Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 14.12.2023 13:31 Sun lainaamassasi kohdassa puhutaan siitä, että turistit ovat hyvin tietoisia niistä herkkyyksistä, joita liittyy alkuperäiskansojen käsityöperinteen kaupallistamiseen turistimyyntiin, ja haluavat ostaa vain tuotteita, jotka ovat kosher sellaisesta Laiti-vinkkelistä. Olisi ehkä hyvä varmistaa, että lähtökohtaisesti näin on.
Luetaanko me nyt samaa juttua?
Turistit eivät enää uskalla ostaa saamelaiskäsitöitä. He kyselevät melkein joka korvakorunkin kohdalla, saako sellaista ostaa ja erityisesti saako sitä käyttää. Se on johtanut tilanteeseen, että matkailija ei enää uskalla ostaa saamen käsitöitä
Boldaukset ylle kirjoittaneen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Missän nimessä ei kannata ostaa minkään vähemmistön tuotteita, jos ei halua olla omiva natsipaska.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2023 13:53 Luetaanko me nyt samaa juttua?
Joo, mä näen kyllä pointtisi ja olen samaa mieltä, että se on mielenkiintoinen, ja ansaitsisi lisävalaistusta. En vain pääse yli siitä, että toit tämän esiin sitä kautta, että Ukkolan kirjoitus olisi muka ollut jotenkin hyvä. Mun mielestä se oli tämänkin teeman käsittelyssä ihan puupäinen kirjoitus.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Koko ongelmahan on tämä keksitty "omiminen", joka epämääräisyydessään myrkyttää kaiken vähemmistöjen tekemän käyttökelvottomaksi. Jos vähemmistö haluaa jotenkin hyötyä kulttuurinsa myymisestä, niin heidän pitäiis keskittyä tekemään sen käytöstä mahdollisimman haluttua, mutta samalla rajoittaa tarjontaa. Tilannetta voisi verrata vaikka parmesaaniin. Eivät parmesaanin tekijät halua leimata parmesaanin käyttäjiä kulttuuriomijanatsipaskoiksi, mutta he haluavat rajoittaa parmesaanin valmistusta ja ja termin käyttöä.

Saamelaisten pitäisi lanseerata alkuperäsuojattu ja -merkitty Nunnukahattu 129€, jota kaikkia rohkaistaisiin käyttämään.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://yle.fi/a/74-20078533

Ehkä tämä vähän vetää mutkia suoraksi, mutta on ihan kiinnostava näkökulma. Vaikka Niinistön auktoriteettiin vetoamisesta saikin vähän yliannoksen pressanvaalikampanjassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Erikoisia tulkintoja. Esim. Valtionyhtiö Fortumia arvostellaan vassarihallituksen omistajaohjauksen pettämisestä. Mutta kaipa tuo on tosi ammattitaitoista toimittamista.
Vastaa Viestiin