Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2023 8:46 Jos käyt marjastamassa, onko oikea termi marjojen poiminta vai tappaminen?

"Lähden tappamaan marjoja" kyllä kuulostaisi miehekkäältä.
Kyseessä lienee lapsenryöstö ja kannibalismi, jos marjastajan nimi on Marja. Marjastamisessa tulisi olla enemmänkin huolissaan siitä, että joka askeleella kuolee läjäpäin erinlaisia hyönteisiä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ilolla huomaan, että ihan koko poliittinen oikeisto ei ole täysin sekaisin. Harmi, että Pursiainen ei oikein etene kokoomuksessa, kalevasammallahtivestmankaumat sen kun porskuttaa.

https://www.libera.fi/2023/12/02/aaliol ... -purralle/
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 02.12.2023 12:05 Ilolla huomaan, että ihan koko poliittinen oikeisto ei ole täysin sekaisin. Harmi, että Pursiainen ei oikein etene kokoomuksessa, kalevasammallahtivestmankaumat sen kun porskuttaa.
Mä huomaan mikä tuossa puhuttelee sua. Ei liene yllätys, että en oikein jaa kirjoittajan pointtia, mutta muutama hyvä rivi kirjoituksessa on.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 02.12.2023 12:39
urpiainen kirjoitti: 02.12.2023 12:05 Ilolla huomaan, että ihan koko poliittinen oikeisto ei ole täysin sekaisin. Harmi, että Pursiainen ei oikein etene kokoomuksessa, kalevasammallahtivestmankaumat sen kun porskuttaa.
Mä huomaan mikä tuossa puhuttelee sua. Ei liene yllätys, että en oikein jaa kirjoittajan pointtia, mutta muutama hyvä rivi kirjoituksessa on.
Joo, mähän olen aika painokkaasti samaa mieltä oikeastaan kaikista Pursiaisen pointeista. Tämä jotenkin kuvastaa mun poliittista identiteetittömyyttäni. En koe itseäni erityisen vasemmistolaiseksi tai vihreäksi, mutta päädyn äänestämään punavihreitä, kun porvaripuolelta ei liberaalia yleispuoluetta oikein löydy.

Pursiaislaista kokoomusta voisin hyvin äänestää, mutta kun katsoo kokoomuksen uusmaalaisten kansanedustajien ryhmää, aika iso osa siitä on sellaisia, joita en missään nimessä halua äänelläni tukea. Ja tietysti tämä persuilun valtaannosto ja legitimointi sulkee kokoomuksen pois vaihtoehdoista kokonaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 02.12.2023 13:14 Pursiaislaista kokoomusta voisin hyvin äänestää, mutta kun katsoo kokoomuksen uusmaalaisten kansanedustajien ryhmää, aika iso osa siitä on sellaisia, joita en missään nimessä halua äänelläni tukea. Ja tietysti tämä persuilun valtaannosto ja legitimointi sulkee kokoomuksen pois vaihtoehdoista kokonaan.
Olet vähän kuin Shelliä boikotoiva ajokortiton ja autoton teini. Sanot boikotoivasi, vaikka et oikeasti boikotoi. Kannatuslukujen perusteella Kokoomus on toiminut ihan oikein keskittyessään sellaisiin äänestäjiin, jotka oikeasti äänestävätkin puoluetta.

Pursiaisen kirjoitus oli jotain ideologista unelmähöttöä. Meillä on takana 15 vuoden negatiivinen kasvu, eikä parannusta ole näköpiirissä. Pesukarhukravetteihin ja koppalakkeihin keskittymisen sijaan pitäisi nyt löytää markkinavetoisia tapoja lisätä hyvinvointia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 02.12.2023 13:14 Joo, mähän olen aika painokkaasti samaa mieltä oikeastaan kaikista Pursiaisen pointeista. Tämä jotenkin kuvastaa mun poliittista identiteetittömyyttäni. En koe itseäni erityisen vasemmistolaiseksi tai vihreäksi, mutta päädyn äänestämään punavihreitä, kun porvaripuolelta ei liberaalia yleispuoluetta oikein löydy.

Pursiaislaista kokoomusta voisin hyvin äänestää, mutta kun katsoo kokoomuksen uusmaalaisten kansanedustajien ryhmää, aika iso osa siitä on sellaisia, joita en missään nimessä halua äänelläni tukea. Ja tietysti tämä persuilun valtaannosto ja legitimointi sulkee kokoomuksen pois vaihtoehdoista kokonaan.
Sun harmiksesi olet niin marginaalia ettei sun mieleinen puolue pärjää yksinään. Parasta mitä voi toivoa on jokunen mieleinen edustaja yrittämässä ohjata isomman puolueen linjaa. Mä kipuilin Kataisen aikaan samalla tavalla Kokoomuksen kanssa, mutta kun en mitään muutakaan kelvollista vaihtoehtoa löytäny niin päädyin äänestämään puolueen sisällä sen yleistä linjaa vastaa siinä toivossa, että se hieman ohjaisi puoluetta toivomaani suuntaan. Meinaan jos ei äänestä mieleistään vaihtoehtoa, niin ei sillä ole oikein mahdollisuutta kasvaa. Jos sä toivot Pursiaislaista Kokoomusta, niin sitä sun pitää äänestämän.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 03.12.2023 11:09
urpiainen kirjoitti: 02.12.2023 13:14 Joo, mähän olen aika painokkaasti samaa mieltä oikeastaan kaikista Pursiaisen pointeista. Tämä jotenkin kuvastaa mun poliittista identiteetittömyyttäni. En koe itseäni erityisen vasemmistolaiseksi tai vihreäksi, mutta päädyn äänestämään punavihreitä, kun porvaripuolelta ei liberaalia yleispuoluetta oikein löydy.

Pursiaislaista kokoomusta voisin hyvin äänestää, mutta kun katsoo kokoomuksen uusmaalaisten kansanedustajien ryhmää, aika iso osa siitä on sellaisia, joita en missään nimessä halua äänelläni tukea. Ja tietysti tämä persuilun valtaannosto ja legitimointi sulkee kokoomuksen pois vaihtoehdoista kokonaan.
Sun harmiksesi olet niin marginaalia ettei sun mieleinen puolue pärjää yksinään. Parasta mitä voi toivoa on jokunen mieleinen edustaja yrittämässä ohjata isomman puolueen linjaa. Mä kipuilin Kataisen aikaan samalla tavalla Kokoomuksen kanssa, mutta kun en mitään muutakaan kelvollista vaihtoehtoa löytäny niin päädyin äänestämään puolueen sisällä sen yleistä linjaa vastaa siinä toivossa, että se hieman ohjaisi puoluetta toivomaani suuntaan. Meinaan jos ei äänestä mieleistään vaihtoehtoa, niin ei sillä ole oikein mahdollisuutta kasvaa. Jos sä toivot Pursiaislaista Kokoomusta, niin sitä sun pitää äänestämän.
Ymmärrän argumentin, mutta Pursiaisen linja on niin marginaalissa, että kokoomusta ei tällä hetkellä voi äänestää. Siellä on eduskuntaryhmä puolillaan puolipersuja, ja koko puolue lähtee hallitukseen oikeiden persujen kanssa. Henkilökohtainen moraalini ei mahdollista tällaisen tukemista. On muissakin puolueissa paljon piirteitä, ohjelmia ja tyyppejä, joista en pidä, mutta niiden tapauksessa worst case scenario ei ole tällä tasolla. Niinpä äänestän niiden sisällä kannattamiani trendejä, viime vaaleissa pääasiassa markkinatalous-insinööri-vihreitä. Lähimpänä ståhlbergilaista edistyspuoluetta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 03.12.2023 22:13 Niinpä äänestän niiden sisällä kannattamiani trendejä, viime vaaleissa pääasiassa markkinatalous-insinööri-vihreitä.
Siis ketä? Eihän Vihreillä ollut tuollaista ehdokasta listallaan? Ellei "markkinatalous" tarkoita tässä nykyistä valtavaa valtiota ja maailman suurimpia tulonsiirtoja. Mahtoikohan olla edes insinööri...
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 03.12.2023 22:13 Ymmärrän argumentin, mutta Pursiaisen linja on niin marginaalissa, että kokoomusta ei tällä hetkellä voi äänestää.
Linja on marginaalissa kun sitä ei äänestetä. Yllättävää.

Sä olet toki vapaa valitsemaan minkä puolueen tahansa, mutta sun on vähän turha valittaa puolueen linjasta, jos et halua puolueen linjaan vaikuttaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Samalla oudolla logiikalla Urpsu kuitenkin äänestää talousoikeistolaisia vihreitä, vaikka puolue on valunut tiukasti vasemmalle.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 04.12.2023 9:46
urpiainen kirjoitti: 03.12.2023 22:13 Ymmärrän argumentin, mutta Pursiaisen linja on niin marginaalissa, että kokoomusta ei tällä hetkellä voi äänestää.
Linja on marginaalissa kun sitä ei äänestetä. Yllättävää.

Sä olet toki vapaa valitsemaan minkä puolueen tahansa, mutta sun on vähän turha valittaa puolueen linjasta, jos et halua puolueen linjaan vaikuttaa.
Sä katsot tätä niin mielenkiinnottoman pragmaattisesti. En koe erityisesti valittavani puolueen linjasta (tai no, ehkä teen sitäkin) vaan pikemminkin jonkinlaisen ihmettelyn kautta lähestyväni analyysiä siitä, miksi liberaali oikeisto on hautautumassa kansalliskonservatiiviseen pimeyteen. Mutta ihan käytännössäkin mun mielestä sun argumenttisi on vähän käytttökelvoton: kaikissa puolueissa on minusta enemmän ja vähemmän toivottavia kehityskulkuja, ja minusta voin ihan hyvin analysoida niitä, keskustella (valittaa?) niistä, kannattaa osaa niistä ja toivoa hyvien kehityskulkujen vahvistumista, vaikka en voi niitä kaikkia äänelläni tukeakaan, kun kuitenkin jopa minulla on vain yksi ääni vaaleissa.

Mutta ehkä kokoomuksen suhteen on jotain toivoa. Aika laaja joukko kokoomusaktiiveja intoilee Pursiaisen kirjoituksesta ja julistautuu ääliöliberaaleiksi. Muutenhan ei kokoomuken sisältä ei jotain Kirsi Pihaa lukuunottamatta oikein ole näkynyt älyllisesti kunnianarvoista analyysia siitä, mitä tyhmälistön tukeminen puolueelle tekee.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 04.12.2023 9:59 Sä katsot tätä niin mielenkiinnottoman pragmaattisesti. En koe erityisesti valittavani puolueen linjasta (tai no, ehkä teen sitäkin) vaan pikemminkin jonkinlaisen ihmettelyn kautta lähestyväni analyysiä siitä, miksi liberaali oikeisto on hautautumassa kansalliskonservatiiviseen pimeyteen. Mutta ihan käytännössäkin mun mielestä sun argumenttisi on vähän käytttökelvoton: kaikissa puolueissa on minusta enemmän ja vähemmän toivottavia kehityskulkuja, ja minusta voin ihan hyvin analysoida niitä, keskustella (valittaa?) niistä, kannattaa osaa niistä ja toivoa hyvien kehityskulkujen vahvistumista, vaikka en voi niitä kaikkia äänelläni tukeakaan, kun kuitenkin jopa minulla on vain yksi ääni vaaleissa.
Kiitos. Sitä kun on hyvin vahvasti ongelmanratkaisukeskeinen henkilö, niin pelkkä asioista keskustelu ei oikein motivoi.

Mä oon toki siinä suhteessa eri tilanteessa, että kaikki muut vaihtoehdot ideologisesti kelvottomia, niin silloin on helppo keskittyä sen vähiten huonon muokkaamiseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 04.12.2023 9:59 En koe erityisesti valittavani puolueen linjasta (tai no, ehkä teen sitäkin) vaan pikemminkin jonkinlaisen ihmettelyn kautta lähestyväni analyysiä siitä, miksi liberaali oikeisto on hautautumassa kansalliskonservatiiviseen pimeyteen.
Olet hämmentävän tiukasti takertunut tuohon persuilun uhkaan.

Maailmassa liberaaleissa demokratioissa elävien ihmisten määrä vähenee kovaa vauhtia. Suomalainen persu on aika liberaali kaveri kun häntä vertaa globaaliin keskiarvoon. Suomalaisten pitäisi keskittyä tekemään yhteistyötä keskenään talouden uudelleenkäynnistämiseksi ja sen jälkeen pyrkiä edistämään liberaalien demokratioiden välistä yhteistyötä. Woketus ja sen ruokkima kansalliskonservatismi ovat todella tuhoisa tie.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.12.2023 10:08
urpiainen kirjoitti: 04.12.2023 9:59 En koe erityisesti valittavani puolueen linjasta (tai no, ehkä teen sitäkin) vaan pikemminkin jonkinlaisen ihmettelyn kautta lähestyväni analyysiä siitä, miksi liberaali oikeisto on hautautumassa kansalliskonservatiiviseen pimeyteen.
Olet hämmentävän tiukasti takertunut tuohon persuilun uhkaan.
Mä olen nato-uskovainen. En ole kovin huolissani sotilaallisesta turvallisuudesta. Uhka elämänmuodollemme - liberaalidemokratia, avoin talous, sivistys, kulttuuri, digivihreä siirtymä, oikeusvaltio, instituutiot, kansalaisyhteiskunta, mitä näitä on - tulee yksinomaan populistisesta konservatiivioikeistosta. Eihän meihin kohdistu juuri muita poliittisia uhkia kuin persuilu!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
En valitettavasti jaa uskoasi. Minusta on täysin mahdollista, että jäämme hyvin pieneksi vähemmistöksi 100v sisällä.
https://ourworldindata.org/grapher/peop ... utocracies

Mitä pienemäksi osuutemme maailmasta jää, sitä enemmän erilaiset riskit kasvavat.

Sotilaallisestikaan en näe tilannetta mitenkään turvallisena. Jos eurooppa ei kykene saamaan talouttaan ja puolustusbudjettejaan kuntoon maailmantalouden päainopisteiden siirtyessä muualle, niin saatamme päätyä tilanteeseen, jossa yhdysvaltoja ei enää kiinnosta puolustaa eurooppaa. Jos yhdysvalloissa nousee valtaan Trump Uudempi ja päättää vetäytyä Natosta, niin onko Suomi tosiaan valmis lähtemään sotaan Turkin rinnalle? Eurooppalaiseen turvallisuusajatteluun tuntuu kuuluvan, että käperrytään tänne omaan nurkkaamme pahalta piiloon. Sitten kun joku kolisuttelee naapurin rajaa, laitetaan kädet korville.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vaikea kyllä nähdä, miksi tuo olisi hyvä. Laitin oma oli minusta parempi:
https://petralaiti.com/2023/12/05/kylla ... sketuksia/
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Laitin kirjoitus käsittelee vain Sourin maalauskohua.

Omasta mielestäni on hyvin kiinnostavaa, että saamelaisten tekemien käsitöiden tekeminen vähenee, koska turistit eivät enää uskalla niitä ostaa. Eli ts. saamelaiskulttuuri heikkenee.


https://yle.fi/a/3-12132691
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Turha kai sanoakaan, että mun mielestä Ukkolan juttu oli tuttua, tasotonta tuubaa, jolla vaan ruokitaan persuja. Käsittääkseni sekä Laiti että Ukkolan siteeraama saamelaiskulttuurihenkilö ovat kyllä selkeästi sillä kannalla, että ei-saamelaisten tekemä rahastus nololla kitschillä ei varsinaisesti edistä saamelaiskulttuuria. Tavoite on nimenomaan nostaa autenttista saamelaistyötä. Ukkolan kehystys on tosi outo
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 14.12.2023 13:14Käsittääkseni sekä Laiti että Ukkolan siteeraama saamelaiskulttuurihenkilö ovat kyllä selkeästi sillä kannalla, että ei-saamelaisten tekemä rahastus nololla kitschillä ei varsinaisesti edistä saamelaiskulttuuria. Tavoite on nimenomaan nostaa autenttista saamelaistyötä.
En nyt lukenut kirjoituksia, mutta mä veikkaan, että kitschin mukana menee myös ne autenttiset saamelaistyöt. Kovan tason vaeltajana mä en henkilökohtaisesti tietenkään ole koskaan ostanut mitään turistikrääsää tekijästä riippumatta, joten asialla ei sinänsä ole mulle mitään väliä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 14.12.2023 13:14 Turha kai sanoakaan, että mun mielestä Ukkolan juttu oli tuttua, tasotonta tuubaa, jolla vaan ruokitaan persuja. Käsittääkseni sekä Laiti että Ukkolan siteeraama saamelaiskulttuurihenkilö ovat kyllä selkeästi sillä kannalla, että ei-saamelaisten tekemä rahastus nololla kitschillä ei varsinaisesti edistä saamelaiskulttuuria. Tavoite on nimenomaan nostaa autenttista saamelaistyötä. Ukkolan kehystys on tosi outo
Turistit eivät enää uskalla ostaa saamelaiskäsitöitä. He kyselevät melkein joka korvakorunkin kohdalla, saako sellaista ostaa ja erityisesti saako sitä käyttää. Se on johtanut tilanteeseen, että matkailija ei enää uskalla ostaa saamen käsitöitä, kertoo saamelaisten käsityöntekijöiden Sámi Duodji -yhdistyksen projektityöntekijä Outi Paadar.
Eo:ssa kyllä puhutaan saamelaisten tekemistä käsitöistä.

https://yle.fi/a/3-12132691
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 14.12.2023 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Turha kai sanoakaan, että mun mielestä Ukkolan juttu oli tuttua, asian ydintä.

Tämä Laiti ottaa yhden pienen osan teoksesta ja vetää siitä herneen nenään, tehden itsestään kulttuurinsa yli-inkvisiittorin. Sitten koittaa logissaan joten siloitella typeryyksiään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun mielestä on selvää, että tällainen Laitin ajama ajattelun muutos käsityöllä rahastamisessa on lähtökohta melkein kaikkialla maailmassa, jossa alkuperäisvähenmmistöihin liittyvää käsityömyyntiä harrastetaan. Voi olla, että turistien hämmennys johtuu osin siitäkin, että Suomen kulttuuri tässäkin asiassa on niin jälkijättöistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 14.12.2023 13:25 Mun mielestä on selvää, että tällainen Laitin ajama ajattelun muutos käsityöllä rahastamisessa on lähtökohta melkein kaikkialla maailmassa, jossa alkuperäisvähenmmistöihin liittyvää käsityömyyntiä harrastetaan. Voi olla, että turistien hämmennys johtuu osin siitäkin, että Suomen kulttuuri tässäkin asiassa on niin jälkijättöistä.
Eli saamelaiset eivät saa myydä turisteille käsitöitään?

Ei tuossa edellä lainaamassani puhuta mistään made in china -tuotteista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Sun lainaamassasi kohdassa puhutaan siitä, että turistit ovat hyvin tietoisia niistä herkkyyksistä, joita liittyy alkuperäiskansojen käsityöperinteen kaupallistamiseen turistimyyntiin, ja haluavat ostaa vain tuotteita, jotka ovat kosher sellaisesta Laiti-vinkkelistä. Olisi ehkä hyvä varmistaa, että lähtökohtaisesti näin on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin