvan niin yllättäen. Kun pito lähtee heikkenemään, niin nastoilla ehtii vielä korjata. Kitkoilla pidon lähdettyä on paras olla turvallinen liikevektori palautumista odotellessa. Noin itse olen homman kokenut. Jos kitkoilla ajaa aina silla tavalla, että pidon lähdettyä ei osu mihinkään, niin vaikea siinä on nykyautolla kuolla.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 10034
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.02.2025 13:45 Mun mielestä nastoilla voi hallitusti ajaa sellaisessa pienessä luisussa, koska nastat kuitenkin raapivat vaikka tartuntakitka on menetetty. Kitkoilla ei taida onnistua?
Hyvin onnistuu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 10034
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.02.2025 13:33 Artikkelissa ei tosin puhuta mitään taustamuuttujien vakioinnista. Veikkaan, että kitkoilla ajetaan uudemmilla autoilla ja paremmin elämäänsä hallitsevilla kuskeilla. 10v vanhat nastat kaljalippiksen ajamassa tuunatussa bemarissa ovat riskirakenne.
Olettaisin myös kokeneiden kuljettajien painottuvan kitkarenkaissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 28649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 06.02.2025 14:15
James Potkukelkka kirjoitti: 06.02.2025 13:45 Mun mielestä nastoilla voi hallitusti ajaa sellaisessa pienessä luisussa, koska nastat kuitenkin raapivat vaikka tartuntakitka on menetetty. Kitkoilla ei taida onnistua?
Hyvin onnistuu.
:sir:
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 23503
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 06.02.2025 14:17 Olettaisin myös kokeneiden kuljettajien painottuvan kitkarenkaissa.
Eläkeläiset taitaa ajaa kitkoilla : - )
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 24217
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kun kitkojen ja nastojen hinta on käytännössä sama, kestonkin ollessa sama, niin en näe mitään syytä ostaa kitkoja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 23503
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Eikös etelässä nasta kuitenkin kulu nopeasti ja silloin ominaisuudet heikkenevät? Lisäksi TM testissä kitkat päihittivät nastat, kun painotettiin ominaisuuksia asfaltilla.

Yritin argumentoida noilla vaimolle, mutta vaimoa kiinnosti vain pito peilijäällä. Ilmeisesti se väitämätön pieni kontrollin puute pelotti liikaa.