Ristiriita naisten haudalle tulossa?
Matt 28:
1 ¶ Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.
2 Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille.
3 Hän oli näöltään niinkuin salama, ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi.
4 Ja häntä peljästyen vartijat vapisivat ja kävivät ikäänkuin kuolleiksi.
5 Mutta enkeli puhutteli naisia ja sanoi heille: "Älkää te peljätkö; sillä minä tiedän teidän etsivän Jeesusta, joka oli ristiinnaulittu.
6 Ei hän ole täällä, sillä hän on noussut ylös, niinkuin hän sanoi. Tulkaa, katsokaa paikkaa, jossa hän on maannut.
7 Ja menkää kiiruusti ja sanokaa hänen opetuslapsillensa, että hän on noussut kuolleista. Ja katso, hän menee teidän edellänne Galileaan; siellä te saatte hänet nähdä. Katso, minä olen sen teille sanonut."
Luuk 24:
1 ¶ Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.
2 Ja he havaitsivat kiven vieritetyksi pois haudalta.
3 Niin he menivät sisään, mutta eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista.
4 Ja kun he olivat tästä ymmällä, niin katso, kaksi miestä seisoi heidän edessään säteilevissä vaatteissa.
5 Ja he peljästyivät ja kumartuivat kasvoillensa maahan. Niin miehet sanoivat heille: "Miksi te etsitte elävää kuolleitten joukosta?
6 Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös. Muistakaa, kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa,
7 sanoen: ‘Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää kolmantena päivänä nouseman ylös’."
Joh 20:
1 ¶ Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.
2 Niin hän riensi pois ja tuli Simon Pietarin luo ja sen toisen opetuslapsen luo, joka oli Jeesukselle rakas, ja sanoi heille: "Ovat ottaneet Herran pois haudasta, emmekä tiedä, mihin ovat hänet panneet".
3 Niin Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät ja menivät haudalle.
Moni ajattelee, että naiset tulivat haudalle Matt 28:ssa, jolloin kivi oli vielä paikallaan. Sekä että Luuk 24 kumoaa Matteuksen, koska kivi oli vieritetty pois paikaltaan. Mutta tapahtumien kulku menee seuraavasti. Matt 28:ssa Maria Magdaleena ja toinen Maria olivat matkalla haudalle jakeessa 1. Matt 28 jae 2 sanoo tarkasti ottaen niin kuin American standard version kääntää eli: And behold, a severe earthquake had occurred, for an angel of the Lord descended from heaven and came and rolled away the stone and sat upon it. Eli oli tapahtunut maanjäristyksiä ja sitten enkeli astui taivaasta alas ja vieritti kiven pois, jonka jälkeen naiset tulivat haudalle ja huomasivat kiven olleen vieritetyn pois, niin kuin Luuk 24 ja Joh 20 sanovat.
Milloin Jeesus nousi taivaaseen?
Matt 28
Mark 16
Luuk 24
Apt 1
Luukkaan evankeliumi kertoo tarkasti tapahtumien kulun eli Jeesus ilmestyi opetuslapsille heidän ollessaan aterialla. Sieltä Jeesus vei heidät lähes Betaniaan asti, joka oli kylä Juudeassa. Betania oli pikkukylä, joka sijaitsi öljyvuoren kaakon puoleisilla rinteillä. Betaniasta Jerusalemiin oli matkaa noin 1 kilometri. Öljyvuorella oli neljä huippua, jotka olivat nimeltään Galilean huippu, ylösnousemuksen vuori (joka sijaitsi aivan Betanian vieressä), Profeetat (profeettojen hautaluolia sijaitsi siellä) sekä neljäs oli nimeltään turmeluksen vuori (siellä oli harjoitettu epäjumalan palvelusta). Jeesus vei heidät vuorenrinteille, jota kutsuttiin ylösnousemuksen vuoreksi, koska siellä Jeesus otettiin taivaaseen. Ja näin tällä vuorenrinteellä tapahtui taivaaseen ottaminen.
Apostolien teot, jotka myös Luukas kirjoitti kertoo tarkasti, tämän, että Jeesuksen noustessa ylös he palasivat öljyvuorelta takaisin Jerusalemiin. Apostolien teoissa Luukas ei enää kerro kronologista järjestystä, vaan keskittyy kertomaan Pyhän Hengen lupauksesta, jonka opetuslapset tulevat saamaan ja näin sitten myös tapahtui helluntaina. Apostolien teoissa Luukas kertoo sen tarkasti, että he olivat öljyvuorella, josta Jeesus Kristus otettiin ylös taivaiseen. Öljyvuori sijaitsi aivan Betanian kupeessa. Ja näin myös Luukas ilmoittaa evankeliumissaan, että Jeesus vei heidät lähes Betaniaan asti.
Markuksen evankeliumi kertoo myös heidän olleen aterialla, jolloin Jeesus ilmestyi heille. Markus keskittyy kuvaamaan käskyä, jonka Jeesus antoi, eli käskyä mennä julistamaan evankeliumia sekä merkeistä, jotka seuraavat uskovia. Ja sitten Markus kertoo Jeesuksen ylösottamisesta. Eli Markus ei keskity kuvamaan kronologiaa.
Matt 28 puhuu Galilean vuoresta, joka tarkoitti öljyvuorta, koska siellä oli Galilea niminen huippu. Ei siis Galilean maakunnassa olevaa vuorta.
Näin ei ole mitään ristiriitaa Luukkaan, apostolien tekojen, Markuksen ja Matteuksen välillä, vaan kaikki puhuvat yhdestä ja samasta asiasta painottaen niitä asioita, jotka kokivat tarpeellisiksi.
Ehtoollisaterian järjestys?
Raamatun sanomaa vastustavat tahot sanovat, että Raamatussa on ristiriita, koska Matteuksen ja Markuksen evankeliumeissa ehtoollisaterian järjestys oli ensin leipä ja sitten viini, mutta Luukkaan evankeliumissa mainitaan ensin viini ja sitten leipä. Tässäkään kohtaa ei ole ristiriitaa, kun asia tarkastellaan Raamatun sanan valossa.
Luuk 22:
14 Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa.
15 Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin;
16 sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".
17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."
19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
Juutalaisten pääsiäisaterialla (pääsiäisseder) juotiin neljä viinimaljaa ja jokaisen viinimaljan kohdalla lausuttiin siunaus sekä kiitos Jumalalle. Luukas kertoo aterian alkamisen ajankohdan sekä jakeessa 17 otetaan ensimmäinen viinimalja, jonka kohdalla Jeesus kiitti ja jakoi sen opetuslapsilleen. Jakeessa 17 oleva viinimalja oli siis pääsiäisateriaan kuuluva viinimalja, eikä ehtoollisenviini. Jakeissa 19 ja 20 pääsiäisaterian jälkeen Jeesus Kristus asettaa ehtoollisen kiitoksen kanssa ensin siunaamalla leivän ja sitten viinin. Apostoli Paavali antaa myös selkeän todistuksen siitä, että leipä ja viini otettiin aterian (pääsiäisaterian) jälkeen:
1 Kor 11:
23 ¶ Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Apostoli Paavali sanoi jakeessa 25, että samoin Kristus otti maljan aterian jälkeen, joka oli Uusi Liitto Jeesuksen Kristuksen veressä. Ehtoollisen leipä ja viini asetettiin siis pääsiäisaterian jälkeen ja Luukkaan evankeliumin 22 luvun ja 17 jakeen viinimalja oli pääsiäisateriaan kuuluva viinimalja, eikä ehtoollisen viini. Näin ei tässäkään kohtaan ole mitään ristiriitaa.
Matt 26:
20 Ja kun ehtoo tuli, asettui hän aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa.
21 Ja heidän syödessään hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut".
22 Silloin he tulivat kovin murheellisiksi ja rupesivat toinen toisensa perästä sanomaan hänelle: "Herra, en kai minä ole se?"
23 Hän vastasi ja sanoi: "Joka minun kanssani pisti kätensä vatiin, se kavaltaa minut.
24 Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt."
25 Niin Juudas, joka hänet kavalsi, vastasi ja sanoi: "Rabbi, en kai minä ole se?" Hän sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit".
26 ¶ Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
30 Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle
Matteus kertoo pääsiäisaterian aloittamisesta jakeessa 20 ja jakeessa 26 kun he söivät Jeesus otti leivän ja viinin ja siunasi ne. Matteus ei kerro pääsiäisateriaan liittyvästä viinimaljasta, mutta kertoo aterian jälkeisestä ehtoollisen leivästä ja viinistä. Jakeessa 26 sanotaan, että heidän syödessään Jeesus Kristus otti leivän ja jakeessa 27 Kristus otti maljan ja jakeet 28-30 todistavat, että leipä ja viini otettiin viimeiseksi ennen lähtöä Öljymäelle. Eli pääsiäisateria oli jo syöty ja kun he söivät, niin lopuksi Kristus antoi heille leipää ja viiniä. Jae 26 sanoo, että heidän syödessään siksi, koska pääsiäisaterian lopuksi he siirtyivät suoraan ehtoollisen leipään ja viiniin, joka otettiin jälkeen varsinaisen pääsiäisaterian. Näin ei tässäkään kohden ole ristiriitaa.
Mark 14:
17 Ja kun ehtoo tuli, saapui hän sinne niiden kahdentoista kanssa.
18 Ja kun he olivat aterialla ja söivät, sanoi Jeesus: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut, yksi, joka syö minun kanssani".
19 He tulivat murheellisiksi ja rupesivat toinen toisensa perästä sanomaan hänelle: "En kaiketi minä?"
20 Hän sanoi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, se, joka kastaa vatiin minun kanssani.
21 Niin, Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt."
22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini".
23 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."
26 Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle.
Markuksen evankeliumi kertoo samalla tavalla kuin Matteuksen evankeliumi, eli tässäkään kohtaa ei ole ristiriitaa. Raamatun sanomaa vastustavat tahot eivät tunne Raamatun ja juutalaisen kansan tapoja ja siksi he ovat väärin väittäneet ehtoollisen järjestyksen olevan erilainen Luukkaassa kuin Markuksessa ja Matteuksessa.
http://koti.phnet.fi/petripaavola/Raama ... luaUT.html