Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Gat kirjoitti:En mä usko, että 69 000 ajettuun 2001 Freelanderiin päivityksiä saa.
Saa. Viet sen autokauppaan ja ostat joillain kymppitonneilla päivityksen jotka vaihtavat vuosimallin.

Edit. Kai Nalo ehtikin jo kommentoimaan..
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 12.04.2010 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Kai Nalo

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Pulkannaru kirjoitti: Ne suorat tarkoittamasi metsäiset osuudet saattavat olla ko paikkakunnan pahimmat ylinopeusalueet -> onnettomuusriski kova. I
No mua ei kiinnosta pätkääkään jos joku junnu vetää hirven kanssa kolarin metsätiepätkällä, mutta se kiinnostaa millä lapsialueiden ylinopeutta ajavat reikäpäät saa kuriin.
Manaaja

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kai Nalo kirjoitti:
Gat kirjoitti: En mä usko, että 69 000 ajettuun 2001 Freelanderiin päivityksiä saa.
Saa saa, kun vaihtaa sen vuoden 2010 malliin.
Ei kai siihenkään saa. Taitaa vaatia vähintään Discovery 4:n, ellei sitten ihan aidon Range Roverin.

Harvinaista herkkua ovat vielä nuo, ja lähes poikkeuksetta saatavilla ainoastaan vähän turhankin premiumhintaisiin autoihin.
Kai Nalo

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Manaaja kirjoitti:a lähes poikkeuksetta saatavilla ainoastaan vähän turhankin premiumhintaisiin autoihin.
No, eiköhän karhumiehellä rahaa moiseen kikottimeen ole. Sen kun vaan hieman pöyhii pahnanpohjimmaisia.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Sellaista kuskia ei ole syntynyt, joka aina ja joka paikassa tietäisi vallitsevan nopeusrajoituksen. Joka muuta väittää valehtelee.

Näissä ylinopeussakoissa keskustelu vääjäämättä jossain vaiheessa lähestyy ikuista kysymystä. Nimittäin liikenteessa ihan jo lainkin mukaan tulee aina noudattaa huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi, muistaakseni TLL 3§. Tämä ei tunne juurikaan inhimillistä tekijää, joka kuitenkin on jokaisella ihmisellä läsnä jotenkin koko lain piirissä olo ajan.

Lyhyesti, sillä ei ole sanktion kannalta vitunkaan väljä ajatko tahallaan vai vahingossa ylinopeutta. Paradoksaalista mutta muutoinkaan tätä ei kyetä säätämään. Pitää vain oppia elämään tämän kanssa. Häviäjiä ovat ne, jotka eivät pysty siihen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Toimistorotta

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Manaaja kirjoitti:Sen sijaan kun sen ajattelee juhannuspäivän vastaisen aamuyön kello 05:00 täysin autiolle ja päivän kirkkautta loistavalle maantielle, homma on *hieman* eri. Minusta kun muuttuvat olosuhteet ja vuorokaudenajat otetaan huomioon, 2% on vielä aika kohtuullisen vähän kokonaismäärästä. En ole pätkääkään eri mieltä, etteikö muun liikenteen seassa kaahavia ja muihin idiotismeihin syyllistyviä pitäisi rankoa. Sen sijaan haluaisin nähdä joustoa ja suhteellisuudentajua riippuen olosuhteista.
Tolppalapunkin rangaistuksen kirjoittaa ihminen, joka voi halutessaan ottaan huomioon ajankohdan ja liikennesuoritteen jne. Ja jos niin ei käy, niin toki asiasta voi valittaa. Nyt vain on niin, että meillä on sisäministeriön ohje joka ei tunne moista joustoa ja suhteellisuutta - toki tutkan varressa oleva poliisi voi havaita helpommin muunkin liikenteen vaarantamisen kuin ylinopeuden, kuten keltaisen viivan rikot ja vaaralliset ohittelut jne, mutta sehän vain nostaa sellaisen teon rangaistusta, ei suinkaan laske kello 05:00 ajetun ylinopeuden rangaistusta.
Manaaja kirjoitti:En kuulu en, ainakaan toistaiseksi, mutta osaan ajatella asioita myös toisten kannalta ja yleisen oikeudenmukaisuuden puolesta, enkä ainoastaan itsekkäästi. Kai se on ihan normaalia?
Jos enemmistö kokee kameratolpat oikeudenmukaisiksi, ne ovat oikeudenmukaisia. Niin se homma demokratiassa pelaa.
Ne olosuhteet. Kamera ei tunne niitä. Poliisimies tuntee. Toinen mikä helposti vastaa kysymykseen, on nopeuden mittaaminen satasen alueella, jos kyse ei ole moottoritiestä. Silloin väärän nopeusalueen selitykselle ei jää paljoa sijaa. Tahallaan ylinopeutta ajava ajaa edelleen sen 20 yli, lainkuuliainen ihminen ei.
Sisäministeriön ohjeet eivät tunne. Paitsi koventavaan suuntaan. Poliisimies ei voi erottaa 20 km/h ajavasta onko kyseessä lainkuuliainen vai ei yhtään sen enempää kuin kamerakaan. Myös kamerarangaistusta voi vastustaa kootuilla saduilla. Luultavasti lapun kirjoittajaa kiinnostaa yhtä paljon kuin kello 05:00 vittuuntuneena tutkan ääressä istuvaa poliisia.
Manaaja

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kai Nalo kirjoitti:No mua ei kiinnosta pätkääkään jos joku junnu vetää hirven kanssa kolarin metsätiepätkällä, mutta se kiinnostaa millä lapsialueiden ylinopeutta ajavat reikäpäät saa kuriin.
Sama. Ei kiinnosta vaikka joku ajaisi kahta markkaa autiota moottoritietä, mutta jeesus perkele että pistää vituttamaan kun tossa 40-alueen rantaraitilla, jonka vierusta on täynnä kersaperheellistä pari- ja rivitaloa, painaa joku teinijumputuspörinäpakoputki menemään silmämääräisesti noin satasta keskellä päivää.
Toimistorotta

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Sellaista kuskia ei ole syntynyt, joka aina ja joka paikassa tietäisi vallitsevan nopeusrajoituksen. Joka muuta väittää valehtelee.
Lain mukaan pitäisi pystyä ja siihen pitää pyrkiä, onnistui eli ei. Totesin itsekin jo aiemmin, että jos mokaa, se on oma moka, ei kameratolpan vika.
Lyhyesti, sillä ei ole sanktion kannalta vitunkaan väljä ajatko tahallaan vai vahingossa ylinopeutta. Paradoksaalista mutta muutoinkaan tätä ei kyetä säätämään. Pitää vain oppia elämään tämän kanssa. Häviäjiä ovat ne, jotka eivät pysty siihen.
Juuri näin. Oma moka se on kuitenkin aina, jos sakot tulee. Jos ei kestä, auto on paras jättää parkkipaikalle ja mennä bussilla.
Toimistorotta

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Manaaja kirjoitti:Sama. Ei kiinnosta vaikka joku ajaisi kahta markkaa autiota moottoritietä, mutta jeesus perkele että pistää vituttamaan kun tossa 40-alueen rantaraitilla, jonka vierusta on täynnä kersaperheellistä pari- ja rivitaloa, painaa joku teinijumputuspörinäpakoputki menemään silmämääräisesti noin satasta keskellä päivää.
Eikös se ollut 40 km/h alueella kun kebabin jäähtymistä pelkäävä tuplastandardimies painoi menemään 80 km/h? Vai mitensenytmeni.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Kai Nalo kirjoitti:No mua ei kiinnosta pätkääkään jos joku junnu vetää hirven kanssa kolarin metsätiepätkällä, mutta se kiinnostaa millä lapsialueiden ylinopeutta ajavat reikäpäät saa kuriin.
Ne törmäilevät kovilla nopeuksilla myös muihin tiellä kulkijoihin ja tappavat ehkäpä vielä muut samassa autossa olijat muista tiellä liikkujista puhumattakaan. Tai vielä pahemmin, vammauttavat ne pahasti koko lopuksi elämäkseen. Käytätkö muuten navigaattorin kameratolppa ilmoitinta alueilla joita et muista ulkoa?

Asuinalueiden valvonnasta olemme samaa mieltä. Kotini lähellä on 30- ja 40km/h alueet. Pahimmat rajoitusten rikkojat tuntuvat olevan lapsiaan kuskaavia/hakevia/tms perheiden äitejä.. isät tuntuvat ajavan rauhallisemmin. Pahin kusipää-äiti vilkutti valoja ja tööttäili 1km matkan 40km/h aluella (nopeuteni 45) takanani lumisateessa ja lasten kouluun menon aikaan, liikennevaloissa hyppäsi autostaan avasi autoni oven ja huusi raivoissaan "vitun kusipää, et sä nää että mulla on kiire" -> valo vaihtui ja jatkoin matkaa -> raivotar ajoi ohi mutkassa 50km/h alueella n 80km/h ja sai risteyksestä maijan peräänsä, taisi vit**taa aikalailla.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Toimistorotta kirjoitti:Juuri näin. Oma moka se on kuitenkin aina, jos sakot tulee. Jos ei kestä, auto on paras jättää parkkipaikalle ja mennä bussilla.
Onhan tässä asiassa paljon sitä asiaankuuluvaa muutosvastarintaa, mitä varsinkin kokeneemmat ja aiemmin leväperäisemmin ajaneet edustavat. Sitä oikeastaan pitääkin olla. Se nyt vaan on nieltävä oma ylpeytensä ja oltava nöyrä, jos pöntöt oikein alkavat kiristelemään. Voi tsempata itseä vaikka sillä, että on muillakin vastaavia vitutuksia ja kyllä ne muutkin ihmiset voivat sakkoja saada vaikka "vahingossa".
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Toimistorotta

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Toimistorotta kirjoitti:Juuri näin. Oma moka se on kuitenkin aina, jos sakot tulee. Jos ei kestä, auto on paras jättää parkkipaikalle ja mennä bussilla.
Onhan tässä asiassa paljon sitä asiaankuuluvaa muutosvastarintaa, mitä varsinkin kokeneemmat ja aiemmin leväperäisemmin ajaneet edustavat. Sitä oikeastaan pitääkin olla. Se nyt vaan on nieltävä oma ylpeytensä ja oltava nöyrä, jos pöntöt oikein alkavat kiristelemään. Voi tsempata itseä vaikka sillä, että on muillakin vastaavia vitutuksia ja kyllä ne muutkin ihmiset voivat sakkoja saada vaikka "vahingossa".
Musta sen muutosvastarinnan voisi kanavoida rakentavammin, esim. kysymällä että jos ambomaassa kerran voi olla 130 km/h moottoritierajoituksena, miksei täälläkin, missä autokanta on parempi? Varsinkin kun talvea varten omat alemmat.

Valvonnan osuminen kohdalle on edelleen sen verran satunnaista, että oli vahinko eli ei, jossain määrin saa olla huonoa tuuria että ylinopeussakon Suomessa saa jos ei jatkuvasti päästele yli rajojen.
Kai Nalo

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Pulkannaru kirjoitti:Käytätkö muuten navigaattorin kameratolppa ilmoitinta alueilla joita et muista ulkoa?
En, koska ajelen vaan sen 15 ylinopeutta 80 alueilla ja siitä ylöspäin. Jarruttelen tolpan kohdalla jos tolpan ennätän huomaamaan. Jos en, niin voi voi. Oma moka.

Navigaattorin kanssa pelleily tolppien takia on typerää.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Toimistorotta kirjoitti:jossain määrin saa olla huonoa tuuria että ylinopeussakon Suomessa saa jos ei jatkuvasti päästele yli rajojen.
Muistui mieleeni tutkimus, olisko kymmenisen vuotta sitten HS:ssa, jossa kysyttiin todennäköisyyttä saada ylinopeussakko, jos ajaa koko ajan 20 km/h:n ylinopeutta läpi Suomen pohjoisesta etelään. Tuo todennäköisyys oli 10%.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Toimistorotta

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Toimistorotta kirjoitti:jossain määrin saa olla huonoa tuuria että ylinopeussakon Suomessa saa jos ei jatkuvasti päästele yli rajojen.
Muistui mieleeni tutkimus, olisko kymmenisen vuotta sitten HS:ssa, jossa kysyttiin todennäköisyyttä saada ylinopeussakko, jos ajaa koko ajan 20 km/h:n ylinopeutta läpi Suomen pohjoisesta etelään. Tuo todennäköisyys oli 10%.
Aika helvetin pieni. :shock:
Kai Nalo

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Muistui mieleeni tutkimus, olisko kymmenisen vuotta sitten HS:ssa, jossa kysyttiin todennäköisyyttä saada ylinopeussakko, jos ajaa koko ajan 20 km/h:n ylinopeutta läpi Suomen pohjoisesta etelään. Tuo todennäköisyys oli 10%.
Mulla on ollut kortti 21 vuotta, ja ainut ylinopeusakko on kehäkolmoselta alueelta. jossa 80 km/h nopeus putoaa valo-ohjatun risteysalueen kohdalla 70 km/h.

Melkoisen järjetön sakotuspaikka tuokin..
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Kai Nalo kirjoitti:En, koska ajelen vaan sen 15 ylinopeutta 80 alueilla ja siitä ylöspäin. Jarruttelen tolpan kohdalla jos tolpan ennätän huomaamaan. Jos en, niin voi voi. Oma moka.

Navigaattorin kanssa pelleily tolppien takia on typerää.
Moon köyhä, niin käytän Tomppaa. Silloin kun en muista/tiedä tolppien sijainteja.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
bliss

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja bliss »

Ehkä mä vielä jonain päivänä ymmärrän mikä juoni on ylinopeudella ajelussa.
Toimistorotta

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

bliss kirjoitti:Ehkä mä vielä jonain päivänä ymmärrän mikä juoni on ylinopeudella ajelussa.
Vässykkä wannabe-alikersantti!
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Gat »

Ylermi: Leväperäisemmin?
Luuletko sinäkin suht Tiximäisesti, että nykylaki ja nykykäytäntö on joku absoluuttinen totuus? Minä muistan ajan, jolloin ei ollut nopeusrajoituksia eikä turvavyöpakkoa. Tosin itselläni ei silloin korttia ollut. Oliko se sinusta absoluuttisesti väärin? (heh, jos joku muistaa autokouluohjelmien Ensio Itkosen, hänkin lehtijutussa kaipaili niitä aikoja). Oli mun autokoulun päälle kyllä 80-lätkä autokoulun vasta käyneille.Vuoden ajan. Onko nyt tai oliko välillä poissa? Nyt nuorten kuskien "huono omatunto" jos nyt ei sääntöä ole ja javat tuota nopeammin?

Jos niin ajattelet, niin näitä hyvää tekeviä saantöjä toki tulee lisää. Varmaan itsekin ilahdut, kun voimaan tulee se ehdottamani, hukkumiskuolemia ratkaisevasti ehkäisevä UIMAKIELTO muilla kuin valvotuilla uimarannoilla, jonne pääsee vain alkometriin puhallettuaan? :D Kylläpä nykyään ollaan tymiä kun tuo ei ole vielä voimassa! :D Onko huono omatunto uidessa?
Viimeksi muokannut Gat, 12.04.2010 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bliss

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja bliss »

Toimistorotta kirjoitti:
bliss kirjoitti:Ehkä mä vielä jonain päivänä ymmärrän mikä juoni on ylinopeudella ajelussa.
Vässykkä wannabe-alikersantti!
Tuu tänne sanoon toi!!! :p:
Toimistorotta

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

bliss kirjoitti:
Toimistorotta kirjoitti:
bliss kirjoitti:Ehkä mä vielä jonain päivänä ymmärrän mikä juoni on ylinopeudella ajelussa.
Vässykkä wannabe-alikersantti!
Tuu tänne sanoon toi!!! :p:
Ma'am, yes ma'am!
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

bliss kirjoitti:Ehkä mä vielä jonain päivänä ymmärrän mikä juoni on ylinopeudella ajelussa.
Pidennä ajomatkojasi, se auttaa ymmärtämään. Yleensä ainakin. Tollaset 3..4h reissut suuntaansa jo auttavat.
Ei kyllä tule usein päästeltyä reilua ylinopeutta. Rajoittunevat matkoihin porojen maahan.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Kai Nalo

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

bliss kirjoitti:Ehkä mä vielä jonain päivänä ymmärrän mikä juoni on ylinopeudella ajelussa.
Sama käynee toisinpäin. Mittareitaan tarkastamattomat, 5 kilsaa tunnissa alle nopeusrajoitusta ajavat aiheuttavat toiminnallaan melkoisen paljon vaaratilanteita.
Toimistorotta

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Gat kirjoitti:Minä muistan ajan, jolloin ei ollut nopeusrajoituksia eikä turvavyöpakkoa. Tosin itselläni ei silloin korttia ollut. Oliko se sinusta absoluuttisesti väärin?
Joskus on ollut aika, jolloin ei ollut nopeusrajoituksiakaan. Autojen tehot ja liikennesuorite vaan alkavat olla sellaisia, että vaikka ihmisiä ei itseltä haluttaisi suojella, niin muita sentään.

Aikana, jolloin pääosa harvasta autokannasta oli ladoja, mosseja ja pikkufiiatteja, harvalla autolla edes pääsi 120 km/h.
Vastaa Viestiin