Tupakinpolton lopetus

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Stinky

Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Se ois sit siinä. Lääkkeillä mennään kun kylmiltään en pysty. Nyt on ihan turha tulla tuputtaan mitään jäkätijäkätiä että tää ei oo "oikee" tapa lopettaa, mut eikös se oo ihan sama miten lopettaa - kunhan lopettaa?
Viime lauantaina alotin Zyban kuurin. Jo toista kertaa. Tällä kertaa päätin että onnistun.
Tällä hetkellä polttelen edelleen ja lauantaina rupeen ottamaan 2 tablettia päivässä. Ensi viikolla pitäs sit stumpata viimesen kerran.
Nyt on jo hermot kireellä. Selkeesti unen saanti on vähentynyt ja unet mitä nään on ihan skitsoja. Pinna tosiaan jo tiukilla, itkuherkkyyttä näkyy olevan kanssa - ihan pienistäkin syistä vois vollottaa.
Vituttaa sekin, että kun oon saanut painoa pois, niin miten röökin lopettaminen vaikuttaa painoon. En anna itelleni lupaa syödä korvikkeeksi herkkuja, mutta monet on sanonut että silti kiloja tulee lisää.

Kuinka moni täällä on lopettanut? Pysynyt päätöksessään? Onko ollut vaikeeta? Kuinka paljon poltit päivässä ennen lopetusta ja onkohan sillä merkitystä siihen kuinka vaikeeta tulee olemaan?
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1116
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja syttiK »

Mä tumppasin pitkäksi aikaa raskauduttuani. Onnistui helposti, koska oli tarpeeksi hyvä syy. Jossain vaiheessa alotin sitten uudestaan, enkä ole edes yrittänyt päästä irti. En voi päivisin polttaa töissä, eli mun "salainen harrastus" jää aamuun ja iltaan (joskus VÄHÄ siinä välissäkin), kun ipana nukkuu. Pystys olla polttamatta, jos on pakko, mutta lopettaa en halua.

Systerin mies veti ton Zybanin kuurin, toimi 2kk. Nyt se on saanu lopetettua purkalla (ja hyvällä tahdonvoimalla), eikä oo tainnu kärytä viimeseen 4kk.

Tsemii, kyllä se vuoristorata siitä muutamassa viikossa laantuu!
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Se on ite toi Zyban joka voi pistää hermot ihan perkeleen tiukille, päätä sekasi ja unet vähiin/skitsoiksi. No sen varmaan jo tiesitkin.
Tsemppii.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
milli

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja milli »

Lopetin vuosi sitten kesäkuussa ja sen jälkeen olen polttanut yhteensä ehkä vajaan tupakan, huppelissakaan ei ole uponnut, se on se eka hatsi .. ja yök!

Selvin päin ei tupakkaa tee mieli, ehkä välillä kaipaa sitä taukoa minkä se toi työpäiviin.

Lopetin ilman lääkkeitä tai purukumeja. tällä kertaa olin vaihtanut kevyempii savukkeisiin ennen lopettamista, vaikka mitään lopettamispäätöstä en ollut etuläteen tehnyt. Yhtenä päivänä vaan päätin, että enpä taida viitsiä ostaa enää yhtään tupakkaa, ja se oli siinä.

Mä en muista mitä poltin ennen lopttamista, varmaan aski meni loppuvaiheessa 2-3 päivässä.

Ilman tupakkaa oleminen ei ole ollut kauhean vaikeaa ja se helpottui huomattavasti kun avokkikin lopetta sauhuamisen.

Jos pian lopettamisen jälkeen miettii, että tekis mieli, että ei tupakka silloin tällöin dokatessa haittaa, niin se kyllä haittaa. Ei pidä sallia sitä röökiä bissen tai siiderin kanssa, ei se siihen jää.

Nyt kun lopettamisesta on jo noin kauan ei hatseista ole ollut haittaa, koska sitten se maistuu paskalta ja savulta suussa :) Eikä kyl tee mieli sit enää ihan heti uudestaan.
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Mä oon polttanut n. 15 kesäsestä asti ja nykyään menee melkein 2 askia päivässä. Joo mä tiiän.. Ihan vitusti. En haluu mitään moraalisaarnoja nyt.
Kiitos teille tsemppajille, ihana kuulla et tästä paskasta voi tosiaan päästä irti!
Jotenkin vaan tuntuu että kun on niin tottunut vetää aamukahvin kaa röökiä, työmatkalla, kahvitauoilla jne. että mitä mä sitten teen? Töissäkin jos on hiljasta, oon voinut lähtee röökille. Ahistaa jo valmiiks. Tää tunne on ihan perseestä. Ihan ku mä oisin luopumassa mun parhaasta ystävästä. Sairasta.
milli

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja milli »

Stinky kirjoitti:Mä oon polttanut n. 15 kesäsestä asti ja nykyään menee melkein 2 askia päivässä. Joo mä tiiän.. Ihan vitusti. En haluu mitään moraalisaarnoja nyt.
Kiitos teille tsemppajille, ihana kuulla et tästä paskasta voi tosiaan päästä irti!
Jotenkin vaan tuntuu että kun on niin tottunut vetää aamukahvin kaa röökiä, työmatkalla, kahvitauoilla jne. että mitä mä sitten teen? Töissäkin jos on hiljasta, oon voinut lähtee röökille. Ahistaa jo valmiiks. Tää tunne on ihan perseestä. Ihan ku mä oisin luopumassa mun parhaasta ystävästä. Sairasta.
Noi työmatka oli tosiaan kans haaste.. kun oli tottunut siihen, että bussipysäkille tallustellessa laittoi tupakaksi, tai jos joutui kauankin venaamaan niin saattoi polttaa parikin siinä (mä asun siis aika hornassa minne busseja menee välillä tosi huonosti)

Juu, se on alkuunsa rankkaa, kun on tottunut siihen tapaan. Joillekin on kuulema purkan jauhaminen auttanut, siitä en tiedä, koska en voi syödä purkkaa .. nice.

Napostele porkkanaa tms aina kun tekee mieli tupakkaa, tai juo hirveästi vettä :) Henkisesti kantsii varautua siihen, että paino nousee vähän. Minulla nousi, mutta se on pieni hinta siihen, että pääsee tupakasta eroon. Ja sitten kun on taistellut irti tupakasta, niin voi liikkua kilot pois. Ai niin, avokille auttoi juoksulenkit, kovasti kun alkoi tehdä tupakkaa mieli, hän lähti hölkkäämään.

Taisi kyllä lopettaessa tulla itku, kun kroppa vierottautui tuosta, mutta kyllä se kannattaa, nyt olo on mitä parhain.
bedlam

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Itte oon polttanu 20 vuotta ja koko ajan se on jostain syystä ittestään vähentyny. Yläasteella meni aski päivässä ja nyt tavallisena arkena menee ehkä 5 kessua ja normisunnuntaina tulee poltettua tasan yks tupakka. Aina illalla ennen nukkumaanmenoa on pakko saaha, vaikkei koko päivänä polttaskaan. Juopotellessa sitten tietty menee enempi, mutta eipä tuotakaan tule nykyään paljo harrastettua. En tiiä kannattaako tuota etes kokeilla kokonaan lopettaa, jos tahti on tämä aski/viikko.
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Jos mä polttaisin noin vähän niin tuskin lopettaisin :oops:
Nyt tuntuu vaan että mun on aika lopettaa. Kokonaan. Vaikka vaikeeta on ja tulee olemaan. Mä kiukkuan nyt jo työkamuille mutta onneks ne on niiiin ihania että ymmärtävät. Justiinsa tuli esimies kyseleen et vieläkö vituttaa. Mulkasin vaan sitä ja näytin keskisormee :] Se rupes vaan nauramaan. Ja sit rupes muakin naurattaa. Ihme kyllä.
Ne kannustaa mua ja mä tykkään niistä.

Milli: mä kävelen työmatkat eli 3 kilsaa per suunta. Tänä aamuna poltin matkalla yhden sen kolmen sijasta...
Säikähdän muuten joka kerta kun kirjotan kuin helvetisti oikeestaan poltin.
milli

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja milli »

Stinky kirjoitti:Milli: mä kävelen työmatkat eli 3 kilsaa per suunta. Tänä aamuna poltin matkalla yhden sen kolmen sijasta...
Säikähdän muuten joka kerta kun kirjotan kuin helvetisti oikeestaan poltin.
Kuunteletko musaa samalla kun kävelet töihin, se saattais auttaa unohtamaan tupakan.
No siis onhan se aika hirveän paljon, mitä oot polttanut, mutta pääasia on, että olet nyt lopettamassa.
Rouva Pupu

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Itse olen pössytellyt 11-vuotiaasta saakka eli tuommoset melkein 16 vuotta. Raskausajan olin ilman tupakkaa, ja se otti koville, niin vitun koville. Kokoajan oli kuitenkin selvää, että pössytys alkaa kun se vain on mahdollista. Nyt kun imetys ei onnistunut, niin sen tiedon jälkeen olen taas polttanut normaalisti, ehkä enemmänkin kuin ennen.

Neuvolassa silloin todettiin, että olen identiteettitupakoitsija eli se on osa mun identiteettiä :o Oisin voinut kirjoittaa rakkauslaulujakin tupakasta ym. :D :D Kaipasin.

En ole koskaan halunnut lopettaa, joten kokemusta ei sillä tavalla ole. Tupakoin kun vituttaa, ahdistaa, jännittää, kännissä, kun oon iloinen, aamutoimista ensimmäisenä, aina sen jälkeen kun olen laittanut jotain suuhuni, ennen nukkumaanmenoa. Mietin kyl et mitä hittoa mä teen silloin kun en polttais, kuulemma sijaistoiminta auttais. Esim. kutominen partsilla aina kun normisti polttas :D

Tytsän lähellä en kuitenkaan polta, silloin olen tupakkavapaa vaikka oltaiskin ulkona viis tuntii putkeen (ja aivot huutaa nikotiinia).
milli

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja milli »

Mulla taas on aina tuntunut, ettei tupakka ole lainkaan osa mun identiteettiä, tuli aina hirveän anteeksipyytelevä olo jos tupakoin jonkin lähellä, joka ei polttanut, ja usein saatoin olla tuntitolkulla polttamatta, jos kaveri ei polttantu, sillä en halua, että minusta jää mielikuva tupakkahuulessa. Haluaisin kait, että minusta tulisi sellainen raikas urheilullinen mielikuva, ja näin näen itseni .. ja sen takia tuo tupakointi on aina ollut jotenkin häpellistä.

Ahkera, raikas ja paheeton ... toki :P
Rouva Pupu

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

^Mulla on taas toisinpäin, ihmiset kovasti ihmetteli että jotain poikkeavaa on ulkonäössä, no se oli se puuttuva tupakka alahuulessa :D

Mulla oli kyllä "lupa" pössyttää muutama raskuasaikana, jos olis lähtenyt kovasti heittelemään ja oli kaikki inhalaattorit, purkat sun muut varalta. Mut ei ne ois mun juttu. Inhaa kun vetää, niin ei tuu sitä tuttua ja turvallista kirpasua kitalakeen :D

Tämä tupakointi kyl tehokkaasti sulkee pois toisen raskauden, koska vannoin etten semmoseen lähde ellen ole täysin tupakkavapaa jo ennen raskautta. Ja mä kun en koskaan halua lopettaa, niin :)
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kessuttelin armeija-aikana joku viisi päivässä. Siitä sitten joku seitsemän vuotta muutaman päivässä. Päälle kännitupakointi, joka oli runsasta. Koskaan mulla ei ole niksoja ollut. Olen vain polttanut, kun on ollut sellainen fiilis, liittyy johonkin vapaudenkaipuuseen tai sellaiseen. En ymmärrä. Viimoset kännisavut tais lähtee viime syksynä. Ei ole vaan tehnyt mieli.

Mutta aina on tullut morkkis tupakasta, koska pidän tupakointia junttina, urpona ja heikkoluontoisuudenkin merkkinä. Jo mielikuva mun mustista keuhkoista puistattaa ja vituttaa kun tupakointi haittaa urheilua. Ei tod osa mun identiteettiä vaan päinvastoin.

Joku kirjoitti, et polttaa kaksi askia päivässä? Miten päivän aikana ehtii noin paljon? Poltatko sitten aina kaksi putkeen?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Joku eli minä kirjoitti. Hyvin kerkes enkä ees polta kahta putkeen. Aamulla pari ennen töihin lähtöä, työmatkalla, kahvitauoilla, safkan jälkeen, töissä jos on hiljasta niin tulee käytyä, kotimatkalla... Kyllähän niitä sai kulumaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Stinky kirjoitti:Hyvin kerkes enkä ees polta kahta putkeen.
Olet hereillä 16h vuorokaudessa. 16/40(tupakit) = 0,4. 60x0,4 = 24. Jos tupakka kestää viisi minuuttia, niin 24 - 5 = 19. Eli tupakkien väli on kaikki 19 min :D
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^ Mun tupakka kestää 2min. Älä jäkätä, just nyt muutenkin tämmönen olo :9mm:
Ja kiukkuan kaikille ketkä eteen sattuu, vaikka eihän tää olo ole muiden kuin mun omaa syytä. Tana.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Stinky kirjoitti:Älä jäkätä, just nyt muutenkin tämmönen olo :9mm:
Saat jäkättää 8) Yritin tosin ekassa viestissäni pehmitellä, että onhan sitä itsekin kessutellut vuosia. Mut ihan mielenkiinnosta jatkan vielä yhden, jos viitsit vastata. Eli mitä käytännön järjestelyjä noin 20 minuutin välein tapahtuva tupakanpoltto aiheuttaa? Voitko käydä esmes elokuvissa? Entä pitkät palaverit?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Palaverit on tuskaa :) Mut kyllä mä leffassa jaksan istua, kusihätä mulla yleensä iskee helpommin siellä. Lentomatkat on tuskaa, osittain myös lentopelosta johtuen.
Mä luulen että mä poltan tylsyyteenkin. Jos töissä on kiirettä ja touhkaamista niin sillon et tuu röökilläkään käytyä läheskään niin usein.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Polttaako sun mies tai moni kaveripiirissä? Just juttelin yhden tutun kanssa, jolta kärytys oli loppunut kuin itsestään työpaikan vaihdon myötä, koska kukaan muu ei siellä polttanut. Oli kuulemma tuntunut aivan urpolta poistua yksin ulos värjöttelemään kun muut menivät kahvihuoneeseen juoruamaan.

Just a thought. Muuta en oikeastaan asiasta tiedäkään, joten tyydyn tsemppailemaan hiljaisesti.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^^:sir:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
aimohaiku

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Olen ollut kuluvan vuoden alusta lähtien kokonaan savuton. Säännöllisen päivittäisen tupakoinnin lopetin aikaisemmin. Aski kesti normaalikäytössä yleensä kaksi päivää.

Stinkylle (ja muille, joille aihe on ajankohtainen) paljon tsemppiä!
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Sulla kun kuluu noin hurja määrä kessua päivässä, onkohan toi kertalaakista lopettaminen ihan hyvä juttu, vai kantsisko eka vähentää ja sitä kautta lopettaa? En ole koskaan polttanut niin en osaa edes kuvitella fiilistä, mut jotankin vaan hidas vähentäminen tuntuis "armollisemmalle"?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Stinky

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Stinky »

^Mä oon monta kertaa yrittänyt vähentää ja sitä kautta lopettaa, mutta näin jälkikäteen tuntuu että joka kerta kun vähensin, rupesinkin polttaa enemmän.
Nää lääkkeet on saanut mun pään sekasin ja unet pois, mutta selkeesti röökin himo on laimeempi. Ei tee samalla tavalla mieli kun aikasemmin. Tosin tuntuu (eikä ees tunnu vaan näin on) että vituttaa herkemmin ja sitä kautta tekis mieli sitä röökiä vetää.
Mä taidan olla joko tai-tyyppi tässä polttamisessa :?

Mahtavaa että täälläkin muutama on päässyt eroon röökistä. Se antaa mulle uskoa ja toivoa, että minä kans!
Fcuk

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Olin (taas) kuukausia ilman mut eilen ja tänään poltellu tosta vaan askin... Eiköhän sitä taas olla kiinni. Tsemppiä. Meen röökille.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Tupakinpolton lopetus

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Joskus kun aikanaan lopetin mulle autto aerobiset harjotukset. Eli tein vatsoja, selkiä, kyykkyjä yms. aina kun teki mieli mennä tupakalle. Sen verran että hengästy eikä sitä myötä tehnyt mieli :)

Alkuaika oli kyllä aivan kamalaa. Mä ulvoin nurkissa tupakan himossani ja pinna oli _TODELLA_ kireällä. Meinasin paiskata kertaalleen tietokoneen näytön yhen tyypin päähän kun se rupes jotain aukomaan koulussa. Aikaa myöten helpotti.

Sitten loppuikin suhde jossa tupakointia katsottiin pahalla --> vedin askin röökiä vitutukseen.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Vastaa Viestiin