Punttisali

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja annepa »

Kävin aamulla riehumassa raudan seassa. Oli kylä jo niin helppoa että viikonloppuna pitää tehä uus ohjelma ja maanantaina laittaa enemmän painoa tankoihin.

Siellä oli yks tiukkatrikoinen tyyppi, jolla oli sellainen juuri sopivasti muotoutunut takalisto. Se on jonku kontaktilajin nuorten maajoukkueen valmentaja ja tekee aika.... mielenkiintoisia harjoitteita. Naama on ko kirveellä veistetty mut kroppa on ko jollain kreikkalaisella jumalalla (ei Bacchuksella). Se vois useamminkin tulla lämmittelemään siihen mun eteen...
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Manaaja

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Nimenomaan erottuvuutta tuntuu pumpissa saavan pirun hyvin. Vaikka homma onkin "aerobista" johonkin voimanostoon verrattuna, niin näyttää ja tuntuu siltä, että rasva palaa, ja nimenomaan lihaksien ympäriltä.
Pumppi on aerobinen laji siinä missä muutkin veljensä. Rasvanpolttoon se ei kuitenkaan ole kovin hyvä laji, koska syke on usein aivan liian korkea. Rasvanpolttosyke on 120(-140) ja tuon ylitse palaa, jos palaa, usein vain lihas. Pumpissahan syke on usein korkeampi.
Sä et nyt valitettavasti ole ymmärtänyt ihan kaikkea asiasta opiskelemaasi oikein. Ensinnäkään sykkeen perusteella ei voida vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä lihasten palamisesta. Esimerkiksi HIIT-tyylisessä liikunnassa syke käy usein huomattavan korkealla, mutta lihaskuntoa ja usein rakennetta parantamalla. Lihasten energiantarvetta ei pyritä ensisijaisesti paikkaamaan joko lihaksia tai rasvaa polttamalla.

Kyse on pikemminkin rasitteen pitkäkestoisuudesta: Kun lihaksiin tankatut glykogeenivarastot loppuvat, siirtyy elimistön aineenvaihdunta anabolisesta tilasta kataboliseen. Silloin lihaksia puretaan nopean energian saamiseksi, sillä verrattain hitaalla glykolyysillä ja sitruunahappokierrolla ei voida enää suoranaisesti vastata lihassolujen energiansaantiin.

Juuri siksi pitkänmatkanjuoksijat näyttävät pystyyn kuolevilta juutalaisilta ja sadan metrin pikajuoksijat joltain aivan muulta. Mutta tiedät varmaan itsekin, kummalla ryhmällä pulssi käy silti korkeammalla suoritteen aikana? Nyrkkisääntönä kunhan raskas kuntoilu, oli se sitten juoksua, pumppia tai painojen nostelua, kestää alle kolmisen varttia kerrallaan, elimistö ei ajaudu vielä kataboliseen, lihaksia syövään tilaan. Sykkeen kanssa sillä ei sinäänsä ole mitään tekemistä. Tai on sinäänsä. Mitä korkeammat sykkeet edes hetkittäin, sitä tehokkaampaa on lihaskuntotreenaus. Jos ihan pelkkää rasvaa halutaan polttaa ilman sen kummempaa kasvanutta lihaskuntoa, on tosiaan parasta pitää syke alle 130:ssä ja olla syömättä. :-p
Myöskään rasvan palamista ei voi mitenkään kohdentaa, vaan se palaa samanaikaisesti koko kehosta, ei siis lihaksien ympäriltä, mikä jo kuulostaakin kovin urpolta.
Kummasti vaan nimenomaan tätä 'muscle tonea' monet kehuvat pumpista saavan, ja onhan se ihan silmilläkin nähtävissä. Eihän sitä tosiaan voi päättää että mistä haluaa sen rasvan lähtevän ohjauspaneelista nappia painamalla, mutta kyllä useat ovat huomanneet että esimerkiksi L-karnitiinit ja konjugoidut linolihapot ovat avittaneet rasvan palamista työlihasten läheisyydestä. Ymmärrykseni mukaan niin kauan kun lihassolu pystyy sitruunahappokierrossa käyttämään mitokondrioissaan rasvahapoja polttoaineinaan ja muodostamaan niistä adenosiinitrifosfaattia, rasvat pyritään lisääntyneen karnitiinin avulla noutamaan suhteellisen läheltä työpistettä. Jos tätä kumoavaa tutkimustietoa on kuitenkin saatavilla, sisäistän sen mielelläni.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti: HIIT
Ooohh olin unohtanut koko HIITin! Pakko kokeilla taas!
Manaaja kirjoitti: rasvat pyritään lisääntyneen karnitiinin avulla noutamaan suhteellisen läheltä työpistettä. Jos tätä kumoavaa tutkimustietoa on kuitenkin saatavilla, sisäistän sen mielelläni.
Tällaista en ole ennen kuullutkaan, jos tuo pitää paikkaansa niin loistokasta! Ennen on aina vaan "rasva ei pala paikallisesti vaan tasaisesti", v***u.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Manaaja

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

annepa kirjoitti:Ennen on aina vaan "rasva ei pala paikallisesti vaan tasaisesti", v***u.
Toki pääosin juuri näin. Mutta kiinteytyminen on muutakin kuin laihtumista, ja moni on varmasti huomannut että kiinteytyminen vartalossa voi olla hyvinkin paikallista.

Sitä ei selitä muu kuin se että rasva palaa jostain kohdin tehokkaammin kuin muualta.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Eikö tästä rasvan palamisesta sinänsä ollut kyse? Tasainen ja alhainen syke on tähän selvästi paras, koska tällöin vain rasva palaa. Potaatous, poteitous. Voihan tässä lähteä myös siitä, että mitä enempi kuluttaa (kovemmin reenaa), sitä enempi laihtuu tai voihan palaneen lihaksen eli katabolian purkaa sitten myöhemmin syömällä kunnolla. Sitten on vielä korkeatehoiset ja aineenvaihduntaan kohdistetut harjoiteet, jotka myös auttavat rasvanpoltossa. Jne jne. Nämä ovat näkökulmakysymyksiä toki myös.

Eikä tämä mitään rakettitiedettä ole, kuten ilmastokysymys usein tuntuu olevan. Sama juttu lisäravinteiden kanssa. Käytännössä kuntoilija ei tarvtse kuin VAIN lisäprotskua, jos sitäkään. Kaikki muu on turhaa, vain psykologista silmänlumetta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Manaaja kirjoitti:Toki pääosin juuri näin. Mutta kiinteytyminen on muutakin kuin laihtumista, ja moni on varmasti huomannut että kiinteytyminen vartalossa voi olla hyvinkin paikallista.

Sitä ei selitä muu kuin se että rasva palaa jostain kohdin tehokkaammin kuin muualta.
Tässä kohtaa kannattaa muistaa, että jokainen keho on omanlaisensa. Yksilö lihoo ja tätä myötä laihtuukin erilailla. Toiset turpoavat perseestä ja tietenkin laihtuvat perseestä - siis pääosin. Tämä on kuitenkin eri asia kuin se, että rasvanpolton pystyisi kohdistamaan johonkin tiettyyn osaan kehosta. Tämä riippuu vain genetiikasta, ei reenistä sinänsä.

Jos jollain on muunlaista tietoa, minua on huijattu.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti:Toki pääosin juuri näin. Mutta kiinteytyminen on muutakin kuin laihtumista, ja moni on varmasti huomannut että kiinteytyminen vartalossa voi olla hyvinkin paikallista.

Sitä ei selitä muu kuin se että rasva palaa jostain kohdin tehokkaammin kuin muualta.
Toki pääosin, kyllä, kyllä, mutta jos haluaa erityisesti jotain kohtaa koventaa niin se on siis mahdollista (vissin siis).
Ylermi Ylihankala kirjoitti: Tässä kohtaa kannattaa muistaa, että jokainen keho on omanlaisensa. Yksilö lihoo ja tätä myötä laihtuukin erilailla. Toiset turpoavat perseestä ja tietenkin laihtuvat perseestä - siis pääosin. Tämä on kuitenkin eri asia kuin se, että rasvanpolton pystyisi kohdistamaan johonkin tiettyyn osaan kehosta. Tämä riippuu vain genetiikasta, ei reenistä sinänsä.

Jos jollain on muunlaista tietoa, minua on huijattu.
Sinua on huijattu, koska Manala antoi juuri muunlaista tietoa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Manaaja

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Eikö tästä rasvan palamisesta sinänsä ollut kyse? Tasainen ja alhainen syke on tähän selvästi paras, koska tällöin vain rasva palaa.
Joo, olin vaan lukevinani että sun mielestä yksinkertaistettuna joko palaa rasva tai lihakset, riippuen sykkeestä. Niinhän asia ei toki ole. Energia otetaan ensisijaisesti lihasten uusiutuvista glykogeenivarastoista. Ei kudoksia purkamalla.
Potaatous, poteitous. Voihan tässä lähteä myös siitä, että mitä enempi kuluttaa (kovemmin reenaa), sitä enempi laihtuu tai voihan palaneen lihaksen eli katabolian purkaa sitten myöhemmin syömällä kunnolla.
Niin. Energiankulutuksella ja -saannilla on oma osuutensa asiaan. Mutta ihmisen aineenvaihdunta on muutakin kuin pelkkä polttouuni, joka tuottaa tasan 2000 kilokaloria energiaa lihas- ja rasvasoluihin kun vatsalaukkuun tankataan lämpöarvoltaan 2000 kilokalorin edestä ihmisravinnoksi kelpaavaa tuotetta.

Kataboliahan purkautuu automaattisesti, eikä sinäänsä ole kerrallaan kovin pitkäkestoinen tila. Mutta jos niitä tiloja on kerran päivässä parikin tuntia, pitkässä juoksussa sen epäedullinen vaikutus kyllä näkyy. Siksi kannattaa se palautusjuoma muistaa. Sillä, että syödään 2h salikäynnistä ateria jonka sulamista sitten aletaan odotella ilman että ollaan vedetty palkkaria reenin jälkeen, ei enää hirveästi voiteta.
Eikä tämä mitään rakettitiedettä ole, kuten ilmastokysymys usein tuntuu olevan.
Tästä olen kyllä hyvin vahvasti eri mieltä. Ihmiskehon aineenvaihdunta on rakettitiedettä parhaimmillaan. Kaiken toki voi yksinkertaistaa muotoon "suuhun menee energiaa, pyllystä tulee kakkaa", mutta ei sillä ihan hirveän pitkälle pötkitä, jos halutaan oikeasti ymmärtää mitä kropassa tapahtuu.

Samanlaisista osista rakennettu raketti yleensä myös toimii hyvin pitkälti odotetun kaavan mukaisesti. Ihmisten aineenvaihduntojen välillä eroa taas on huimasti. Eikä moni ymmärrä omasta aineenvaihdunnastaan vittujakaan, kuten en minäkään aiemmin ymmärtänyt. Siksi laihtuminen oli helvetin vaikeaa, sillä kuvittelin sen toimivan yksinkertaisella kaavalla "syöt vähemmän (kcal) kuin mitä kulutat (kcal)" - mitä yksinkertaistelijat aina toitottavat joka paikassa. Vaan kun se ei aina mene niin. Aineenvaihdunta on helvetin monimutkainen ja -muotoinen prosessi, johon vaikuttaa noin miljardikuusisataa erilaista hormonia, entsyymiä, (amino)happoa, proteiinia, hivenainetta, fosfaattia, hydraattia, esteriä, steroidia ja mummonmansikkaa, joiden yhteisvaikutuksia ja katalyysejä ei osata kuin alkeellisesti arvailla.
Sama juttu lisäravinteiden kanssa. Käytännössä kuntoilija ei tarvtse kuin VAIN lisäprotskua, jos sitäkään. Kaikki muu on turhaa, vain psykologista silmänlumetta.
Niin. Tai jos pitää silmiä kiinni eikä hengitä nenän kautta, voi nussia vaikka Mervi Tapolaa. Kaikki muut piparit ovat turhia.
Manaaja

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Toki pääosin juuri näin. Mutta kiinteytyminen on muutakin kuin laihtumista, ja moni on varmasti huomannut että kiinteytyminen vartalossa voi olla hyvinkin paikallista.

Sitä ei selitä muu kuin se että rasva palaa jostain kohdin tehokkaammin kuin muualta.
Tässä kohtaa kannattaa muistaa, että jokainen keho on omanlaisensa. Yksilö lihoo ja tätä myötä laihtuukin erilailla. Toiset turpoavat perseestä ja tietenkin laihtuvat perseestä - siis pääosin. Tämä on kuitenkin eri asia kuin se, että rasvanpolton pystyisi kohdistamaan johonkin tiettyyn osaan kehosta. Tämä riippuu vain genetiikasta, ei reenistä sinänsä.

Jos jollain on muunlaista tietoa, minua on huijattu.
Tottakai genetiikalla on eniten väliä, mutta on myös paremmin kiinteyttäviä liikuntalajeja kuin vaikkapa voimanosto. Vaikka voimanostolla enemmän ruista ranteeseen tulisikin. Mä en ole mikään pumpin vannoutunut harrastaja, mutta silti oon kuullut moneltakin pumppia harrastavalta ton saman jutun, että esimerkiksi kädet tuntuvat helposti kiinteytyvän nopeammin kuin mitä muu kroppa tekee, varsinkin jos vetää karnitiinia samalla. Tiedä sitten. Oon myös ollut itse huomaavinani tän saman homman, että monella pumppia harrastavalla naisella keskikroppa ja pylly pysyy kyllä ihkun pehmeän naisellisena vaikka lihaksikkaana, mutta käsissä kiinteys näkyy eikä rasva enää tykkää asua kovin hanakasti olkavarsien ja käsivarsien ihon ja lihasten välissä.

Oisko pumppimisuista kommentoimaan asiaa mihinkään suuntaan?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Voit sä, manala, uppoutua vaikka kuinka syvälle laihduttamisen ja lihaskasvun maailmaan, mutta siinä käy usein niin, että oleellinen unohtuu tai ainakin jää taustalle. Tavalliselle kuntoilijalle juuri oleellisilla asioilla on merkitystä. Kaikkinainen hifistely pistää vain pään pyörälle ja alkaa ahdistamaan.

Laihduttaminen jos mikä on yksilöllistä, lihaksen kehittäminen alkuvaiheessa ei sitä juuri ole - riittävä ärsyke, ravinto ja lepo. Palautusjuoma ei muutaman kerran viikossa reenaavalle ole millään lailla välttämätön, vaan kokonaiskalorit ja protskut. Tästäkin on ollut tutkimus ammattilaisille ja suurin osa sanoi, että lisäravinteista selvästi tärkein on protskut, eikä esmes palautusjuoma.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Palautusjuoma ei muutaman kerran viikossa reenaavalle ole millään lailla välttämätön, vaan kokonaiskalorit ja protskut.
Voisitko hiukan selventää tuota lausetta, tälläinen tyhmä sikaniska on huuli pyöreänä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
bliss

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja bliss »

Bluntly kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti: Palautusjuoma ei muutaman kerran viikossa reenaavalle ole millään lailla välttämätön, vaan kokonaiskalorit ja protskut.
Voisitko hiukan selventää tuota lausetta, tälläinen tyhmä sikaniska on huuli pyöreänä.
Mä voin :)
Tarvittavat protskut saa ruuastakin kun hiukan panostaa safkan laatuun ja koostumukseen. YLIMÄÄRÄISET proteiinit eivät saa aikaan ylimääräistä hyötyä. Palkkareista tulee yleensä turhia kaloreita ja ylimääräiset kalorit vain lihottavat, eivät kasvata lihaksia.

IMO urheilu- ja palautusjuomia tarvitsee pitkäkestoisen, kilpaurheilutasoisen suorituksen aikana/jälkeen. Tavallinen punttaajaheebo tarvitsee niitä korkeintaan korvien välin kunnostukseen.

Ihanata.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

bliss kirjoitti:Palkkareista tulee yleensä turhia kaloreita ja ylimääräiset kalorit vain lihottavat, eivät kasvata lihaksia.
Isot pojat pakkiksella väittävät että maitolitra ajaa käytännössä saman asian kuin palkkari. Mene ja tiedä sit..
Manaaja

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Voit sä, manala, uppoutua vaikka kuinka syvälle laihduttamisen ja lihaskasvun maailmaan, mutta siinä käy usein niin, että oleellinen unohtuu tai ainakin jää taustalle. Tavalliselle kuntoilijalle juuri oleellisilla asioilla on merkitystä. Kaikkinainen hifistely pistää vain pään pyörälle ja alkaa ahdistamaan.
Mitäs jos siellä päässä on tilaa pitää hifistelyt ja maalaisjärki yhtä aikaa suhteellisuudentajuissaan? Tottakai oleellisilla asioilla on merkitystä, mutta ei perusjuttujen hiffaaminen aineenvaihdunnasta ainakaan haittaa tee. Mielestäni en ole päätäni mitenkään ylitäyteen ahtanut tai rasittanut ko. aihepiirin suhteen, pikemminkin päinvastoin; mielenkiintoista opittavaa riittäisi vaikka millä mitalla.
Tästäkin on ollut tutkimus ammattilaisille ja suurin osa sanoi, että lisäravinteista selvästi tärkein on protskut, eikä esmes palautusjuoma.
Bluntlyn ihmetyksen lisäksi mä haluaisin tietää että onko raskasta lihaskuntotreeniä harjoittavien palautusjuomista tullut viime näkemän jälkeen jotenkin proteiinittomia? Mä kun olen elänyt siinä uskossa, että niiden proteiinipitoisuus saattaa olla jopa kauniisti 50% tukevammalla puolella.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Toki kaiken saa normiruuastakin jos sitä jaksaa lapioida suuhunsa tasaisesti ja laatu on hyvä, mutta jos ei jaksa mättää niin pari kulausta auttaa.


Pidemmän aikaa on mainoksissa toitotettu, että treenin jälkeen kroppa ottaa normaalia paremmin vastaan protskua. Todistakaa ettei asia ole niin ja uskon asian, mutu ei riitä.

Nopeista hiilareista olen ainakin iloinen kun vedän itseni melkoisen piippuun salilla ja sitten olisi vielä kipitettävä kotisohvalle melkein koko matka ylämäkeen.

Muut aineet. No todistakaa vaikka ettei kreatiinista tai vitamiineista ole hyötyä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Manaaja

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

bliss kirjoitti:Tarvittavat protskut saa ruuastakin kun hiukan panostaa safkan laatuun ja koostumukseen. YLIMÄÄRÄISET proteiinit eivät saa aikaan ylimääräistä hyötyä. Palkkareista tulee yleensä turhia kaloreita ja ylimääräiset kalorit vain lihottavat, eivät kasvata lihaksia.

IMO urheilu- ja palautusjuomia tarvitsee pitkäkestoisen, kilpaurheilutasoisen suorituksen aikana/jälkeen. Tavallinen punttaajaheebo tarvitsee niitä korkeintaan korvien välin kunnostukseen.

Ihanata.
Tarvittavat protskut imeytyvät ihan eri vauhtia elimistöön nesteeseen sekoitettuina isolaatteina ja vaikuttavat sitä kautta huomattavasti katabolisen tilan ehkäisyyn. Se, saadaanko jotain tarvittua juttua 4 tunnin kuluttua siitä kun sitä olisi jo tarvittu, on aika laiha lohtu.

Ero seuraavana päivänä on mulla ainakin ihan huomattava. Silloin kunnollinen ateria ei korvaa palautusjuoman tarkoitusta ja tehokkuutta.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Juuh, taas mennään. On lukuisissa tutkimuksissa todettu - ja pitäisi olla jo kaikille kiinnostuneille selvää - että palautusjuoman hyödyllisyys normi punttijantterille on lähellä nollaa.

Kyllä minä tiedän, että valmiiksipilkotut (nykyään jopa eri imeytymisnopeuksin tehdyt) protskut auttavat palautumiseen - tota munassa. Tässä on kyse siitä, että hyvin syövä normaalisti punttia reenaava EI TARVITSE NIITÄ. Niiden hyöty perustuu rankasta ja hyvin kuluttavasta reenistä palutumisen nopeuttamiseen ennen seuraavaa nopeasti tulossa olevaa reeniä.

Palautusjuomaa käytetään todella usein väärin - KORVIKKEENA, EI LISÄRAVINTEENA.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Manaaja kirjoitti: Bluntlyn ihmetyksen lisäksi mä haluaisin tietää että onko raskasta lihaskuntotreeniä harjoittavien palautusjuomista tullut viime näkemän jälkeen jotenkin proteiinittomia? Mä kun olen elänyt siinä uskossa, että niiden proteiinipitoisuus saattaa olla jopa kauniisti 50% tukevammalla puolella.
Jenkeissä muuten kaikki puntinostajille suunnatut palautusjuomat ovat pelkkää pilkottua protkua.

Yleisesti ottaen, palautumishiilari/protskusuhde määrittyy siitä, mihin lajiin se on suunnattu. Kestävyyslajeissa luonnollisesti pelkkä hiilarikin riittää. Suomen punttireenipalautusjuomissa taitaa nykyään suosituin suhde olla 50/50. Joskus 15 vuotta sitten suhde oli vielä 67/33 hiilareille.

On lisäksi todettu, että protskut imeytyvät kehoon paremmin kun mukana on hiilareita. Sama juttu kuin esmes kreatiinin kohdalla.
Viimeksi muokannut Ylermi Ylihankala, 11.02.2010 16:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Tässä on kyse siitä, että hyvin syövä normaalisti punttia reenaava EI TARVITSE NIITÄ. Niiden hyöty perustuu rankasta ja hyvin kuluttavasta reenistä palutumisen nopeuttamiseen ennen seuraavaa nopeasti tulossa olevaa reeniä.
Mikä on nopea. Vartti, tunti, päivä?

Minä uskon ainakin palkarin auttaa huomattavasti palautumiseeni, enkä ole huomannut että safkalla saisin yhtä nopeasti kipeät lihakset treenikuntoon. No, ehkä kyseessä on sitten vaan placebo.. samapa tuo..

Tommosta koostumusta olen kiskonut.

Yksi annos (65 g) sisältää:

Energiaa 1025 kJ / 240 kcal

Proteiinia 21 g
Hiilihydraattia 38 g
- josta sokereita 6,6 g
- josta laktoosia 0,2 g

Rasvaa 0,3 g
- josta tyydyttynyttä 0,2 g

Ravintokuitua 0 g
Glutamiinia 3,3 g
- josta lisättyä L-glutamiinia 2,0 g

Natriumia 0,1 g
Kalsiumia 119 mg
Kaliumia 101 mg
Magnesiumia 14 mg
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 11.02.2010 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Clay »

Lihas palautuu kunnon rasituksesta neljäkin päivää, ei siinä ole vitunkaan väliä ottaa sen "palkkarin" heti treenin jälkeen vaiko eikö. Kyllä se katabolia taittuu vaikka Snickersillä.
Nyt penikseni on fantastinen!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kai Nalo kirjoitti:Mikä on nopea. Vartti, tunti, päivä?

Minä uskon ainakin palkarin auttaa huomattavasti palautumiseeni, enkä ole huomannut että safkalla saisin yhtä nopeasti kipeät lihakset treenikuntoon. No, ehkä kyseessä on sitten vaan placebo.. samapa tuo..
Nopealla viittaan huippu-urheiluun tai useaasti päivässä tehtävään urheiluun. Normi jantterin punttireeni kolmesti viikossa ei ole erityisen runsaasti kehoa rasittava juttu.

Kuten totesin, palautusjuomaa käytetään usein heti reenin jälkeen, kun vastaava ruoka-annos syödään myöhemmin. Vertailukohta lihaksen palautumiseen on näinollen huono. Toinen asia on se, mistä olette palautumisessa puhuneet, eli lihaksen kipeytyminen ja palautusjuoman lieventävä vaikutus. Tästä en sano (juuri) mitään, koska en ole asiasta lukenut mitään luotettavaa. Luulisin, että palautumisjuoma auttaa tähän edes hieman.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
NuoriD

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mä haluaisin lähteä sätkimään salille, mutta en löydä motivaatiota.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti:Mä haluaisin lähteä sätkimään salille, mutta en löydä motivaatiota.
Lue ekasivun kaverin about me-osio läpi. Ehkä se vähän jeesais?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Juuh, taas mennään. On lukuisissa tutkimuksissa todettu - ja pitäisi olla jo kaikille kiinnostuneille selvää - että palautusjuoman hyödyllisyys normi punttijantterille on lähellä nollaa.
Miksi sitten esimerkiksi http://www.powerman.ee/index.php?picfile=192 (luku 9) suosittelee?

Vai eikö tuo ole riittävän "laadukas" lappunen?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja lopetan tämänkin aiheen.

Omianihan on rahani, mitä suusta alas nappailen jauhojen muodossa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin