Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Pystyn
20
87%
En pysty
3
13%
 
Ääniä yhteensä: 23

Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriD kirjoitti:Parastahan nimittäin olisi, että aito ituhippi tappaisi itsenä välittömästi. Ihmisen on mahdotonta elää luontoa kuormittamatta.
Rehellinen ja aito ituhippi elää korkeintaan neljävuotiaaksi. Yli-ikäiset ovat valheenkalvamia ripulipaskoja.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

NuoriD kirjoitti:^^en olisi noin jyrkkä. Saahan sitä keskustelupalstalla mielipiteensä kertoa. Olisi hyvä kuitenkin laittaa pientä sordiinoa siihen, että ei niin kärkkäästi toisi esiin, että itse "on oikeassa", kun ei kuitenkaan laita itse asian hyväksi tikkua ristiin.

Eikö sulla Homie ole yhtään huono omatunto, kun et tee asian hyväksi mitään, vaikka ilmiselvästi koet sen tärkeäksi?

Mulla ainakin olisi.
Tässähän alkaa tuntea itsensä tärkeäksi. :leuhka: Sekä sinä että Tix olette niin kovasti näissä eläinkeskusteluissa jankuttaneet, että "Miksi et tee mitään", että rivien välistä voi lukea että koko maailmanlaajuinen eläinten hyväksikäyttö on vain Homien teoista kiinni. :D
Jee, olen Teräsmies! Vaikka en tiennyt sitä ennen.

No kyllä tämä nettikirjoittelukin on mielestäni tekemistä. Vaikka lukijamäärä on tosin pieni. Koska noin kovasti jankutetaan, aion liittyä jonkun yhdistyksen jäseneksi. Ja sitten tulen tekemään jotakin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
NuoriD

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Homeboy65 kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:^^en olisi noin jyrkkä. Saahan sitä keskustelupalstalla mielipiteensä kertoa. Olisi hyvä kuitenkin laittaa pientä sordiinoa siihen, että ei niin kärkkäästi toisi esiin, että itse "on oikeassa", kun ei kuitenkaan laita itse asian hyväksi tikkua ristiin.

Eikö sulla Homie ole yhtään huono omatunto, kun et tee asian hyväksi mitään, vaikka ilmiselvästi koet sen tärkeäksi?

Mulla ainakin olisi.
Tässähän alkaa tuntea itsensä tärkeäksi. :leuhka: Sekä sinä että Tix olette niin kovasti näissä eläinkeskusteluissa jankuttaneet, että "Miksi et tee mitään", että rivien välistä voi lukea että koko maailmanlaajuinen eläinten hyväksikäyttö on vain Homien teoista kiinni.
Ainoastaan niiden eläinten, jotka päätyvät sinun vatsaasi tai vaatteisiisi. Et pysty myöntämään tätä?
Zeb

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

elco kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Itsekin huonolla omatunnolla syön (tehotuotettua) lihaa enkä oikein nyt edes voi lopettaa, muksun on pakko saada varmuudella proteiininsa jostain.
Häh? Miten lapsen lihansaanti pakottaa sinua syömään lihaa? Mikä sinua estää ostamasta töölöläiskaksiossa kasvatettua ja harvardin käynyttä lehmää?
Imetän ruoka-allergista vauvaa. Tämä on tilanne, jossa ei voi valita proteiininlähdettään, vaan on valittava se josta vauva oireilee vähiten. Mutta vittuako sä siitä toisaalta ymmärrät, kunhan auot päätäsi miettimättä lapsellista kiukkuasi pidemmälle.

Karjankasvatukseen eivät taitoni ja aikani riitä, joten mieluummin ostaisin sen eettisesti tuotetun lihan.
Bhven

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Zeb kirjoitti:Olisin valmis maksamaan lihoistani huomattavasti enemmän jos ne tuotettaisiin eettisemmin. Eikun lakimuutosta kehiin vaan.
Pienituloisetkin varmasti mielellään maksaisivat enemmän.

Yhä useamman pienituloisen tulot jäävät entistä kauemmaksi keskivertotulonsaajasta
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/1135252407075
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Bhven kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Olisin valmis maksamaan lihoistani huomattavasti enemmän jos ne tuotettaisiin eettisemmin. Eikun lakimuutosta kehiin vaan.
Pienituloisetkin varmasti mielellään maksaisivat enemmän.

Yhä useamman pienituloisen tulot jäävät entistä kauemmaksi keskivertotulonsaajasta
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/1135252407075
Mä olen äärimmäisen pienituloinen ollut pitkään. Ostaisin mielelläni eettisesti tuotettua lihaa vaikka kaksinkertaisella hinnalla. Nykyisin lihat jäävät usein kokonaan ostamatta; kyllä siinä säästyvällä budjetilla pystyisi syömään vaikka minkä hintaista lihaa muutaman kerran kuussa (edellyttäen toki, että liha olisi myös laadukasta, eikä mitään vedellä kyllästettyä marinadisotkua).

Ja mikä ihmeen argumentti tuo nyt muutenkaan on? Ihan kuin eettisen lihatuotannon alkaessa kaikki liha muuttuisi eettiseksi ja kalliiksi kuin salamaniskusta. Kyllä hinnalla varmasti kilpaillaan niin kauan kuin se on laillista ja halpatuotteille kysyntää löytyy.
Bhven

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Bhven »

EveryWoman kirjoitti: Ostaisin mielelläni eettisesti tuotettua lihaa vaikka kaksinkertaisella hinnalla.

Ihan kuin eettisen lihatuotannon alkaessa kaikki liha muuttuisi eettiseksi ja kalliiksi kuin salamaniskusta. Kyllä hinnalla varmasti kilpaillaan niin kauan kuin se on laillista ja halpatuotteille kysyntää löytyy.
Minkälaiset kriteerit sulla on lihantuotannolle, jotta voisit kutsua sitä eettisesti tuotetuksi? Riittäisikö siihen jopa? kaksinkertainen hinta nykyiseen ostamaasi verrattuna, eli mihin perustat tuon arvion? Eikö nykyinen luomuvalikoima kelpaa? Löytyykö Helsingistä kauppaa, josta saisit jo nykyisellään kriteerisi täyttävää lihaa? Vai haluaisitko/vaaditko, että tällaista lihaa tulisi löytyä lähikauppasi valikoimasta?

Tarkoittanet, että se lakimuutos ei olisi salamanisku, vaan siinä olisi jonkinlainen määrittelemäsi siirtymäaika? Entäs me köyhät sen jälkeen kun halpatuotteita ei enää löydy? Ja me köyhät, jotka haluamme syödä eläinperäistä proteiinia joka päivä?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Olen edellä hahmotellut niitä haluamiani lakimuutoksia. Olisi typerää määrätä lailla kaikki liha kertalaakista hc-kalliilla tuotettavaksi EW:n eettisen ohjeiston mukaiseksi maailmanparannuslihaksi. En minä ainakaan sellaista muutosta halua. Kysyntä halvemmalle vaihtoehdolle olisi niin suurta, että lakia ruvettaisiin kiertämään (ja/tai lihaa ostamaan jostakin etiikan autiomaasta) ja lopputulos olisi nykyistäkin huonompi.

Kriteerejä en voi lyhyesti ja tyhjentävästi määritellä, mutta sen tiedän, mitä nykyisistä tuotantoprosesseihin liittyvistä kohdista en ainakaan hyväksy (en jaksa koota nyt ajatuksia luetellakseni näitä kattavasti, oon menossa nukkumaan). Niistä eroon hankkiutuminen siis riittäisi minulle, ainakin aluksi. Sitten tuotantotavan yleistyessä voidaan ottaa taas seuraava askel.

Lyhyesti: minulle riittäisi, että kuluttajat saavat olennaisen tiedon asioista sekä yleisesti että erityisesti ostopäätöstä tehdessään (myös visuaalisen kanavan kautta) + että tarjolla olisi riittävästi erilaisia (markkinahintaisia) vaihtoehtoja.
Manaaja

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Bhven kirjoitti:Entäs me köyhät sen jälkeen kun halpatuotteita ei enää löydy? Ja me köyhät, jotka haluamme syödä eläinperäistä proteiinia joka päivä?
No te köyhät joudutte sitten vaihtamaan kauppauudet BMW 330i:nne neljän vuoden ikäisiin vastaaviin käytettyihin jotta saatte budjetoitua käyttövaroja myös eläinperäisiin proteiineihin, daah!
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Monen mielestä liha muuttuu vetiseksi kun se muuttuu eettiseksi, ei lihalla voi olla etiikkaa kun ei sillä ole.. Etiikkaa on vain sellaisilla jotka voivat sellaista muodostaa, eikä kyse ole etikoitumisesta, mikä on irreversiibeli muutos. Lihan vetisyys johtuu taas kotieläinjalostuksesta ja Lapissa yskästä..

Auton vuosimallissa säästö taas lisää korjauskustannuksia eikä johda mihinkään, vaikka autoneromme muuta sanookin.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Pysytkö näkemään eron ihmisen ja eläimen välillä?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Veljiä keskenään?
Kaikilla muilla on neanterthalin geenejä 1-4% paitsi afrikkalaisilla, on siinä syy kehityseroihin Afrikan ja Muun maailman välillä?
Pyyhin Netikettiin..
Vastaa Viestiin