Kierrätätkö?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Minä kierrätän:

En mitään
1
3%
Yhtä jätetyyppiä (esim. paperia)
4
13%
Kahta jätetyyppiä (esim. paperia ja biojätettä)
6
20%
Kolmea jätetyyppiä
2
7%
Neljää jätetyyppiä
6
20%
Viittä jätetyyppiä
2
7%
Kuutta
5
17%
Seitsemää
4
13%
Kahdeksaa
0
Ei ääniä
Yhdeksää
0
Ei ääniä
Kymmentä
0
Ei ääniä
Yli kymmentä jätetyyppiä
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 30

killkill

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja killkill »

AarneAnkka kirjoitti:Suhteutapa tuo siihen määrään jonka ihmiset syövät lääkkeitä. Jätettä syntyy paljon vähemmän kuin vaikkapa elintarvikkeista joita sentään kulutetaan päivittäin
Suhteutapa vaikkapa Suomen metallin-, kemian-, paperi-, raskaan konepajateollisuuden sekä fossiilisten polttoaineiden polttamisesta vuorokaudessa tuottama paskamäärä siihen hyötyyn, joka saavutetaan lajittelemalla kotitalousjätteitä ;)
Silti varmaan itsekin olet syyllistynyt siihen että jos kaupassa on rivi hammastahnapaketteja, otat sen jonka pakkaus on ehjin - vaikka tuubi ja sen sisältö olisi aivan yhtä ehjä lyttyyn mennessä pahvirasiassa. Ja sitä lyttyyn mennyttä ei osta kukaan. Kaupat eivät pakkaa "turhaan", elleivät asiakkaat sitä vaadi.
Miun ostotottumuksillani ei mielestäni ole hirveästi substanssia tässä keskustelussa. Nostat kuitenkin hyvän pointin viimeisessä lauseessa: "elleivät asiakkaat sitä vaadi". Jos kuluttajia saataisiin hereille tässä asiassa, kauppa ja teollisuus muuttaisivat pakkauspolitiikkaansa.
AarneAnkka

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

killkill kirjoitti:Suhteutapa vaikkapa Suomen metallin-, kemian-, paperi-, raskaan konepajateollisuuden sekä fossiilisten polttoaineiden polttamisesta vuorokaudessa tuottama paskamäärä siihen hyötyyn, joka saavutetaan lajittelemalla kotitalousjätteitä ;)
No mutta toisaalta, noilla aloilla kierrätyksellä on jo pitkät perinteet. Nii joo ja maailmansotien aikaan ei tosiaan mitään heitetty pois, ei mitään. Nih.
killkill

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja killkill »

AarneAnkka kirjoitti:
killkill kirjoitti:Suhteutapa vaikkapa Suomen metallin-, kemian-, paperi-, raskaan konepajateollisuuden sekä fossiilisten polttoaineiden polttamisesta vuorokaudessa tuottama paskamäärä siihen hyötyyn, joka saavutetaan lajittelemalla kotitalousjätteitä ;)
No mutta toisaalta, noilla aloilla kierrätyksellä on jo pitkät perinteet. Nii joo ja maailmansotien aikaan ei tosiaan mitään heitetty pois, ei mitään. Nih.
Juu, saattaa olla näin. Sotavertaus hieman nilkuttaa, koska silloin oli raaka-aineista pula. Nythän (ainakin toistaiseksi) raw materialsia piisaa kerskakulutuksen tarpeisiin X ajaksi. Kun pitkästyneiden ja kyynisten kuningaslapsi-kuluttajien ostohalu pitää jollain herättää, tarvitaan uusia yllätyspuhtaaksi peseviä fosfaattijauheita, Z % tuuheuttavampia hiustököttejä, komeampia ja kiiltävämpiä pakkauksia...
Geetzu

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

pertzi kirjoitti:Jotenkin noin se menee. Toivottavasti tämä selvitti asian.

p.
Hih, kyllä mä ton tajusin kai mut ku en tienny et hesaria saa laittaa sinne samaan astiaan niinq...
macy
Wannabe-kitisijä
Viestit: 2
Liittynyt: 16.08.2005 14:34

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja macy »

Laitoin että kuusi, mutta taitaapi olla enemmänkin.

- paperi
- pahvi/kartonki
- maitopurkit yms.
- lasi
- biojäte
- metalli

Sitten "kierrätän" siinä mielessä, että mulla on käytettyjä kodinkoneita (esim. pyykinpesukone ja tv) ja vaatteita. Itsekin olen joskus myynyt kirpparilla ja vienyt keräykseen.
pertzi

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Geetzu kirjoitti:
pertzi kirjoitti:Jotenkin noin se menee. Toivottavasti tämä selvitti asian.

p.
Hih, kyllä mä ton tajusin kai mut ku en tienny et hesaria saa laittaa sinne samaan astiaan niinq...
En mä nyt sinne kaikkia vuoden hesareita laittaisi, mutta kun sinne saa laittaa maatuvaa jätettä, niin mun mielestäni hesarin pari sivua sopii hyvin siihen sarjaan.

p.
Exsat

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja Exsat »

pertzi kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:
pertzi kirjoitti:Jotenkin noin se menee. Toivottavasti tämä selvitti asian.

p.
Hih, kyllä mä ton tajusin kai mut ku en tienny et hesaria saa laittaa sinne samaan astiaan niinq...
En mä nyt sinne kaikkia vuoden hesareita laittaisi, mutta kun sinne saa laittaa maatuvaa jätettä, niin mun mielestäni hesarin pari sivua sopii hyvin siihen sarjaan.

p.
Joidenkin kaupunkien kierrätysohjeissa on oikeen ohjeistus siitä, miten sanomalehdestä taitellaan biojätepussi.
pertzi

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Exsat kirjoitti: Joidenkin kaupunkien kierrätysohjeissa on oikeen ohjeistus siitä, miten sanomalehdestä taitellaan biojätepussi.
Pelastit mut, kiitos! Pienen pieni epäilyksen siemen pääsi jo kaihertamaan omatuntoa. Ties vaikka painomuste olisi biojätteeksi kelpaamatonta ainetta tai jotain.

p.
ninnithequeen

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vain lasi ja paperi. :oops:
Storytuuli

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja Storytuuli »

Kaupungissa asuessa olin laiskempi, kuin nyt - ah, niin monin tavoin tapojani petranneena :D Tein juuri paikallisen jätehuoltoyhtiön kanssa sopimuksen, että kerran kahdessa viikossa käyvät tyhjentämässä pienen roskikseni. Se vaan ei täyty kahdessa viikossa nyt millään ja käytäntö on jostain syystä se, että mikäli se on vajaa, nouto maksaa ENEMMÄN, kuin täyden astian tyhjennys :o

Paperi sekä pahvit tulee poltettua takassa tai pellolla ja biojätteitä vasten hankittiin kompostori. Lasinkeräyspiste on kunnalla keskustassa ja 15 km:n päässä myös joku mesta mihin viedä metalli yms. romut. Ja sitä tällä tontilla piisaa... Paikallisessa pikkulehdessä jotkut hörhöt tuntuvat ilmoittelevan jatkuvasti, että noutavat ilmaiseksi kaikki metalliromut - hihittelen jo etukäteen vahingoniloisesti, kun pääsevät tänne tsekkaamaan tilannetta. Autonovia, mopon osia, imureita, renkaita, 5 telkkaria...noin niinku alkuun...Pari vanhaa navettarakennusta ja varastoa tekisi mieli tuikata tuleen ihan kylmiltään, jotta pääsisi niistäkin paskoista eroon, mutta se jää kyllä fantasian asteelle, kun hyviä vakuutuksiakaan ei ole.
Enthu

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja Enthu »

Kierrätän lehdet/paperit,erittelen biojätteet ja normaalit roskat
pullot vien pullonpalautukseen oli sitten lasisia tai muovisia...
käyttämättömät vaatteet kirppikselle/uff:lle tai myyn pois huuto.netissä
Hebuli

Re: Kierrätätkö?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

...
Vastaa Viestiin