Ostatko vapaan kanan munia?

Yleinen lätinä jä kitinä

Ostatko vapaan kanan munia?

Kyllä ostan, ja paasaan siitä muillekin
7
23%
Kyllä ostan, mutta omapahan on ongelmani
11
35%
Joskus ostan
6
19%
En osta, mutta jatkossa aion, koska se on oikein™
1
3%
En osta, Lidlistä ei saa ja muutenkin liian kallista
1
3%
En osta, EVVK
5
16%
 
Ääniä yhteensä: 31

Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Suvinen kirjoitti:Tuo lihavoitu kohtahan ei tuossa lainauksessa ollut se olennaisin. Tuskin se kana siitä rehun alkuperästä onnellisemmaksi tulee, vaan nimenomaan niistä olosuhteista. On siis hölmöä korostaa tuota luomurehun syötön osuutta luomukananmunien kriteerinä.
Väitinkö näin? Ei, vastasin ainoastaan annepan kysymykseen, siitä ko. kohdan lihavointi.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^^Jep, ennemmin voisi vaikka ajatella että Ylermi ei ole tajunnut kyseenalaistaa omaa kasvatustaan. Vanhempiemme sukupolvellehan (ja etenkin heidän vanhemmilleen) se penninvenyttäminen merkitsee ainoaa oikeaa tapaa olla Hyvä Ihminen, raha kun on kaikki kaikessa ja määrittää ihmisen arvon. Meidän sukupolvemme puolestaan on jo vapaa käyttämään tässäkin asiassa järkeään. Useimmat ainakin.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja annepa »

SikaMika kirjoitti:
annepa kirjoitti:
SikaMika kirjoitti: Fyysisen hyvinvointini maksimoimiseksi vältän kuitenkin kananmulkkujen syömistä kolesteroli- ja rasvapitoisuutensa (keltuainen) takia.
Miten mulla on semmoinen kuva että kananmunien kolesterolia nostava ominaisuus on jälkeenpäin kumottu ja on todettu että kanamunien syöminen ei nostakaan kolesterolia...?
Tällaista löytyy ainakin Terveyskirjaston sivuilta (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=skr00066):


Eli ilmeisesti munan kolesterolipitoisuus ei ole merkittävää normaalille jampalle. Hyvä tietää, alan kiskomaan niitä kaksin käsin.

EDIT: en alakaan. Munat eivät sovi korkean kolesterolin omaaville, ja meille muillekin suositus on max. 1 mulkku/päivä.
Todella luotettava lähde Ilta-Sanomat kertoo että
"Englantilainen tutkijaryhmä Surreyn yliopistosta on tutkinut kananmunan koostumusta ja tullut tulokseen, että munarajoitukset perustuvat väärille olettamuksille.

- Väärinkäsitys, että muna vaikuttaa kolesteroliarvojen nousuun, pitää korjata, professori Bruce Griffin huomautti BBC:n verkkosivuilla.

Kananmunassa on kolesterolia - ihan runsaastikin, mutta ihmisen kolesterolin nousuun vaikuttavat ihan muut tekijät.

Ravitsemusasiantuntija Camilla Gard Ruotsin elintarvikevirastosta vahvistaa Aftonbladetissa englantilaistutkijoiden väitteet, ettei kolesterolirosvo oikeasti olekaan kananmuna.

- Kananmunan kolesteroli ei ole niin vaarallista kuin ajatellaan. Jos ihmisellä on korkeat kolesteroliarvot, hänen pitää ensisijaisesti vähentää tyydyttyneiden rasvojen saantia.- Suurin osa voi syödä 1-2 munaa päivässä ilman haittavaikutuksia kolesteroliin."

Tämä sama löytyy tosin BBC:n sivuilta, vaikuttaa jotenkin luotettavammalta: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7882850.stm

"The UK public do not need to be limiting the number of eggs they eat - indeed they can be encouraged to include them in a healthy diet as they are one of nature's most nutritionally dense foods."

Mites tää nyt pitäis ottaa? Ei sillä että aikoisin syödä tiuta munia päivässä mut jos haluaisin joka päivä aamiaiseksi 3 munan munakkaan niin sen kai voisin syödä.

Joka tapauksessa sen max 3mnaa per vko voinemme unohtaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Vesper kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:Tuo lihavoitu kohtahan ei tuossa lainauksessa ollut se olennaisin. Tuskin se kana siitä rehun alkuperästä onnellisemmaksi tulee, vaan nimenomaan niistä olosuhteista. On siis hölmöä korostaa tuota luomurehun syötön osuutta luomukananmunien kriteerinä.
Väitinkö näin? Ei, vastasin ainoastaan annepan kysymykseen, siitä ko. kohdan lihavointi.
Ja minä olin vastaavinani aasin kysymykseen valvonnasta ja jatkoin valvonnan kyseenalaistamista ruokintaesimerkllä. Olin vain väärässä siitä ruuan laadusta.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
SikaMika

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

EveryWoman kirjoitti:Vanhempiemme sukupolvellehan (ja etenkin heidän vanhemmilleen) se penninvenyttäminen merkitsee ainoaa oikeaa tapaa olla Hyvä Ihminen, raha kun on kaikki kaikessa ja määrittää ihmisen arvon. Meidän sukupolvemme puolestaan on jo vapaa käyttämään tässäkin asiassa järkeään. Useimmat ainakin.
Nääh. Raha on aina niukkuustekijä, useimmille ainakin. Säästän sitä mm. ostamalla munani kokoomuslaisilta riistokanaloilta, mutta venyneet pennit siirrän kotimaisiin nestemäisiin luomuviljatuotteisiin, jolloin pidän tarkkaan huolen että vilja on kepulaisilla tuilla tuotettua. Jo hintakin sanoo että tuotteen on pakko olla luomua, miksi se muuten olisi niin paljon kalliimpaa kuin esim. Virossa tuotettu riistojuoma?
SikaMika

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

annepa kirjoitti: Joka tapauksessa sen max 3mnaa per vko voinemme unohtaa.
Juu, siltähän tuo näyttää. Ihan jees, muna on oivallinen proteiinilähde noin muuten.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Niin, kaikilla meillä on omat painotukset ja prioriteetit ja niiden mukaan toimimme. Minua ei ilmeisesti kosketa riittävästi nämä eläinten huonot elinolot, kun kerran ostopäätökseen ne eivät vaikuta. En koe asiasta myöskään huonoa omatuntoa. Ei tämä kovin kummoinen vedenjakajakysymys ole. Koen, että elämässäni on tuhansia tärkeämpiä kysymyksiä, jotka ohjaavat myös kulutustottumuksiani.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Nyt mua jäi vähän naurattamaan toi "en syö munia kun niissä on korkea kolesteroli mutta ostin pussin irtokarkkeja"- kommentit. Mika! Selitä itsesi.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

SikaMika kirjoitti:Ihan jees, muna on oivallinen proteiinilähde noin muuten.
Vähän niin kuin sperma.
Paras päivä ikinä.
SikaMika

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Elppis kirjoitti:Nyt mua jäi vähän naurattamaan toi "en syö munia kun niissä on korkea kolesteroli mutta ostin pussin irtokarkkeja"- kommentit. Mika! Selitä itsesi.
PIENEN pussin irtokarkkeja! Jos nyt kerran kuussa kiskaisee muutaman namun lapsen suusta niin eihän siihen kuole. Tarkoitin pidemmän tähtäimen linjaa puhuessani kolesterolista, tosin munakana-väittelyssä kävi sitten ilmi ettei munatkanat olekaan niin Pahoja kuin luulin. Vituix män, mutta tästä eteenpäin alan syömään enemmän munaa ja vähemmän irtokarkkeja. *lupaa*
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Laitetaan munaa poskeen, munaa poskeen ja miten se laulu banaanista sitten menikään.
Paras päivä ikinä.
bedlam

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Niin, kaikilla meillä on omat painotukset ja prioriteetit ja niiden mukaan toimimme. Minua ei ilmeisesti kosketa riittävästi nämä eläinten huonot elinolot, kun kerran ostopäätökseen ne eivät vaikuta.
Nimenomaan. Eli ei se siitä trendikysymystä tee, ettei asia sinua henkilökohtaisesti kosketa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

bedlam kirjoitti:Nimenomaan. Eli ei se siitä trendikysymystä tee, ettei asia sinua henkilökohtaisesti kosketa.
Trendi-termi oli pikku provo, mutta osatotuus.com myös.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:osatotuus.com myös
Höpö höpö. Orjakaupan vastustaminenkaan ei ollut mikään trendi, vaan jäi ihan pysyväksi modernien ihmisten tavaksi ajatella.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ostan vain luomumunia.

Syynä tähän on se, että minusta kanojen kiduttaminen muissa tuotantomuodoissa on epäeettistä. En nyt varsinaisesti syyllistä muunlaisia munia ostavia tuttavia, mutta ainakin tässä ketjussa esiintyneet luomunvastustajien perustelut ovat sillä tasolla, että oikeassa elämässä vastaavat keskustelut eivät ainakaan ystävyyssuhdetta syventäisi.

Luomumunien ostossa minulle on siis ratkaisevaa kanojen hyvinvointi, ei niinkään niille syötetyn rehun luomulaatu. Siksi minusta on törkeää markkinoida "vapaan kanan munia" nykyiseen tapaan: kuten tämä ketju todistaa, ihmiset luulevat, että ne ovat luomukanalan hyvinvoinnilla varustettujen, mutta geenimuunneltua silakkaa syövien kanojen tuotoksia, vaikka tosiasiassa kanojen elinolosuhteissa on paljon aika rankkojakin eroja, "vapaan kanan" tappioksi.

Katson aina elintarvikkeiden hintoja hyvin tarkkaan. Ja minua nyppii maksaa luomumunistani niin korkeaa hintaa suhteessa moraalittomiin muniin. Maailmassa on virhe: keskustapuolueen vihan uhallakin asia pitäisi hoitaa verotuksella niin, että luomumunat olisivat hinnaltaan kilpailukykyise/impiä. Olisi myös suotavaa saada munia, joiden tuotanto olisi vielä luomumuniakin kanaystävällisempää, vaikka sitten rehu olisikin teollisempaa.

En tunne ND:n linkittämän tutkimuksen taustoja niin hyvin, että osaisin ottaa kantaa. Pahalta kuulostaa. On kuitenkin selvää, että yleisessä ympäristöystävällisyydessä on aika hullua, että meilläkin höpistään niinkin paljon hiilijalanjäljestä, että muut asiat jäävät sen jalkoihin. Tai siis vaikka Suomen hiilipäästöt leikattaisiin kokonaan, olisi vaikutus marginaalinen. Sen sijaan Suomenlahden, Saaristomeren ja sisävesien siivoton tila on lähes yksinomaan kepun syytä, ja luomulla asiaan voitaisiin kiistatta hyvin vaikuttaa. Lähde.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
bedlam

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Nimenomaan. Eli ei se siitä trendikysymystä tee, ettei asia sinua henkilökohtaisesti kosketa.
Trendi-termi oli pikku provo, mutta osatotuus.com myös.
No ihan sama kai se minulle, jos joku välittämistä haluaa trendien perässä juoksemiseksi kutsua. Kunhan välittää.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja annepa »

urpiainen kirjoitti: Katson aina elintarvikkeiden hintoja hyvin tarkkaan. Ja minua nyppii maksaa luomumunistani niin korkeaa hintaa suhteessa moraalittomiin muniin. Maailmassa on virhe: keskustapuolueen vihan uhallakin asia pitäisi hoitaa verotuksella niin, että luomumunat olisivat hinnaltaan kilpailukykyise/impiä. Olisi myös suotavaa saada munia, joiden tuotanto olisi vielä luomumuniakin kanaystävällisempää, vaikka sitten rehu olisikin teollisempaa.
Maailmassa on sellainen virhe että eläimen elämää ei arvosteta vaan halutaan aina vain sitä halpaa lihaa. Halpaa lihaa saa tehotuottamalla. Minusta kaikki karjataloustuotanto pitäisi olla sellaista että tuotantoeläimillä olisi eläimelliset olot, siis lajityypilliset. Riippumatta ruuasta siis, mut possut saa tonkia ja niillä on riittävästi tilaa ja kanat saa olla vapaana ja kuopsuttaa ja niilläkin on riittävästi tilaa.

"Mutta sehän tarkoittaisi lihan kallistumista ja lihantuotannon vähenemistä, kauheaa, minä ainakin haluan lihaa joka päivä 3 kertaa päivässä". Voi nyyh. Opettele syömään enemmän kasviksia.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja annepa »

bedlam kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Nimenomaan. Eli ei se siitä trendikysymystä tee, ettei asia sinua henkilökohtaisesti kosketa.
Trendi-termi oli pikku provo, mutta osatotuus.com myös.
No ihan sama kai se minulle, jos joku välittämistä haluaa trendien perässä juoksemiseksi kutsua. Kunhan välittää.
Onhan se tavallaan. Ennen piti (kuulema, itse en moista muista) olla kylmä ja kova ja tehokas ja penninvenyttäjä! Nyt voi jo pehmetä ja se on jopa trendikästäkin. On trendikästä tiedostaa ja välittää. Mut ei se mun silmissä kyllä asiaa yhtään huononna. Jos joku ostaa kiduttamattomien kanojen munia sen takia että se on trendikästä niin mitä väliä? Ei se kana siitä välitä. Toivottavaa tietysti on että trendi muuttuu pysyvämmäksi ilmiöksi, kaikkien tulevien kanojen takia! KOT!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriD

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti:Ainakin tässä ketjussa esiintyneet luomunvastustajien perustelut ovat sillä tasolla, että oikeassa elämässä vastaavat keskustelut eivät ainakaan ystävyyssuhdetta syventäisi.
Häh? Eikö susta ole ihan validi pointti, että en halua samaistaa itseäni ituhippeihin?

Suuri osa kulutusvalinnoistahan tehdään sillä perusteella, että ostamalla jonkin tuotteen tai merkin, kuluttaja haluaa samalla ostaa kuulumisen tai kuulumattomuuden johonkin joukkoon.

Minä olen ajatellut seuraavaksi autoksi Mersua, mutta vaimolle se ei käy, koska hänestä Mersulla ajavat ovat maalaisia ja vieläpä todennäköisesti maanviljelijöitä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

annepa kirjoitti:Maailmassa on sellainen virhe että eläimen elämää ei arvosteta vaan halutaan aina vain sitä halpaa lihaa.
Niin, ja halpaa kaikkea muutakin. Moni on valmis tinkimään ties mistä kaikesta elämänlaatuun liittyvästä, jos siten saa säästettyä pari ylimääräistä kolikkoa hautaan vietäviksi - tai kenties voidakseen ostaa niillä viinaa, jonka avulla nupin saa edes hetkeksi sen verran turvoksiin, ettei ympäristön itseaiheutettu karuus enää haittaa. :roll:
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriD kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Ainakin tässä ketjussa esiintyneet luomunvastustajien perustelut ovat sillä tasolla, että oikeassa elämässä vastaavat keskustelut eivät ainakaan ystävyyssuhdetta syventäisi.
Häh? Eikö susta ole ihan validi pointti, että en halua samaistaa itseäni ituhippeihin?
Toki. Ja minä taas en halua identifioitua tuollaisten ystävänä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Kai Nalo

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti: Minä olen ajatellut seuraavaksi autoksi Mersua, mutta vaimolle se ei käy, koska hänestä Mersulla ajavat ovat maalaisia ja vieläpä todennäköisesti maanviljelijöitä.
Ja minun eukkoni on sitä mieltä että mersu on pappojen auto ja bemari olisi oikea valinta. No bemariin en lähde joten taidan pysyä kiinalaisissa pesukoneissa. Niillä ajaa asuntovelkaiset lapsiperheet kultaisten noutajien kera.

Topikkiin vastauksena, ostan ja en osta. Jos 12 munaa kerralla, niin vapaana, jos isompi 18 munan paketti, niin eioväliä. Niitä kait ei vaapasti munittuna saakkaan?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Suuri osa kulutusvalinnoistahan tehdään sillä perusteella, että ostamalla jonkin tuotteen tai merkin, kuluttaja haluaa samalla ostaa kuulumisen tai kuulumattomuuden johonkin joukkoon.
Itselleni perin vieras ja typerähkökin ajatus.

Jos kieltäisin itseltäni kaikki sellaiset kulutustottumukset ja vaikka mielipiteetkin, joiden kannattajien joukossa on vastenmielisinä pitämiäni ihmisiä, eläisin aika ikävää elämää. Samoin jos eläisin elämääni sen mukaan, mitä joku ulkoinen joukko haluaa, enkä sen mukaan mitä itse haluan.
elco

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti: Suuri osa kulutusvalinnoistahan tehdään sillä perusteella, että ostamalla jonkin tuotteen tai merkin, kuluttaja haluaa samalla ostaa kuulumisen tai kuulumattomuuden johonkin joukkoon.
Äijä profiloituu tiukasti munattomien joukkoon.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^*reps*
Vastaa Viestiin