Miksi et ajat bussikaistaa?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Miksi et aja bussikaistaa?

Se on lainvastaista
3
13%
Se on moraalisesti väärin
7
29%
Pelkään sakkoja
1
4%
Pelkään vihaista bussi/taksikuskia
0
Ei ääniä
En halua häiritä joukkoliikennettä
3
13%
Ajan bussikaistaa
3
13%
Olen köyhä tai viherpiipertäjä ja minulla ei ole autoa
7
29%
 
Ääniä yhteensä: 24

EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:No entäs sosiaalitukien nostaminen väärin perustein (johon olemme molemmat syyllistyneet). Onko se pahempi juttu kuin bussikaistalla ajo?
Mä olen tehnyt sen ainoastaan tavalla, joka ei aiheuttaisi haittaa vaikka kaikki tekisivät niin. Arvelen, että sääntöjä tullaan jopa jossain vaiheessa korjaamaan sellaisiksi, että niiden mukaan tekoni olisi sallittu. Sellainen olisi nimittäin nykyistä parempi ja oikeudenmukaisempi systeemi.

Etuilu muiden kustannuksella puolestaan on nimenomaan sellaista toimintaa, että jos kaikki tekisivät niin, systeemi toimisi huonommin; ei paremmin.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:Bussikaistan pitäisi toimia niin, että kaikilla olisi autoissaan vitutuspäätteet. Sitten dave kertoisi jonolle lähtevänsä nyt kiilaamaan. Tämän jälkeen kanssaliikkujat ilmoittaisivat oman hintansa kiilaamiselle ja systeemi laskisi roskan yhteen ja ilmoittaisi davelle. Dave sitten päättäisi maksaako aamun kiilaamisesta vaikka 347 egee vai ei.
Tää ois hyvä! Koska eihän se kiilaaminen silloin ole pahasta, jos se ei haittaa ketään.
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:No entäs sosiaalitukien nostaminen väärin perustein (johon olemme molemmat syyllistyneet). Onko se pahempi juttu kuin bussikaistalla ajo?
Mä olen tehnyt sen ainoastaan tavalla, joka ei aiheuttaisi haittaa vaikka kaikki tekisivät niin. Arvelen, että sääntöjä tullaan jopa jossain vaiheessa korjaamaan sellaisiksi, että niiden mukaan tekoni olisi sallittu. Sellainen olisi nimittäin nykyistä parempi ja oikeudenmukaisempi systeemi.
Ahaa. Eli sinä saat rikkoa sääntöjä ja nostaa sosiaalitukia vastoin sääntöjä, koska sinä osaat tehdä sen oikein. Haluatko varmasti lukita vastauksesi? Entäpä jos tämä kuitenkin kertoo, että moraalisi on arveluttava ja teet maailmasta lapsilleni pahemman paikan?
SikaMika

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

EveryWoman kirjoitti:
Siis sua yllättää, että ne jotka pyrkivät toimimaan maailmassa/yhteiskunnassa muitakin huomioiden, utilitaristisesti, ärsyyntyvät siitä että jotkut egoistit tulevat sotkemaan hyvin toimivaa meininkiä?
Helvetilliset ruuhkat = hyvin toimiva meininki?

Vastatessani tähän kysymykseen aiemmin käsitin bussikaistalla ajamisen bussikaistalla ajamisena. Sittemmin olen antanut itseni ymmärtää, että ko. ilmaisua voidaan käyttää myös kiilaamisen tai jonossa ohittamisen synonyymina. Kiilaamista en puolestani harrasta liikenteessä, ainakaan tarkoituksella. Joskus huomaan ajautuneeni väärälle kaistalle, jolloin on pakko kiilata, mutta pääsääntöisesti valitsen oikean kaistan jo ajoissa ja pysyn sillä. Jonoissa etuilijoita en suvaitse, vaikka en liikenteessä kilahdakaan, jos joku pyrkii eteeni kiilaamaan. Jalkauduttuani tosin pidän huolen - kiilaajan koon huomioiden - siitä, ettei mua etuilla. Ihan verbaliikalla on aina pärjätty, eli järkipuhe tepsii paremmin kuin lentopallomaila.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Ahaa. Eli sinä saat rikkoa sääntöjä ja nostaa sosiaalitukia vastoin sääntöjä, koska sinä osaat tehdä sen oikein. Haluatko varmasti lukita vastauksesi? Entäpä jos tämä kuitenkin kertoo, että moraalisi on arveluttava ja teet maailmasta lapsilleni pahemman paikan?
Olette molemmat väärintekijöitä. Olen jo tilannut nuken EW:lle.
SikaMika

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

sivustahuutaja kirjoitti:
Bussikaistan pitäisi toimia niin, että kaikilla olisi autoissaan vitutuspäätteet. Sitten dave kertoisi jonolle lähtevänsä nyt kiilaamaan. Tämän jälkeen kanssaliikkujat ilmoittaisivat oman hintansa kiilaamiselle ja systeemi laskisi roskan yhteen ja ilmoittaisi davelle. Dave sitten päättäisi maksaako aamun kiilaamisesta vaikka 347 egee vai ei.
Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta kysyntä-tarjonta-sovellukselta! Vitutuspörssi, se kuulostaakin hyvältä. Mun pitäisi esitellä erään kurssin harjoitustyönä jokin tuote/keksintö, jollaista ei ole olemassa mutta pitäisi olla. Tämä on puolivakavasti harkittava ehdotus!
Viimeksi muokannut SikaMika, 22.09.2010 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Niin mä muuten tarkoitin bussikaistalla ajamisella bussikaistalla ajamista. En esim. muiden eteen kiilaamista, pedofiliaa tai holokaustia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Ahaa. Eli sinä saat rikkoa sääntöjä ja nostaa sosiaalitukia vastoin sääntöjä, koska sinä osaat tehdä sen oikein. Haluatko varmasti lukita vastauksesi? Entäpä jos tämä kuitenkin kertoo, että moraalisi on arveluttava ja teet maailmasta lapsilleni pahemman paikan?
En tietenkään saa, vaan olen tehnyt niin vaikka en saakaan.

Mutta mä olisin valmis laittamaan osan varallisuudestani likoon sen puolesta, että ylivoimaisesti suurinta osaa ihmisistä ei vituta se, että olen tehnyt niin kuin olen. Kyseessä on siis eri tilanne kuin sinun tapauksessasi, joka tiedät että jengiä vituttaa, ihmisille koituu haittaa, ja silti toimit sääntöjen vastaisesti (tai toinen vaihtoehto: et ole edes miettinyt, tuleeko jollekulle mahdollisesti haittaa).
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja huima »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ahaa. Eli sinä saat rikkoa sääntöjä ja nostaa sosiaalitukia vastoin sääntöjä, koska sinä osaat tehdä sen oikein. Haluatko varmasti lukita vastauksesi? Entäpä jos tämä kuitenkin kertoo, että moraalisi on arveluttava ja teet maailmasta lapsilleni pahemman paikan?
Olette molemmat väärintekijöitä. Olen jo tilannut nuken EW:lle.
http://realdoll.com/cgi-bin/snav.rd ?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6690
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja aasi »

sivustahuutaja kirjoitti:Bussikaistan pitäisi toimia niin, että kaikilla olisi autoissaan vitutuspäätteet. Sitten dave kertoisi jonolle lähtevänsä nyt kiilaamaan. Tämän jälkeen kanssaliikkujat ilmoittaisivat oman hintansa kiilaamiselle ja systeemi laskisi roskan yhteen ja ilmoittaisi davelle. Dave sitten päättäisi maksaako aamun kiilaamisesta vaikka 347 egee vai ei.
Joskus autoillessa tuli mietittyä että liikennevalo-ohjaus voisi tapahtua automaattisella huutokaupalla, johon osallistuvat kaikki vuoroaan odottavat. Sivukadultakin pääsisi rahamies heti liikenteeseen mukaan, ja toisaalta, ruuhkabussissa istuvat voisivat yhteistuumin ostaa itselleen vihreän aallon.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja huima »

aasi kirjoitti:Joskus autoillessa tuli mietittyä että liikennevalo-ohjaus voisi tapahtua automaattisella huutokaupalla, johon osallistuvat kaikki vuoroaan odottavat. Sivukadultakin pääsisi rahamies heti liikenteeseen mukaan, ja toisaalta, ruuhkabussissa istuvat voisivat yhteistuumin ostaa itselleen vihreän aallon.
Moskovassahan se toimiikin vähän tuohon tyyliin, ts. rahamiehet ostavat niitä vilkkuja joilla ajavat kuin hälytysajoneuvot.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ahaa. Eli sinä saat rikkoa sääntöjä ja nostaa sosiaalitukia vastoin sääntöjä, koska sinä osaat tehdä sen oikein. Haluatko varmasti lukita vastauksesi? Entäpä jos tämä kuitenkin kertoo, että moraalisi on arveluttava ja teet maailmasta lapsilleni pahemman paikan?
Olette molemmat väärintekijöitä. Olen jo tilannut nuken EW:lle.
Nuken :?:

Mähän olen useasti Kitinässäkin tuonut esiin, että en noudata lakeja ja sääntöjä vain siksi että ne ovat olemassa, vaan niiden hyötyjen vuoksi. Jos jostakin säännöstä ei ole utilitaristista hyötyä, eikä sen noudattamatta jättämisestä tule haittaa, en noudata sitä jos en halua.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ahaa. Eli sinä saat rikkoa sääntöjä ja nostaa sosiaalitukia vastoin sääntöjä, koska sinä osaat tehdä sen oikein. Haluatko varmasti lukita vastauksesi? Entäpä jos tämä kuitenkin kertoo, että moraalisi on arveluttava ja teet maailmasta lapsilleni pahemman paikan?
En tietenkään saa, vaan olen tehnyt niin vaikka en saakaan.

Mutta mä olisin valmis laittamaan osan varallisuudestani likoon sen puolesta, että ylivoimaisesti suurinta osaa ihmisistä ei vituta se, että olen tehnyt niin kuin olen. Kyseessä on siis eri tilanne kuin sinun tapauksessasi, joka tiedät että jengiä vituttaa, ihmisille koituu haittaa, ja silti toimit sääntöjen vastaisesti (tai toinen vaihtoehto: et ole edes miettinyt, tuleeko jollekulle mahdollisesti haittaa).
Mun mielestäni sun täytyy kertoa tarkemmin mitä teit. Muuten emme voi tietää, oliko sosiaalitukihuijauksesi lahjomattoman kitinäraadin mielestä pahempi vai lievempi teko bussikaistalla ajamiseen verrattuna.

Jos olet niin varma, että kaikki suhtautuvat tekoosi ymmärtäväisesti, niin miksi ujostella?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Eivät kaikki, vaan suurin osa (en keksi juuri mitään sääntöä, jota aivan kaikki kannattaisivat tai vastustaisivat). Lisäksi tapaus on tuoreehko ja mun oikea henkilöllisyys lähes kaikkien tiedossa. Mä en voi tietää lukeeko näitä esim. joku, jonka pitää työnsä puolesta - omista mielipiteistä riippumatta - paljastaa tämmöisiä väärinkäytöksiä.

Joka tapauksessa kyse on asiasta, josta varmasti jopa sinä sanoisit että totta kai järjestelmässä on virhe ja se pitää korjata. Jos tarkemmin ajatellaan, saattaisit jopa olla sitä mieltä, ettei kyseessä edes ole mikään väärinkäytös ja että mun ei olisi pitänyt edes väittää rikkoneeni sääntöjä. Teknisesti ottaen olen kuitenkin tehnyt niin.

Sitä en tiedä, pitäisikö mielestäsi minun ja muiden samassa tilanteessa olevien kuitenkin kärsiä tappiot kunnes asia virallisesti korjataan. Mutta jos noin ajattelisit, olisit kyllä aikamoinen kaksinaismoralisti, kun samaan aikaan itse rikot sellaisiakin sääntöjä, jotka ovat olemassa hyvästä syystä.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12426
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ei ole autoa. Ei se ole toisaalta mikään ongelma. :kontrolli:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Pistä EW mulla yv:tä, niin laitan lahjomattoman ja kalibroidun vastauksen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Valitan. Kerron tällaiset vain ihmisille, joihin luotan niin paljon kuin ihmiseen voi luottaa. Nettipersoonat, etenkään sellaiset joiden henkilöllisyyttä en tiedä, eivät kuulu joukkoon. Käytännössä en usko, että ikävien seuraamuksien riski olisi sun tapauksessa kovin suuri, mutta on silti mahdollista että se on suurempi kuin minkä haluan ottaa.

Huomaa myös, että verdict ei riipu siitä, mitä mieltä sinä olisit teostani. Kyse on siitä, että siinä missä minä olen etukäteen selvittänyt yleistä mielipidettä tästä asiasta ja käyttänyt aikaa mahdollisten kielteisten seurausten pohtimiseen, sinä teet omaa etuasi ajaaksesi tietoisesti tekoja, joista tiedät olevan muille haittaa.
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:^Valitan. Kerron tällaiset vain ihmisille, joihin luotan niin paljon kuin ihmiseen voi luottaa. Nettipersoonat, etenkään sellaiset joiden henkilöllisyyttä en tiedä, eivät kuulu joukkoon. Käytännössä en usko, että ikävien seuraamuksien riski olisi sun tapauksessa kovin suuri, mutta on silti mahdollista että se on suurempi kuin minkä haluan ottaa.

Huomaa myös, että verdict ei riipu siitä, mitä mieltä sinä olisit teostani. Kyse on siitä, että siinä missä minä olen etukäteen selvittänyt yleistä mielipidettä tästä asiasta ja käyttänyt aikaa mahdollisten kielteisten seurausten pohtimiseen, sinä teet omaa etuasi ajaaksesi tietoisesti tekoja, joista tiedät olevan muille haittaa.
Voitko nähdä mitään ristiriitaa siinä, että olet tietoisesti antanut vääriä tietoja saadaksesi itsellesi sosiaalitukia, jotka sinulle lainsäädännön mukaan eivät kuulu, mutta et koe menetelleesi väärin samaan aikaan, kun syytät minua syntymättömien lastesi tulevaisuuden pilaamisesta kun ajan luvatta bussikaistaa?

Mitäs Jesse sanoikaan? Synnitön heittäköön jne.
elco

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja elco »

aasi kirjoitti: Joskus autoillessa tuli mietittyä että liikennevalo-ohjaus voisi tapahtua automaattisella huutokaupalla, johon osallistuvat kaikki vuoroaan odottavat. Sivukadultakin pääsisi rahamies heti liikenteeseen mukaan, ja toisaalta, ruuhkabussissa istuvat voisivat yhteistuumin ostaa itselleen vihreän aallon.
Samoin kitymarketissa voisi olla bjisnestiski: vaikka 20%/min5e lisähintaan pääsisi suoraan kassalle.

Pääkaupunkiseudun tietulleissakin on se etu, että köyhälistöönhän tuo ekana puree, joten jos tuolla oikeasti saadaan liikennettä vähennettyä niin eipä se joku satanen kuussa paljon kirpaise.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Voitko nähdä mitään ristiriitaa siinä, että olet tietoisesti antanut vääriä tietoja saadaksesi itsellesi sosiaalitukia, jotka sinulle lainsäädännön mukaan eivät kuulu, mutta et koe menetelleesi väärin samaan aikaan, kun syytät minua syntymättömien lastesi tulevaisuuden pilaamisesta kun ajan luvatta bussikaistaa?
En, koska hyväksyisin bussikaistalla ajosi, jos siitä ei aiheutuisi muille haittaa enemmän kuin sulle tulee hyötyä. Jos sulle ei ole selvää, ettei kyseessä ole sama asia, tutustu egoismin ja altruismin eroihin. Varmaan Wikipediasta löytyy (oikeasti uskon, että olet ihan tietoinen tästä erosta).
NuoriD kirjoitti:Mitäs Jesse sanoikaan? Synnitön heittäköön jne.
Oletko tullut uskoon paikataksesi maallista egoismiasi?
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Meillä on vain sinun todistuksesi siitä, että toiminnastasi ei ole kennellekään haittaa.

Huomaa, että minäkin olen sitä mieltä, että toiminnastani ei ole kenellekään haittaa.

Mistä tiedämme, että sinä olet yhtään sen pätevämpi arvioimaan oman toimintasi haitallisuutta, kuin minäkään?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Huomaa, että minäkin olen sitä mieltä, että toiminnastani ei ole kenellekään haittaa.

Mistä tiedämme, että sinä olet yhtään sen pätevämpi arvioimaan oman toimintasi haitallisuutta, kuin minäkään?
Muistaakseni itsekin myönsit (vähintään implisiittisesti), että :
1. jos kaikki tekisivät kuten sinä, homma ei toimisi, ja
2. et noudata samaa toimintamallia mm. kassajonossa tai nakkikiskan jonossa, jossa mahdollinen toiminnastasi koituva haitta voisi kääntyä myös omaksi vahingoksesi.

Toiminnastasi siis on haittaa.

Minä puolestani en ole luottanut vain omaan arviooni asiasta, vaan olen ystävien kommenttien lisäksi keskustellut siitä nimettömänä netissä. Tilanteeni aiheuttaa kyllä ihmisissä raivoa, mutta ei siltä osin miten minä siinä toimin, vaan raivo kohdistuu huonosti laadittuun järjestelmään. Jonotusjärjestelmät puolestaan ovat lähtökohtaisesti sen verran tasaväkisiä, että niiden kohdalla raivo kohdistuu useimmiten järjestelmää vastaan toimiviin yksilöihin. Tästä syystä minulla ei ole tapana ohitella jonoissa - poikkeuksena tilanne jossa minulla on oikeasti harvinaisen kova kiire ja lisäksi ajoissa ehtiminen on poikkeuksellisen tärkeää (siis niin poikkeuksellisen tärkeää, että vastaavan tilanteen voi olettaa osuvan kohdalle vain muutaman kerran elämän aikana). Tällöin kerron jonon etummaiselle syyn siihen, miksi haluaisin ohittaa, ja ohitan vain jos hän suostuu päästämään minut edelleen (tämäkään ei ole täysin reilua, mutta kuitenkin parempi kuin kysymättä ohittaminen).

Jos olisin yhtä huono arvioimaan eri toimien hyötyjä ja haittoja kuin sinä, minäkin ohittelisin jonoissa sen kummemmin asiaa miettimättä.
NuoriD

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Oletko aivan varma, ettei maailmasta tule pahempi paikka toimintasi takia?

Sosiaaliturvajärjestelmän säädökset on kuitenkin laadittu demokraattisen järjestelmän pelisääntöjen mukaan. Niissä ei ole EW:lle varattuja erivapauksia. Mitä jos kaikki ihmiset katsoisivat, että saavat huijata itselleen sosiaalitukia silloin, kun se heidän käsityksensä mukaan on oikeutettua?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Miksi et ajat bussikaistaa?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Koska ei ole autoa.