Hyviä podcasteja?

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25354
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 24.11.2020 12:06
Nyt satunnaisesti kotiseudulla käydessään ei voi välttyä tunteelta, että on kasvanut ulos kotiseudusta, eikä ole minkäänlaista halua palata siihen maailmaan.
Juu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23422
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Joisin varmaan itseni hengiltä jos palaisin pikkukaupunkiin. Ei mitään kaupunkiaktiviteettia, mutta ei kunnon persjönsterikään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21129
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.11.2020 11:18
Juu. Mä uskon. Mutta mä en tunnetasolla pysty ymmärtämään. Itselläni on mielikuva 80-luvusta, että persejönsterissä kaikki asuivat samanlaisissa omakotitaloissa ja ajoivat samanlaisilla autoilla. En kokenut,että olisi ollut muita köyhempiä tai rikkaampia.
Suomessa erot huomaa vasta kun vaihtaa suodattuneesta yhteisöstä toiseen suodattuneeseen. Jos olisit vaihtanut koulua Töölöstä Kontulaan, niin luultavasti olisit ollut hieman ihmeissäsi.

Itse vartuin pikkupaikkakunnalla, jossa kaikki kävivät samoja kouluja. Eihän siellä ollut niin paljon parempaa väkeä, että kenenkään kaveripiiri olisi voinut muodostua erityisen valikoituneesta joukosta. Sen muistan, että ihmettelin joskus kavereiden rahankäyttöä. Insinööriperheissä oli lapsilla paremmat viikko- ja lahjarahat. Kyllä tuo rajoitti elämää. Joku videon vuokraaminen kimpassa olisi vaatinut fyrkkaa, eikä kotona koskaan oltu opetettu, miten fyrkkaa hankitaan. Olisin voinut olla menestyvä koiranulkoiluttaja tuossa vaiheessa (paitsi että olin myös patalaiska).

Oma tyttäreni on kasvanut täysin kermaperseympäristössä. Shokki tulee olemaan joskus kova, jos jonnekin Kontulaan eksyy. Mutta miksi eksyisi? On Espoossa siten vielä Westend, jossa kaveriperheen mukaan meininki on sitten yhtä porrasta ylempänä. Erityisesti pojilla kalliit statusesineet, kuten vaatteet, pelikonsolit, pyörät, kännykät, jne. näyttelevät isoa roolia. Vaikka joku haluaisi segregaation estämiseksi sijoittaa jonkun köyhän perheen Westendiin, niin piffaako valtio/kaupunki myös sen iPhone 12:n, jotta lapsi ei näytä ihan nuijalta ala-asteella?

Olen tyytyväinen elämääni minulle sopivassa ympäristössä. Meillä on varaa meidän asuinalueen juttuihin. Tyttären kaveriperheet hoitavat asiansa ja heillä on mukava käydä kylässä. Joku narkkariperhe tietysti rikastuttaisi elämääni, mutta poliisin kanssa asiointi ja hätäpuhelut tuntuvat tarpeettomalta stressiltä arjen pyörityksessä. Minulle riittää leirikouluasioiden hoito.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25354
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 23.11.2020 10:19 liberaalikokoomushenkistä (mukana kyllä myös yksi oikeistodemari) Politbyroota.
Kokeilin tätä, kun mainitsit tämän toisaallakin. Kuuntelin ensin yhden jakson, joka oli jo pari viikkoa vanha kuunteluhetkellä (käsitteli mm kannabisaloitetta) ja se ei oikein sytyttänyt. Oli jotenkin väkinäistä vitsin vääntöä kannabismaataloudesta. Itse asiassa ko. jakso jäi kesken nopeasti, eli ehkä se parani myöhemmin.

Tietysti tässä saattoi olla jonkinlainen kulttuurishokki, kun olen ensin kuunnellut monta jaksoa aiemmin mainostamaani Lex Fridmania. En siis esitä, että Fridman olisi parempi, mutta siinä on niin erilainen tyyli. Obs! Fridman sopii vain nörteille.

Nyt pe kuuntelin sitten uunituoreen Politbyroon, joka käsitteli (tietenkin) Capitol-mellakkaa ja rokotusaikataulua. Tämä toimi paremmin. Huvitti kun Korpinen ironisesti totesi, että on niin vaikeeta, kun siinä on ne joulun välipäivät ja sitten loppiaisenkin jälkeen on taas melkein heti jo viikonloppu. Ja myös, että tuntisikohan Sanna Marin jonkun vaikutusvaltaisen ihmisen, jolle voisi esittää toiveen rokotusaikataulusta. Eo. podcastin luonteeseen ehkä kuuluu, että se pitää kuunnella uunituoreenaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, mäkin olin tuossa viime vuoden loppupuolella vähän kyllästynyt Politbyroohon, tuntui aika pinnalliselta ja turhanpäiväiseltä. Näkökulmat olivat huonosti ajateltuja eivätkä kovin oivaltavia. Mutta joulutauon jälkeen tuntui taas suht koht tuoreelta ja olin ihan tyytyväinen.

Ehkä tässä on kuitenkin se, että kuten olen selittänyt, mulle Politbyroo toimii ennen muuta näköalana tai muistutuksena siitä, että kokoomuksessa on kuin onkin olemassa urbaaniliberaali ja osin ihan sivistynytkin fraktio, kun julkisuudessa puolueesta esiin nousee lähinnä light-persujen tai urpo-libertaarien luotaantyötävä älämölö (ja se ainoa demari on myös virkistävästi erilainen sen puolueen eläköityvä paperimies -stereotypiaan verrattuna). Ehkä sä et tällaista uskonluontia tarvitse? Lisäksi se ikään kuin puheenjohtajana toimiva Matti Parpala on pikkaisen tuttu aiemmasta työelämästä, mikä ehkä antaa podcastille myös henkilökohtaisesti hienoisesti kiinnostavan dimension.

Nauratti myös tuo Korpisen ymmärrys sille, että onhan tämä vuodenvaihde hankala. Olenko jo avautunut Kitinässä siitä, miten joku vuosi sitten puheenjohdin yhteispohjoismaista selvitysryhmää, jonka piti työstää joku raportti todella löysällä aikataululla? Ei se mitään, avaudun uudestaan: vaikka aikaa oli siis vaikka kuinka paljon, oli lähes mahdoton löytää sellaista kokousaikaa, etteikö joku olisi ollut lomalla. Mukana oli yksi ei-pohjoismaisesta työkulttuurista vast'ikään Pohjoismaihin siirtynyt, ja hän piti tätä aika huvittavana silleen päätä pyörittelevän epäuskoisuuden hengessä. (Toki asiasisällöllisesti tilanne lienee, kuten Parpala jaksossa selittikin, se, että terveydenhoitologistikot sanoivat jo hyvissä ajoin ennen joulua, että kone on viritetty käynnistymään tänään, rokotukset edellisinä viikkoina ovat olleet sellaista vastentahtoista performanssia. Projektin toimivuus (or lack thereof) nähdään vasta alkaen tästä päivästä.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25354
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun kun on ollut vähän vaikea ymmärtää kavereita, jotka ovat raivonneet hitaasta rokotusaikataulusta, niin ehkä tuo oli siinä mielessä ihan oivaltava huomio podcastissa, että kun monet yrittäjät ovat aivan rotkon partaalla ja taistelevat elämästä ja kuolemasta yrityksen kanssa, niin heitä raivostuttaa, jos rokotuksien suhteen julkisella sektorilla kalenteroidaan lomien kanssa.

Eli että vaikka lopulta epidemian kannalta ei ole mitään merkitystä, laitetaanko ne muutamat nimelliset rokotukset muutama päivä ennemmin vai myöhemmin, niin eo. syystä se voi olla merkittävää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo. Ehkä jonkun yleisen mielialan ja koronataistelumoraalin kannalta tuo olisi ollut hyväksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25354
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuuntelin nyt Urpsun suositteleman (suureen valtaan liittyy suuri vastuu) Uutisraportin viimeisimmän jakson, ja se oli ihan mukava.
Käsitteli Trumpin virkarikossyytettä ja Kokoomuksen rajapinta-analyysiä.

Hesarin Yhdysvaltojen kirjeenvaihtaja oli mukana. Hän oli Capitolilla mellakan aikaan. Muut kysyivät pelottiko. Sohvi (kuten me tutut häntä kutsumme) kertoi, että hän pelkäsi koko ajan eniten sitä, että akku loppuu :) Hauskaa, että historiallisissakin tapahtumissa arkiset ongelmat on päällimmäisinä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25354
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Viime päivinä olen lähes joka arkipäivä kuunnellut tämän



Kyseessä on lyhyt, vajaan vartin mittainen podcast, jossa Tuomas Peltomäki juttelee jostain päivän Hesarin isosta aiheesta jutun kirjoittaneen toimittajan kanssa.

Eli toimittaja haastattelee toimittajaa tyylinen juttu. Kuitenkin mukavasti yleensä käsittelee jotain merkittävää aihetta ja sopivan lyhyt.

En oikein osaa päättää mitä ajattelen Peltomäestä. Hänen vilpitön tyhmien kysely on pääsääntöisesti ok, mutta joskus ärsyttää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25354
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.11.2020 15:17 Löysin juuri tämän

https://lexfridman.com/

edit: laiteaans linkki oikein

https://lexfridman.com/podcast/

Äijällä on kyllä äärimmäisen kova kattaus vieraita

Löysin tämän, kun etsin podcasteja risc vs. cisc kysymyksestä.

Lex Fridman juttelee aiheesta https://en.wikipedia.org/wiki/David_Pat ... scientist) kanssa



En paljoa podcasteja kuuntele, mutta autoillessa ajoittain.
Taas tätä samaa



Keskustelu pohjoiskorealaisen loikkarin kanssa.

Keskustelun mielestäni mielenkiintoisin kohta on, että podcastin isäntä, jonka juuret ovat Neuvostoliitossa ja vieras, joka on pohjoiskorealainen loikkari, ovat huolissaan Yhdysvaltojen sananvapaudesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Kerttu
Kitinä paheena
Viestit: 46
Liittynyt: 31.01.2018 17:17
Paikkakunta: KesäSuomi plus syksykin joskus

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja Kerttu »

^Olen muinoin lukenut tuon Yeomi Parkin kirjan In Order to Live. Karua luettavaa, mutta on linjassa muiden loikkaritarinoiden kanssa. Hyvä, että näistä keskustellaan mutta tuskinpa se tilanne P-Koreassa on mihinkään ihan heti muuttumassa. Sääli.
Kerttu
Kitinä paheena
Viestit: 46
Liittynyt: 31.01.2018 17:17
Paikkakunta: KesäSuomi plus syksykin joskus

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja Kerttu »

Niin ja lenkillä tykkään kuunnella muun muassa brutaaleja satuja. Talesissa on klassikoita ja erikoisempia tarinoita ympäri maailmaa. Löytyy Spotifysta.

https://www.parcast.com/tales
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5036
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Hyviä podcasteja?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Oon alkanut kuunnella myös Ruben Stilleriä Spotifyssa ja jänskästi olen koukuttunut. Spotifyn mukaan olen kuunnellut jotain 11202 minuuttia Spotifyta, jonka kohdallani tarkoittaa lähes yksinomaan podcasteja (ei pelkästään Rubenia, huom.), sillä en kuuntele musiikkia (koska musalistoja ei voi tallentaa ja kuunnella offline toisin kuin podcasteja). Kuuntelen ainoastaan lenkeillä, en ikinä himassa.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Vastaa Viestiin