Miksi et ajat bussikaistaa?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Miksi et aja bussikaistaa?

Se on lainvastaista
3
13%
Se on moraalisesti väärin
7
29%
Pelkään sakkoja
1
4%
Pelkään vihaista bussi/taksikuskia
0
Ei ääniä
En halua häiritä joukkoliikennettä
3
13%
Ajan bussikaistaa
3
13%
Olen köyhä tai viherpiipertäjä ja minulla ei ole autoa
7
29%
 
Ääniä yhteensä: 24

NuoriD

Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kuten tarkkaavainen lukija muistaa, olen kertonut työmatkallani ohittavani pitkän autojonon ajamalla osittain jalkakäytävää pitkin.

Nyt Helsingin kaupunki on ystävällisesti rakentanut kyseiseen kohtaan bussikaistan ja pääsen ohittamaan jonon kätevästi sitä pitkin.

Viereisellä kaistalla seisoo kymmenien metrien jono ja minä ohitan jonon kätevästi tyhjää bussikaistaa pitkin. En ymmärrä, miksi muu porukka jurputtaa autoissaan, kun vieressä on tyhjä kaista.

Miksi et aja bussikaistaa?

Pallotin luonnollisesti "ajan bussikaistaa"

Edit: tässä ei tarkoiteta bussikaistan ajamista silloin, kun se on liikennesääntöjen mukaan sallittua tai jopa pakollista.
Viimeksi muokannut NuoriD, 21.09.2010 9:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

NuoriD kirjoitti:Miksi et aja bussikaistaa?
Pallotin luonnollisesti "ajan bussikaistaa"
Olen ovela ja ajan Tuusulan väylän lopussa ennen isoja valoja bussikaistalle ja kiertäen ruuhkat ja jotta homma näyttää lailliselta, kierrän Shellin kohdalta yhden korttelin ja ajan kaikkien eteen.

Kotiin lähdettäessä ajan usein Kätilöopiston kautta, koska ns. päätie on aivan jumissa.
Paras päivä ikinä.
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
Bussikaistaahan saa ajaa jos kääntyy seuraavasta oikealle. Oletan ettet kyllä ole kääntymässä seuraavasta oikealle.
Daah!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Se on lainvastaista.


Enkä näe mitään syytä olla mulkku parin minuutin säästön takia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:^ Mitä yritän sanoa, että kyselysi on per*eestä, ND hyvä.

Oletettavasti jokainen, joka asuu vähänkin isommassa kaupungissa ja omistaa auton ajaa joskus bussikaistalla. Kun laki suorastaan velvoittaa ryhmittäytymään näin.
No mä nyt olettaisin, että jokainen tajuaa, että tässä ei tarkoiteta bussikaistan ajamista silloin, kun se on liikennesääntöjen mukaan sallittua tai jopa pakollista.

Jos joku ei aja bussikaistaa, vaikka laki velvoittaisi ryhmittymään sille, niin se on mun mielestäni jo eri kyselyn aihe.

Mutta lisään nyt tämän vielä johdantoon.
Gaia

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Bluntly kirjoitti:Se on lainvastaista.


Enkä näe mitään syytä olla mulkku parin minuutin säästön takia.
Tää.

Kehä 1:lta meille käännyttäessä toki pitää hetken ajaa bussikaistaa.
Mulla ei ole mihinkään niin kiire, että olisi jonkunlainen pakko ajaa arveluttavalla tavalla.
Dumis

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Moraalisesti väärin, pelkään tsakkoja sekä on lainvastaista.
Eniten varmaan pelkään sakkoja/vihaista bussikuskia.
Joskus ajelin bussikaistaa kun oli kiire töihin, nykyään ole tarvetta/mahdollisuutta.
Viimeksi muokannut Dumis, 21.09.2010 9:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Bluntly ja Gaia:

Noudatatteko kaikkia lakeja?

Minä jätän mahdollisuuksien mukaan noudattamatta mielestäni tyhmiä lakeja.
masa

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja masa »

Bluntly kirjoitti:Se on lainvastaista.


Enkä näe mitään syytä olla mulkku parin minuutin säästön takia.

Komppi. Letkojen ohittelijat pitäisi myrkyttää.


Itse yritän aina pitää välit niin pienenä, että nuo mulkvistit eivät pääse kiilaamaan väleihin. Muutaman kerran on ollut kyllä todella lähellä kolarointi, mutta mitä väliä. Pääasia että saa vittuilla kiilareille.
Gaia

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Gaia »

NuoriD kirjoitti:Bluntly ja Gaia:

Noudatatteko kaikkia lakeja?
Liikenteessä kyllä. Arvostan sekä omaa että toisten henkeä ja terveyttä.

Kaikkien lakien noudattamiseen en kertakaikkiaan kykene ottamaan kantaa koska en tunne kaikkia lakeja. Saatan tietämättäni rikkoa jotain.

Noin yleisesti pyrin elämään niin, ettei ainakaan viranomaisten taholta tule sanomista.

Mitkä ovat ND mielestäsi "tyhmiä lakeja"?
masa

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti:Noudatatteko kaikkia lakeja?

Minä jätän mahdollisuuksien mukaan noudattamatta mielestäni tyhmiä lakeja.

Haluaisitko tänne samanlaisen liikenteen kuin mitä vaikkapa Italiassa on?
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Gaia kirjoitti:
Mitkä ovat ND mielestäsi "tyhmiä lakeja"?
No esim juuri se, että jos vieressä on aivan tyhjä bussikaista ja vieressä seisoo kymmenien metrien jono, niin että sitä tyhjää kaistaa ei saisi käyttää.

Ja onhan noita tymiä lakeja vaikka kuinka paljon.

Esim. juuri nyt polkaistaan pystyyn haja-asutusalueiden pakollinen jätevedenpuhdistus, vaikka haja-asutusalueiden jätteiden kuormitus on vain 10% maatalouden kuormituksesta. Tuota jättäisin noudattamatta, jos se olisi minua koskeva ja jos se olisi mahdollista.

Mutta tästäpä täytyy perustaa oma gal lup.
Charles Caldwell

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Charles Caldwell »

Gaia kirjoitti:Mulla ei ole mihinkään niin kiire, että olisi jonkunlainen pakko ajaa arveluttavalla tavalla.
Tää. Ja se, että kaikki bussikaistalla kiilailevat ovat homoja. Davehan tunnetusti on, joten sääntö vahvistui.
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Muakin ottaa pattiin, jos joku ohittaa jonon ja sitten kiilaa väliin.

Itse en kiilaa vaan sujahdan.
Charles Caldwell

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Charles Caldwell »

Dave, katsotko olevasi etuoikeutettu? Itse olen samalla viivalla kaikkien muiden kanssaihmisten kanssa ja silloin mennään vallalla olevilla säännöillä.
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Charles Caldwell kirjoitti:Dave, katsotko olevasi etuoikeutettu? Itse olen samalla viivalla kaikkien muiden kanssaihmisten kanssa ja silloin mennään vallalla olevilla säännöillä.
Noudatatko kaikkia voimassa olevia lakeja? Eli laki on laki ja sitä täytyy noudattaa?
Charles Caldwell

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Charles Caldwell »

NuoriD kirjoitti:
Charles Caldwell kirjoitti:Dave, katsotko olevasi etuoikeutettu? Itse olen samalla viivalla kaikkien muiden kanssaihmisten kanssa ja silloin mennään vallalla olevilla säännöillä.
Noudatatko kaikkia voimassa olevia lakeja? Eli laki on laki ja sitä täytyy noudattaa?
Tähän pyrin. Säännöt, ja niiden noudattaminen, edistää tasa-arvoa. Ja liikenteessä muiden huomioiminen on musta erinomaisen hieno asia.

Isojen liittymien vetoketju -periaate on musta hieno asia. Siis se, että me olemme sen sisäistäneet. Vielä kun sen kädenheilautuksen muistais heittää, niin sinne taakse jäävälle jäis hyvä mieli.

Myönnän saman tien, että pyöräilessä tulee joskus mentyä punaisiin, kun näyttää siltä, että liikenne vain seisoo.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Minä jätän mahdollisuuksien mukaan noudattamatta mielestäni tyhmiä lakeja.
Niin mäkin, mutta vain silloin kun kaikki muutkin voisivat tehdä samoin eikä siitä seuraisi mitään ikävää. Bussikaistan käyttäminen sääntöjen vastaisesti ei kuulu tähän ryhmään, eikä ole osoitus muusta kuin näin toimivan henkilön vastuullisuuden puutteesta (eli teinix-käytöksestä).

Kuvitteletko sä, että ne muut autoilijat ovat niin tyhmiä, että eivät vain tajua ajaa bussikaistalla? Jotenkin sellainen vaikutelma tuosta avauksestasi välittyi.
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti: Kuvitteletko sä, että ne muut autoilijat ovat niin tyhmiä, että eivät vain tajua ajaa bussikaistalla? Jotenkin sellainen vaikutelma tuosta avauksestasi välittyi.


Olen nyt vähän pettynyt. Joko

a)sisälukutaitosi on huonompi kuin luulin

tai

b)pidät mua tyhmempänä kuin luulin

Mielestäni persesilmälläkin näkee avauksen tyylilajin.
Viimeksi muokannut NuoriD, 21.09.2010 9:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
masa

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti:Itse en kiilaa vaan sujahdan.
Oletko sä niitä miehiä jotka harrastavat slalomia motarilla? Siis pujotelua kaistalta toiselle ja voittaen 30 kilometrin matkalla ehkä 30 sekuntia ajassa. Ja tuon 30 sekunnin hintana on se, että takanasi ajavat joutuvat hyppimään jarrulle jatkuvasti, että turvavälit pysyisivät edes minimaalisena?
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

masa kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Itse en kiilaa vaan sujahdan.
Oletko sä niitä miehiä jotka harrastavat slalomia motarilla? Siis pujotelua kaistalta toiselle ja voittaen 30 kilometrin matkalla ehkä 30 sekuntia ajassa. Ja tuon 30 sekunnin hintana on se, että takanasi ajavat joutuvat hyppimään jarrulle jatkuvasti, että turvavälit pysyisivät edes minimaalisena?
En, koska ajallinen säästö olisi niin pieni.

Tosin, jos joku sitkeästi ajaa vasenta kaistaa eikä suostu väistämään, vaikka oikealla olisi tilaa, niin saatan joskus ohittaa oikealta.
masa

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti: Tosin, jos joku sitkeästi ajaa vasenta kaistaa eikä suostu väistämään, vaikka oikealla olisi tilaa, niin saatan joskus ohittaa oikealta.

No tässä tapauksessahan lakia rikkoo se vasemmalla ajava. Noin itsekin teen.

Tarkoitan lähinnä sitä tilannetta, että kun letka menee sujuvasti 120-130 kmh, on mukana aina mulkvisteja jotka sinkoilevat kaistalta toiselle saaden aikaan vittumaisen soutamisen ja huopaamisen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

NuoriD kirjoitti:Bluntly ja Gaia:
Noudatatteko kaikkia lakeja?
Liikenteessä melkein, vain turvaväli tuppaa olemaan melko mahdoton pitää. Kehä I:llä ei juurikaan ruuhka-aikaan ole tyhjää bussikaistaa vaan kyllä siinä jyrää niitä pelottavia laatikoita kokoajan.

Myöskään sakkoja en halua maksaa, on niille rahoille parempaakin käyttöä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
milli

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja milli »

No mä en halua häiritä joukkoliikennettä. Busseilla matkustelu on välillä niin tuskaisen hidasta, että miksi suotta tehdä pitkistä matkoista muille sen pidempiä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Säästö on niin minimaalinen jossain bussikaistakikkailussa, ettei ole tullut mieleenkään. Lisäksi, kuten Milli, arvostan sujuvaa bussimatkaa joten pysyn poissa bussien tieltä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Vastaa Viestiin