Ostatko vapaan kanan munia?

Yleinen lätinä jä kitinä

Ostatko vapaan kanan munia?

Kyllä ostan, ja paasaan siitä muillekin
7
23%
Kyllä ostan, mutta omapahan on ongelmani
11
35%
Joskus ostan
6
19%
En osta, mutta jatkossa aion, koska se on oikein™
1
3%
En osta, Lidlistä ei saa ja muutenkin liian kallista
1
3%
En osta, EVVK
5
16%
 
Ääniä yhteensä: 31

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vapaa kana = Lattiakanala, eli saman verran tilaa lattialla kuin häkkikanalla on häkissä. Ei tuota kannata luomuun sekoittaa.

Munien ostaminen riippuu vähän tarpeesta. Usein haluaisin ostaa mahdollisimman herkullisia ja tuoreita munia. Tuollaisessa tilanteessa luomu on vahvoilla, mutta en ole täysin varma, että saan rahoilleni riittävästi makua.

Mitä mieltä muut olette? Mitkä munat maistuvat parhailta?
Asie Payton

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Asie Payton »

NuoriD kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti: Ei maailmassa ole pulaa ruuasta. Euroopassa poltetaan viljaa energiaksi, joten on ihan päivänselvää, että ruokaa piisaisi syötäväksikin.
Sivumennen sanoen, vilja kait poltetaan, kun ei sitä oikein kehdata kaatopaikallekaan raahata. Näin luodaan illuusio, että siitä on edes jotain hyötyä.
Suomessa sitä poltetaan viinaksi, nams!!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Sivumennen sanoen, vilja kait poltetaan, kun ei sitä oikein kehdata kaatopaikallekaan raahata. Näin luodaan illuusio, että siitä on edes jotain hyötyä.
Kaatopaikalle viemisestä pitää maksaa. Kuivalla viljalla on myös ihan ok lämpöarvo kun viljan saa ostettua tuetulla hinnalla.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja annepa »

aasi kirjoitti:Miten luomumunia valvotaan? Estääkö mikään kasvattajaa käyttämästä jotain muuta kuin luomurehua?
Jokaisella luomutuotantoa aloittavalla maatilalla ja elintarvikeyrityksessä tehdään alkutarkastus ja sen jälkeen toimintaa valvotaan vuosittaisilla tarkastuskäynneillä. Tarkastuksia hoitaa Evira.

Mutta se on ihan totta että tossa systeemissä on kuulema PALJON reikiä. Esim kuulema normaalisti viljelty pelto voidaan muuttaa luomurehupelloksi tosta noin vain huolimatta siitä että mitä ja miten ja millä myrkyillä sitä peltoa on aikaisemmin viljelty. Korjatkaa jos olen väärässä. Tuossa munakana-hommassa reikä on siinä että jos kerran vuodessa, silloin kuin tarkastaja tulee, syötetään luomurehua, niin mikäs estää syöttämästä muita rehuja lopun vuodesta? Ostetaan vain rehuvarastoon pieni määrä sitä luomua ja selitetään että on loppumassa, kohta hankitaan lisää. Tosin mulla on semmoinen kuva että monet luomutuottajat tuotta itte myös ainakin osan rehusta.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriD

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Heitän tämän gattismaisesti uudelleen, kun huomasin jo asian uutisoimisvaiheessa, että uutinen sivuutettiin pikaisesti. Oli ilmeisesti liian tuskallinen.

Eli mitä luomiviljelyn kannattajat sanovat tästä?

Ruotsin maatalousyliopiston tutkijat sanovat, ettei luonnonmukaisesti tuotettu vilja ole luonnon kannalta yhtään parempi ratkaisu kuin tavanomainenkaan tuotanto.

Porkkanalla ei varmaankaan ole tunteita, eli luomuviljelyä ei voi perustella sillä ja kun ei sitä voi perustella luonnonsuojelullakaan, niin mitä jää?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Suvinen kirjoitti:Ostin ennen pelkkää luomua, nykyään myös vapaan kanan munia budjettisyistä, luomut on aika pirun kalliita.

Luomumunilla ja vapaan kanan munilla on myös aikamoinen ero, ei kannata tuudittautua ajatukseen että vapaan kanan munat olisi niitä parhaiten voivien kanojen munia. Luomukanalat ovat ainoita, joissa on edes jotenkuten säälliset olot kotkottajilla.

Munissa on aina merkintä minkälaisesta kanalasta ne ovat, helppo tarkistaa. Ei suomessa mitään munamafiaa pyöri, jossa pimeästi myytäisiin häkkikanan munia luomuina. Merkintöihin voi ja pitää luottaa, eikä käyttää vainoharhaisia jossitteluita tekosyinä.

http://www.irtimunmunista.fi/munien_merk.html
No oho, mä olin jotenkin muistanut että just vapaat kanat ois ollu niitä parhaita. Mut kaupasta ostan yleensä hinnan perusteella, eli kalleimpia mitä on tarjolla. Eli luomua varmaan sittenkin oon ostanut (tosin ei mulle se luomurehu jne. kai yhtä paljon merkkaa kuin eläinten olot).
NuoriD

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Sivumennen sanoen, vilja kait poltetaan, kun ei sitä oikein kehdata kaatopaikallekaan raahata. Näin luodaan illuusio, että siitä on edes jotain hyötyä.
Kaatopaikalle viemisestä pitää maksaa. Kuivalla viljalla on myös ihan ok lämpöarvo kun viljan saa ostettua tuetulla hinnalla.
No joo, mutta mahtaako olla taloudellista huomioiden logistiikka. Perusideahan tuossa on, että kun on vaikea keksiä, miksi varastoihiin pitäisi enää valtiontuella tuottaa lisää tavaraa, niin vanhasta täytyy päästä jotenkin eroon
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriD kirjoitti: Eli mitä luomiviljelyn kannattajat sanovat tästä?

Ruotsin maatalousyliopiston tutkijat sanovat, ettei luonnonmukaisesti tuotettu vilja ole luonnon kannalta yhtään parempi ratkaisu kuin tavanomainenkaan tuotanto.

Porkkanalla ei varmaankaan ole tunteita, eli luomuviljelyä ei voi perustella sillä ja kun ei sitä voi perustella luonnonsuojelullakaan, niin mitä jää?
Tehotuotannossa kaikki myrkyt imeytyy porkkanaan ja sitten kun syön sen ne myrkyt on minussa. Mieluummin siis luomuporkkana ilman myrkkyjä. Kuulema näin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Suvinen kirjoitti:Hei, VIELÄ KERRAN: LUOMUKANANMUNA EI TARKOITA LUOMUREHULLA RUOKITUN KANAN MUNAA. Teroittakaa tämä nyt kalloonne ja lakatkaa keksimästä niitä tekosyitänne siitä, mitä rehuja niille kanoille syötetään. Ottakaa selvää ennekuin alatte jeesustelemaan, taas kerran.
Älä nyt hiilly, kyllä luomukananmunan munineen kana rehu on luomurehua. Vai eikö muka ole? Toki niillä luomutteiluilla on muitakin vaatimuksia mutta käsittääkseni ruokailu on yksi.

EDIT: kas, sanotaankin että "luonnollisten, lajinmukaisten rehujen käyttöön. "
Sillälailla.
Viimeksi muokannut annepa, 11.01.2010 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Suvinen kirjoitti:Hei, VIELÄ KERRAN: LUOMUKANANMUNA EI TARKOITA LUOMUREHULLA RUOKITUN KANAN MUNAA. Teroittakaa tämä nyt kalloonne ja lakatkaa keksimästä niitä tekosyitänne siitä, mitä rehuja niille kanoille syötetään. Ottakaa selvää ennekuin alatte jeesustelemaan, taas kerran.
Tätä mä tässä oon jo hetken naureskellutkin, popparit jäi himaan mutta verigreippifanta toimii!!
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

annepa kirjoitti:kyllä luomukananmunan munineen kana rehu on luomurehua. Vai eikö muka ole?
Luomukanalat

Luomukanalat muistuttavat rakenteellisesti lattiakanaloita: Kanoilla on käytössään pehkua, orsia sekä munintapesiä, ja ne saavat liikkua vapaina kanalassa. Ne ruokitaan pääasiassa luomurehulla, ja päivittäin linnuille on tarjottava myös karkearehua.

Kaikki luomukanat pääsevät ulkoilemaan kesäisin, sään niin salliessa. Luomukanojen kasvatustiheys on myös selvästi lattiakanalaa pienempi: Lintuja saa olla korkeintaan viisi neliömetrillä. Luomukanaparvien koko on rajoitettu 3000 lintuun, ja kanala on oltava varustettu ikkunoilla.

Luomukanala on tavanomaisia lattiakanaloita parempi vaihtoehto. Luomukanaloissa voi kuitenkin esiintyä samoja hyvinvointiongelmia kuin lattiakanaloissa: Suuri parvikoko aiheuttaa eläimille stressiä ja voi johtaa toisten kanojen nokkimiseen, kun toisten kanojen yksilöllinen tunnistaminen on mahdotonta.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ahdistaa tämä teidän muna&kana keskustelu niin, että taidan syödä tänään rouva kanan uppomunilla höystettynä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
SikaMika

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Ostamme halvimpia kaupasta löytyviä munia. Se on itsekästä ja näin ollen maksimoi henkisen hyvinvointimme. Fyysisen hyvinvointini maksimoimiseksi vältän kuitenkin kananmulkkujen syömistä kolesteroli- ja rasvapitoisuutensa (keltuainen) takia.
NuoriD

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

annepa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Eli mitä luomiviljelyn kannattajat sanovat tästä?

Ruotsin maatalousyliopiston tutkijat sanovat, ettei luonnonmukaisesti tuotettu vilja ole luonnon kannalta yhtään parempi ratkaisu kuin tavanomainenkaan tuotanto.

Porkkanalla ei varmaankaan ole tunteita, eli luomuviljelyä ei voi perustella sillä ja kun ei sitä voi perustella luonnonsuojelullakaan, niin mitä jää?
Tehotuotannossa kaikki myrkyt imeytyy porkkanaan ja sitten kun syön sen ne myrkyt on minussa. Mieluummin siis luomuporkkana ilman myrkkyjä. Kuulema näin.
No joo. Islamilaiset uskovat, että eläimen kurkku pitää viiltää auki siten, että eläin on mekkaan päin ja samalla lausutaan jokin tietty rukous, eli voihan sitä noinkin uskoa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti: No joo, mutta mahtaako olla taloudellista huomioiden logistiikka.
Viljan polton kannattavuus riippuu öljyn, eli energian hinnasta. Jos öljyn hinta nousee nopeammin kuin viljan tuotanto- ja logistiikkakustannukset, niin päädytään tilanteeseen, jossa ylijäämäviljan poltto kannattaa. Nyt esim. suomessa viljan hinta on painunut niin alas, että sitä kannattaa polttaa.
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/MTK+v ... 5248671154

Ei polttaminen tietenkään ilman tukia kannattaisi ja varmasti hävittämisen kulut vaikuttavat asiaan.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Joko vapaan kanan munia tai luomumunia.
Kotona voisin kaivella sen Kuluttaja-lehden arkistoistani, jossa selviteltiin mikä muna on kanalle parasta.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Lolita kirjoitti: mikä muna on kanalle parasta.
Kukon muna?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti:
annepa kirjoitti:Tehotuotannossa kaikki myrkyt imeytyy porkkanaan ja sitten kun syön sen ne myrkyt on minussa. Mieluummin siis luomuporkkana ilman myrkkyjä. Kuulema näin.
Minusta tässä on olennainen osuus koko tästä keskustelusta.
En minä tiedä. Ei ole tullut vastaan yhtään tutkimusta asiasta, mutta monen ihmisen terveys on parantunut kun on vaihdettu luomuruokaan, esim ihottumat lähteneet jne. TOSIN samat ihmiset ovat usien vaihtaneet samalla lisäaineettomaan ruokaan että silläkin voi olla merkitystä.

Lisäksi jotkut väittävät että luomu vaan maistuu paremmalle. Itse en eroa huomaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

SikaMika kirjoitti:Ostamme halvimpia kaupasta löytyviä munia. Se on itsekästä ja näin ollen maksimoi henkisen hyvinvointimme. Fyysisen hyvinvointini maksimoimiseksi vältän kuitenkin kananmulkkujen syömistä kolesteroli- ja rasvapitoisuutensa (keltuainen) takia.
Mun henkinen hyvinvointi maksimoituu paremmin, kun en tue taloudellisesti sellaista toimintaa, joka aiheuttaa pahoinvointia. Rahahan on vain rahaa. Kuinkahan paljon sitä täytyisi rakastaa, että oma hyvinvointi maksimoituisi yksinomaan mahdollisimman paljon rahaa säästämällä?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja annepa »

SikaMika kirjoitti: Fyysisen hyvinvointini maksimoimiseksi vältän kuitenkin kananmulkkujen syömistä kolesteroli- ja rasvapitoisuutensa (keltuainen) takia.
Miten mulla on semmoinen kuva että kananmunien kolesterolia nostava ominaisuus on jälkeenpäin kumottu ja on todettu että kanamunien syöminen ei nostakaan kolesterolia...?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ostan AINA halvinta kananmunaa. Sama juttu banaaneissa ym. En voi käsittää, että joku on niin trendien perään, että maksaa ylimääräistä turhasta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti:
annepa kirjoitti:En minä tiedä. Ei ole tullut vastaan yhtään tutkimusta asiasta, mutta monen ihmisen terveys on parantunut kun on vaihdettu luomuruokaan, esim ihottumat lähteneet jne. TOSIN samat ihmiset ovat usien vaihtaneet samalla lisäaineettomaan ruokaan että silläkin voi olla merkitystä.

Lisäksi jotkut väittävät että luomu vaan maistuu paremmalle. Itse en eroa huomaa.
Tarkoitin sitä, että nyky-yhteiskunnassa ei paljon pysty oikeasti vaikuttamaan mihinkään niin ihmiset sitten mutu-tuntumalla koettavat tehdä pieniä "vaikuttamisia", että tuntisivat itsensä tärkeäksi.

Asiaan kuuluu myös se, että jos sen sanoo ääneen kohtaa se mahtavaa muutosvastarintaa.
No, ainakin pystyn päättämään että mihin rahani tuhlaan, ja mieluummin laitan rahani luomumuniin kuin häkkikanalamuniin. Kyse voi olla siitä että haluan tuntea itseni tärkeäksi, mutta en koe asiaa näin. Koen että en haluaa antaa rahaa laitokselle joka rääkkää kanoja, koska minusta kanoja ei saa rääkätä.

Ajattelin muuten kesäksi ottaa tohon pihalle pari kanaa, syödä munat kesän aikan suihini ja valmistaa syksyllä kanapaistia. Luomuja niistä ei tule mutta tiedänpähän miten on kasvatettu. Pitää kuitenkin ensin tutkia miten kana PITÄISI kasvattaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
SikaMika

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

annepa kirjoitti:
SikaMika kirjoitti: Fyysisen hyvinvointini maksimoimiseksi vältän kuitenkin kananmulkkujen syömistä kolesteroli- ja rasvapitoisuutensa (keltuainen) takia.
Miten mulla on semmoinen kuva että kananmunien kolesterolia nostava ominaisuus on jälkeenpäin kumottu ja on todettu että kanamunien syöminen ei nostakaan kolesterolia...?
Tällaista löytyy ainakin Terveyskirjaston sivuilta (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=skr00066):

"Kananmunassa on runsaasti laadukasta proteiinia ja monia vitamiineja. Siinä on rasvaa saman verran kuin kanan lihassa ja tyydyttyneiden rasvahappojen osuus on pienempi kuin naudan ja porsaan lihassa mutta suurempi kuin kasviöljyissä. Kananmunassa on siten ravitsemuksen kannalta monia arvokkaita ominaisuuksia, mutta sen ongelmaksi on muodostunut keltuaisen sisältämä kolesteroli. Yhdessä kananmunassa kolesterolia on noin 200 mg, kun kolesterolia on samassa määrässä lihaa tai rasvaista juustoa noin 35 mg. Koska solujen rakentama kolesteroli vaikuttaa veren kolesterolipitoisuuteen enemmän kuin ravinnosta saatu, ei kolesterolin saanti ruoasta kuitenkaan vaikuta mainittavasti veren kolesteroliin suurimmalla osalla ihmisistä."

Eli ilmeisesti munan kolesterolipitoisuus ei ole merkittävää normaalille jampalle. Hyvä tietää, alan kiskomaan niitä kaksin käsin.

EDIT: en alakaan. Munat eivät sovi korkean kolesterolin omaaville, ja meille muillekin suositus on max. 1 mulkku/päivä.
Viimeksi muokannut SikaMika, 11.01.2010 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:En voi käsittää, että joku on niin trendien perään, että maksaa ylimääräistä turhasta.
Trendien perään? Tuskin kyse on kuitenkaan mistään muodikkuudesta.
Enemmän kyseessä on yksittäisen ihmisen mielikuva vaikuttamisesta. Vapailla kanoilla ja luomukanoilla on mukavampi olla, joten suositaan niitä. Reiluista banaaneista menee enemmän rahaa viljelijöille, joten ostetaan niitä (ne on muuten oikeasti paremman makuisia kuin jotkus chiquitat). Reilu kahvi on tarpeeksi mustaa ja vahvaa meidän miesyksilölle, ja siitä menee enemmän rahaa viljelijälle, joten sitä ostetaan jne. Loppujen lopuksi se hintaero on aikasta pieni ja ostettavat määrätkään eivät ihan taivaita hivo, joten mitä vitun väliä, vaikka maksaiskin enemmän. Käärinliinoissa ei ole taskuja ja lamasta ei toeta kuluttamatta. Lopulta silläkään ei ole kovin paljoa väliä tekeekö ne ostokset maailmasta parempaa paikkaa, nillä on ostettu pien pala mielenrauhaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
bedlam

Re: Ostatko vapaan kanan munia?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Lolita kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:En voi käsittää, että joku on niin trendien perään, että maksaa ylimääräistä turhasta.
Trendien perään? Tuskin kyse on kuitenkaan mistään muodikkuudesta.
Joo, en nyt ymmärrä tuota trendi-pointtia. Maksan ihan mielelläni enemmän munista ja muista eläinperäisistä tuotteista jos tiedän, että eläimet elävät yhtään paremmissa olosuhteissa.
Vastaa Viestiin