AKT:n sopimusneuvottelut

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Dumis kirjoitti:Tilapäisen ahtaustyövoiman käyttöhän on paikallisen sopimuksen mukaan kielletty firmassa jossa vakituista työvoimaa on samaan aikaan lomautettuna.
Paitsi, että lakon aikaan oltiin sopimuksettomassa tilassa.
bliss

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja bliss »

Tulee niin mieleen vappumarssit, SKDL, 70-luku, Lada, Merihaka ja kaikkee sellast.
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Dumis kirjoitti: Tai no vittuako mä teille enää mitään selvitän kun teidän mielestä duunari ei saa ajaa oikeuksiaan.
Kyllä mun mielestä saa. Lakia pitäisi kuitenkin noudattaa.
Dumis

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Dumis »

NuoriD kirjoitti:
Dumis kirjoitti:Tilapäisen ahtaustyövoiman käyttöhän on paikallisen sopimuksen mukaan kielletty firmassa jossa vakituista työvoimaa on samaan aikaan lomautettuna.
Paitsi, että lakon aikaan oltiin sopimuksettomassa tilassa.
Ei ole lomautuksista TESsissä sovittu vaan firmakohtaisesti ja olihan lakon aikana ihan toimihenkilöitä töissä.
Dumis

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Dumis »

NuoriD kirjoitti:
Dumis kirjoitti: Tai no vittuako mä teille enää mitään selvitän kun teidän mielestä duunari ei saa ajaa oikeuksiaan.
Kyllä mun mielestä saa. Lakia pitäisi kuitenkin noudattaa.
Työoikeuden proffa Tiitisen mukaanhan ei mielenilmaus eli ulosmarssi ole laiton, jos sillä ei ajeta jotain etua takaa. Artikkelia en nyt ehri löytämään mun 15 min kahvitauolla.
Toimistorotta

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Dumis kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Dumis kirjoitti: Tai no vittuako mä teille enää mitään selvitän kun teidän mielestä duunari ei saa ajaa oikeuksiaan.
Kyllä mun mielestä saa. Lakia pitäisi kuitenkin noudattaa.
Työoikeuden proffa Tiitisen mukaanhan ei mielenilmaus eli ulosmarssi ole laiton, jos sillä ei ajeta jotain etua takaa. Artikkelia en nyt ehri löytämään mun 15 min kahvitauolla.
Mielenilmaus ei ole laiton lakko, jos se ei kohdistu johonkin työehtosopimuksessa sovittuun asiaan. Työehtosopimuksissa on kuitenkin yleensä turvattu mm. työnantajan oikeus ottaa ja erottaa työntekijät. Esim. lainmuutosta vastustava lakko ei ole laiton, koska se ei kohdistu TES-ehtojen noudattamiseen.

Yksittäisen työntekijän kannalta ulosmarssi on kuitenkin aina luvaton poissaolo töistä. Ainoastaan lailliseen lakkoon osallistuminen on poissaolo, jonka nojalla irtisanominen ei ole mahdollista.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Chap

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Chap »

Bluntly kirjoitti:Alkaako lakkoilu taas?
No syytä ainakin olisi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaikkien änkyröiden kummisetä on taas vauhdissa:

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkina ... 1016795/12
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
NuoriD

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Bluntly kirjoitti:Kaikkien änkyröiden kummisetä on taas vauhdissa:

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkina ... 1016795/12
Lentokoneet voi onneksi helposti tankata muuallakin kuin Suomessa.
masa

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Kaikkien änkyröiden kummisetä on taas vauhdissa:

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkina ... 1016795/12
Lentokoneet voi onneksi helposti tankata muuallakin kuin Suomessa.
Enkä laittaisi yhtään pahakseni jos koneissa näkyisi pieniä ja söpöjä aasialaisia lentoemoja suomalaisten vanhojen kurppien tilalla.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"AKT, IAU, PAU, SLSY, VML ja Suomen Merimiesunioni SMU neuvottelevat parhaillaan yhteisen kuljetusalan ammattiliiton perustamisesta."

No siinähän sitten ollaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Dumis

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Veturimiehet ovat jo jonkun aikaa liehitelleet AKT:ta, nytkin tukea irtoaa. Jos rantsukundeja tullaan tulevassakin liitossa käyttämään liiton lyömäaseena, niin kyllä sitten alan pauhaamaan meille omaa liittoa.
So Hard

Re: AKT:n sopimusneuvottelut

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Dumis kirjoitti:Kun rantsukundeja tullaan tulevassakin liitossa käyttämään liiton lyömäaseena, niin kyllä sitten alan pauhaamaan meille omaa liittoa.
Korjasin vähän. Jatkossahan homma menee niin, että mikä tahansa kuljetusalojen liittojen alan neuvottelu jos ei etene, satamat ja lentokentät menevät kiinni.

Pitkällä aikavälillä lakko-oikeutta tullaan rajoittamaan. Meno on ihan holtitonta.
Vastaa Viestiin