Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja annepa »

Kreitsu kirjoitti: Minulla on muuten veriarvot (myös kolesteroli) pysyneet erinomaisina peruna-, vihannes- ja riisipainotteisella ruualla. En voisi luopua perunasta, sillä se on lempiherkkuani, mutta eipä ole tarvettakaan enkä ole onnistunut lihostumaan ylipainoiseksi tällä ruokavaliolla. Omegaa vedän kyllä tabletteina ja iho tykkää.
Se on hyvä jos se sulle sopii, mua harmittaa esim vanhempieni tapauksessa se että eivät edes suostu KOKEILEEN että mitä tapahtuis jos vaikka korvais potun muilla juureksilla ja pastan palkokasveilla.

Terveisin: Lanttu on hyvää!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

annepa kirjoitti:LEIPÄÄ JA POTTUA! Onneksi ne sentään syö ruisleipää eikä pullaa! Vaikka kyllä ne pullaaki syö, siis kahvileipänä. Ne on, ihan ko sanoit, koukussa hiilareihin.
Joo, sama juttu näillä. Ruisleipää pääosin. Vaan kun ei se ruisleivänkään kuorma elimistölle näytä olevan mikään kovin vähäinen vaikka sitä viljanperkelettä täysjyvätuotteena aina joka välissä glorifioidaankin.

Noi täysjyvätuotteet ja niiden kuormitus elimistölle kai jollain tavalla mitataan ja mainostetaan aina rikkoutumattomana jyvänä, joka ei pysty imeytymään kovin tehokkaasti ruuansulatuksessa elimistöön. Mutta heti kun se jyvä jauhetaan tuusan nuuskaksi, niin sen sisus aiheuttaa ihan samanlaisen glykeemisen kuorman elimistölle kuin mikä tahansa sama määrä jauhettua jyvänydintä, eikä siinä hirveästi pelasta ne täysjyvän kuoret muuten kuin sitovana selluloosakuituna.

Näin mä oon tän pähkäillyt, sillä mitenkään muuten ei käy järkeen se, miten täysjyvän glykeeminen indeksi ja kuorma on aina niin pieni kun puhutaan pelkästä jyvästä, mutta heti kun siitä leivotaan leipää, niin se ei enää sitä olekaan. Taidetaan vaan kummasti unohtaa mainita tää kyseinen asia kuluttajille.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kirjoitanko mä jotenkin epäselvästi?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti:Vaan kun ei se ruisleivänkään kuorma elimistölle näytä olevan mikään kovin vähäinen vaikka sitä viljanperkelettä täysjyvätuotteena aina joka välissä glorifioidaankin.

*selitystä*
Kiitos tiedosta, tää oli uutta!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja annepa »

Vesper kirjoitti:Kirjoitanko mä jotenkin epäselvästi?
Nöy
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Vesper kirjoitti:Kirjoitanko mä jotenkin epäselvästi?
Tää oli varmaan mulle? Et kirjoita epäselvästi, mutta minulla oli yleinen tarve pohtia tuota eliniän pitenemistä. Tuskin se on pidentynyt yksinomaan lääkkeiden tai ruokavalion takia, vaan siksi ettei enää tarvitse delata samoihin "pikkuvaivoihin" niin kuin ennen.

Ja totta, se ei tarkoita sitä että elämänlaatu mitenkään olisi parantunut, vaikka vanhemmiksi keskimäärin eletäänkin.
elco

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja elco »

Kai Nalo kirjoitti: Ymmärrän kyllä että haluat puolustella omaa nukahtamislääkekäyttöäsi, mutta tässä minun esille tuomassa esimerkissä se asia ei ole nyt validi. Kyse kun oli siitä että lekuri määräsi lääkkeen, koska se on tapana.
Höpön. En minä mitään omia taipumuksiani tässä yritä puolustella, vaan kysyä olisiko ongelman säilyessä lääkkeiden syöminen heikentänyt vai parantanut tilannetta?

Olihan se tietty odotettavissa, että tuosta nukahtamislääkkeen syömisen mainitsemisesta syntyy kovaa paheksuntaa. Tokihan ongelman perimmäinen syy on duuni, mutta kun ei muutakaan osaa ja ainakin toistaiseksi pidän viidestuhannesosan investointia nettotuloistani nukahtamislääkkeeseen fiksumpana liikkeenä kuin alan vaihtoa. Ilmankin pärjäsin, mutta en koe tätä sen kummempana liikkeenä kuin buranan ottamista kankkuseen: en ymmärrä, miksei niin voisi tehdä, vaikka perimmäinen syy olikin juopottelu?

Mielestäni koko tämä keskustelu muuten on aika pöljäilyä. Tokihan se on selvää, että lääkittäviä vaivoja tulee uusia, kun saadaan edellinen päävaiva paremmin hallintaan.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

elco kirjoitti:olisiko ongelman säilyessä lääkkeiden syöminen heikentänyt vai parantanut tilannetta?
Epärelevanttia. Ongelma ratkesi muuta kautta, joten tuo pähkäily on tarpeetonta.

Mut sanotaan nyt että kyllä joo. Auttaa ne varmastikin.
Olihan se tietty odotettavissa, että tuosta nukahtamislääkkeen syömisen mainitsemisesta syntyy kovaa paheksuntaa
Ai missä? en minä ainakaan ole paheksunut itse lääkettä, vaan sitä ratkaisua jonka terveysalan ammattilainen teki.

Itse olen syönyt vuositolkulla närästyslääkettä vaivaan, jonka lopulta ratkaisin kahdessa viikossa muuttamalla ruokailutottumuksiani.

Miksi söin lääkettä? Ne olivat halpoja ja helppoja, eikä sen kummallisempia kuin burana krabulaan. Järkevää? Not.

************

Paitövei, miten menet nukkumaan? Nälkäisenä, aktiviteettien jälkeen vai kahvimukin jälkeen?

Jos menen nukkumaan enkä saa unta varttiin, hipsin iltapalalle ja koetan sen jälkeen uudelleen. Toimii kuin häkä. Nälkäisen nukkumisesta ei tule mitään.
elco

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja elco »

Kai Nalo kirjoitti:
Paitövei, miten menet nukkumaan? Nälkäisenä, aktiviteettien jälkeen vai kahvimukin jälkeen?
Yleensä väsyneenä. En koskaan nälkäisenä enkä koskaan juo kahvia duunipäivän jälkeen. Sängyssä tulee toisinaan kelattua duunikuvioita, mutta en koe sitä mitenkään järin tuottavana tai koherenttina: ajatukset vain palaavat päivän tapahtumiin.

Jos olen pelannut tennistä illalla niin uni ei tule selvin päin millään.
NuoriD

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:
Mielestäni koko tämä keskustelu muuten on aika pöljäilyä. Tokihan se on selvää, että lääkittäviä vaivoja tulee uusia, kun saadaan edellinen päävaiva paremmin hallintaan.
Näinhän se on.

Kumpi on terveempi, 50 vuotiaana infarktiin kuollut, vai 60 vuotias II-tyypin diabeetikko? Oma käsitykseni on, että se kuollut kaveri on sairaampi. Tietenkin paras olisi, ettei sillä 60 vuotiaallakaan olisi sitä II-tyypin diabetesta. Sen syy on kuitenkin se, että tod. näk. (epäedullisten geenien lisäksi) hän syö enemmän kuin kuluttaa ja liikkuu liian vähän.

Vielä 70-luvulla 50-vuotiaita kuoli sydäninfarktiin kuin kärpäsiä. Ei ehditty sairastua II-tyypin diabetekseen, kun oltiin jo puupalttoossa.

Tietysti ihanne on, että kaikki eläisivät terveinä ikuisesti, mutta ainakin toistaiseksi kaikki ovat lopulta kuolleet johonkin.

Pointti on siis se, että aina sitä johonkin kuollaan, mutta nykyään ollaan keskimäärin terveempiä ja pitkäikäisempiä kuin koskaan.

On muuten muotia kauhistella sitä, miten "nykyään lyödään masennuslääkepurkki niin helposti käteen", mutta kannattaa taas katsoa, mihin suuntaan edellä linkittämäni itsemurhakuolleisuuskäppyrä osoittaa. Itsemurhakuolleisuus on alentunut samaa tahtia, kun masennuslääkkeiden käyttö on lisääntynyt.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriD kirjoitti: On muuten muotia kauhistella sitä, miten "nykyään lyödään masennuslääkepurkki niin helposti käteen", mutta kannattaa taas katsoa, mihin suuntaan edellä linkittämäni itsemurhakuolleisuuskäppyrä osoittaa. Itsemurhakuolleisuus on alentunut samaa tahtia, kun masennuslääkkeiden käyttö on lisääntynyt.
Kait siinä kauhistellaan sitä että se on ainoa hoito ja automaatio niin monesti. Kyllä minäki sitä ihmettelen. Ja pääpilleripurkkeja saa semmoisetkin jotka ei niitä tarvi, ne tarvii jotain ihan muuta.

Mutta noin yleisesti ottaen olen kyllä sitä mieltä että on hyvä tämä trendi pääpipien kanssa, ei tarvi enää keskenään nurkassa vatvoa vaan saa apua, edes jotain, kuten pilleripurkin. Jos siis ymmärtää pyytää.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

elco kirjoitti:[Sängyssä tulee toisinaan kelattua duunikuvioita, mutta en koe sitä mitenkään järin tuottavana tai koherenttina: ajatukset vain palaavat päivän tapahtumiin.
Hmm. Jostain kumman syystä minä tuppaan unohtamaan duuniasiat siinä vaiheessa kun räppään duunissa monitorin kiinni. Toisin sanoen, olen vaan liian patalaiska uhraamaan ajatustakaan duunille vapaa-ajallani.

Luonnon lahja kai olla hälläväliä.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti: Itsemurhakuolleisuus on alentunut samaa tahtia, kun masennuslääkkeiden käyttö on lisääntynyt.


Mites noi koulusurmat?
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:hän syö enemmän kuin kuluttaa ja liikkuu liian vähän.
Tää on kuin Back to the Futurea katselisi. Jopa Doc tuntuu tulevan vuodelta 1955.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Mut joo. Mulle kelpaisi nyt lääke joka saisi mut keskittymään 100%:sti meneillään olevaan viiden päivän Ibarin nettikoulutukseen ja sen jälkeiseen sertifiointiin. Mistä sais?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tuohon odotettavissa olevan eliniän kasvuun on käsittääkseni vaikuttanut jonkin verran myös yleisen turvallisuuden parantuminen: liikenneturvallisuuden ja esmes työturvallisuuden.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
elco

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja elco »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Tuohon odotettavissa olevan eliniän kasvuun on käsittääkseni vaikuttanut jonkin verran myös yleisen turvallisuuden parantuminen: liikenneturvallisuuden ja esmes työturvallisuuden.
Voisin luulla, että kaikkein eniten siihen on vaikuttanut imeväiskuolleisuuden väheneminen.

Yksi nollavuotias tuhoaa tilastoja yhtä paljon kuin kolme viisikybäistä.
elco

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja elco »

Kai Nalo kirjoitti: Luonnon lahja kai olla hälläväliä.
Niinno, mulla ei ole pahemmin tuon painonhallinnan kanssa ollut ongelmia.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

elco kirjoitti: Niinno, mulla ei ole pahemmin tuon painonhallinnan kanssa ollut ongelmia.

No mulla vähä on, mutta ei sekään ongelma millään napeilla ratkeaisi. :P
NuoriD

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:hän syö enemmän kuin kuluttaa ja liikkuu liian vähän.
Tää on kuin Back to the Futurea katselisi. Jopa Doc tuntuu tulevan vuodelta 1955.
Kyllä se noin pähkinänkuoressa on. Kannattaa pitää perusasiat yksinkertaisina ja tosiasia on, että jos ihminen ei ole ylipainoinen ja liikkuu paljon, niin kakkostyypin diabeteksen riski on vähäinen. Lähes kaikki kakkostyypin diabeetikot ovat ylipanoisia. Ongelmahan tässä onkin nimenomaan se, että se ON niin yksinkertaista. Ei saisi syödä enempää kuin kuluttaa ja pitäisi liikkua paljon. Äärettömän yksinkertaista ja silti suurelle osalle käytännössä mahdotonta.

Ylipanoiseksi ei pääse, jos ei syö enemmän kuin kuluttaa. Tästähän olemme keskustelleet ennenkin. Ihmisellä kun ei ole fotosyntetisoivia geenejä tai juuria, niin massanlisän on pakko tulla suun kautta sisään.

Keskitysleireillä ei ollut lihavia vankeja eikä kakkostyypin diabetesta.
NuoriD

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kai Nalo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Itsemurhakuolleisuus on alentunut samaa tahtia, kun masennuslääkkeiden käyttö on lisääntynyt.


Mites noi koulusurmat?
Ei vaikuta suuressa mittakaavassa mitään:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=ldk00284

Itsemurhakuolleisuus on vähentynyt vuoteen 1990 nähden useilla sadoilla/vuosi, eli 10 koulusurmattua sinne tai tänne ei vaikuta tuohon mitään.
Chap

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Chap »

NuoriD kirjoitti: Keskitysleireillä ei ollut lihavia vankeja eikä kakkostyypin diabetesta.
No mutta eipä heidän elinajanodotekaan ollut kovinkaan hyvä. Ehkä Heikkilällä kuitenkin on pointtinsa!
elco

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja elco »

Kai Nalo kirjoitti:
elco kirjoitti: Niinno, mulla ei ole pahemmin tuon painonhallinnan kanssa ollut ongelmia.

No mulla vähä on, mutta ei sekään ongelma millään napeilla ratkeaisi. :P
Ja vaikka ratkeaisikin niin sinähän et niitä nappeja söisi.
Mayah
Elämätön Kitisijä
Viestit: 365
Liittynyt: 01.09.2009 1:38
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Mayah »

Helvetin iso osa ihmisistä uskoo sen, mitä he haluavat uskoa. Voin ja makkaran ystävät varmasti ilahtuvat näistä uutisista ja palvovat Heikkilää jumalanaan.

Kyllähän noita kaikenmaailman hölynpölytutkimuksia aina tulee, on jos jonkin sortin koulukuntaa ruokavalion suhteen. Itse luotan siihen, että kun syö monipuolisesti niin ei ainakaan ihan päin vittua voi ruokavalio mennä.
Mayah
Elämätön Kitisijä
Viestit: 365
Liittynyt: 01.09.2009 1:38
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Mayah »

Vastaa Viestiin