Jouluruokaketju

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Tänne voisi ladata kiinnostavia uusia ja vanhojakin jouluruokaohjeita suolaisesta makeaan. Mua kiinnostaa kokeilla jotain uutta joulupöytään suvun perinteisten herkkujen lisäksi. Jaa salaisuutesi, kiitos :)

Samalla voitte sitten kertoa mitä teidän joulupöydässä tänä(kin) vuonna syödään.
Prepare for the worstest.
NuoriD

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Onx maksalaatikko jouluruoka? Musta on, vaimon mielestä ei. Syön jokatapauksessa joulupöydässä.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriD kirjoitti:Onx maksalaatikko jouluruoka? Musta on, vaimon mielestä ei. Syön jokatapauksessa joulupöydässä.
On!
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Maksis o jouluruoka. Missään ei ole sanottu, et jouluruokaa on vain se mitän syödään vain jouluna.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Siskon miehen perheessä myös sellainen epämääräinen, pitkistä ontoista pastapötkylöistä (perciatelli?) tehty laatikko on jouluruokaa. Ja sinne ei siis laiteta muuta kun ne pötkylät ja munamaito. V*tun omituista safkaa sanoisin.
Viimeksi muokannut Vesper, 16.12.2009 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
bedlam

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Jouluruokaa on kaikki mitä löytyy joulupöydästä.
nastamuumio

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

bedlam kirjoitti:Jouluruokaa on kaikki mitä löytyy joulupöydästä.
Jep, ja mun tuleva joulupöytäni löytyy eläkeläisten Suomen-paratiisista Naantalin kylpylästä...
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vesper kirjoitti:Siskon miehen perheessä myös sellainen epämääräinen, pitkistä ontoista pastapötkylöistä (perciatelli?) tehty laatikko on jouluruokaa. Ja sinne ei siis laiteta muuta kun ne pötkylät ja munamaito. V*tun omituista safkaa sanoisin.
Kyseessä lienee ns. hämäläinen makaronilaatikko. Kymenlaaksolainen isoäitivainaani tapasi laittaa tuollaista (Kymenlaaksohan on murrealueenakin hämäläisalue), tosin ei jouluruoaksi, vaan sellaiseksi ei-juhlavaksi perusviikonloppuruoaksi: perunaa, lihaa, ruskeaa kastiketta ja tuota laatikkoa. Outoa. Luulisin muuten, että kyseessä ei ole mikään kansainvälisesti tunnettu pastatyyppi a la perciatelli, vaan puhdas suomalaisväännös, jota tosin ei taida enää kaupoista oikein löytää.

Maksalaatikko taas on herkkua, mutta minun tavoissani ei missään nimessä joulu-sellaista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^ Juurikin tämä kauhistus. Näemmä sekaan laitetaan vielä sokeriakin. Ihan kammottavaa ruokaa, pelkkää hiilaria ja värikin omittu suoraan olmilta.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Suvinen kirjoitti:Mites sienisalaatti?
Juu, toki joulupöytään.

Yksi aika oudostuttava jouluruokaperinne, johon olen törmännyt yllättävän usein, on halu saada tölkkiherneitä kattilassa lämmitettynä kinkun ja laatikoiden seuraksi. Itse en ymmärrä herneitä kuin kesäisenä välipalana tuoreina, mutta kai tässä on kyseessä jonkinlainen nostalgiatrippi nuoruuden pula-aikoihin. Mutta kun ovat onnistuneet siirtämään saman kummallisuuden yltäkylläisyydessä kasvaineisiin pullamössöjälkeläisiinkin!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Vesper kirjoitti:^ Juurikin tämä kauhistus. Näemmä sekaan laitetaan vielä sokeriakin. Ihan kammottavaa ruokaa, pelkkää hiilaria ja värikin omittu suoraan olmilta.
Kai se tulee jostain idästä.. Mun (venäläisellä) äitipuolella oli tapana tehdä RUUAKSI/aamupalaksi spagettivelliä, eli sokerimaidossa keitettyä spagettia, joka syötiin sen liemensä kanssa. Aivan karseaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
NuoriD

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti:jonkinlainen nostalgiatrippi nuoruuden pula-aikoihin. Mutta kun ovat onnistuneet siirtämään saman kummallisuuden yltäkylläisyydessä kasvaineisiin pullamössöjälkeläisiinkin!
Mutta jouluruathan nimenomaan ovat niitä pula-ajan herkkuja kaikki.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

http://tinyurl.com/ycju28a

Tuo on jokavuotinen suosikki joulupöydässä, tosin muistelen että smetanan lisäksi/puolesta on ollut kermaviiliä, kermaa tjsp. Syödään paahtoleivän tai muun vaalean leivän päällä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Sun linkkis ei toimi, eikä toiminut eilenkään.

Meillä isä hinkuu tölkkiherneitä, mutta niitä ei edes lämmitetä. Sisko vinkuu maksalaatikkoa, äiti smetanasilliä ja rosollia. Mulle riittäisi sinapilla kuorrutettu kinkku, lohi (graavi, kylmä&lämminsavu) ja ilmelletty perunalaatikko. Kaikki muu on turhaa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
bedlam

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Kyllä tuo linkki täällä toimii. Itse kyllä kuvan kulhosta kauhoisin sokeria kahviini, saattaisi olla makuelämys sekin.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mä taas söisin pelkkää kinkkua ja porkkanalaatikkoa, kalaa ja hyvää leipää.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23474
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Porukat tekee muutaman tunnin stopin, tarjoan heille häivähdyksen joulusta ennenkuin siirtyvät palmunalle. Tarjoiluun kuuluu porkkana-, peruna- ja lanttulaatikkoa sekä nakkeja.

Kinkun ostan kunhan jaksan, viitsin tai muistan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Kuuluuko karjalanpiirakat kenenkään muun joulupöytään?

Ja sitten meillä on kalkkunaa, ei kinkkua. Viimeaikaisten sikatilajuttujen valossa onneksi näin, en usko että niiden jälkeen suostuisin iskemään haarukkaani kuin luomupossun kankkuun.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
bedlam

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Lilo kirjoitti:Kuuluuko karjalanpiirakat kenenkään muun joulupöytään?
Kyllä! Karjalanpiirakan päälle kinkkua tai mielummin vielä hirvenlihaa ja sinappia, nam.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ei ku saaristolaisleipää. Nyt kastuu kohta jo pöksyt...

Jahas, iski joulunakki. Systeri ilmoitti, että mun pitäisi loihtia joulupöytään kaksi ruokaa, rosolli ja perunasalaatti. No ei sinänsä mitään ongelmaa, mutta kun en itse pidä rosollista, on vaikea tarkkailla makua. Toisekseen perunasalaatin pitäisi olla se perinteinen, josta en itse pidä, sillä jos teen omalla ohjeella, ei konservatiiviset ja makurajoittuneet perheenjäsenet voi syödä.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

^ Pari erilaista satsia, sitä omaan makuus sopivaa vaikka pienempi?

Mulle ei tuu kummajaisista oikein muuta mieleen kuin se sellainen hernemössö, oikeastaan kai laatikko, jota anoppini ja mieheni sitten syövät. Viime jouluna tykästyin itsekin. Karjalanpaisti ja karjalanpiirakat eivät ole kuuluneet lapsuusajan jouluihin mutta nyt sitten miehen kautta nekin. Noita piirakoita on syöty aamuisin riisipuuron kanssa vuorotellen. Itelläni niihin tulee himo ja sit huomaan ahtavani ja ahtavani, eikä illalla meinaa itse ruokaa mahtua yhtään... Hillittävä himot tänä vuonna.

Syöjiä on vain me 3 aikuista ja 2 lasta, joten kaikkea tehdään tosi vähän. Rosolli, joku protskuisempi salaatti, mummolta aina aattona tulevat sienet, lohi eri muodoissa, sillit mäti yms., imelletty perunalaatikko, porkkana- ja se hernelaatikko, ehkä (kaupan valmis) maksalaatikko kun koiriakin pari jaloissa pyörii, melko pieni luomukinkku, eikä kai muuta. Viime jouluna tein muksuille varalta makrulaatikon ja se olikin ainoa, mitä eivät syöneet. Poika söi melkein kolmasosan kinkusta (reilulla sinappimäärällä), joten ehkäpä tarttemmekin nyt toisen pikkukinkun vielä tuon jo suunnitellun lisäksi, onhan tuo jäbä jo vuoden vanhempi...

Mitä jälkkäriä?? Lapset haluaa hedelmäsalaattia, mun kieli kaipais jotain juustokakun tyylistä... Lapsuusjouluihin ei kuulunu jälkkärit, ei näköjään miehelläkään. Kaipa sitä suklaata / erilaisia viinoja / juustoja tulee aina pukilta tai asiakkailta niin, ettei kummosia kannata kehitellä...
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Perinteisesti on ollut:
- kinkku
- peruna-, porkkana- ja lanttulaatikot
- parjattuja tölkkiherneitä
- keitetyt perunat
- graavisiika (itse pyydetty jos mahd)
- graavilohi/taimen (itse pyydetty jos mahd)
- mätiä
- itse tehtyjä karjalanpiirakoita
- setsuuri- ja ruisleipää
- salaatteja
- riisipuuro+sekahedelmäkeitto (-kiisseli?)
- hedelmiä
ja muut lisukkeet päälle.

Tänä vuonna voisi kokeilla karpalograavilohta.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Idea jälkiruuaksi jouluna: paksu viipale vaniljajäätelöä ja päälle joko kerma- tai kahvilikööriä 1/2dl, lapsille vaikka loraus kaakaota. On muuten namia (Kahluan kanssa viime jouluna kokeilussa). On myös emännälle helppoa, ei tartte ns. valmistaa mitään erikseen.
The great club outshines the individual, always and forever.
ninnithequeen

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

- kinkku (4,4 kg, harmaasuolattu ja täydellinen)
- perunalaatikko (ei imelletty)
- porkkanalaatikko
- makaronilaatikko (jauhelihalla meillä...)
- karjalanpiirakat
- poro-kanttarellikeitto
- fetasalaatti
- Kestileipää
- herneitä
- juustoja
- graavilohta
- sienisalaatti (saan kaverilta itsetehtyä)

Kaksi viimeistä jää multa syömättä mutta Ukkokullan takia ne tulee pöytään. Snapsit kinkun kanssa jää myös tänä vuonna väliin, mutta PERKELE minähän juon joulupöydässä lasin kunnon punaviiniä!!! NIH!!!
RP

Re: Jouluruokaketju

Viesti Kirjoittaja RP »

En tiedä kun ei olla kotona. Pääasia, jotta graavilohta löytyy, viime vuonna kun ei saanut syödä raskauden takia. Syön vain jouluisin tai juhlissa, jos tarjolla. Himottaa jo nyt ajatus! Muutenkin, olen tottunut syömään jouluna niin paljon, että isompiakin miehiä hirvittää. Jouluisin olen pohjaton kuilu mahani kanssa.
Vastaa Viestiin