Tupakinpolton lopetus

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nowaysis kirjoitti:
Pointtina tässä oli, että koska osa onnistuu pääsemään irti, on irtipääseminen mahdollista, kaikille.
Jos joku pystyy juoksemaan 100 metriä alle 10 sekunnin, onko se mahdollista jokaiselle kovalla harjoittelulla?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Minusta fyysisiä ja henkisiä haasteita ei oikein voi verrata.. Toki rajansa on jokaisella, mutta niihin fyysisiin on itse hankalampi vaikuttaa.
Prepare for the worstest.
Paha Keisari

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

nowaysis kirjoitti:Eikö kyse ole kuitenkin loppujen lopuksi siitä, miten paljon haluaa lopettaa?Onko halu lopettaa vahvempi, kuin halu jatkaa? Että ei olisi mitään "riippuvuusgeeniä", vain totuttu tapa antaa periksi kiusauksille.
Mun nähdäkseni ero onnistujan/epäonnistujan välillä on kaikissa tietämissäni tapauksissa pitkälti siinä, että mistä se päätös tupakoinnin lopettamiseen tulee. Jos lopetuspäätös tulee jostain ulkoisesta seikasta, kuten lääkärin kehotuksesta, raskaudesta, tyttö/poikaystävän toiveista, työpaikan/kaverien haasteesta, rahanmenosta tms. niin aika tavallisesti repsahdetaan joko syyn lakattua tai muuten vaan melko pian.

Sen sijaan ne, jotka ovat vain joku päivä asia harkittuaan päättäneet, että nyt riitti, usein se onnistuu. Jostain nautinnosta luopuminen ulkoisen syyn vuoksi tuntuu varmasti helpommin menetykseltä.
Pointtina tässä oli, että koska osa onnistuu pääsemään irti, on irtipääseminen mahdollista, kaikille.
Näen itse koko kysymyksen pitkälti motivaatiojuttuna, siksi olen itse samaa mieltä.
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Paha Keisari kirjoitti:
Edit: ainakin jokunen tutkimus, jossa Zybanin kanssa onnistumisprosentti olisi reilusti yli 50.
Ne on noita tutkimuksia, joissa tarkastellaan tilannetta siinä vaiheessa, kun Zyban tai Champix -kuuri loppuu. Valitettavasti tilanne on aivan toinen, kun katsotaan tilannetta 52 viikkoa kuurin aloittamisesta.

During the last 4 weeks of treatment (weeks 9-12), 43.9% of participants in the varenicline group were continuously abstinent from smoking compared with 17.6% in the placebo group (odds ratio [OR], 3.85; 95% confidence interval [CI], 2.69-5.50; P<.001) and 29.8% in the bupropion SR group

ELi lääkekuurin päättyessä 43,9 % oli polttamatta, mutta 52:n viikon kuluttua enää 23%.
Paha Keisari

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

NuoriD kirjoitti:Perustan itse nuo luvut Champixin valmistajan ilmoittamiin tietoihin.
Oon ehkä vähän markkinoinnin uhri, lueskelin joskus jostain tutkimusta jossa Zybanille ilmoitettiin kliinisessä plasebotestissä joku reilusti >50% onnistumisprosentti. Se ei varmaan sitten ollut mikään pitkän aikavälin tutkimus tai silkkaa huijausta. Ei ole ollut aihetta tutustua aiheeseen sen enemmin, koska kaikki kaverit jotka ovat Zyban-reseptin hakeneet, ovat sen avulla onnistuneet, joten oletin tähän asto että tieto pitää paikkaansa. Kaikki he pitävät sitä melkoisena ihmelääkkeenä. Hieno lumevaikutus kaverien kehuilla.

Googlesta löytyy arviota 15-25% pitkän aikavälin onnistumisprosenteista.
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nowaysis kirjoitti:Minusta fyysisiä ja henkisiä haasteita ei oikein voi verrata.
Miksei voi? Synnymme siiheen ruumiiseen ja niihin aivoihin, joihin synnymme. Harjoittelulla ja motivaatiolla pystymme vaikuttamaan molempien suorityskykyyn.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

NuoriD kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Minusta fyysisiä ja henkisiä haasteita ei oikein voi verrata.
Miksei voi? Synnymme siiheen ruumiiseen ja niihin aivoihin, joihin synnymme. Harjoittelulla ja motivaatiolla pystymme vaikuttamaan molempien suorityskykyyn.
No, itse en kokoni puolesta pysty koskaan samaan, mihin isommalla ihmisellä on mahdollisuus. Henkiseen kanttiin taas koko ei vaikuta.
Prepare for the worstest.
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Paha Keisari kirjoitti: kaikki kaverit jotka ovat Zyban-reseptin hakeneet, ovat sen avulla onnistuneet, joten oletin tähän asto että tieto pitää paikkaansa. Kaikki he pitävät sitä melkoisena ihmelääkkeenä. Hieno lumevaikutus kaverien kehuilla.
Siis kyllähän zybanista ja champixista oikeasti on selvä apu. Ne tuplaavat pitkän tähtäimen (vuoden) onnistumistodennäköisyyden.

Todellinen testi on kuitenkin se vuoden tilanne ja valitettavasti siinä se onnistuminen on se 22-23% lääkkellä ja placebolla n. 10%
Paha Keisari

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

NuoriD kirjoitti:
Paha Keisari kirjoitti: kaikki kaverit jotka ovat Zyban-reseptin hakeneet, ovat sen avulla onnistuneet, joten oletin tähän asto että tieto pitää paikkaansa. Kaikki he pitävät sitä melkoisena ihmelääkkeenä. Hieno lumevaikutus kaverien kehuilla.
Siis kyllähän zybanista ja champixista oikeasti on selvä apu. Ne tuplaavat pitkän tähtäimen (vuoden) onnistumistodennäköisyyden.

Todellinen testi on kuitenkin se vuoden tilanne ja valitettavasti siinä se onnistuminen on se 22-23% lääkkellä ja placebolla n. 10%
Kymmenkunta kaveriani on lopettanut zybanilla, eikä kukaan ole retkahtanut takaisin. Viimeisimmät kaksi lopettivat nyt vuodenvaihteessa. En taida vaivautua kertomaan heille näistä todennäköisyyksistä. Parempi kun uskovat tehneensä ikuisen parannuksen.
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Suvinen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Eli: ilman lääkitystä onnistuu noin 10%, parhaalla hoidolla 22-23%. Ei ole helppoa.
En voi parhaalla tahdollakaan uskoa tuohon lukuun. Lähes kaikki tuntemani tupakoinnin lopettaneet ovat päätöksessään pysyneet, lääkitystä tai ei. Ainoat "lääkitystä" käyttäneetkin ovat olleet ihan tavallisen nicorettemn jäystäjiä.

Vai tarkoitetaanko tällä lopettamiskertoja? Otetaan kymmenen ihmistä, joista jokainen yrittää lopettaa tupakanpolton. Yksi onnistuu kertaheitolla ilman mitään lääkitystä. Kolme lopettaa ilman lääkitystä, retkahtaa kaksi tai kolme kertaa, mutta lopulta pääsee kokonaan tupakasta eroon. Neljä lopettaa lääkityksellä, kaksi heistä retkahtaa, kaksi lopettaa kokonaan. Kaksi yrittää lopettaa ilman lääkitystä onnistumatta ja luovuttaa.

Lasketaanko tästä joukosta lääkkeittä lopettavaksi ainoastaan tuo yksi tyyppi (10%) vaiko myös ne kolme, jotka retkahtelivat (40%)? Minusta aika iso ero noissa luvuissa.

Typerää lähteä lannistamaan moisilla minimaalisilla luvuilla ihmisiä, jotka yrittävät lopettaa. Itse sanoisin jo ihan näppituntumalla, että noin puolet lopettaneista onnistuvat ennemmin tai myöhemmin. Jotkut saattavat retkahtaa vuoden sisällä, mutta kyllä ne fyysiset oireet kaikkoavat jo paljon aiemmin, joten lääkkeistä' homma ei siinä vaiheessa voi mitenkään olla kiinni.
Uskoa saa mitä haluaa. Monet uskovat enkeleihin ja lapset joulupukkiin. Tämä on kuitenkin lääketieteellinen tosiasia. Tarkoitus ei ole lannistaa vaan kertoa asia niin kuin se on. Lähinnä puolustan addikteja niitä vastaan, jotka ovat sitä mieltä että tupan lopettaminen olisi yksinkertaista.

Tutkimustulokset lasketaan sen mukaan kuin tutkimukseen osallistutaan.

Jos joku nyt epäonnistuu mutta kymmenen vuoden kuluttua onnistuu, niin se kymmenen vuoden kuluttua tapahtuva onnistuminen ei tietysti näy kyseisessä tutkimuksessa.

Jos otetaan 100 motivoitunutta ja annetaan heille parasta lääkettä, niin 52:n viikon kulutta 23% on tupakoimatta. Siinä se yksinkertaisuudessaan on.
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
Paha Keisari kirjoitti:Kymmenkunta kaveriani on lopettanut zybanilla, eikä kukaan ole retkahtanut takaisin. Viimeisimmät kaksi lopettivat nyt vuodenvaihteessa. En taida vaivautua kertomaan heille näistä todennäköisyyksistä. Parempi kun uskovat tehneensä ikuisen parannuksen.
Jos ND kertoisi vielä miten isoista tutkimusryhmistä on kyse.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16820547

-1413 adult smokers


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1682 ... rom=pubmed

-1025 generally healthy smokers

Eo. tutkimukset löytyvät myös Champixin lääkäreille toimittamasta datasta, eli nämä ovat ne tutkimukset, joihin he itse vetoavat.

Varenicline= champix, Bupropion=Zyban
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nowaysis kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Minusta fyysisiä ja henkisiä haasteita ei oikein voi verrata.
Miksei voi? Synnymme siiheen ruumiiseen ja niihin aivoihin, joihin synnymme. Harjoittelulla ja motivaatiolla pystymme vaikuttamaan molempien suorityskykyyn.
No, itse en kokoni puolesta pysty koskaan samaan, mihin isommalla ihmisellä on mahdollisuus. Henkiseen kanttiin taas koko ei vaikuta.
Mutta addiktion voimakkuuteen vaikuttaa se, millaisilla aivoilla olet syntynyt. Aivojaan ei voi vaihtaa yhtään sen enempää kuin voi vaikuttaa siihen, minkälaiseen ruumiiseen on syntynyt.

Eo. ei tarkoita, etteikö kannata yrittää. Toki kannattaa.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

NuoriD kirjoitti:parasta lääkettä
Millä tavalla Champix on parasta lääkettä?

Itelläkin tua jossain resepti...
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Lapitii kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:parasta lääkettä
Millä tavalla Champix on parasta lääkettä?

Itelläkin tua jossain resepti...
Lue edellä linkittämäni tutkimukset. Tuloksen ovat hiukan parempia kuin zybanilla ja lähes kolme kertaa paremmat kuin ilman lääkettä.
Paha Keisari

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

NuoriD kirjoitti:
Lapitii kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:parasta lääkettä
Millä tavalla Champix on parasta lääkettä?

Itelläkin tua jossain resepti...
Lue edellä linkittämäni tutkimukset. Tuloksen ovat hiukan parempia kuin zybanilla ja lähes kolme kertaa paremmat kuin ilman lääkettä.
Tuli kyllä mieleen vielä, että onko noissa eritelty ikäryhmiä tai sukupuolia? Kaverini ovat pääsääntöisesti lopettaneet 25-32 ikävuoden välillä, poltettuaan 5-15 vuotta. Kuvittelisin, että sen on oltava helpompaa jo tavankin puolesta kuin pidempään polttaneilla vanhemmilla ikäluokilla.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

NuoriD kirjoitti:
Lapitii kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:parasta lääkettä
Millä tavalla Champix on parasta lääkettä?

Itelläkin tua jossain resepti...
Lue edellä linkittämäni tutkimukset. Tuloksen ovat hiukan parempia kuin zybanilla ja lähes kolme kertaa paremmat kuin ilman lääkettä.
En jassa. Arvelin että ois pienemmät sivuvaikutukset ku Zybanilla. Siihen käsitykseen ainaki jäin ku mulle toi resepti arvottiin.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Gat »

Olen tupakoinut ikääni nähden lyhyen ajan, siis "vasta" vuoden 1995 lopusta asti. Sitä ennen suhtauduin halveksien isäni "syöpäkääryleisiin" ja olin neuroottisen tarkka, että tupakansavua ei pääse huoneeseeni, tavaroitani saastuttamaan. 1995 lähtien se oli menoa vaan.

Syypääksi (siis mikään ei ole tietenkään mun oma vika, vaan muiden :D)
lasken sen hoikan tumman pystytisumisun, johon olin toivottomasti rakastunut 1995-1996 ja vieläkin. Nymfimäisestä olemuksestaan huolimatta misu ryyppäsi, kiroili ja tupakoi kuin mies.

Ensitreffien (öitsinkin, en uskaltanut yrittää nussia, enkä seuraavillakaan öitsimisillä) järkytyksen jälkeen pyysin isältäni röökiä. Joka kävi silloin alkuun heti päähän, vaikkei myöhemmin samaa vaikutusta. Jatkossa toivottomasta, mun liian ujosta Rakkaudesta hermostuneena päädyin röökaamaan, jopa ketjussa. Ja siitä tuli addiktio, nykyään kaksi askia päivässä.

Ihan alkuunkin tuli oireita: Keuhkot kipeytyi ja nukkuessa sieraimiin tuli kuin mätänevän lihan haju. Näin unenkin, jossa joku supersirkkeli raastoi keuhkojani. Yritin jo alkuun lopettaa, misun hylättyä minut (johtuneeko, etten yrittänyt mitään? Vai väliin kiilanneesta Nokian insinööristä? Vai että minun muka pitäisi ymmärtää, etten saa, koska en ole ihminen? Joten asiaankuuluvaa, etten yrittänytkään? ) rituaalisesti kirjoitin misun nimen (Anne S. ja jotakin.. ) Malboroon, ja poltin "viimeisen" tupakkini, symbolina.

Ei toiminut.
Sittemmin joka toinen tupakkini on aina se "viimeinen" ja solmin sopimuksia Jumalan kanssa miten auttaa, jos nyt lopetan.. ei toimi.. aina kun vähän hermostuttaa, ja tavan vuoksi muutenkin, mulla on rööki huulessa.

Tämän takia nykyään aamuisin yskin limaa, ja saatanpa oksentaakin, vaikkei olisi krapulaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja annepa »

annepa kirjoitti:
Stinky kirjoitti:^Sulla on jännästi, että yksin ois helpompaa lopettaa.
Kyseesä on ärsykkeiden minimominen ja toiminnan hakeminen.
No niin menipä taas hankalaksi tämä juttu. Soitin äidille työpaikkailmotuksen ja samalla puhuttiin kesälomasta. Sanoin että haluan mennä yksin mökille niin "YKSIN??!! Onko sulla joku vikana? Et sie ole ennen halunnu yksin olla! Sillon on hilla-aika ja kaikkia, mie lähen kans". Tämähän siis tarkoittaa sitä että olen suurimman osan ajasta sitten metsässä teltassa enkä mökillä mutta en mie sitäkään pane pahakseni. Tulee se maastoontutustumisosasto sitten siinä. Ei sillä oikeen tuo lokiikka toimi; jos mie EN haluais olla yksin niin miksi mie istuisin hirvipassisa syksysin 5 tuntia YKSIN???

En anna tämän lannistaa, teen vain uuden suunnitelman. Suunnitelmaan kuuluu hetteestä juominen ja purossa kylpeminen. Välillä voi käyä tankkaamassa sapuskaa reppuun ja saunomassa mökillä. Ei paha.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Ai niin ja vielä semmonen juttu että minusta on vähän höpöä sanoa että "ekan kerran lopetin vuonna yks ja kaks ja toisen kerran viime vuonna, olen ollut sitten polttamatta 10 kk". Ei se eka kerta ollu lopetus, se oli tauko tai lopetuksen epäonnistunut yritys. Minusta.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Stinky kirjoitti: Kuinka moni täällä on lopettanut?
Joo.
Pysynyt päätöksessään?
Ei.
Onko ollut vaikeeta?
Joo.
Kuinka paljon poltit päivässä ennen lopetusta ja onkohan sillä merkitystä siihen kuinka vaikeeta tulee olemaan?
Liikaa. On.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Suvinen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Tarkoitus ei ole lannistaa vaan kertoa asia niin kuin se on. Lähinnä puolustan addikteja niitä vastaan, jotka ovat sitä mieltä että tupakan lopettaminen olisi yksinkertaista.
Taidat vaan tehdä karhunpalveluksen. Kyllä varmaan tupakoijat tietävät, että lopettaminen on vaikeaa ilman erillistä ilmoitusta asiasta. Turha siitä on enää isompaa mörköä tehdä. Motivaatiolla on varmasti vaikutusta tulokseen, eikä motivaatiota varmasti nosta se, että kylmästi ilmoitetaan, että onnistumisprosentti nyt vaan on tuo ja tuo. Siitä lopettaja saa vain yhden tekosyyn lisää olla edes yrittämättä "kun ei kuitenkaan onnistu". Ihan sama kuin sanoisit lihavalle ihmiselle, että sulla on tuommoiset geenit ja raskaat luut; oikeastaan lihavuutesi on noilla todennäköisyyksillä ihan normaalia ja laihduttaminen siksi vaikeaa tai lähes mahdotonta. Jonka jälkeen lihava painuu salaa helpottuneena kiskomaan donitseja, kun oikein on lääkärin suusta tullut todistetuksi, että turhaanpa tässä edes yritetään.
En mä tietenkään potilailleni asiaa noin kerro, vaan koitan psyykata ja kannustaa. Mutta tämä on keskustelupalsta ja täällä voi sanoa asian niin kuin se on.

Tupakoijat toki yleeensä tietävät lopettamisen vaikeudun, sen sijaan ne, jotka eivät ole polttaneet eivät sitä välttämättä ymmärrä. Itse en ole koskaan polttanut, mutta tupakansavussa olen kasvanut, koska molemmat vanhemmat polttivat.

Oma isäni 63 v on nyt ollut 4kk polttamatta. Yli 40 vuotta poltti yli kaksi askia punaista norttia päivässä. Champixin avulla lopetti. En olisi uskonut, että onnistuu.olin jo menettänyt toivoni asian suhteen. Tietysti, eihän vaara ole koskaan ohi. Addiktion luonteeseen kuuluu, että jos polttaa yhdenkin, niin se on sitten menoa.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Clay »

Välillä väikkyy mielessä polttamisen aloittaminen - ongelmana on vain, etten oikeen saa vedettyä savua henkeen selvinpäin, joten pitäisi käytännössä olla aina kännissä. Löytyisiköhön entisiltä/nykyisiltä tupakoitsijoilta vinkkejä savuttelun aloittamiseen?
Nyt penikseni on fantastinen!
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Artikkeli addiktiosta:

http://www.antiproibizionisti.it/public ... 070323.pdf

Artikkeli on julkaisut Lancetissa, joka on eräs arvostetuimpia lääketieteellisiä julkaisuja.

Kannattaa katsoa taulukkoa 3 (Table 3), kohta dependence.

Nähdään, että tupakka on kolmanneksi addiktoivin päihde. Edelle menevät ainoastaan heroiini ja kokaiini. Tupakkaa lievempi addiktio syntyy mm amfetamiiniin, LSD:hen, metadoniin, kannabikseen, alkoholiin, buprenorfiiniin (Temgesic), bentsoihin ja barbituraatteihin.

Tupakka ON erittäin addiktiivinen aine.

Silti osa pystyy lopettamaan. Kannattaa yrittää. Munkin isä, joka veti yli 40 vuotta yli 2 askia punaista Norttia päivässä on nyt ollut 4 kk tupakoimatta.
nokkaelain

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

NuoriD kirjoitti:En olisi uskonut, että onnistuu.olin jo menettänyt toivoni asian suhteen. Tietysti, eihän vaara ole koskaan ohi. Addiktion luonteeseen kuuluu, että jos polttaa yhdenkin, niin se on sitten menoa.
Tuli mieleen toisenlainen vaara. Yksi isovanhemmistani alkoi polttaa sodassa ja tupakoi sitten 50 vuotta. Viimeisen lapsenlapsen synnyttyä hän laittoi avatun tupakka-askin hyllyn päälle ja lopetti.

Yli 15 vuotta sen jälkeen, pari vuotta sitten, hän kuoli keuhkosyöpään; avattu aski oli edelleen hyllyssä. (Riskihän oli jo merkittävästi pienempi, mutta osui kohdalle.)

Voi vaikuttaa lannistavaltakin, mutta päin vastoin, ei kannata odottaa sinne eläkeikään.

Läheisesti tuntemani lääkäri oli suunnilleen valmisttuttuaan keuhkosairauksia hoitavalla osastolla, eikä ollut helppoa kertoa suunrimmalle osalle uusista potilaista tietoa, että he ovat parantumattomasti sairaita.
NuoriD

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nokkaelain kirjoitti: Tuli mieleen toisenlainen vaara. Yksi isovanhemmistani alkoi polttaa sodassa ja tupakoi sitten 50 vuotta. Viimeisen lapsenlapsen synnyttyä hän laittoi avatun tupakka-askin hyllyn päälle ja lopetti.

Yli 15 vuotta sen jälkeen, pari vuotta sitten, hän kuoli keuhkosyöpään; avattu aski oli edelleen hyllyssä. (Riskihän oli jo merkittävästi pienempi, mutta osui kohdalle.)
Aina parempi lopettaa tietysti ennemmin kuin myöhemmin.

Isovanhempasi syöpä saattoi johtua esim. tupakasta tai radonista tai niiden yhteisvaikutuskesta. Radon aiheuttaa suomessa noin 200 keuhkosyöpää vuodessa.

Esim. Pispalassa Tampereella on alueita, joissa luonnon taustasäteily radonin takia on korkeampi kuin Tshernobylissä nykyään. Tsernobylissä ei saa asua, Pispalassa luetaan Aamulehteä nytkin.
Vastaa Viestiin