Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 01.10.2021 12:00 Kaikkensa hallitus tekee kuitenkin työpaikkojen vähentämiseksi.
Ja siinäkin ne kädettömät tunarit epäonnistuvat surkeasti!

Kuva
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jep. Markkinat toimivat niin hallituksen tunarointi vain loiventaa nousukäyrää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Sä olet kyllä tinkimätön aatteen mies!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Natsit marssii ja hallitus mokaa!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onkos tämäkin proffa joku huru-ukko, jonka mielipiteen voi kivasti kumota jollain kortilla? Varsinkin kun kirjoittaa käsien päällä istumisesta?

Professori: Raahen terästehtaan lopettamisen uhka pitää ottaa tosissaan
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Jos ymmärrän oikein, omistajat päättävät laittaa co2-vapaan tuotannon muualle kuin Suomeen? Ei kait sille mitään voi. Omistaja päättää. En nyt lähtisi tästä hallitusta syyttämään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Mun mielestä Lund selittää monisanaisesti aika tarkalleen sen, mitä itse sanoin tiiviimmin yllä. Vanhan säilyttämisellä ja muutosvastaisuudella ei jatkossa pärjää, kilpailukykyinen teollisuus on ilmastoystävällisempää kuin vanha.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joo. Samasta asiasta

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5 ... aeb9b4d63d

"Valtion sijoitusyhtiö Solidium omistaa 6,3 prosenttia teräsyhtiö SSAB:n osakkeista ja 8,0 prosenttia äänivallasta."


Eli on aika ymmärrettävää, että riippumatta hallituksen kokoonpanosta 8%:n äänivallalla ei yksinään päätetä yksittäisen tehtaan kohtalosta mitään.

Eli pihvihän tässä on ymmärtääkseni se, että Suomen valtio haluaa, että meille kans co2-vapaata, mutta sillä ei ole valtaa päättää asiasta. Ei siis niin päin, että valtio jotenkin haluaisi ajaa tehtaan alas.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.is.fi/politiikka/art-2000008312834.html

Timo Haapalalla ja Tapio Bergholmilla saattaa olla pointti. Ilmeisesti AY-pomot ajattelevat, että ajamalla edustamansa alan houkutteluvuus mahdollisimman pieneksi pakotetaan työnantaja tarjoamaan enemmän liksaa? Mutta kurjuuden korostaminen ei välttämättä ole kuitenkaan paras keino.. Riski on mielestäni, että ne, joita työolojen parantaminen eniten kiinnostaa, eivät hakeudu alalle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2021 10:42 Ilmeisesti AY-pomot ajattelevat, että ajamalla edustamansa alan houkutteluvuus mahdollisimman pieneksi pakotetaan työnantaja tarjoamaan enemmän liksaa?
En usko näiden AY-pomojen olevan noin fiksuja. Hinnan määräytyminen kysynnän ja tarjonnan perusteella on yleensä vasemmalta ponnistaville liian hapokasta. Eiköhän tuolla ole taustalla sellainen nerokas ajatus, että kurjasta työstä pitäisi jostain syystä maksaa lisää liksaa. Se kun olisi oikeudenmukaista tai jotain.

Oikeastihan se menee niin, että työn kurjistuminen vähentää tarjontaa nykyiselä palkalla, jolloin työnantaja joutuu joko hyväksymään työvoimapulan tai nostamaan palkkoja vastaamaan kohonnutta palkkavaatimusta. Toki kurjuuden poistaminenkin on ihan ok keino ja yleensä se on halvempaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^tietysti tuossa voi olla ajatuksena paineen kasaaminen työnantajalle julkisen mielipiteen ja mielipiteelle vaikutusalttiiden poliitikkojen kautta. Mutta en oikein usko tuon toimivan. Kuntatyönantajalla on sen verran kovanahkaiset tyypit, että en usko tehoavan. Toki, jos palkansaajapuoli onnistuu niin hyvin, että poliitikot jakavat lisää rahaa työnantajalle palkanmaksua varten, mutta niin en usko tapahtuvan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Taidat elää kuplassa. Eiköhän se ole Lääkäriliitto lähes ainoa, joka ymmärtää tarjonnan rajoittamisen olevan ehkä tehokkain tapa nostaa palkkoja.

Toinen toimiva palkkojen korottamisen väline on järjettömän suuri lakkomoukari, kuten ahtaajilla.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2805
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.10.2021 15:11 ^ Taidat elää kuplassa. Eiköhän se ole Lääkäriliitto lähes ainoa, joka ymmärtää tarjonnan rajoittamisen olevan ehkä tehokkain tapa nostaa palkkoja.
TEK myös vastustaa aktiivisesti DI-aloituspaikkojen lisäämistä maakunnissa kuten Turussa. Perusteena on, että AMK:ssa vastaavilta aloilta valmistuu alle puolet aloittaneista ja "vain pieni osa jää töihin opiskelupaikkakunnalleen".
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2805
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Sikäli olen samaa mieltä, että kun aikoinaan opetin ensimmäistä TY:n teekkarisukupolvea, opiskelijamateriaali oli heikkoa. Fysiikkaa (kuten minä :) ) opiskeli sentään porukka joka tajusi jostain jotain, ja josta osa pääsi läpi ekasta vuodesta, ja osa meni lääkikseen tai TKK:lle.

Matikan kursseja vetäneet sanoivat että biotekniikan opiskelijat olivat paljon motivoituneempia ja matikassakin parempia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

nokkaelain kirjoitti: 06.10.2021 15:31 TEK myös vastustaa aktiivisesti DI-aloituspaikkojen lisäämistä maakunnissa kuten Turussa. Perusteena on, että AMK:ssa vastaavilta aloilta valmistuu alle puolet aloittaneista ja "vain pieni osa jää töihin opiskelupaikkakunnalleen".
Ymmärtääkseni DI-aloituspaikkoja "vanhoissa" teknillisissä korkeakouluissa ei kuitenkaan ole pyritty niin kiivaasti rajoittamaan. Tarjonta on päässyt kasvamaan aika paljon. Toisaalta DI-kysyntää tulee myös ulkomailta, joten dippainssien hinnoitteluvoima ei ole täysin rapautunut.

Dippainssit kärsivät myös kilpailusta substituuttien taholta. Ainkaan firmoissa ei ole mitään varsinaista estettä sille, etteikö AMK inssi voisi tehdä ihan samaa duunia kuin dippainssi. Lääkärin hommia sen sijaan ei yleensä saa tehdä kuin lääkäri.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2805
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.10.2021 17:15 Dippainssit kärsivät myös kilpailusta substituuttien taholta. Ainkaan firmoissa ei ole mitään varsinaista estettä sille, etteikö AMK inssi voisi tehdä ihan samaa duunia kuin dippainssi.
Omalla työpaikallani firman johtokin on käynyt vain ammatikoulun. Jotenkin he sattuivat välillä palkkaamaan 3-4 kuuden ällän ylioppilasta (vain yksi DI.) Edit: sensuroin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2805
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

En muuten todellakaan koskaan olettanut, että työhaastattelussa pitäisi olla mukana kaikki todistukset, tai sanoa mitään niistä. Aikoinaan hain yhteen jyväskyläläiseen firmaan dsp-koodariksi, ja piti jälkikäteen toimittaa todistukset.

Sanoin vaan "riitävän hyvät"
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008361584.html

Jep jep

Tuskin kukaan heteromies sanoisi, että heteronaisen on pakko haluta seksiä hänen kanssaan? Tai päinvastoin..

edit: toki joku sanoisi
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minä taas kannatan lesbojen oikeutta vaatia seksiä.

Itse identifioin itseni Panomieheksi, jotka kaikki kauniit naiset haluavat.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.10.2021 8:43 edit: toki joku sanoisi
Tosiaan, eikö internetin incel-miesasialiike ole huutanut tätä kurkku suorana jo monta vuotta?

Mut joo, vaikka ehkä asiasisällössä ei ehkä sinänsä mitään vikaa olekaan, niin en oikein voi itsekään vastustaa sotaveteraaniargumentin kiusausta tässä. Eli Hesari varaa pääkirjoitus-avausaukemastaan leijonanosan siihen, että paheksuu ilmiötä, johon kuulopuheiden mukaan ehkä joku tyyppi jossain EU:n ulkopuolella on ehkä syyllistynyt. Outoa. Ymmärtäisin paremmin, jos kulma olisi jotain sen suuntaista, että nykyisessä arvoympäristössä transihmiset tulevat helposti ykiherkiksi siinä, miten muut haluavat arvottaa heidän statustaan. Nyt on vaikea ymmärtää kirjoittajan pointtia ja artikkelin relevanssia. Jos se on vain sinänsä tärkeä seksuaalisen itsemääräämisoikeuden puolustus, aasinsilta on Suomen oloissa tosi outo. Polttavampiakin uhkia olisi helposti löytynyt. Ja ne sotaveteraanien asiat pitäisi tosiaan saada kuntoon!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.10.2021 8:57
James Potkukelkka kirjoitti: 28.10.2021 8:43 edit: toki joku sanoisi
Tosiaan, eikö internetin incel-miesasialiike ole huutanut tätä kurkku suorana jo monta vuotta?

juu. Mutta jos mies vaatii naista harrastamaan seksiä kanssaan, 99,9% ihmisistä on sitä mieltä, että mies on idiootti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 28.10.2021 8:57 Ja ne sotaveteraanien asiat pitäisi tosiaan saada kuntoon!
Odotetaan enää alle 10 vuotta niin viimeinenkin veteraani on kuollut. Viimeinen sukupolvi joka joutui rintamalle oli 1926 syntyneet.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.10.2021 9:02
urpiainen kirjoitti: 28.10.2021 8:57
James Potkukelkka kirjoitti: 28.10.2021 8:43 edit: toki joku sanoisi
Tosiaan, eikö internetin incel-miesasialiike ole huutanut tätä kurkku suorana jo monta vuotta?
juu. Mutta jos mies vaatii naista harrastamaan seksiä kanssaan, 99,9% ihmisistä on sitä mieltä, että mies on idiootti.
Mut ei kai tässäkään mitään eroa ole - tai se kai oli ikään kuin kirjoituksen pointti?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.10.2021 8:53 ^ Minä taas kannatan lesbojen oikeutta vaatia seksiä.

Itse identifioin itseni Panomieheksi, jotka kaikki kauniit naiset haluavat.
Mä olen transnainen, joka on lesbo ja lesbojen täytyy harrastaa seksiä kanssani tai ovat foobikkoja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.10.2021 9:04 se kai oli ikään kuin kirjoituksen pointti?
Joo :D

edit: tai on kait siinä se ero, että kyseistä miestä voi aika huoletta sanoa idiootiksi.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 28.10.2021 9:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin