Homo-ilta ohjelman arviointia

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
SikaMika

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Manaaja kirjoitti:
Yritätkö tässä nyt sanoa (sikamika-)rationaalisesti että 80% suomen kansasta ovat uskovaisia? Vai millä rationaalisella perusteella minä olen erityisuskovainen?
En, vaan että 80% Suomen kansasta on joko 1) tyhmiä, 2) laiskoja tai 3) (tapa)uskovaisia.
Manaaja kirjoitti: Mites toi TV-lupa/mediamaksu? Kuinka paljon viikossa sun pitää sitä palvelua käyttää että koet sen maksamisen arvoiseksi?
En koe sitä maksamisen arvoiseksi laisinkaan. Yle voi puolestani pistää palvelunsa maksullisen kanavakortin taakse, silloin laittaisin harkintaan, paljonko niistä haluaisin maksaa. Niin kauan kuin kuitenkin haluavat tarjoata palveluaan maksullisten kanavapakettien rinnalla ilmaiseksi, niin katson toki jos jotain järjellistä ohjelmaa sattuu tulemaan.

Kun seuraavaksi alat kuitenkin vaahtoamaan siitä, että näin muut joutuvat maksamaan enemmän, niin totean jo etukäteen, että vitut joutuvat. En minä ole ketään pakottamassa maksamaan mitään maksuja. Päinvastoin, kehoitan kaikkia olemaan maksamatta palveluista, joita ette tarvitse tai ole tilanneet. Kyllä mä olen itse ihan tarpeeksi pätevä sanomaan, mitä mä telkkaristani haluan katsoa ja mitä en ja erityisesti, mistä haluan maksaa ja mistä en. Yle saa puolestani luvan alkaa kilpailemaan rehdisti muiden palveluntarjoajien kanssa katsojien laatuajasta ja rahoista, aivan kuten kirkko saa kilpailla lasvegasilainen Elviksen kanssa kirkollisverorahoista.
NuoriD

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Juristit mielellään ottaisivat homokysymykseen kantaa, mutta eivät ole vielä saaneet selville, mitä se seksuaalisuus oikein tarkoittaa?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

elco kirjoitti: Minä kyllä meinaan katsoa bluffin ja ottaa sitten vaikka kovennettua helvettikomennusta iäisyyden, jos jesseltä kaiken järjen vastaisesti löytyisikin ässät taskusta.
Nähdään sit samoissa bileissä! :D
Prepare for the worstest.
elco

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja elco »

nowaysis kirjoitti: Nähdään sit samoissa bileissä! :D
Tosiaan, tuonnehan tulevat kaikki parhaat tyypit! Yläkerrassa jengi pelaa peukkuaasia PetriFB:n kanssa 10 000 000 000 vuotta.

Lisäksi helvetissä on managementti, jonka motiiveja ei tarvitse arvailla.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Eikö Raamatun mukaan homot tulisi tappaa...tai homouden harrastajat? Tämä raamatulla päähän lyönti on kyllä PR:n itselleen kaivama ansa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
NuoriD

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

No onhan se selvä, että raamatun mukaan homostelu on syntiä. Olen ennenkin kehottanut kirkkoa pysymään opissaan. Ei mitään tuuliviirimäistä kaikkien miellyttämistä. Tulta ja tulikiveä!

Ps. Wallinia tituleerataan HS:ssa seuraavasti: "Kirkkoasioista vastaava kulttuuri- ja urheiluministeri " Voi wattu. Siis vuonna 2010 meillä on kirkkoasioista vastaava ministeri. Ei kait meillä ole mustanaamiokerhostakaan vastaavaa ministeriä?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Zeb kirjoitti:Tix tuossa jo olennaisen sanoikin. Totta kai ennemmin homopari kuin lastenkoti. Yh-perheet tai edes tossun alla olevat miehet eivät liity adoptiokeskusteluun, ihan eri asia, vai mitä ND? :wink:

Ideaalitilanne lapselle on kuitenkin sekä äiti että isä, ja siksi siitä tulisi lähteä. Olen ainakin itse sekä yksityiselämässä että työssä ihan riittämiin törmännyt isättömyyttään, joskus äidittömyyttäänkin, vielä aikuisenakin kriiseileviin ihmisiin.
Miten tästä päästään siihen, että ilmoitat vastustavasi homoadoptiota? Luulisi, että (i) homoadoptio ei nakerra ollenkaan ydinperheonneloiden esiintymistiheyttä tai muuta onnea ja (ii) parantavat lastenkotilapsien, homoparien mutta virallisesti yksinhuoltajien lapsien juridista asemaa jne. Vaikka hyväksyisi perustelusi, en näe yhtään syytä vastustaa homoadoptiota. Kuten eilen näkemäni ihan mukavan homoperhe-elokuvan nimi kertoo, homoperheissä The Kids Are All Right. Tutkitusti. Muun väittäminen on taas kerran rokote-epäilyn, intelligent desgnin, homeopatian jne veroista hörhöilyä höystettynä tukevalla annoksella tympeitä ennakkoluuloja.
NuoriD kirjoitti:Niin että se on luonnotonta seksuaalisuuden suuntautumista. Seksuaalisuuden tarkoitus kun on suvun jatkaminen.
Mä pahoin pelkään, että Crowbar on taas kerran aika kiusallisen tarkkanäköinen. Se on niin paha suustaan, että ainakin paljastaessaan minun hölmöilyni tulee aina aika ikävä tunne.

Mutta kuitenkin, evoluution (joka kai jokin luonnollisuuden kriteeri sinulle on?) näkökulmasta suvunjatkamistoimintojen "päämääränä" (oikeastihan Darwinin keskeisin ansio oli juuri päämäärien ja tarkoituksien poistaminen luonnonprosessien ymmärryksestämme) on noin suurinpiirtein sanottuna toimijan geenien esiintymistiheyden kasvattaminen populaatiossa. Evoluutioteoriassa ajatellaan kai nykyisin, että sellainen geenipaketti leviää tehokkaimmin, joka tuottaa yhteisöön myös miespuolisia, jotka eivät ole kiinnostuneita itse suvunjatkamisesta vaan puuhaavat muuta. Monissa muissakin eläinlajeissa vain murto-osa uroksista itse asiassa pääsee jatkamaan sukuaan. Myös homojälkeläisiä tuottavat heterot pärjäävät ilmeisesti luonnonnvalinnassa paremmin kuin pelkkiä heteromuksuja suoltavat alkukristilliset, jolloin siis homostelu antaa positiivisen kontribuution suvunjatkamisene tässä evolutiivisessa mielessä, jolloin se ei kai tosiaan voi olla luonnotonta tarkoittamassasi mielessä?

Sitten vielä pari hajahuomiota. Minusta kirkon yhteisöveronkanto-oikeus on sellainen asia, jonka takia nykymuotoista kirkkoa ei voi jättää pelkästään hihhuleille, ja jonka takia muillakin kuin jäsenillä on oikeus (i) kritisoida ja vaatia muutosta kirkon törkeisiin kantoihin teologiasta riippumatta ja (ii) nauttia kirkon palveluista kuten heidän ylläpitämästään rakennuskannasta.

Lopuksi, mun mielestä tuo vanhan ja uuden liiton tulkinta on tietyssä perverssissä mielessä ihan ok vastaveto sille, kun fundamentalisteja lyödään päähän vanhan testamentin hullutuksilla (tai siis olisi, jos nämä eivät olisi nimenomaan fundamentalisteja ja myöntäisivät kyseessä olevan nimenomaan aika luovan tulkinnan). Kiinnostavampaa olisi se, miten PetriFB vastaa seuraaviin toisiinsa liittyviin peruspointteihin (mähän en siis ole mikään uskontoteoreetikko, vedän ihan peruskoulupohjalta tässä):
1. Protestanttisessa ja erityisesti luterilaisessa kristillisyydessä henkilökohtainen vakaumus ja henkilökohtainen jumalsuhde on korostetusti opin ja instituutioiden ylikäyvää. Jos homo saa rauhan oman jumalsuhteensa kanssa en oikein näe, miten oppiin ja traditioon vetoava fundapete voi ryhtyä tämän oikeutta siunaukseen kieltämään.
2. Perinteisesti kristillisyyden keskeisimpänä erona muihin lähi-idän suuruskontoihin pidetään sitä, että kirstillisyys erityisesti Jeesuksen opetuksen ja persoonan kautta ei ole lakiuskonto. Siinä missä juutalaisuus ja islam antavat lain (ja tulkintatradition), kristillisyydessä korostuu armo ja rakkaus. Lain henki, ei kirjain, toisin kuin islamissa ja juutalaisuudessa. Jeesus itse piti tiukkoja sääntöjä pilkkanaan rikkoessaan sapattia jne. Kristillisyyden (ja Jeesuksen) peruspointti on se, että ei pidä tehdä niin kuin laki/raamattu sanoo jossain katkelmassa, vaan niin, minkä uskoo sydämessään olevan hyvää ja oikein. Ja näyttää selvältä, että suvaitsevampi suhtautuminen homoihin, heidän liittoihinsa ja (adoptio + muihin) oikeuksiinsa edistäisi hyvää, vaikka rikkoisikin tiettyjä raamattukatkelmia vastaan. What would Jesus do?

Näihin olisi kiva kuulla Petrin kannanotot. Korostan kuitenkin, että kummassakaan kohdassa määritlemän mukaan kannanotto ei voi vedota suoraan raamattukatkelmiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriD

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti:
Mutta kuitenkin, evoluution (joka kai jokin luonnollisuuden kriteeri sinulle on?) näkökulmasta suvunjatkamistoimintojen "päämääränä" (oikeastihan Darwinin keskeisin ansio oli juuri päämäärien ja tarkoituksien poistaminen luonnonprosessien ymmärryksestämme) on noin suurinpiirtein sanottuna toimijan geenien esiintymistiheyden kasvattaminen populaatiossa. Evoluutioteoriassa ajatellaan kai nykyisin, että sellainen geenipaketti leviää tehokkaimmin, joka tuottaa yhteisöön myös miespuolisia, jotka eivät ole kiinnostuneita itse suvunjatkamisesta vaan puuhaavat muuta. Monissa muissakin eläinlajeissa vain murto-osa uroksista itse asiassa pääsee jatkamaan sukuaan. Myös homojälkeläisiä tuottavat heterot pärjäävät ilmeisesti luonnonnvalinnassa paremmin kuin pelkkiä heteromuksuja suoltavat alkukristilliset, jolloin siis homostelu antaa positiivisen kontribuution suvunjatkamisene tässä evolutiivisessa mielessä, jolloin se ei kai tosiaan voi olla luonnotonta tarkoittamassasi mielessä?
Jos on niin, että homous lisää homon vanhempien geenien leviämistodennäköisyyttä, niin silloin homous on luonnollista. Sitä ei kait ole kuitenkaan osoitettu, vaan on vain spekuloitu, että näin voisi olla.

Ihmisissähän esiintyy jatkuvasti monenlaista käytöstä, jota on vaikea nähdä vanhempien geenien leviämisen kannalta hyödyllisenä. Esim. osa ihmispopulaatiosta tekee aina itsemurhan. Se tuskin parantaa vanhempien geenien leviämistä ja toisaalta haittaa tehokkaasti itsemurhan tehneen geenien eteenpäin leviämistä. Huolimatta tästä voimakkaasta negatiivisesta valintapaineesta itsemurhat jatkuvat. Eli itsemurhia tuottaa jokin mekanismi, joka "oikein" mennessään on hyödyllinen.

Kirkkoon kuulumisesta: miten on Urpiaisen kirkkoon kuuluminen?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriD kirjoitti:Esim. osa ihmispopulaatiosta tekee aina itsemurhan.
Mitä mä olen sanonut Kitinäanalogioista? Homostelu on kai parhaimman nykykäsityksen mukaan aika suoraan synnynnäistä ja geneettistä. Itsemurhakäytös on siis erityisesti tässä (evoluutio-)keskustelussa erityisen huono analogia homostelulle.

Mä en oikein näe mun kirkkoonkuulumiseni relevanttiutta tälle keskustelulle, mutta en tietenkään kuulu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja saira »

^Pitkö aasinsilta, mut eikös masennusalttiuskin ole osittain periytyvää? Esim. tietyn B-vitamiinin puutos saattaa aiheuttaa masennusta, ja tämä B-vitamiinin puutos saattaa aiheutua imeytymishäiriöstä, joka on perinnöllistä monasti. :)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
NuoriD

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mä tiedän, että homokommenttini herättää joissain ajatuksia siitä, että ajattelisin, että homoutta pitäisi pyrkiä parantamaan. En kuitenkaan ajattele näin. Koska homostelusta ei ole yksille itselleen tai ympäristölle haittaa, ei sitä tarvitse yrittää parantaa.
NuoriD

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Esim. osa ihmispopulaatiosta tekee aina itsemurhan.
Mitä mä olen sanonut Kitinäanalogioista? Homostelu on kai parhaimman nykykäsityksen mukaan aika suoraan synnynnäistä ja geneettistä. Itsemurhakäytös on siis erityisesti tässä (evoluutio-)keskustelussa erityisen huono analogia homostelulle.
Kyllähän itsemurha-alttiuskin jollakin mekanismilla periytyy.
NuoriD

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti:
Mä en oikein näe mun kirkkoonkuulumiseni relevanttiutta tälle keskustelulle, mutta en tietenkään kuulu.
Henkilökohtainen on poliittista!
So Hard

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriD kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Esim. osa ihmispopulaatiosta tekee aina itsemurhan.
Mitä mä olen sanonut Kitinäanalogioista? Homostelu on kai parhaimman nykykäsityksen mukaan aika suoraan synnynnäistä ja geneettistä. Itsemurhakäytös on siis erityisesti tässä (evoluutio-)keskustelussa erityisen huono analogia homostelulle.
Kyllähän itsemurha-alttiuskin jollakin mekanismilla periytyy.
Itsemurha-alttius taitaa olla "perinnöllinen" enemmänkin ympäristötekijöiden kuin geenien kautta?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriD kirjoitti: Jos on niin, että homous lisää homon vanhempien geenien leviämistodennäköisyyttä, niin silloin homous on luonnollista. Sitä ei kait ole kuitenkaan osoitettu, vaan on vain spekuloitu, että näin voisi olla.
Muistelen nähneeni tutkimuksen jossa tällainen havainto olisi tehty. Homomiehet lisäsivät sisarustensa jälkeläisten määrää.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

aasi kirjoitti:
NuoriD kirjoitti: Jos on niin, että homous lisää homon vanhempien geenien leviämistodennäköisyyttä, niin silloin homous on luonnollista. Sitä ei kait ole kuitenkaan osoitettu, vaan on vain spekuloitu, että näin voisi olla.
Muistelen nähneeni tutkimuksen jossa tällainen havainto olisi tehty. Homomiehet lisäsivät sisarustensa jälkeläisten määrää.
Mun valistunut käsitys on myös se, että tähän suuntaan on tiedeyhteisön näkemys just nyt konvergoitumassa (kuten luulin jo aiemmassa viestissäni sanoneeni...). Ei sitä silti ole (ainakaan vielä) "osoitettu". Lisäksi So Hard teki ystävällisesti sen tarkennuksen, jota erheellisesti pidin tarpeettomana rautalankana.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriD

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

So Hard kirjoitti:
ND kirjoitti:Kyllähän itsemurha-alttiuskin jollakin mekanismilla periytyy.
Itsemurha-alttius taitaa olla "perinnöllinen" enemmänkin ympäristötekijöiden kuin geenien kautta?
En tunne kaksostutkimusten dataa asiasta. Sillähän se selviäisi.
NuoriD

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

pika pika googletus:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 2/abstract

"Suicidal behavior is highly familial, and on the basis of twin and adoption studies, heritable as well
Zeb

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja Zeb »

urpiainen kirjoitti:Miten tästä päästään siihen, että ilmoitat vastustavasi homoadoptiota? Luulisi, että (i) homoadoptio ei nakerra ollenkaan ydinperheonneloiden esiintymistiheyttä tai muuta onnea ja (ii) parantavat lastenkotilapsien, homoparien mutta virallisesti yksinhuoltajien lapsien juridista asemaa jne.
Ymmärsit varmaan selittämättäkin erinomaisen hyvin millä lailla. Mies-nais-parin toimiessa adoptiovanhempina lapsi saa sekä adoptioisän että adoptioäidin. Adoptiovanhemmista on reilusti ylitarjontaa, kuten on tässäkin keskustelussa jo todettu.

Noista homoparien, mutta virallisesti yh-vanhempien lapsista, ovathan hekin biologisesti jonkun miehen ja jonkun naisen lapsia. Minusta olisi lapsen etu tutustuttaa hänet biologiseen isäänsä/äitiinsä, vaikka sitten tämä "yh-vanhempi" eläisikin homoliitossa oman sukupuolensa edustajan kanssa. Voihan tämä em. puoliso olla tärkeä aikuinen lapsen maailmassa ilmankin juridista asemaa, mutta ei häntä tarvitse toiseksi äidiksi tai isäksi alkaa muuttamaan.

Kerroinko muuten jo, etten kannata myöskään yksinäisten naisten hedelmöityshoitoja? Minusta jokaisen lapsen oikeus on tietää mistä on lähtöisin ja jokaisella pitäisi olla oikeus vanhempiin.
Vaikka hyväksyisi perustelusi, en näe yhtään syytä vastustaa homoadoptiota. Kuten eilen näkemäni ihan mukavan homoperhe-elokuvan nimi kertoo, homoperheissä The Kids Are All Right. Tutkitusti. Muun väittäminen on taas kerran rokote-epäilyn, intelligent desgnin, homeopatian jne veroista hörhöilyä höystettynä tukevalla annoksella tympeitä ennakkoluuloja.
Jaa, nyt päästiin jo tähän pisteeseen, missä ilmoitat norsunluutornistasi, että kanssasi eri mieltä oleva keskustelija on luonnollisesti hörhö, ja totta kai tympeän ennakkoluuloinen paskiainen. Kiva että olet katsonut homoelokuvan, mutta minusta se ei riitä osoitukseksi, että olisit oikeasti miettinyt tätä asiaa lapsen kannalta. Epäilen että poliittinen identiteettisi on sinulle tässä se tärkein motivaattori.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^^ Ok. Vedän takaisin moitteeni Kitinäanalogiasta. Asia on monisyisempi kuin hätäpäissäni oletin. Itsemurha-alttiuden voidaan ainakin spekuloida olevan homosteluun hyvinkin verrattavissa oleva taipumus (geenien eteenpäinsiirron kannaltahan ne tosiaan ovat aika analogiset!). Tosin jos tämä on se suunta, johon argumentaatiota haluat viedä, en oikein näe, miten tämä tukisi pikemminkin kuin nakertaisi käsittelyn kohteena ollutta väitettäsi, että homostelu on evolutiivisesti luonnotonta?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriD

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kerta kiellon päälle, kun menit rautalangasta puhumaan


:kele:

Genetics of suicide
"From these data it was estimated that 43% of the variability in suicidal behaviour may be explained by genetics, while the remaining 57% may be explained by environmental factors."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Zeb kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Miten tästä päästään siihen, että ilmoitat vastustavasi homoadoptiota? Luulisi, että (i) homoadoptio ei nakerra ollenkaan ydinperheonneloiden esiintymistiheyttä tai muuta onnea ja (ii) parantavat lastenkotilapsien, homoparien mutta virallisesti yksinhuoltajien lapsien juridista asemaa jne.
Ymmärsit varmaan selittämättäkin erinomaisen hyvin millä lailla. Mies-nais-parin toimiessa adoptiovanhempina lapsi saa sekä adoptioisän että adoptioäidin. Adoptiovanhemmista on reilusti ylitarjontaa, kuten on tässäkin keskustelussa jo todettu.
En ymmärtänyt. Ajattelen itse, että adoption ongelmia kannattaa hoitaa muilla keinoin kuin rajaamalla pois potentiaalisia adoptiopareja.
Minusta olisi lapsen etu tutustuttaa hänet biologiseen isäänsä/äitiinsä, vaikka sitten tämä "yh-vanhempi" eläisikin homoliitossa oman sukupuolensa edustajan kanssa. Voihan tämä em. puoliso olla tärkeä aikuinen lapsen maailmassa ilmankin juridista asemaa, mutta ei häntä tarvitse toiseksi äidiksi tai isäksi alkaa muuttamaan.
Minun nähdäkseni biologiseen vanhempaan tutustuttaminen (varsinkin, jos biologiselle vanhemmalle ei haeta juridista asemaa) on kysmys, joka on (a) riippumaton siitä, että on lapsen edun mukaista, että hänellä on täysi perimysoikeus jne molempiin sosiaalisiin vanhempiinsa (perheenjäseniinsä) ja (b) sellainen, johon minulla ei ole kantaa.
Vaikka hyväksyisi perustelusi, en näe yhtään syytä vastustaa homoadoptiota. Kuten eilen näkemäni ihan mukavan homoperhe-elokuvan nimi kertoo, homoperheissä The Kids Are All Right. Tutkitusti. Muun väittäminen on taas kerran rokote-epäilyn, intelligent desgnin, homeopatian jne veroista hörhöilyä höystettynä tukevalla annoksella tympeitä ennakkoluuloja.
Jaa, nyt päästiin jo tähän pisteeseen, missä ilmoitat norsunluutornistasi, että kanssasi eri mieltä oleva keskustelija on luonnollisesti hörhö, ja totta kai tympeän ennakkoluuloinen paskiainen. Kiva että olet katsonut homoelokuvan, mutta minusta se ei riitä osoitukseksi, että olisit oikeasti miettinyt tätä asiaa lapsen kannalta. Epäilen että poliittinen identiteettisi on sinulle tässä se tärkein motivaattori.
Kuten ehkä ymmärrät, jos luet viestini uudelleen huolella, en vedonnut viihde-elokuvaan vaan tiedeyhteisön kantaan, joka tuli esiin toistuvasti tuosas homoilta-ohjelmassakin: olemassaolevan tutkimustiedon ja tiedeyhteisön parhaimman käsityksen mukaan homoperheessä kasvaminen ei ole tilastollisesti merkitsevä ongelmatekijä lasten kasvulle. Ymmärsin, että olit tästä eri mieltä mutu-stetsoniin perustuen. Se on määritelmän mukaan hörhöilyä, vaikka se sinua harmittaisikin. Joskus ne omat perusteettomat ennakkoluulot vain ovat, niin, perusteettomia ennakkoluuloja.

En usko, että kantaani vaikuttaa ensisijaisesti poliittinen identiteettini. Pikemminkin kyseessä on se, että satun tuntemaan henkilökohtaisesti useampia homo- ja lesbopareja. Pidän näitä ystäviäni älykkäinä, empaattisina, lämpiminä, rakastettavina ja rakastavina, kerta kaikkiaan melkoisina mallikansalaisina. Koen äärimmäisen loukkaavaksi sen, että kaiken maailman itse itsensä pyhittäneet nettijeesukset arvioivat kirkkain silmin heidän kyvyttömyyttään vanhemmiksi ja argumentoivat, että se vasta olisi karu kohtalo lapselle, jos näiden hirviöiden kasvatettaviksi joutuisi. Ja vähät välittävät tutkimustuloksista tai muistakaan järkiargumenteista, jotka ennakkoluulojaan vastaan puhuvat.

Mutta kuten sanoin, ystäväpiirini johdosta minun on vähän hankala suhtautua tähän kylmän viileästi. Juttusi ovat minusta uskomattoman julmia ystäviäni kohtaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriD

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti:Tosin jos tämä on se suunta, johon argumentaatiota haluat viedä, en oikein näe, miten tämä tukisi pikemminkin kuin nakertaisi käsittelyn kohteena ollutta väitettäsi, että homostelu on evolutiivisesti luonnotonta?
No. Päättelyketju menee näin.

a)Itsemurhat ovat osittain geneettisiä

b)Itsemurhat haittaavat geenien eteenpäin menoa

a+b=> evoluutio ei aina karsi geenien eteenpäin menoa haittaavia taipumuksia.

Tämä voidaan ymmärtääkseni selittää ainoastaan sillä, että itsemurha-alttiuteen liittyy jokin toinen piirre, joka edesauttaa geenien eteenpäin viemistä. Mutta tällöin ko. perimän tarkoitus ei ole aiheuttaa itsemurhaa, vaan viedä geenejä eteenpäin tämän toisen mekanismin avulla.

Ajatusleikki; Jos olisi olemassa geeni, joka saman aikaisesti aiheuttaisi sekä itsemurha-alttiuden lisääntymistä, että rekkakuskina toimimista, voisi olla, että ko. geeni edesauttaisi yksilön geenien eteeenpäinviemisessä.

Tästä huolimatta itsemurha oli ko. geenin ilmentymän ei-toivottu lopputulos. Rekkis sen sijaan olisi toivottu.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Homo-ilta ohjelman arviointia

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriD kirjoitti:Kerta kiellon päälle, kun menit rautalangasta puhumaan


:kele:
Juu juu! Mähän jo myönsin olleeni väärässä ja sun oikeassa. Lakkaa jo se mätkiminen - tällaista myöntöä et kohtaa Kitinässä usein!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin