Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Yleinen lätinä jä kitinä
NuoriD

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Vesper kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Olet varmaan kuitenkin kuullut, että ihmiset kaiken kaikkiaan elävät nykyään pidempään kuin aiemmin?
No mitäs sitten, elääkö ne terveinä vai dementikkoina?! Letkuissa sairaalassa? Pitkäaikaispotilaina vanhainkodeissa? Älä kiertele nyt kun varmasti tiedät mitä tarkoitan.
Jos keskimääräinen elinikä lisääntyy, niin toki dementikkojen määrä lisääntyy, koska dementia on nimenomaan vanhusten sairaus.

Jos keskimääräinen elinikä olisi 45 vuotta, niin dementia olisi varmasti hyvin harvinainen sairaus.

En oikein ymmärrä, mitä haluat sanoa.
NuoriD

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Eli nykyisillä suosituksilla on kova track record.
Oisko sulla dataa liikalihavuudesta, MBO:sta ja kakkostyypin diabeteksesta samalta aikaväliltä, niin saadaan track recordille ehkä vähän kokonaisvaltaisempaa perspektiiviä?
Varmasti ovat lisääntyneet. Silti:

Kuva
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Eli nykyisillä suosituksilla on kova track record.
Oisko sulla dataa liikalihavuudesta, MBO:sta ja kakkostyypin diabeteksesta samalta aikaväliltä, niin saadaan track recordille ehkä vähän kokonaisvaltaisempaa perspektiiviä?
Varmasti ovat lisääntyneet. Silti:

Kuva
Mikä ihmeen poteropuolustus tämä eliniänodote nyt on?

Mun mutsilla ja faijalla on molemmilla kakkostyypin diabetes ja korkea verenpaine. Johtaa siitä, että syövät aivan kamalaa hiilarimoskakräppiä kuten leipää ja pullaa ja muita leivonnaisia ja viljatuotteita kilokaupalla eivätkä liiku. Kuvittelevat syövänsä 'hyvin' ja ravintosuositusten mukaisesti, mutta vierestä seuraavana suorastaan kauhistuttaa.

Molempia lääkitään kyseisiin vaivoihin. Molempiin sairauksiin lääkkeet ovat parantuneet harppauksittain viimeisen 20 vuoden aikana, jonka verran vanhempani näitä sairauksia ovat keskimäärin sairastaneet. Tätä lääkkeiden parantumista tuskin itsekään lähdet kiistämään? Kyllä, ne varmasti pidentävät elinikää, mutta ovatko ne mielestäsi parempi korjaus asiaan kuin ko. sairauksien ehkäiseminen liikunnalla ja ruokavalion muutoksella?

Taivun masan kannalle tässä asiassa. Ravintosuositukset itsessään ovat vieneet asiaa huonompaan suuntaan. Liikalihavuus, kakkostyypin diabetes ja metabolinen oireyhtymä ovat olleet aika hullussa kasvussa 80-luvulta. Se on se track record millä on yhtään mitään merkitystä. Tuota paskaa track recordia sitten vain lääkitään uusilla ja paremmilla lääkkeillä, niin saadaan ihmiset sentään kitumaan pidempään.
NuoriD

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Ymmärtääkseni kaikkien ravintosuosituksien yksi perusta on, että ei syödä enemmän kuin kulutetaan. Lisäksi suositellaan toistuvaa monipuolista liikuntaa.

Ihmiset eivät vain noudata näitä suosituksia.

Eli syödään enemmän kuin kulutetaan ja liikutaan liian vähän. Itsesästään selvää, mutta totta.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Manaaja kirjoitti: vain lääkitään uusilla ja paremmilla lääkkeillä, niin saadaan ihmiset sentään kitumaan pidempään.
Velipoika veti ittensä piippun duunin kanssa ja meni sitten "masentuneena ja väsyneenä" lekuriin. Sai sieltä masennusdiagnoosin ja tropit millä taas jaksoi pari kuukautta. Siinä vaiheessa kun napeista muodostui hälle sitä luokkaa ratkaisu, että joka ilta piti ottaa nukahtamislääke ja joku muu nappi että sai yönsä nukuttua, päätti mies toisin.

Se veti koko lääkesatsin vessanpöntöstä alas ja meni aamulla pomon juttusille. Sanoi pomolle että jos ei hommat muutu, hän sanoo ittensä irti. Hommat muuttui, normaali vuorokausirytmi palasi ja ukko voi taas hyvin ilman napin nappia.

Lekuri ei vaan tuota ratkaisua voinut suositella, koska siitähän työnantaja ja lekurin palkanmaksaja ei olisi pitänyt..
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 22.02.2010 12:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti:Ymmärtääkseni kaikkien ravintosuosituksien yksi perusta on, että ei syödä enemmän kuin kulutetaan. Lisäksi suositellaan toistuvaa monipuolista liikuntaa.

Ihmiset eivät vain noudata näitä suosituksia.
Vai olisiko niin, että höttömöttöhiilaripaska saa ihmiset syömään enemmän ja liikaa?

Millillä ois varmaan asiaan kokemuksen tuoma mielipide.
nastamuumio

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

En sano tohon Heikkilään yhtään mitään, mutta mun äidillä todettiin just ja just uusien tiukkojen arvojen mukainen kakkostyypin diabetes ennen eläkkeelle jäämistä, ja sen koearvot on kyllä parantuneet reippaasti sen jälkeen kun sai eläkkeen myötä lisää aikaa sauvakävelylle ja laihdutti myös hiukan ihan perinteisten ravintosuositusten mukaisesti, eli vähentämällä rasvaa yms. ja tietty pullaa myös. Äiti tahtois kokonaan irti lääkkeistä, mutta ilmeisesti siitä diagnoosista ei pääse koskaan irti, jos se joskus on annettu. Vähentää on kyllä lääkkeitä saanut.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriD kirjoitti: Mutta olen edelleen tylsästi tässäkin asiassa sitä mieltä, että uskon alan asiantuntijoiden yleensä tuntevan alansa kysymykset parhaiten. Itse en lainkaan väitä olevani ravintokysymysten asiantuntija, mutta uskon, että ravitsemussuosituksia keskimäärin tekevät ovat.
EI, koska ravitsemusuositusten tekoon osallistuu edustajia myös elintarvikebisneksestä ja se on aina epäluulon kohde. Bisnes on bisnestä eikä sillä ole kyllä väliä että miten muuten menee. Ravitsemussuosituksia tekevässä ryhmässä on toki näitä ravintsemuskoulutettuja ihmisiä myös, mutta kas kummaa kun ne tuntuvat kaikki olevan rasvakammoisia hiilarihirmuja.
NuoriD kirjoitti: Mulle riittää se, että pyrin noudattamaan alan asiantuntijoiden suosituksia.
Ei muuta sitte ko makaroonit ja potut pois ja rasvaa ja rehuja tilalle: tällä tyypillä on koulutus
Manaaja kirjoitti: Mun mutsilla ja faijalla on molemmilla kakkostyypin diabetes ja korkea verenpaine. Johtaa siitä, että syövät aivan kamalaa hiilarimoskakräppiä kuten leipää ja pullaa ja muita leivonnaisia ja viljatuotteita kilokaupalla eivätkä liiku. Kuvittelevat syövänsä 'hyvin' ja ravintosuositusten mukaisesti, mutta vierestä seuraavana suorastaan kauhistuttaa.
Voi ko kuulostaa tutulta! Isällä sepelvaltimotauti, korkea kolesteroli ja yks pallolaajennus tehty, rasva on minimissään, pottua kyllä menee. Äitillä ylipainoa, onneksi veri-ym arvot vielä kohallaan, ja leipää, leipää se pitää syyä. Ei mene perille vaikka kuinka yrittää että voisivat YRITTÄÄ muuta. Ei, leipää, pottua ja beceliä vähän. Äiti jopa laihutti niin että karsi kaiken rasvan ruokavaliosta pois. No mites kävi? Iho meni rikki käsistä ja palautu kun alkoi syömään rasvaa. Ihan käsittämätöntä tuubaa tommonen mutta ko "en mie laihu jos en jätä rasvaa kokonaan pois"! NIH! :shock:
No onneksi ne ees syö kohtalaisesti kalaa ja rehuja...
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja annepa »

nastamuumio kirjoitti: Äiti tahtois kokonaan irti lääkkeistä, mutta ilmeisesti siitä diagnoosista ei pääse koskaan irti, jos se joskus on annettu. Vähentää on kyllä lääkkeitä saanut.
Diagnoosista ei kait pääse mutta lääkkeistä voi päästä kokonaan eroon.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:Ymmärtääkseni kaikkien ravintosuosituksien yksi perusta on, että ei syödä enemmän kuin kulutetaan. Lisäksi suositellaan toistuvaa monipuolista liikuntaa.

Ihmiset eivät vain noudata näitä suosituksia.

Eli syödään enemmän kuin kulutetaan ja liikutaan liian vähän. Itsesästään selvää, mutta totta.
Mä olen pikemminkin taipuvainen uskomaan, että terve elimistö terveellä ruokavaliolla pitää itse itsensä ihannepainossa ilman sen suurempia vahtaamisia.

Terveellä ruokavaliolla tarkoitan ruokavaliota, jossa sokereita ja muita lyhytketjuisia, insuliiniaineenvaihduntaa voimakkaasti kuormittavia ravintoaineita esiintyy hyvin rajoitetusti.

Mtä enemmän sitä insuliiniaineenvaihduntaa kuormitetaan, sitä enemmän kroppa imee energiaa itseensä, ja sitä kovempi nälkä syntyy, kun verensokeri taas romahtaa. Eiks niin?
elco

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja elco »

Kai Nalo kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: vain lääkitään uusilla ja paremmilla lääkkeillä, niin saadaan ihmiset sentään kitumaan pidempään.
Velipoika veti ittensä piippun duunin kanssa ja meni sitten "masentuneena ja vänyneenä" lekuriin.
Jolleivät nuo lääkkeet paranna elämän laatua niin varmaan sitten kannattaa olla syömättä niitä?

Minulla ei ole mitään lääkekammoa. Jos on tauti ja se paranee pillerillä niin nappia naamaan, vai? Jos särkee niin otetaan särkylääke, jos ei nukuta niin unilääke, jos ei seiso niin stondispilleri, jos ahistaa niin ahistuspilleri. Olen myös vähän sitä mieltä, että jos on tylsää niin miksei voisi ottaa pilleriä, joka pistää ohjelmaa päälle.

Tämä ei mitenkään sulje pois sitä, etteikö
a) tilan aiheuttanutta syytä voisi hoitaa muutenkin kuin lääkkeillä
b) lääkkeen sivuvaikutukset tai muu kurjuus voisi pienentää lääkkeen hyötyjä

Noin käyttötapauksena kymmenen sentin nukahtamislääke on selkeästi parantanut elämäni laatua. Miinusta on lähinnä se, ettei näe unia, jos niitä käyttää.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

elco kirjoitti: Jolleivät nuo lääkkeet paranna elämän laatua niin varmaan sitten kannattaa olla syömättä niitä?
Pointti oli se, että lekuri suositteli lääkkeitä, vaikka varsin hyvin tiesi että itse ongelma ja sen ratkaisu on jossain ihan mualla.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14945
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

BTW, juuri kuulin luvun, että 310 000 kotimaista syö säännöllisesti nukahtamislääkkeitä. Kyllä tämä kertoo enemmän ajasta kuin ihmisestä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
elco

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja elco »

Kai Nalo kirjoitti:
elco kirjoitti: Jolleivät nuo lääkkeet paranna elämän laatua niin varmaan sitten kannattaa olla syömättä niitä?
Pointti oli se, että lekuri suositteli lääkkeitä, vaikka varsin hyvin tiesi että itse ongelma ja sen ratkaisu on jossain ihan mualla.
Jos oletetaan, että ko. ongelma olisi säilynyt niin olisivatko lääkkeet parantaneet vai heikentäneet tilannetta?
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

annepa kirjoitti:Voi ko kuulostaa tutulta! Isällä sepelvaltimotauti, korkea kolesteroli ja yks pallolaajennus tehty, rasva on minimissään, pottua kyllä menee. Äitillä ylipainoa, onneksi veri-ym arvot vielä kohallaan, ja leipää, leipää se pitää syyä. Ei mene perille vaikka kuinka yrittää että voisivat YRITTÄÄ muuta. Ei, leipää, pottua ja beceliä vähän.
Joo ihan sama meininki. Becel pro-activeita, benecoleja ja muita 'hyviä' ja suositeltuja rasvoja ja öljyjä syödään ja melko vähän, liha aina rasvatonta jne. Mutsi on aika pahasti ylipainoinen, faija BMI:n mukaan ei, mutta keskivartalolihavuutta on selvästi. Se on semmonen pallovatsalla varustettu tikku.

Leipää menee kammottavia määriä, ja ruuassa perisuomalaiseen tyyliin pitää aina olla joko perunaa, riisiä tai pastaa jossain muodossa. Valio siis hyvin pitkälti terveys- ja ravintosuositusten mukainen, mutta kumma kyllä molemmilla sokeri- ja kolestroliarvot ovat aivan päin vittua, ja läskit pysyy.

Faija usein vielä valittaa että "huippaa" ja on pakko saada jotain sokerista äkkiä. Eli vetää hirveellä hissiliikkeellä sitten sitä veren sokeria jatkuvasti ylös ja alas jonkun sokerilimun tai vaalean leivän kanssa. Ihan kuin narkkari vieroitusoireissa. Rasittaa elimistöä ns. vitusti.

Oon yrittänyt asiaa selittää, että niitä huippauksia ja paikkaustarpeita ei syntyis jos vaan heittäis ne nopeat hiilarit ja sokerit pois ruokavaliostaan, mutta äijä ei yksinkertaisesti PYSTY siihen. Se on niin koukussa siihen hiilaripaskaan.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

elco kirjoitti: Jos oletetaan, että ko. ongelma olisi säilynyt niin olisivatko lääkkeet parantaneet vai heikentäneet tilannetta?

Ymmärrän kyllä että haluat puolustella omaa nukahtamislääkekäyttöäsi, mutta tässä minun esille tuomassa esimerkissä se asia ei ole nyt validi. Kyse kun oli siitä että lekuri määräsi lääkkeen, koska se on tapana.

En siis kritisoi itse läkettä, vaan sitä että on hölmöä että niillä yritetään ratkaista jokaikinen ongelma puuttumatta itse ongelman aiheuttajaan.
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 22.02.2010 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

NuoriD kirjoitti:En oikein ymmärrä, mitä haluat sanoa.
Yritän sanoa sitä, että jos joillain suosituksilla saadaan vaikkapa elinikää pidennettyä, ei se silti ole mikään aukoton totuus. Kyllä, elinikä pitenee, mutta millä hinnalla. Ja dementia oli esimerkkinä siksi että se oli myös artikkelissa esillä.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

elco kirjoitti:Noin käyttötapauksena kymmenen sentin nukahtamislääke on selkeästi parantanut elämäni laatua.
Joo, se on jännä miten seksin jälkeen uni maistuu paremmin.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Noihin nukahtamisvaikeuksiin..

Itse en ole koskaan kärsinyt moisista ongelmista. Yleensä nukahtamiseen kun menee minuutti tai kaks. Jos mene kauan, niin sitten 5 minuuttia. Olen kai melko onnekas asian suhteeen.. :krooh:
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vesper kirjoitti:Yritän sanoa sitä, että jos joillain suosituksilla saadaan vaikkapa elinikää pidennettyä, ei se silti ole mikään aukoton totuus.
Joo, ja kannattaa kuitenkin muistaa että nää nykyiset suositukset ovat vain lisänneet metaboliikkaan liittyviä sairauksia. Onhan se nyt ihan selvä asia, että ilman lääkityksen ja sairaanhoidon huimaa kehitystä, tää jatkuvasti lihoava, verenpaineistuva, sokeritautiin ja MBO:hon sairastuva kansa ei tasan elä aina vain pidempään pelkällä pyhällä hengellä ja perunasoselaatikolla.

Jos Dave oikeasti kuvittelee niin, niin olen aika helvetin huolissani.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti: Joo ihan sama meininki. Becel pro-activeita, benecoleja ja muita 'hyviä' ja suositeltuja rasvoja ja öljyjä syödään ja melko vähän, liha aina rasvatonta jne. Mutsi on aika pahasti ylipainoinen, faija BMI:n mukaan ei, mutta keskivartalolihavuutta on selvästi. Se on semmonen pallovatsalla varustettu tikku.
Isä ei voi edes liikkua, koska sillä on polvi paskana, oottaa nivelenvaihtoa O_o
Manaaja kirjoitti:Oon yrittänyt asiaa selittää, että niitä huippauksia ja paikkaustarpeita ei syntyis jos vaan heittäis ne nopeat hiilarit ja sokerit pois ruokavaliostaan, mutta äijä ei yksinkertaisesti PYSTY siihen. Se on niin koukussa siihen hiilaripaskaan.
Mie oon kans yrittäny selittää että ei rasva ole pahasta mutta ei. Toinen hokee että "kolesteroli, kato kolesteroli" ja toinen "läskiä pitää saaha pois". Miten vitussa sen pään saa kääntymään? Kumpikaan ei kuitenkaan saa esim sitä painoa piettyä aisoissa. Äiti on 160cm pitkä ja se on varmaan laihuttanu yhteensä 50 kiloa. Siis 20 vuoden aikana. Ja kertaakaan ei paino ole ollu alle 55 kilon!

LEIPÄÄ JA POTTUA! Onneksi ne sentään syö ruisleipää eikä pullaa! Vaikka kyllä ne pullaaki syö, siis kahvileipänä. Ne on, ihan ko sanoit, koukussa hiilareihin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Manaaja kirjoitti:[äijä ei yksinkertaisesti PYSTY siihen. Se on niin koukussa siihen hiilaripaskaan.
Eikun interventiota kehiin!
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Vesper kirjoitti: Yritän sanoa sitä, että jos joillain suosituksilla saadaan vaikkapa elinikää pidennettyä, ei se silti ole mikään aukoton totuus. Kyllä, elinikä pitenee, mutta millä hinnalla. Ja dementia oli esimerkkinä siksi että se oli myös artikkelissa esillä.
No kyllähän se elinikä on pidentynyt sitten pulavuosien, jolloin kuolleisuuskin oli suurempi. Ennen oli tavanomaista kuolla mm. synnytykseen, nykyään kuolleisuusprosentti on häviävän pieni.

Ennen kuoltiin myös helposti erilaisiin kulkutauteihin ja muihin sairauksiin/tauteihin, joita voidaan nykyään hoitaa. Eli eliniän piteneminen johtuu osittain luonnollisesti siitä, että nykyään osataan hoitaa sairauksia, joita ei ennen osattu. Enää ei tarvitse kuolla esim. 2-kymppisenä keuhokuumeeseen jne.

Jos ennen muinoin keskimääräinen elinikä olisi ollut sama kuin nyt, niin kenties dementiaakin olisi esiintynyt silloin enemmän. Ehkä.

Tätä viestiä ei ole osoitettu yksinomaan sinulle, Vesper.

"Dementia on oire, jota voivat aiheuttaa lukuisat eri sairaudet. Näistä yleisimmät ovat Alzheimerin tauti ja aivoverenkiertohäiriöt. "

Muistisairauden riskiä voi vähentää omilla elämäntapavalinnoillaan. Keski-iän korkea verenpaine, kohonnut kolesteroli ja huomattava ylipaino lisäävät myöhäisiän dementian riskiä.

Virkistävien harrastuksien ja aktiivisen sosiaalisen kanssakäymisen on todettu jossain määrin suojaavan dementoitumiselta.

Terveellinen, runsaasti kasviksia ja kalaa sekä niukasti eläinrasvoja sisältävä ruokavalio kuuluu myös dementialta suojaaviin tekijöihin.


http://www.poliklinikka.fi/?page=4219797&id=3180297&


En ota sen kummemmin kantaa tuohon Antti heikkilän toteamukseen, että voi ja makkara olisivat terveellisiä. Luin kyllä koko artikkelin, mutta olisi mielenkiintoista lukea eläinrasvoista ja niiden vaikutuksista enemmänkin.

Sitä ennen en viitsi artikkelia kommentoida, koska minulla ei ole siihen mitään sanottavaa. Skeptinen toki olen etenkin noin raflaavan otsikon takia: Se ettei jokin ruoka ole suoranaisesti epäterveellistä, ei tarkoita että se olisi terveellistä. Sitä paitsi määräkin ratkaisee, ei vain laatu.

Minulla on muuten veriarvot (myös kolesteroli) pysyneet erinomaisina peruna-, vihannes- ja riisipainotteisella ruualla. En voisi luopua perunasta, sillä se on lempiherkkuani, mutta eipä ole tarvettakaan enkä ole onnistunut lihostumaan ylipainoiseksi tällä ruokavaliolla. Omegaa vedän kyllä tabletteina ja iho tykkää.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Yritän sanoa sitä, että jos joillain suosituksilla saadaan vaikkapa elinikää pidennettyä, ei se silti ole mikään aukoton totuus.
Joo, ja kannattaa kuitenkin muistaa että nää nykyiset suositukset ovat vain lisänneet metaboliikkaan liittyviä sairauksia.

Jos Dave oikeasti kuvittelee niin, niin olen aika helvetin huolissani.
Mieluummin elän aika täpöllä vähemmän aikaa ja kuolen kerralla vaikka sydäriin kuin kituutan diabeteksessä ja vaikka missä muussa ysikymppiseksi! Semmonen 75 ois aika hyvä. Ja sit jos "kuolis terveenä" niin avot. Kiitos.
Kai Nalo kirjoitti:Eikun interventiota kehiin!
Niin mutta MITEN?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

annepa kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:Eikun interventiota kehiin!
Niin mutta MITEN?
En mä tiedä. Se oli vitsi.