Punttisali

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

nexie kirjoitti: Miten niin muuttamalla? Osa treeneistä lyhyillä sarjoilla, osa pitkillä jne, niin tod. näk. kehittyy kumpikin treeni paremmin. Ei tää mitään ydinfysiikkaa ole.
Eihän me ollaa missään kohtaa sanottu ettei ohjelma muuttuisi. Olemme ainoastaan sanoneet että kun toistomäärät menevät yli 8, ei homma ole meitä varten.

Itse vaihdan ohjelmaa kolmen kuukauden välein parin perusliikkeen pysyessä samana. Toistoja en missään välissä kuitenkaan lisää, vaan vaihdan esim. tankovinopenkin käsipainoilla tehtävään vinopenkkiin, tai sitten ranskalaisen punnerruksen taljapunnerrukseen. Yhtä kaikki, homma toimiii helvetin hyvin.
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 10.02.2010 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

huima kirjoitti:Itseoppineet ja -opiskelleet alan gurut voivat olla päteviä opastamaan internetissä ja muualla myös muitakin, mutta samaten voi olla että heidän neuvonsa, ideat ja ohjeet eivät perustu mihinkään muuhun kuin omaan anekdotaaliseen kokemukseensa -- ja/tai voivat olla jopa haitallisia jollekin muulle.
Luotanko enemmän itseoppineeseen kaveriin, kuten esimerkiksi Sakari Selkäinaho, kuin muutaman kurssin käyneeseen kaveriin, joilla oma treenitausta voi olla mitä tahansa. Keskustelua ko. kursseista täällä
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
bliss

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja bliss »

Bluntly kirjoitti:
huima kirjoitti:Itseoppineet ja -opiskelleet alan gurut voivat olla päteviä opastamaan internetissä ja muualla myös muitakin, mutta samaten voi olla että heidän neuvonsa, ideat ja ohjeet eivät perustu mihinkään muuhun kuin omaan anekdotaaliseen kokemukseensa -- ja/tai voivat olla jopa haitallisia jollekin muulle.
Luotanko enemmän itseoppineeseen kaveriin, kuten esimerkiksi Sakari Selkäinaho, kuin muutaman kurssin käyneeseen kaveriin, joilla oma treenitausta voi olla mitä tahansa. Keskustelua ko. kursseista täällä
Personal traineriksi ei voi itseään nimittää saliohjaajakurssin jälkeen.
Jos olisin käynyt (2,5-vuotisen) koulun loppuun asti ja lisäksi suoriutunut näyttökokeesta, voisin olla personal trainer.
Ammattitaitoisella on koulutus ja lisenssi. Niinq.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja nexie »

Kai Nalo kirjoitti:
nexie kirjoitti:
Eihän me ollaa missään kohtaa sanottu ettei ohjelma muuttuisi. Olemme ainoastaan sanoneet että kun toistomäärät menevät yli 8, ei homma ole meitä varten.

Itse vaihdan ohjelmaa kolmen kuukauden välein parin perusliikkeen pysyessä samana. Toistoja en missään välissä kuitenkaan lisää, vaan vaihdan esim. tankovinopenkin käsipainoilla tehtävään vinopenkkiin, tai sitten ranskalaisen punnerruksen taljapunnerrukseen. Yhtä kaikki, homma toimiii helvetin hyvin.
...ja mä sanoin nimenomaan, että todennäköisesti suoritukset niissä vähillä toistoilla tehtävissä sarjoissa voivat parantua juuri sillä, että välillä ärsyttää lihaksia eri tavalla. Eli välillä tekee vielä lyhyempää sarjaa, mutta välillä superpitkää sarjaa.

(ja nyt täytyy lähteä löpisemästä ja suunnata sinne pumppitunnille...)
Don't Panic!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Suvinen kirjoitti:Mutta ainahan se on tiedetty, että punttiäijiä ei saa neuvoa kukaan muu kuin punttiäijä. Akat nyt viimeisenä.
Taas oletuksia. Olen saanut helvetin hyviä neuvoja naiselta ja ottanut opikseni. Oli kuntosaliohjaaja JA voimanostaja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

bliss kirjoitti:...
No hyvä on. Korvaa tekstissäni ollut sana 'muutama' haluamallasi määreellä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Suvinen kirjoitti:Tuntuu että herkkänahkainen on nyt ihan joku muu tässä ketjussa. Mutta ainahan se on tiedetty, että punttiäijiä ei saa neuvoa kukaan muu kuin punttiäijä. Akat nyt viimeisenä.
.
No nyt tuli sitten se herkkänahkaisuuden huipentuma, kun jo melkein Hitler-korttia heilutellaan.
Suvinen kirjoitti: Jos perustaa ketjun johon ei kelpuuta muita mielipiteitä kuin omansa, niin saapi sitten kirjoitella yssisseen.
Tarkoitus kyllä oli keskustella ihan kehonrakennuksesta kiiinnostuneiden kanssa, mutta homma meni uusiksi kun tuli potypump-jengi huutamaan että ei ei , teette homman ihan väärin.

Paitövei. Tuossa iso Ahnuldin treeniohje, jossa maksimi on 10 toistoa per sarja.
Golden Six

1. Takakyykky.
Käytä painoa, joka sallii sinun saavan 4x10 toistoa. Laskeudu aina niin alas, että reitesi ovat vaakatasossa lattiaa kohden. Tee 10 toistoa, lepää kaksi minuuttia ja toista.

Tämä on todella hyvä liike Golden Six ohjelmassa, jonka voi tarvittaessa korvata prässillä. Prässin tekeminen silloin tällöin on perusteltua myös siksi, että se ottaa hieman myös takareiteen.

2. Penkkipunnerrus
Ota kohtuullisen leveä ote, kädet noin 80 cm leveydellä toisistaan. 3 x 10 toistoa. Lepää kaksi minuuttia sarjojen välillä.

3. Leuanveto leveällä otteella
Tee niin monta toistoa kun pystyt, eli 3 x max. Tässä liikeessa voi ja kanttaa vaihdella käsien asentoa paljon. Kokeilemalla selviää, miten liike ottaa minnekkin.

4. Niskan takaa punnerrus
Käytä leveää otetta. Peukalot noin 15 senttiä olkapäiden ulkopuolella per puoli. 4 x 10 toistoa. Kaksi minuuttia lepoa sarjojen välillä.

Tämä liike saatta joillain rasittaa niveliä ikävästi, tai tuntua muuten pahalta. Mikäli niin, suosittelen vaihtamaan ko. liikkeen eteen tehtäväksi (katso video) ja lisäämään treeniin pari sarjaa takahartioita esimerkiksi taljassa.

5. Hauiskääntö tangolla
Pidä kyynärpäät kiinni kyljissä ja ota olkapäiden levyinen ote. Tee liike kontrolloidusti. 3 x 10 toistoa. 90 sekuntia lepoa sarjojen välillä.

6. Istumaannousu
Pidä polvet koukussa ja kädet pään takana. älä pidä taukoa toistojen välissä vaan tee 20 toistoa tai niin monta kun voit ilman tauon pitämistä. 3 - 4 sarjaa. 60 sekuntia lepoa sarjojen välillä.
Aika iso kaveri siitäkin tuli ilman potypumppeja.
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 10.02.2010 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Suvinen kirjoitti: Se voisi sitten varmaan neuvoa masaakin. Ei kun niin, eihän se tarvitse mitään neuvoja.
Kyllä mulle treenivinkit kelpaa esim Pauliina Talukselta, mutta ei Anne-Mari Sandellilta.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Vielä selvennykseksi, että en missään nimessä epäillyt saliharjoittelun tehokkuutta pumppiin verrattuna. Ainoastaan puolustin pumppia rankaksi lajiksi jolla kyllä saavuttaa isotkin lihakset(en puhu itsestäni), koska käsitin sinun pitävän sitä ihan lällärilajina kokemuksesi perusteella.
Prepare for the worstest.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Voit uskoa, että kaivannon eri puolilla on aivan erilaiset määritelmät tuolle "isot lihakset".
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

nowaysis kirjoitti:käsitin sinun pitävän sitä ihan lällärilajina kokemuksesi perusteella.
En todellakaan pidä. Pidän sitä lajina joka ei anna minulle mitään kiksejä ja pidän sitä myös lajina jota enimmäkseen harrastaa tytöt. Siksi luokittelu "tyttöjen laji"

t: sikaniska
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Oman äijäni mielestä kommunikoin erittäin selkeästi, varmaan ainoa laatuaan. Hänet tuntevat eivät sitten ihmettelekään, miksi joidenkin muiden kanssa ei aina mene viesti perille. Exän kanssa tuli usein tunne, että ihan sama mitä sanon, kun se ymmärtää sen väärin kuitenkin. Hyvä kun asia tuli selväksi :wink: Inhoan epäselviä asioita.
Prepare for the worstest.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja huima »

Kai Nalo kirjoitti:Eikö sitä nyt saa treenata ihan niinkuin itselle parhaiten sopii ja homma toimii?

Sitä paitsi, siellä salilla on tietoa ja taitao ihan riittävästi ilman mitään sertifikaatin hankkinutta traineria. Voin hankkia trainerin juoksemisen opetteluun, mutta punttisalille en. Poreileeko?
Jokainen saa treenata ihan niin kuin tykkää ja saa olla ihan mitä mieltä asioista kuin haluaa. Jos joku asia toimii sinulle, niin good for you ja jatka valitsemallasi tiellä kun kerran olet varma että juuri se mitä teet sinulle parhaiten sopii.

Minä kommentoin omaa kokemustani sinun palstaulosannista, joka minusta vaikuttaa tietyllä tavalla asenteelliselta - mutta kyse on vain tulkinnasta, jota et välttämättä ole viesteissäsi tarkoittanut.

Olen tavannut hyviä ja huonoja liikunta-alan ammattilaisia, joilta on saanut hyviä vinkkejä omissa harrastuksissa kehittymiseen. Osa jutuista on toiminut, osa ei. Samaten olen kohdannut terveydenhuoltoalan ammattilaisia, joiden neuvoista osa on toiminut ja osa ei.

Näiden ammattilaisten neuvoja ja ajatuksia olen kuunnellut, useasti pyytäen selittämään mihin ja miten ko. neuvo tai vaikka lääkeaineen pitäisi vaikuttaa - jotta voisin myös ymmärtää mikä ko. ajattelun taustalla on ja saada mielikuvan siitä, voinko ko. neuvoihin luottaa ja kuinka ne sopivat elämäntilanteeseeni.

Mikäli neuvot ja ajatukset eivät ole olleet täydellistä humpuukia ( esim. homeopatia ), en ole kuitenkaan voinut ennen niiden kokeilua voinut olla sataprosenttisen varma että toimisivatko ne - vai eivät.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

huima kirjoitti: Minä kommentoin omaa kokemustani sinun palstaulosannista, joka minusta vaikuttaa tietyllä tavalla asenteelliselta

Suosittelen lomaa ettei pääse MGandhi-tason ongelmaksi :D
Manaaja

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kai Nalo kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Käsitin, että viittasit sillä "suurella erolla"(leipominen ja pihvi) siihen, ettei oletetusti tekemäsi pumppitreeni tuntunut missään, kun taas salitreeni normaalisti tuntuu.
Huomaa yksi seikka. Minä olen mies, sinä nainen. Minä miehenä ajattelen suoraa ja yksinkertaisesti. Sinä taas naisena, no.. tiedät kyllä :P
Kyllä vika on nyt lähettimessä eikä vastaanottimen sukupuolessa, sillä minä käsitin ihan samoin kuin nowa, ja tosiaan puhuin bodypumpista tyttöjen juttuina. Niinkuin ymmärtääkseni kaikki muutkin.

Sä et ihan oikeasti VOI verrata aerobikkia bodypumppiin. Et mitenkään. Mä vedän sillon tällön pumppitunnin itselleni videolta, tuo kivasti monipuolisuutta treeniin ja aktivoi kyllä ihan eri tavalla aineenvaihduntaa kuin peruspunttaus. Pistää myös lihakset huutamaan palautusta ihan eri tavalla kuin normaali punttaus jota on tehnyt viimiset kaksi kuukautta aina lähes samalla tavalla.

Siitä mä olen kanssasi samaa mieltä, että ryhmäliikunta on perseestä, eikä mua mihinkään bodypumppitunnille ihan vähällä saisi. Mut niin kauan kun se tulee videotykiltä salin seinälle, mulla ei ko. harrastemuodon kanssa ole mitään ongelmaa, ja nostan hattua niille naisille ja miehille, jotka sitä jaksaa säännöllisesti käydä vaikka kolme kertaa viikossa vetämässä. Se on ihan eri tavalla kipukynnystä ja luonnetta kasvattavaa hommaa kuin aerobikit tai duuninjälkeiset tissiposkipainonnostot.
Manaaja

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Suvinen kirjoitti:En tykkää bodypumpista, vaikka muusta ryhmäliikunnasta kyllä. Itsekin tykkään pitää hikijumpan rehellisenä jumppana ja puntteilut erikseen, vaikka tuleehan siinäkin hiki. Mutta sen verran puolustan bodypumppia, että aloittelija kun pelkää usein punttisalille menoa, niin pohjat on kyllä kätevää opetella pumppitunneilla.
Mä en kyllä ohjaisi ketään vasta-alkajaa ensimmäiseksi pumppitunnille. Tulee sellanen shokki että kynnys toiseen käyntiin saattaa nousta suhteettoman kovaksi. Mieluummin niinpäin että ensin käy vähän polkemassa kuntopyörää ja nostelemassa niitä käsipainoja siellä salilla, ennenkuin lähtee rapakunnossa nolaamaan itseään pumppitunnille.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Manaaja kirjoitti: Sä et ihan oikeasti VOI verrata aerobikkia bodypumppiin.

En vertaakkaan, vaan rinnastan ne molemmat "tyttöjen" juttujen alle.

Jo pelkkä aerobik oli minulle järkytys sen rankkuuden vuoksi. Ei mun kunto ja fysiikka ymmärtänyt ja kestänyt sellaista menoa millään, mitä se NAIS* ohjaaja silloin veti.

Juttu ei vaan ole mua varten. Menen tosiaan mielummin potkunyrkkeilytreeneihin ja vedän siellä itseni kuolemankieliin aerobisena. Tai juoksen mäkeä ylös hangessa. Tai painin karhun kanssa, tai jotain.

* Huom. Suviselle. NAINEN TREENAUTTI!
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 10.02.2010 20:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Suvinen kirjoitti:Tosimiehet toteamaan, että ei siitä pumpista tai personal trainereista ole mihinkään, vaikka kummallakaan ei kummastakaan ollut kokemusta. K
No eipä vaan sanonut. Vaan sanoi pilke silmäkulmassa, että bodypimpit ei kuulu tähän ketjuun, ja että ketjussa on tarkoitus keskustella normaalista punttisalitouhusta.

Ei kai tuon ymmärtäminen voi olla noin ylimalkaisen vaikeaa?
Manaaja

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kai Nalo kirjoitti:Paitövei. Tuossa iso Ahnuldin treeniohje, jossa maksimi on 10 toistoa per sarja.

Aika iso kaveri siitäkin tuli ilman potypumppeja.
...ja ilman alle kympin sarjoja. Kaikki olivat vähintään kymppejä. Istumaannousut kakskymppisiä.

En vaan tajua tätä ainoaa oikeeta tapaa tehdä juttuja. Minkä takia pitää niin hirvee meteli nostaa, jos joku ehdottaa omaa päälajia TUKEVIA suoritteita rinnalle? Siis mitä vittua, kun tää on nyt punttisali, niin täällä ei saa puhua esimerkiksi rinnalle otettavasta aerobisesta treenistä, lenkeistä ja vittu sitten varmaan kuntopyörällä tapahtuvasta alkulämmittelystäkään. Hyvä ja suvaitseva meininki hei.
Manaaja

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Bluntly kirjoitti:^ Voit uskoa, että kaivannon eri puolilla on aivan erilaiset määritelmät tuolle "isot lihakset".
Kellään tästä jengistä ei toistaiseksi ole isompia lihaksia kuin perus pumppikundeilla. Tai edes monella pumppia säännöllisesti hakkaavalla naisella. Ihan sama mitä me ollaan viime vuodet tehty.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Manaaja kirjoitti: En vaan tajua tätä ainoaa oikeeta tapaa tehdä juttuja. Minkä takia pitää niin hirvee meteli nostaa, jos joku ehdottaa omaa päälajia TUKEVIA suoritteita rinnalle?
Tai miksi pitää olla niin tosikko, että saa "tyttöjen jutuista" aikaan tällaisen haloon?

Minä en kaipaa rinnalle bodypumppeja vaikka syystä että, mun aika ei riitä niidenkin harrastamiseen. Ovat varmasti hyviä lajina, mutta ei silti mun juttu, koska prioirisoin tavallisen puntttitouhun niiden edelle.
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 10.02.2010 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Manaaja kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:^ Voit uskoa, että kaivannon eri puolilla on aivan erilaiset määritelmät tuolle "isot lihakset".
Kellään tästä jengistä ei toistaiseksi ole isompia lihaksia kuin perus pumppikundeilla.
Tuolla taas ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Vastasin aiheesta sen omaan ketjuun ettei mene puurot ja vellit sekaisin.
Prepare for the worstest.
Kai Nalo

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Suvinen kirjoitti: Kumman monta sivua saittekin aikaseksi noin lyhyistä toteamuksista.
No, tiedäthän sä tän. Sovinistejä, besservissereitä, feministejä ja ennakkoluuloisia mulkkuja koko kitinä täynnä. Väittelyhän siitä tulee :lol:
Dumis

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Mulle tuli tästä ketjusta niin tyttömäinen olo että voisin lähteä sinne potipumppiin! Kuka lähtee messiin?
Vastaa Viestiin