Sikainfluenssarokotteesta

Yleinen lätinä jä kitinä
masa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja masa »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010081 ... 9_uu.shtml

Vaikkakin vasta spekulaatiota, niin voihan nyt vittu sentään. Olisi pitänyt vaan perkele jättää poika rokottamatta..

:?
Gaia

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Gaia »

^Noin henkilökohtaisella tasolla ei ehkä kannata murehtia aiheesta jos kaikki on edelleen hyvin.
NuoriD

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

masa kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010081 ... 9_uu.shtml

Vaikkakin vasta spekulaatiota, niin voihan nyt vittu sentään. Olisi pitänyt vaan perkele jättää poika rokottamatta..

:?
JOS rokotteesta olisi tullut joku haittavaikutus, niin kyllä se olisi tullut lähiviikkoina viimeistään. Ei sun tarvi pelätä, että jotain nyt tulisi.

Yleisellä tasolla: infektiosairaudet lisäävät erilaisten autoimmuunisairauksien esiintyvyyttä. Jos sikainfluenssaepidemian aikaan tuli enemmän narkolepsiaa, niin se saattaa johtua

1)Sattumasta (kun tapauksia on vuodessa vain muutama, niin määrä vaihtelee sattuman kautta)

2)Itse sikainfluenssasta

3)Rokotteesta

4)Jostain muusta
masa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja masa »

Gaia kirjoitti:a ei ehkä kannata murehtia

No ei kannata, jos pystyy olla murehtimatta. Jostain kumman syystä en pysty.
NuoriD kirjoitti: JOS rokotteesta olisi tullut joku haittavaikutus, niin kyllä se olisi tullut lähiviikkoina viimeistään. Ei sun tarvi pelätä, että jotain nyt tulisi.
No tämän varaan pidän itsekin peukkuja ja varpaita pystyssä. Poika on rokotettu 17.11.09. Onhan tuosta jo aikaa hyvänen tovi.

Silti vituttaa. Olis pitänyt jättää rokottamatta moista paskaa.

Onneksi eukko ei ottanut. Olisin huolesta suunniltani tällä hetkellä masuasukin takia.
RP

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja RP »

Rokotteista puhuttaessa on erittäin hyvä muistaa se että JOKAINEN rokote jonka lapsellesi annat on todistetusti aiheuttanut vakaviakin sivuoireita/seurauksia. Se on onnen arpaa kuka ne saa ja kuka ei. Kun hyöty pienenee rokotuksen mahdollisiin sivuvaikutuksiin nähden, rokote poistetaan yleisestä rokotusohjelmasta. Esim. tubi on poistettu mutta sen annetaan jos lapsi kuuluu tiettyyn riskiryhmään.

Vanhemman tehtävä on siis punnita itse se, onko todennäköisempää saada sivuoire vai itse tauti ja kumpi on kestettävämpi jälkiseuraus.

Tämä pidin mielessä myös sikisrokotuksen aikana, ilmaista leipää ei ole.

Joukkorokotuksessa on se hyvä puoli että jutut tulee heti esiin, mutta myös sattuman mahdollisuus on suurempi, rokotettavien määrästä johtuen.

Sikiksen kokeneena, ottaisin uudelleenkin, ellei uutta raskauttavampaa informaatiota tule. Vielä puhutaan pienestä määrästä, joka voi mennä muiden syiden piikkiin.
masa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja masa »

RP kirjoitti:
Vanhemman tehtävä on siis punnita itse se, onko todennäköisempää saada sivuoire vai itse tauti ja kumpi on kestettävämpi jälkiseuraus.
Punnitsimme kauan ja olimme sitä mieltä että ei oteta. Lopulta meidät tavallaan puhuttiin ympäri ja päätimme ottaa.. ja sehän tässä nyt vituttaakin.
NuoriD

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

RP kirjoitti:.

Vanhemman tehtävä on siis punnita itse se, onko todennäköisempää saada sivuoire vai itse tauti ja kumpi on kestettävämpi jälkiseuraus.
Mä olisin kyllä sitä mieltä, että tuo ei ole vanhempien tehtävä. Yhtään sen enempää, kuin on tavallisen kansalaisen tehtävä esim. tehdä tullilaboratrion, EVIRA:n tai säteilyturvakeskuksen hommia.

Tavallisella ihmisisellä ei mitenkään voi olla riittävästi tietoa tehdäkseen rationaalisia päätöksiä näissä asioissa.

Toki rokottaminen on aina vapaaehtoista, mutta kuten en joka päivä tarkkaile kotini säteilytasoa, tai elintarvikkeiden torjunta-ainemääriäkään, niin tästäkin huolehteminen kannattaa jättää niille, joilla on siihen riittävät resurssit ja koulutus.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja huima »

masa kirjoitti:No tämän varaan pidän itsekin peukkuja ja varpaita pystyssä. Poika on rokotettu 17.11.09. Onhan tuosta jo aikaa hyvänen tovi.

Silti vituttaa. Olis pitänyt jättää rokottamatta moista paskaa.

Onneksi eukko ei ottanut. Olisin huolesta suunniltani tällä hetkellä masuasukin takia.
Ymmärrän hyvin henkilökohtaisella tasolla pelon ja harmistumisen, mutta ei kannata nyt vetää agret päällä turhaan sinne toiseen ääripäähänkään rokotusten ja terveydenhuollon suhteen. Kuten ND sanoi, ei tiedetä onko muutaman lapsen lisäys narkolepsiatapauksissa mistä johtuva, joten ei kannata omia öitä menettää sen puolesta tai ryhtyä rokotusvastaisiksi.

Kaliforniassahan on parhaillaan esimerkkiä siitä, miten hyvää tarkoittavat vanhemmat julkkiksen perässä ovat kieltäytyneet rokottamasta lapsiaan huuhaatiedon valossa ja saaneet aikaan epidemioita, jotka olisivat olleet estettävissä ( http://www.jennymccarthybodycount.com/J ... /Home.html ).

Terveydenhuoltoalan ammattilaiset kyllä selvittelevät asioita ja lääketiede kehittää uusia keinoja parantaa tauteja. Salaliittoteoreetikkojen tehtäväksi jää keksiä rahlaavia aiheita ja syöttää niitä ihmisten yhteiseen tajuntaan.

Ja mitä tulee näihin iltapäivälehtiin, niin maailma olisi parempi jos niiden sensaatiohakuisia juttuja ei kukaan lukisi ja huolestusi turhaan. Lehdet kun tekevät kohu-uutisen asiasta kuin asiasta.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

RP

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja RP »

NuoriD kirjoitti:
RP kirjoitti:.

Vanhemman tehtävä on siis punnita itse se, onko todennäköisempää saada sivuoire vai itse tauti ja kumpi on kestettävämpi jälkiseuraus.
Mä olisin kyllä sitä mieltä, että tuo ei ole vanhempien tehtävä. Yhtään sen enempää, kuin on tavallisen kansalaisen tehtävä esim. tehdä tullilaboratrion, EVIRA:n tai säteilyturvakeskuksen hommia.
Tarkoitin lähinnä sitä sillä, että toimiiko suositusten mukaisesti vaiko vastaisesti. Jos ei rokota lastaan niin olisi suhteellisen hyvä olla tietoinen hyöty/haittasuhteesta.

Itävallassa (muistaakseni) poistettiin tuhkarokkoon rokotus (käsittääkseni se MPR) ja ei kovin kauan mennyt kun epidemioita alkoi syntymään. Käsittääkseni rokotus on jälleen lisätty yleiseen rokotusohjelmaan.
NuoriD

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mä nyt vielä sanon tämän aivan vilpittömästi tähän itse uskoen:

Tässä ei ole mitään salaliittoa. Parhaat asiantuntijat pyrkivät vilpittömästi arvioimaan, mitä kulloinkin kannattaa tehdä.

Yksittäisen ihmisen on fiksuinta noudattaa alan parhaiden asiantuntijoiden suosituksia.

Kukaan ei koskaan ole erehtymätön, mutta todennäköisesti parhaat asiantuntijat osaavat oman alan hommansa muita paremmin, ja ei-asiantuntijoiden kannattaa noudattaa heidän ohjeitaan.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja huima »

RP kirjoitti:Vanhemman tehtävä on siis punnita itse se, onko todennäköisempää saada sivuoire vai itse tauti ja kumpi on kestettävämpi jälkiseuraus.

Tämä pidin mielessä myös sikisrokotuksen aikana, ilmaista leipää ei ole.
Jenny McCarthy.

Valistuneet vanhemmat toki ovat aina oma asiansa, mutta kun näkee ja on nähnyt miten ihmeellisiin asioihin ihan normaalin oloiset ihmiset uskovat -- on joskus hieman vaivautunut olo näissä asioissa.

Periaatteessa liberaalina uskon että yksilön vapaus tehdä omat päätöksensä on tärkeä arvo tässä, mutta vaakakupin toisella puolella on suuremman populaation terveys. Ja koska en ole epidemiologian ammattilainen - ei minulla ole aiheesta oikeasti tietoa ja kunnollista mielipidettä miten asiat pitäisi hoitaa.
masa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja masa »

huima kirjoitti:
Ymmärrän hyvin henkilökohtaisella tasolla pelon ja harmistumisen, mutta ei kannata nyt vetää agret päällä turhaan sinne toiseen ääripäähänkään rokotusten ja terveydenhuollon suhteen.
No et sinä kyllä ymmärrä yhtikäs mitään jos kuvittelet minun agreilevan terveydenhuollon suuntaan.

Ja on niitä muitakin lehtiä kuin iltalehdet.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/THL+ ... 5259428339

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa ... ote/187821
elco

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja elco »

Joo, suosittelen hakemaan turvaa amish- tai talebanyhteisöstä.
masa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti: Tässä ei ole mitään salaliittoa. Parhaat asiantuntijat pyrkivät vilpittömästi arvioimaan, mitä kulloinkin kannattaa tehdä.
Onko joku väittänyt sellaista olevan. siis joku muu kuin FB?
RP

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja RP »

huima kirjoitti:
RP kirjoitti:Vanhemman tehtävä on siis punnita itse se, onko todennäköisempää saada sivuoire vai itse tauti ja kumpi on kestettävämpi jälkiseuraus.

Tämä pidin mielessä myös sikisrokotuksen aikana, ilmaista leipää ei ole.
Jenny McCarthy.
Jenny on niin varma asiastaa ettei usko vaikka tutkitaan, ja on tutkittu paljon, autismin ja rokotteiden yhteyttä. Pahinta on se, että se esiintyy vakuuttavasti.

Itselleni ei ainakaan ole koskaan ollut epäselvää se etteikö rokotuksista voi seurata vakaviakin sivuoireita, mutta hyöty on aina suurempi, ja vakavan sivuoireen mahdollisuus pienempi. Suositusten mukaan olen mennyt ja tulen jatkossakin menemään. Tiedosten kuitenkin sen ettei ilmaista leipää ole.

Sen enempiä en kaunistele, itse en ymmärrä rokotusvastaisia vanhempia. Ja tuskin tulen koskaan ymmärtämäänkään.
masa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti:Joo, suosittelen hakemaan turvaa amish- tai talebanyhteisöstä.
No nyt en taas ymmärtänyt tätä sun jäätävän mahtavaa tilannekomiikkaa.

Voisitko suomentaa?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja huima »

masa kirjoitti:No et sinä kyllä ymmärrä yhtikäs mitään jos kuvittelet minun agreilevan terveydenhuollon suuntaan.

...

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/187727.shtml

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa ... ote/187821
No ymmärsin sen sinun sanankäänteistäsi, että kokisit asiasta hieman vitutusta ja kaunaa. Kuvasit rokotetta 'paskaksi' ja myöhemmin, että teidät puhuttiin ympäri. En tarkoittanut omalla viestilläni mitään sen enempää, että sinä olisit järkimiehenä agreilemassa suuntaan tai toiseen sen enempää - vaan tarkoitin kommenttini enemmän myös yleisenä kommenttina.

Aamulehden ensimmäinen artikkeli on Iltalehden artikkelista raportoiva. Ja niin taitaa tuo toinenkin olla.

Human interest jutut ovat toki tärkeitä ja voivat saada aikaan riittävää sosiaalista painetta muuttaa asioita, mutta paniikin lietsominen ja ihmisten huolestuttaminen on turhaa. Varsinkin kun lehdet itse olivat eniten lietsomassa sitä sikainfluenssa epidemia-keskustelua ja valittamassa sitä, että lääkkeitä ei ole riittävästi kaikille.
NuoriD

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Lopullista totuuttahan ei tiedä vielä kukaan, mutta kiinnittäisin erityisesti huomiota tähän

"Normaalisti narkolepsiatapauksia todetaan vuosittain 2-7. Tänä vuonna tapauksia on löydetty jo 10. "

Jos tajuaa tilastotieteestä jotain, niin tajuaa, että jos tapauksia tavallisesti on 2-7 ja nyt elokuuhun mennessä 10, niin se voi mennä normaalin satunnaisvaihtelun piiriin.

Ja sitten kuten sanoin, jos tapauksia OIKEASTI olisi tavallista enemmän, niin se voi selittyä

1)Sikainfluenssalla itsellään
2)Rokotteella
3)Jollain muulla

Tuo Aamulehden otsikko on sikäli naurettava, että kun niitä tapauksisa on tavallisesti 2-7 ja nyt kymmenen, niin pahimmassakaan tapauksessa kaikki kymmenen eivät voisi joyhtua rokotteesta, koska sitä narkolepsiaa on aina muutama tapaus vuodessa. Nyt pahimmillaan olisi muutama ylimääräinen keissi.

Kannattaa sitten vielä muistaa se, että sikainfluenssaan kuoli suomessakin terveitäkin ihmisiä, myös lapsia.

Vaikka lopulta kävisi ilmi, että rokote aiheuttaisi esim. 5 ylimääräistä narkolepsiatapausta, niin silloinkin rokote olisi kannattanut ottaa.
masa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti: Vaikka lopulta kävisi ilmi, että rokote aiheuttaisi esim. 5 ylimääräistä narkolepsiatapausta, niin silloinkin rokote olisi kannattanut ottaa.

Kunhan yksi noista viidestä ei ole oma lapsi. Muiden lapsilla ei sitten olekaan niin väliä. :wink:
elco

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja elco »

Turhaa koska et tajuaisi kuitenkaan.

Ajattele kaikkia mahdollisia fyysisiä, kemiallisia ja sosiaalisia uhkia, jotka voivat satuttaa lastasi seuraavan 20 vuoden aikana. Ahistaako? Luuletko, että ahistus auttaa jotenkin?
masa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja masa »

huima kirjoitti: No ymmärsin sen sinun sanankäänteistäsi, että kokisit asiasta hieman vitutusta
No näin. Nimenomaan siksi, että minä tuon päätöksen tein. Olen vittuuntunut itselleni.
masa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti:Turhaa koska et tajuaisi kuitenkaan.

Ajattele kaikkia mahdollisia fyysisiä, kemiallisia ja sosiaalisia uhkia, jotka voivat satuttaa lastasi seuraavan 20 vuoden aikana. Ahistaako? Luuletko, että ahistus auttaa jotenkin?
En kyllä ymmärrä mikä ihmeen tarve sulla on jatkuvasti keulia tällaisissa asioissa omalla erinomaisuudellasi.

Ymmärrän kyllä että kaltaisesi jannu, joka ei koskaan ole rakastanut ketään muuta kuin itseään, ei voi mitenkään ymmärtää ja käsittää sitä huolta ja tuskaa mitä vanhempi kokee lastensa puolesta, mutta se että jaksat vielä vittuilla siitä pistää kyllä ihmetyttämään.

Olet kyllä niin totaalisen pienimunainen kusipää ettei mitään rajaa. Olispa kiva törmätä ihan livenä joskus. Saisit yrittää vittuilla ihan kasvotusten.
Viimeksi muokannut masa, 19.08.2010 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

masa kirjoitti:Nimenomaan siksi, että minä tuon päätöksen tein. Olen vittuuntunut itselleni.
Ja jos olisit jättänyt rokotteen ottamatta ja lapsesi sairastunut sikainfluenssaan, olisit taas vittuuntunut itseesi. Loputon kehä. Anna itselles armoa.
Vastaa Viestiin